Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 feb 2009 19:32

Kitty schreef:Het probleem waar ik hier tegenaanloop is dat het hier niet zozeer gaan over het geloof in God, een in de mens werkende kracht. Maar dat het hier vooral gaat in het geloof in de Bijbel, dus in een boek en in dogma's. Ik vind dit geheel iets anders dan het geloof in God.

Ik denk dat als je echt gelooft in God en als dat je drijfveer is van je levensbeschouwing je helemaal geen Bijbel nodig hebt. God kan, indien je deze echt ervaart in je leven, je leiden en sturen zonder een oud boek nodig te hebben. Steeds wordt verwezen naar dogma's en Bijbelteksten als een soort gebruiksaanwijzing om je geloof vorm te geven, alsof een God een gebruiksaanwijzing nodig zou hebben. Hierbuiten denken lijkt nauwelijks mogelijk.

Het ervaren van God an sich lijkt ook kennelijk niet mogelijk, want men wordt geheel gestuurd door woorden geschreven in een oud boek en kennelijk dus niet door God zelf.
Discussie gaat dan ook grotendeels over wat er in dat boek staat en nauwelijks over het ervaren zelf, geheel los van Bijbel en dogma's.

Verder is geloven bij velen een geïndoctrineerd opgelegd geloof volgens vaststaande regeltjes bepaald door kerk, opvoeding en omgeving. Hoe puur is zulk geloof dan nog? En in hoeverre komt dat echt uit jezelf?
Hoe je gelooft heeft dan niets meer met God van doen, maar hoe het je ingelepeld is door de kerkelijke kleur waar je toe behoort. Is dit werkelijk vanuit jezelf geloven in God?
Kun je ook zonder de Bijbel geloven in God? Kun je ook zonder het geschreven woord, wat ook toch behoorlijk onder invloed kan staan van mensen door de eeuwen heen, God ervaren en vinden? Heb je echt een voorgeschreven, gedicteerd beeld van God nodig? En hoe weet je zo zeker dat dit beeld klopt?

Wordt er niet teveel vastgehouden aan letters op papier waardoor je alleen maar bezig bent die gebruiksaanwijzing op te volgen, en waardoor je voorbij gaat aan wat God in werkelijkheid is?

Is het mogelijk voor mensen die opgevoed zijn met de Bijbel als het ultieme Woord van God, hieraan te twijfelen? Dan bedoel ik niet twijfelen aan God, maar twijfelen aan de voorstelling van God, zoals die in de Bijbel is beschreven?

Kortom, heeft iemand een Bijbel nodig om te geloven in een God? En is dat, als dat zo is, niet vreemd? Heeft God een boek nodig om de mensen te bereiken? Maak je God dan niet juist heel klein en onvermogend?

En als die God nu wel bestaat, maar de Bijbel het niet juist weergeeft. Dus stel nu eens dat de Bijbel niet het ultieme woord van God is? Is God dan weg? Of kom je door daar rekening mee te houden, niet tot een veel eerlijker en puurder en rechtstreekser geloof?

Ik heb het idee, en niemand hoeft het daar mee eens te zijn, dat het ware geloof juist ondergesneeuwd wordt door het steeds maar bezig zijn de voorgeschreven regeltjes, opgeschreven in een oud boek, te willen volgen. Mensen worstelen doorgaans ook niet met hun geloof, maar worstelen juist met het beeld dat de Bijbel ervan geeft en lopen daardoor tegen onbegrijpelijke contradicties aan of onbegrijpelijke eisen en voorschriften.
Vandaar ook dat mensen zo vasthouden aan het NT, omdat dat beter aansluit bij hun gevoel wat geloven zou moeten zijn en laten ze het OT in veel gevallen maar voor wat het is. Maar ook het OT is het woord van God, als je de Bijbel als leidraad neemt. Dat kan niet zomaar niet meer geldig zijn. Hoe kan het woord van God immers ongeldig verklaard worden? Het kan toch niet zo zijn dat God zich vergist had?

