Michael schreef:Mwoh dalethvav dan klinkt dat dus alsof de Palestijnen wel een oogje dicht willen doen als hamas door Israel dwars gezeten wordt. Zeker als Israel er voor kiest om dat te doen met een minimum aan burger slachtoffers.
Dat is ook al min of meer in praktijk gebracht. Het protestgeluid vanuit de Westbank/Fatah/Abbas, klonk niet echt luid.
Als je moet kiezen tussen de stok die je slaat of het zwaard, dan kies je de stok. Israel moet dus duidelijk maken de stok te zijn en niet het zwaard. Op dit moment doen ze juist het tegenovergestelde.
Konden Palestijnen kiezen tussen zwaard en stok? Het zwaard (hamas) nam met, jawel, het zwaard, in juni 2007 de macht over in Gaza.
Maar goed, laten we even Machiavelli spelen, Palestijnen hebben dus een grondige hekel aan Hamas. Dan zou je via het principe "De vijand van mijn vijand is mijn vriend" toch een eindje moeten komen dunkt me.
Inmiddels hebben velen wel een grondige aan hamas lijkt me, maar weten ze niet meer hoe er vanaf te komen. Anderzijds hebben ze, althans in de Gazastrook, in jan. 2006 wel gekozen voor hamas. Her principe "De vijand van mijn vijand is mijn vriend" zou wel opgaan, ware het niet dat dat je kop kost, zoals al eerder opgemerkt.
En verder. Stel dat je een volk hebt wat onderdrukt wordt door haar eigen regering. Hoe rui je dat volk op tegen die regering op een manier dat ze niet direct in verzet hoeven te komen zodat ze geen gevaar lopen, maar dat ze toch in staat zijn om hun woede om te zetten in daden die israel dan weer kan gebruiken om Hamas stuk te maken.
Inderdaad, stel je voor. Als je echter leest hoe en met welke middelen een dictatoriaal, fundamentalistisch bestuur als hamas de mensen onder de knoet houdt, dan krijg je amper of helemaal geen kans om mensen op te ruien tegen hamas. Om nog maar eens een voorbeeld te noemen: Om aan te tonen dat hamas de baas in Gaza is, hebben ze van 60 Fatah-agenten de benen afgehakt en zowel agenten als benen gedumpt bij de Israelische grens. overigens, die agenten zijn opgenomen in Israel, in het Shebaziekenhuis, waar ze nu revalideren. (Inmiddels zijn die Palestijnen goede vrienden met Israeliers).
Een anonieme tip lijn? Het punt is natuurlijk het vertrouwen winnen van de gewone palestijn. Je wilt de situatie creeren waarin ze hun frustraties uiten door jouw tegenstanders te verraden. En als dat positieve gevolgen heeft voor de gewone palestijn dan kun je daar nog meer tips verwachten.
Denk je dat dat echt werkt als bovenstaande feiten al niet een omslag kunnen bewerkstellingen. Lijkt me een redelijk naieve suggestie.
Hamas wint op dit moment de psychologische struggle omdat ze gemakkelijk de illusie kunnen ophouden dat de palestijnen een vijand van buitenaf hebben die erger is dan Hamas. Als Israel de palestijnen het gevoel kan geven een vijand van binnen te hebben en een bondgenoot van buiten dan draaien de rollen juist om.
Tja, daar zouden de "neutrale, onbevooroordeelde, onafhankelijke" media dan misschien een handje bij kunnen helpen.
Gewone mensen zijn te koop. Ze zijn niet eens duur. Ze willen vrede werk een breedbek televisie en het gevoel gerespecteerd te zijn.
Wat heb je aan een breebek-tv als ze daarvoor eerst kogels door je knieen jagen of je benen afhakken? Daar kun je dan lekker naar kijken op je breedbek-tv als hamas die beelden daarop uitzendt.
De romeinen hadden dit bijzonder goed door. Brood, spelen, relatieve autonomiteit. En je hebt een land in je zak.. Okee, de gewone bewoners van dat land zie je het niet aan af. Maar de belasting komt toch mooi je kant op.
Vandaar de opstanden van de diverse volkeren tegen de Romeinen.
Het lijkt me duidelijk dat als geweld er voor zorgde dat Hamas aan de macht kwam. Geweld Hamas enkel maar versterkt. En sterker nog het probleem uitbreidt naar omgelegen gebieden.
Goed, dan gebruik je geen geweld tegen hamas. Je trekt je terug uit Gaza, laat ze jaren wapens smokkelen door tunnels en doet jaren niets tegen raketbeschietingen, en dan?
Hoe zouden jullie de invloed van Hamas minimalizeren, en het volk stimuleren om hun vertrouwen in hamas op te zeggen? Bewust of onbewust.
'k Zou het niet weten. Vraag het Abbas eens
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.