Vandaar dat ik stelde dat ik agnost ben, maar atheïst tegenover de voorstelling van God in de Bijbel.
Wat is beter, geloven in God, of geloven in een oud boek, geschreven door mensen, met het idee dat daar geen enkele fout in zou kunnen staan. Dat laatste is juist wat mij afwerend maakt. Er is namelijk gewoon geen enkel bewijs dat de Bijbel het woord van God is, want het bewijs kan nooit zijn, omdat het erin staat.
Twijfelen aan de Bijbel als ultieme waarheid hoeft dus op geen enkele manier twijfelen aan het bestaan van God te betekenen.
Je kan heel goed in God (of meer dan we kunnen begrijpen, zien of herkennen en dat God noemen) en tegelijkertijd de Bijbel verwerpen.

Dat dat laatste hier niet gaat, maakt elke discussie over God of geloven onmogelijk voor mij.

Hoe denk je God te leren zonder dat je Zijn woord geloofd? Zonder dat je wil lezen wat Hij tot je te zeggen heeft? De manier waarop God tot ons spreekt is via Zijn woord. Die is ons gegeven tot lering.
Als je dus twijfelt aan de Bijbel als woord van God dan heb je een eigen god gemaakt.
Daarom geloof ik dat wat jij hierboven schrijft een grote leugen is.
Verpakt in een mooi verhaaltje, maar ver bezijden de waarheid.
Romeinen 10:16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 05 feb 2009 19:46

Van wetenschap heb ik weinig verstand, dus wat daar voor kruit heen en weer is geschoten weet ik niet. Dat we hier op een refoforum zijn, moet iedereen begrijpen. En daarom niet gefrustreerd raken als het merendeel uiteindelijk altijd 'stug' aan het geloof vast blijft houden. Uiteindelijk blijft geloven toch geloven en is het niet altijd zo uit te leggen dat iedere buitenstaander tevreden gesteld wordt.

Maar de keren dat ik Kitty (om het toch maar lekker persoonlijk te houden :lol:) ben tegengekomen op het forum, vond ik juist prikkelend!
Ik vind het 'jammer' dat je niet geloofd (prik daarom soms maar door wat stekelige opmerkingen heen :wink:_ maar je vragen vind ik erg interessant!

Als beide partijen elkaar respecteren (vooral in het feit dat we elkaar niet gelijk na 1 post hoeven te overtuigen) dan is het toch goed? We houden ons dan alleen met de vraag bezig en gaan niet kinderachtig in ons vuistje lachen als een punt moeilijk te verdedigen is. Want gaan we verder in de trant van 'zie je wel, je loopt vast, dus het geloof rammelt, dus ik heb gelijk' dan wordt het een beetje oeverloos welles-niettessen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 05 feb 2009 21:02

Kitty schreef:Het probleem waar ik hier tegenaanloop is dat het hier niet zozeer gaan over het geloof in God, een in de mens werkende kracht. Maar dat het hier vooral gaat in het geloof in de Bijbel, dus in een boek en in dogma's. Ik vind dit geheel iets anders dan het geloof in God.

Ik denk dat als je echt gelooft in God en als dat je drijfveer is van je levensbeschouwing je helemaal geen Bijbel nodig hebt. God kan, indien je deze echt ervaart in je leven, je leiden en sturen zonder een oud boek nodig te hebben. Steeds wordt verwezen naar dogma's en Bijbelteksten als een soort gebruiksaanwijzing om je geloof vorm te geven, alsof een God een gebruiksaanwijzing nodig zou hebben. Hierbuiten denken lijkt nauwelijks mogelijk.

Jij bent niet degene die bepaald hoe God ons leven leidt...

Als God heeft besloten zichzelf en Zijn plan met deze wereld aan ons duidelijk te maken door een groot aantal mensen, over groot tijdvak, te inspireren tot het schrijven van een aantal zeer diverse boeken die samen de Bijbel vormen, is dat Zijn zaak.
De Bijbel is geen van bovenaf gedicteerd boek zoals de Koran zichzelf presenteert.

Het ervaren van God an sich lijkt ook kennelijk niet mogelijk, want men wordt geheel gestuurd door woorden geschreven in een oud boek en kennelijk dus niet door God zelf.
Discussie gaat dan ook grotendeels over wat er in dat boek staat en nauwelijks over het ervaren zelf, geheel los van Bijbel en dogma's.

God kan op diverse manieren ervaren worden. Ik ervaar dat God tot mij spreekt als ik de Bijbel lees, ik ervaar God als ik met Hem praat, Ik ervaar God als ik naar de natuur kijk, Ik ervaar Gods als ik naar mensen om mij heen kijk. enz.. enz...

Verder is geloven bij velen een geïndoctrineerd opgelegd geloof volgens vaststaande regeltjes bepaald door kerk, opvoeding en omgeving. Hoe puur is zulk geloof dan nog? En in hoeverre komt dat echt uit jezelf?
Hoe je gelooft heeft dan niets meer met God van doen, maar hoe het je ingelepeld is door de kerkelijke kleur waar je toe behoort. Is dit werkelijk vanuit jezelf geloven in God?

Ik ben juist erg huiverig voor de gedachte dat je God moet zoeken in jezelf of dat het geloof uit jezelf moet komen. Religie wordt dan een zelfverzonnen iets, en iedereen gelooft iets anders, en alles is goed.

Kun je ook zonder de Bijbel geloven in God? Kun je ook zonder het geschreven woord, wat ook toch behoorlijk onder invloed kan staan van mensen door de eeuwen heen, God ervaren en vinden? Heb je echt een voorgeschreven, gedicteerd beeld van God nodig? En hoe weet je zo zeker dat dit beeld klopt?

Als ik de Bijbel niet had zou ik niet langer kunnen geloven in wat voor God dan ook... Dan zou ik hopeloos ik de knoop raken met alle onrecht, haat en ellende in deze wereld.

Wordt er niet teveel vastgehouden aan letters op papier waardoor je alleen maar bezig bent die gebruiksaanwijzing op te volgen, en waardoor je voorbij gaat aan wat God in werkelijkheid is?

Wat is God dan in werkelijkheid volgens jou? Daar ben ik dan heel nieuwsgierig naar...
Waarom mag Hij mij geen gebruiksaanwijzing voor het leven geven ?

Is het mogelijk voor mensen die opgevoed zijn met de Bijbel als het ultieme Woord van God, hieraan te twijfelen? Dan bedoel ik niet twijfelen aan God, maar twijfelen aan de voorstelling van God, zoals die in de Bijbel is beschreven?

zoals ik al uitgelegd heb is dit voor mij dus niet mogeliijk...

Kortom, heeft iemand een Bijbel nodig om te geloven in een God? En is dat, als dat zo is, niet vreemd? Heeft God een boek nodig om de mensen te bereiken? Maak je God dan niet juist heel klein en onvermogend?

God heeft geen boek nodig maar Hij heeft besloten om het zo te doen...
En dat maakt Hem in mijn ogen niet klein en onvermogend. Maar juiist enorm betrokkem met deze wereld.

En als die God nu wel bestaat, maar de Bijbel het niet juist weergeeft. Dus stel nu eens dat de Bijbel niet het ultieme woord van God is? Is God dan weg? Of kom je door daar rekening mee te houden, niet tot een veel eerlijker en puurder en rechtstreekser geloof?

Wat houd dat puurdere geloof dan in?

Ik heb het idee, en niemand hoeft het daar mee eens te zijn, dat het ware geloof juist ondergesneeuwd wordt door het steeds maar bezig zijn de voorgeschreven regeltjes, opgeschreven in een oud boek, te willen volgen. Mensen worstelen doorgaans ook niet met hun geloof, maar worstelen juist met het beeld dat de Bijbel ervan geeft en lopen daardoor tegen onbegrijpelijke contradicties aan of onbegrijpelijke eisen en voorschriften.

Dan heb je volgens mij een volkomen verkeerd beeld van mijn geloof en van de Bijbel... Zoveel regeltjes zijn er niet. ( Ik hanteer er eigenlijk maar twee)
1. God liefhebben boven alles
2. Je naaste liefhebben als jezelf.

Deze twee geboden vatten alle regeltjes samen die er in de Bijbel staan.

Ik heb helemeel geen problemen met contradicties, ik heb meer het gevoel dat diverse mensen hier mij die problemen proberen op te leggen ...

Vandaar ook dat mensen zo vasthouden aan het NT, omdat dat beter aansluit bij hun gevoel wat geloven zou moeten zijn en laten ze het OT in veel gevallen maar voor wat het is.
Maar ook het OT is het woord van God, als je de Bijbel als leidraad neemt. Dat kan niet zomaar niet meer geldig zijn. Hoe kan het woord van God immers ongeldig verklaard worden? Het kan toch niet zo zijn dat God zich vergist had?

Ik heb in de loop van mijn leven (en ben niet zo heel jong meer) heel veel christenen van allerei pluimage ontmoet. Zelden was daar iemand bij die het OT als ongeldig bestempelde.
Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het OT ook het woord van God is, als je de Bijbel als leidraad neemt.
Het NT kan niet zonder het OT, er wordt in het NT enorm veel geciteerd uit het OT en er wordt in het OT vooruitgekeken naar het NT.

Vandaar dat ik stelde dat ik agnost ben, maar atheïst tegenover de voorstelling van God in de Bijbel.
Wat is beter, geloven in God, of geloven in een oud boek, geschreven door mensen, met het idee dat daar geen enkele fout in zou kunnen staan. Dat laatste is juist wat mij afwerend maakt. Er is namelijk gewoon geen enkel bewijs dat de Bijbel het woord van God is, want het bewijs kan nooit zijn, omdat het erin staat.
Twijfelen aan de Bijbel als ultieme waarheid hoeft dus op geen enkele manier twijfelen aan het bestaan van God te betekenen.
Je kan heel goed in God (of meer dan we kunnen begrijpen, zien of herkennen en dat God noemen) en tegelijkertijd de Bijbel verwerpen.

Je verwerpt meerdere malen de Bijbel als Gods Woord. Dat mag, maar je stelt er geen enkel alternatief tegenover behalve wat vage kreten als "puurder geloof", "uit jezelf komen" e.d.
Daar kan ik echt niks mee...
Als God niet de God van de Bijbel is, wie is Hij dan wel?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 21:19

Ja... duzzzz... nu gooi je het over die boeg? De toon die je post hierboven heeft een heel andere (en aanzienlijk beleefdere) aard dan zo'n beetje alles wat je tot nu toe hier gepost hebt. Deze toon bevalt me veel meer, en ben dan ook eerder geneigd een oprechte discussie met je aan te gaan. Uit geen van je eerdere post kon ik opmaken dat het je echt boeide waarom mensen in de Bijbel geloven als Gods Woord, alleen dat jij je uiterste best deed dit zoveel mogelijk onderuit te halen. Geen goeie basis voor een open en oprechte discussie lijkt mij.

Overigens kan ik tientallen manieren verzinnen waarom een God het nodig vond om zijn Woord op te schrijven. Om er een paar te noemen (waar ik niet persé zelf in geloof):
-deïstisch: (de) God trok zich na de schepping terug, maar wilde Zijn intensies duidelijk maken geduurende Zijn afwezigheid.
-om Zichzelf niet continu te herhalen zette God zijn Woord(en) op papier
-omdat mensen Zijn stem niet kunnen verdragen
-zodat mensen terug kunnen vallen op iets als zonde echt contact met God in de weg staat
-omdat de mens behoefte had aan tastbaar/leesbaar/begrijpbaar Woord en zo niet blindelings op voorgangers vertrouwen (geschiedenis lesje middeleeuwen?)

Verder vind ik het persoonlijk nogal bekrompen dat een Almachtige God niet in staat zou zijn de Bijbel letterlijk te inspireren. Zoals mijn werkgever dikwijls tegen me zegt: laat me je uit de droom helpen! Alle woorden van de Bijbel zijn letterlijk geïnspireerd. Dit betekent dat God de mensen vertelde wat ze moesten schrijven, II Petrus 1:21 en II Timotheus 3:16-17.

Trouwens, volgens jou is dan per definitie onmogelijk om christen te zijn. Uit je woorden begrijp ik dat je het theoretisch niet uitsluit dat God een menselijke gedaante aannam (als bijv. Jezus). Maar als je gelooft dat Jezus een goddelijke Manifestatie was, waarom nam hij dan het door mensen verzonnen Woord serieus? Simpel het was Gods Woord! God besloot dat wij de Bijbel nodig hadden zodat wij de manier van redding zouden mogen weten.

Ik denk dat het beter is je af te vragen of de Bijbel Gods woord is dan te stellen God niet in staat is een accuraat Boekje te maken met (oa) do's and don'ts.

Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat het beter is de Bijbel serieus te nemen als je Jezus oprecht serieus neemt. Nadat ik in Jezus ging geloven liet de Bijbel ook links liggen, omdat ik vond dat ik niet meer nodig had dan Jezus alleen. Ik dank Hem echter op mijn blote knieën dat Hij Zijn Woord aan mij kenbaar heeft gemaakt, en betreur de "verloren" tijd.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 05 feb 2009 22:01

Jullie antwoorden geven aan dat jullie dus in de Bijbel geloven, het geschreven woord en dat tot God vertalen. En zonder de Bijbel zou je niet weten wie of wat God is. Hieruit volgt dus dat je nu wel weet wie of wat God is. Daar ben ik dan benieuwd naar, want dat kun je dus beantwoorden. Wie of wat is God? Kun je daar dan een eenduidge omschrijving van geven? Want ik zelf kan dat niet uit de Bijbel halen, daarin zie ik alleen maar door heel veel verschillende mensen opgetekende verhalen.
Verder meen ik dat jullie zeggen dat je zonder de Bijbel niet weet hoe je zou moeten leven zoals God het bedoeld heeft. Dus een gebruiksaanwijzing. Maar ik leef ook gewoon goed. Ik doe goede dingen voor andere mensen, help waar dat kan en heb lief en moord niet, steel niet enz. Maar het is niet zo dat ik dat doe omdat ik in de Bijbel gelezen heb dat dat niet mag. Of omdat ik dat van de wet niet mag. Dus hoe kom ik dan aan dat idee? Zit dat niet gewoon ook in de mens?

Ik ken veel atheïsten, stuk voor stuk humane mensen die zich sterk maken voor het millieu, voor hun medemens en die tegen geweld zijn. Denk je dat die dingen tegen de wil van God zijn? Hebben die een gebruiksaanwijzing nodig? Vaak zijn zij atheïst geworden, velen kwamen uit een zeer gelovig (van huis en omgeving uit) leven. Zij werden atheïst juist door de Bijbel. Zij konden een goede God niet verenigen met veel verhalen uit die Bijbel dus hebben voor zichzelf besloten dat God (die van de Bijbel) niet kán bestaan.
Ik denk als de Bijbel er niet was geweest of in ieder geval een ander beeld had laten zien van God, dan waren zij vast geen atheïst geworden.

God kun je mijns inziens ontdekken in de natuur, in verwondering voor het leven, in liefde in vreugde en in de oprechte mens zelf. En moet je dan stellen dat je God niet kan leren kennen zonder woorden in een boek?
Er zijn vele christenen die beweren dat God persoonlijk in hun leven te ervaren is. Dit is dan niet mogelijk als je stelt dat je zonder de Bijbel God niet zou kunnen ervaren. Liegen die christenen dan?
Of konden ze God pas ervaren in hun leven nadat ze de Bijbel lazen en die vervolgens eerst geloofden. Dan lijkt me die ervaring meer een inbeelding.
Want als God ervaren kan worden, dan zou dat ook moeten kunnen zonder er eerst over gelezen te hebben. Anders zit die Godservaring mijns inziens tussen je oren.

Ik geloof inderdaad niet dat de Bijbel het Woord van God is, ik geloof dat de Bijbel een deels mythisch en deels een geschiedkundig boek is, waar ook geloofsverhalen van mensen in staan. Dat God de Bijbel heeft gedicteerd komt op mij zeer onrealistisch over. Ik geloof dat dus echt niet. De God in de Bijbel is geschapen door mensen en niet andersom, noem dat dan maar mijn geloof. En de mens schiep God, en dacht dat dat goed was.
Dat er geen God of iets dat je zo zou kunnen noemen bestaat, dat beweer ik niet. Maar ik denk dat het dus geheel iets anders is dan de voorstelling die de Bijbel, bedacht en geschreven dus door mensen, eraan geeft.

Maar mijn vraag is dus: wie of wat is God dan? Ik heb dat niet concreet. Jullie blijkbaar wel. Daar ben ik dan heel benieuwd naar.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 22:12

Kitty schreef:Jullie antwoorden geven aan dat jullie dus in de Bijbel geloven, het geschreven woord en dat tot God vertalen. En zonder de Bijbel zou je niet weten wie of wat God is.
Volgens mij zeg 1 post eerder dat dat wel kan en geef ik mezelf als voorbeeld, maar goed.

Kitty schreef:Daar ben ik dan benieuwd naar, want dat kun je dus beantwoorden. Wie of wat is God?
Je weet dus het in de Bijbel staat en toch moeten wij het je vertellen? Het is "veiliger" om zelf te lezen wat er staat (zie geschiedenislesje middeleeuwen).

Kitty schreef:Want ik zelf kan dat niet uit de Bijbel halen, daarin zie ik alleen maar door heel veel verschillende mensen opgetekende verhalen.
Rijnmond schreef:Alle woorden van de Bijbel zijn letterlijk geïnspireerd. Dit betekent dat God de mensen vertelde wat ze moesten schrijven, II Petrus 1:21 en II Timotheus 3:16-17.

Als er trouwens niemand ingaat op je vraag wie God is zal ik proberen hier later op terug te komen. Het formuleren van een dergelijk antwoord neem (voor mij) meer tijd in beslag dan ik momenteel heb.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 05 feb 2009 22:27

Rijnmond, het staat niet in de Bijbel wat of wie God is. Wel wat God zoal allemaal van ons wil en dat hij de hemel en aarde en de mens schiep. Maar nergens zie ik wat of wie God dan is. Als jij dat wel ergens ziet staan dan zou ik graag willen weten waar dan. De onzienbare, de onnoembare de almachtige, de alwetende? Dat geeft geen beeld van wie of wat God is. Weet jij het wel? Dus waar hebben we het precies over?
Laatst gewijzigd door Kitty op 05 feb 2009 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mandelbrot » 05 feb 2009 22:27

"....het is veiliger om zelf te lezen wat er staat...."

Toch doen we dat niet, we leren onze kinderen, op school, op de zondagschool en thuis. Moet ik mijn kinderen dan maar niks vertellen, en als ze 18 zijn een Bijbel geven, hier lees het zelf maar, daar staat alles in?

Nee dat doet men niet, want men geloofd dat het goed en waar is wat men geloofd, en dat je dat dus al veel eerder met je kinderen mag delen, of zelfs moet delen. Terwijl die kinderen nog helemaal niet snappen wat het allemaal betekent als ze bv 8 jaar zijn of 12.

Ik ben het daarom eens met Kitty dat geloof uit je persoonlijke ervaring moet komen, en niet uit een boek. De meeste kinderen uit gelovige gezinnen nemen als kind de informatie wel op, maar pas op latere leeftijd als tiener / jong volwassene nemen ze een persoonlijk besluit om te geloven of niet.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 22:28

Kitty schreef:Maar mijn vraag is dus: wie of wat is God dan? Ik heb dat niet concreet. Jullie blijkbaar wel. Daar ben ik dan heel benieuwd naar.

Ik kom terug op mijn vorige post. Ik kan er wel kort in zijn.

God = liefde

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 22:32

Mandelbrot schreef:"....het is veiliger om zelf te lezen wat er staat...."

Toch doen we dat niet, we leren onze kinderen, op school, op de zondagschool en thuis. Moet ik mijn kinderen dan maar niks vertellen, en als ze 18 zijn een Bijbel geven, hier lees het zelf maar, daar staat alles in?

Nee dat doet men niet, want men geloofd dat het goed en waar is wat men geloofd, en dat je dat dus al veel eerder met je kinderen mag delen, of zelfs moet delen. Terwijl die kinderen nog helemaal niet snappen wat het allemaal betekent als ze bv 8 jaar zijn of 12.

Ik ben het daarom eens met Kitty dat geloof uit je persoonlijke ervaring moet komen, en niet uit een boek. De meeste kinderen uit gelovige gezinnen nemen als kind de informatie wel op, maar pas op latere leeftijd als tiener / jong volwassene nemen ze een persoonlijk besluit om te geloven of niet.

Dan had je het zeker ook eens geweest met hoe men de inhoud van de Bijbel verborgen hield voor de Reformatie? Sorry hoor, maar als je de Bijbel als het onfeilbaar Woord van God ziet is het onder alle omstandigheden beter om zelf zaken te toetsen aan de hand van de Bijbel. Je verhaal over kindjes is wat misplaats omdat we hier het genoegen hebben met een (jong) volwassenen.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 05 feb 2009 22:33

God is liefde?
Ah juist dan ben ik geheel met God want ik ken liefde, waar heb ik dan die Bijbel nodig? En als God liefde is, hoe kan liefde scheppen en een boek dicteren? Liefde is geen entiteit, liefde is niet alwetend of almachtig. Nee dat lijkt me geen goed antwoord op de vraag. Wie is God.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 22:44

*zucht*

Vertel eerst maar eens wat jij onder liefde verstaat, blijkbaar verschillen we daarover van mening. Zelf stel je trouwens ook dat je God kunt ontdekken in liefde.

Dat God liefde is staat trouwens letterlijk in de Bijbel
Rijnmond, het staat niet in de Bijbel wat of wie God is.
Dus wel, blijkbaar lees je sellectief.

Bovendien vraag ik me af hoe een mens uberhaupt de goddelijke Entiteit kan bevatten. De opgave om dat proberen uit te leggen en is net zoiets als aan de hond van de buren proberen uit te leggen hoe de politiek in Den Haag werkt.

Overigens merk ik er weinig van dat jij geheel met liefde bent. :wink:

Maar goed, als je wil proberen God te begrijpen, richt je dan eens op het leven van Jezus (God Zelf). Hier kan je toch wel duidelijk een lijn zien of vind dat ook "alleen maar door heel veel verschillende mensen opgetekende verhalen"?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 05 feb 2009 22:52

Bovendien vraag ik me af hoe een mens uberhaupt de goddelijke Entiteit kan bevatten.

Juist, je antwoord dat hieruit volgt is dus, ik weet niet wat God is, want dat is niet te bevatten. Dan denk ik echt waar hebben jullie het dan over, als je God niet kan omschrijven, niet weet wie of wat dat is, en het niet kan omvatten. Ik denk dat je dat eerst duidelijk moet hebben voor je ook maar iets over die God zou mogen zeggen. Iets wat onbevattelijk is kun je namelijk niet benoemen. Zoiets is onkenbaar.

ortho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ortho » 05 feb 2009 23:03

Wie God is, is niet eenvoudig uit te leggen. Je zult veel verschillende aspecten tegenkomen in Zijn Woord. Dit is Een van de manieren waarop Hij zich leert kennen. Ik geloof dat je Hem ook op andere manieren kan leren kennen, zeker als je geen toegang hebt tot het Woord. Je vraagt wie God is en antwoord van iemand was Liefde. Je zegt dat je ook liefde kent, dat wordt echter niet bedoeld. Dat God Liefde is, is iets anders dan dat je liefde kent. De aard (natuur) van God is liefde en dan volmaakt. Nou ik kan voor mezelf toch echt zeggen dat ik niet volmaakt Liefde ben. Als je niet in schuld geloofd heb je Die liefde niet nodig en redt je het zelf wel. Als je geloofd dat ieder mens, hoe goed hij ook zijn best doet, toch geneigd is om het verkeerde te doen, zou je op zoek kunnen gaan....

Ik vind je vragen wel zeker terecht en mooi dat je antwoorden zoekt, die beweging is geen bedreiging. Als we vol liefde voor elkaar blijven komen we daar vast uit. Gisteren las ik in mijn dagboekje het volgende:
Ik ben er... dat is eigenlijk de betekenis van de Naam van God: ik ben er! Ik ben die ik ben. Ik ben er bij. Ik ga met jullie mee. Je kunt op mij rekenen (...) In alle omstandigheden van het leven zegt God: ik ben er bij, ik heb er een bedoeling mee. Ook al snappen wij het niet. Er stond een gebed bij: Vader wij danken U voor Uw Naam. U bent er bij, ook als wij niets van U bemerken. U komt om ons vrij te maken van alles wat ons gevangen houd (...) (Exodus 3, dagboek van dhr. A.F. Troost.)
Geluk is een richting, geen punt.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 05 feb 2009 23:27

Als God 66 boeken gebruikt en een heel leven om mij te vertellen wij Hij is, kan je niet van mij verwachten dit in een paar zinnen te samen te vatten.
Ik kan niet eens in een paar zinnen vertellen wie mijn vrouw is! Laat staan dat ik dat over God kan...

Maar ik zal een armzalige poging doen...

"God is liefde" vind ik ondanks dat het waar is echt de lading niet dekken...
God is veel meer dan dat.
(in volstrekt willekeurige volgorde)

God is eeuwig
God is de schepper van hemel en aarde
God is jaloers
God is barmhartig
God is rechtvaardig
God is Vader
God is een schuilplaats
God is liefde
God kan verdriet hebben
God kan lachen
God kan genieten
God kan haten
God houd van mensen, zoveel, dat hij om deze verrotte wereld te redden, zijn eigen zoon gegeven heeft.
God helpt
God bereid voor
God stuurt
God zegent
God straft
God geeft
God neemt
God wil ons leren leven
God talmt
God luistert
God heeft gevoel voor humor
God zorgt
God zoekt contact
God verstopt zich (soms)
God geeft ons de opdracht deze aarde te beheren
God laat ons vrij
God wil dat we voor hem zingen
God wil dat wij hem liefhebben
God wil dat wij elkaar liefhebben
God houd van mij
God houd van jou...

Als je God werkelijk wilt leren kennen zul je daar een hoop energie in moeten steken. Zo werkt dat in een relatie ook.

Je moet naar hem luisteren
Je moet met hem praten
Je moet rekening met hem houden
Je moet hem liefhebben
Je moet hem betrekken in alles wat je doet.

Dan ga je hem kennen, stukje bij beetje, steeds meer...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Terug naar “Archief”