Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 feb 2009 20:10

De andere kant van de muur zijn hand gebouwde raketten, stenen en kalashnikovs. Palestijnen kunnen niet eens met trefzekerheid Israelische burgers doden. De machts verhouding lijkt mij ten zeerste relevant. Je ziet het onder anderen ook terug in de statistieken.

m.i. moet je dan realistisch gaan bekijken wat er zou gebeuren als de palestijnen wel moderne wapens hadden gehad.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 02 feb 2009 20:19

Michael schreef:
En ga nu niet die nucleaire capaciteit erbij halen, want dat slaat, althans in dit verband, het gaza-conflict, helemaal nergens op.

Waarom niet? Het geeft de machts verhouding anders heel goed weer. Nucleaire capaciteiten zijn een soort van het summum wat een leger kan berijken. Israel kan als het wil binnen een paar uur alle hoofdsteden van europa van de kaart vegen. Daar word ook schaamteloos op getrained. Tenminste volgens een bepaalde Israelische prof is dat zo. De andere kant van de muur zijn hand gebouwde raketten, stenen en kalashnikovs. Palestijnen kunnen niet eens met trefzekerheid Israelische burgers doden. De machts verhouding lijkt mij ten zeerste relevant. Je ziet het onder anderen ook terug in de statistieken.

En waarom mag eigenlijk niet gezegd worden dat Israel de plek in het midden oosten is waar vrijwel alle massa vernietigings wapens bewaard worden?

Israël gaat heus geen atoombom in hun achtertuin gooien hoor. Daar hebben ze zelf nog het meeste last van, met een beetje pech komt alle zooi hun kant weer opwaaien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2009 21:53

Michael schreef:Dat Hamas een stelletje ratten zijn hoef je mij niet te vertellen.

En wat moet je doen bij een rattenplaag?
Precies, het ongedierte bestrijden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 feb 2009 08:02

Michael schreef:En waarom mag eigenlijk niet gezegd worden dat Israel de plek in het midden oosten is waar vrijwel alle massa vernietigings wapens bewaard worden?

natuurlijk mag dat wel gezegd worden. Iedereen weet ook dat israel nucleaire wapens heeft. Alleen, zoals ik al eerder schreef, in dít verband doet het niet ter zake.
Bovendien zie ik liever dat Israel nucleaire wapens heeft dan b.v. Iran, hezbollah of hamas. Israel laat daarbij ook nog eens zien dat ze dat wapentuig niet zomaar gebruiken. Drie keer raden wat er zou gebeuren als Israel deze wapens niet had en hamas of hezbollah wel...
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 03 feb 2009 09:21

Typisch. Mensen die wederom niet willen horen wat er gezegd wordt.. En willekeurige punten grijpen om argumenten over te maken.

Nogmaals. Israel als nucleaire macht heeft vele malen beter arsenaal dan de Palestijnen. Dat zie je terug in de slachtoffers. Ik heb nooit gezegd dat ze met kernbommen gaan gooien. Zo gek zijn ze op dit moment (nog) niet. Israel heeft wapens waar we hier als groep nog nooit van gehoord hebben. Palestijnen hebben slingers, kalashnikovs en hopeloos ineffectieve raketten.

Jij weet net zo goed als ik dat ik nooit bezwaar heb gemaakt tegen acties tegen Hamas... Het zijn de burgers die als rattenplaag bestempeld worden en zoals we kunnen zien op grote schaal uitgeroeid. Daar heb ik wel een paar bezwaren tegen. Iedereen die geleerd heeft van de 2e wereld oorlog heeft dat.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 feb 2009 10:00

Michael schreef:Typisch. Mensen die wederom niet willen horen wat er gezegd wordt.. En willekeurige punten grijpen om argumenten over te maken.

Nogmaals. Israel als nucleaire macht heeft vele malen beter arsenaal dan de Palestijnen. Dat zie je terug in de slachtoffers. Ik heb nooit gezegd dat ze met kernbommen gaan gooien. Zo gek zijn ze op dit moment (nog) niet. Israel heeft wapens waar we hier als groep nog nooit van gehoord hebben. Palestijnen hebben slingers, kalashnikovs en hopeloos ineffectieve raketten.

Jij weet net zo goed als ik dat ik nooit bezwaar heb gemaakt tegen acties tegen Hamas... Het zijn de burgers die als rattenplaag bestempeld worden en zoals we kunnen zien op grote schaal uitgeroeid. Daar heb ik wel een paar bezwaren tegen. Iedereen die geleerd heeft van de 2e wereld oorlog heeft dat.

Ik denk dat een ongelijke strijd verreweg het beste is voor de burgers. In Congo en eerder tijdens de loopgraven oorlogen in de eerste wereld oorlog zag je waar een strijd tussen legers met vergelijkbare wapens toe kan leiden. Ik begrijp ook werkelijk niet waarom je de nucleaire macht van Israel noemde. Israel is veel sterker ja, maar wordt beperkt doordat ze een afweging wil maken tussen oorlogsrecht en het verdedigen van de eigen bevolking. Hamas trekt zich van oorlogsrecht niets aan (zie ook hoe men omgaat met Fatah leden en hoe ze geen hulp toelaat bij een krijgsgevangene, als deze niet al geexecuteerd is).

Israel kan proportioneel antwoorden op de aanvallen van Hamas, dat zou betekenen ofwel zelfgemaakte bommen vanuit zuid Israel terugschieten op Gaza, of de zwaarste wapens die je hebt gebruiken (naar eigen keuze van betekenis van proportioneel).

Verder is een handelsboycot toch niet zo gek. De hele wereld deed dat met Joegoslavie, Zuid-Afrika en Cuba om een regering tot daden te dwingen. Ik kan me voorstellen dat Israel een regering van een land waarvandaan Israel regelmatig met raketten bestookt wordt ook tot wat daden wil dwingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 03 feb 2009 11:42

Nou Parsival, zou Israel werkelijk geen manier hebben om de oorlog te verplaatsen van het niveau van bombardementen met onder andere cluster ammunitie fosfor wapens en massale hoeveelheden doden naar een meer coverte oorlog?

Dit is het land waar de geheime dienst zit die in staat was om een gekaapt vliegtuig op een landingsbaan in een "diplomatiek moeilijk" land te bestormen en hem te smeren met de gijzelaars voordat de omstanders zichzelf realizeerde wat er precies gebeurde.

Er is niemand in de internationale politiek die heel erg zou balen als een paar Hamas leiders s'ochtends niet wakker worden. Of als een wapen fabriek ontmanteld wordt. Al het geschreeuw gaat over de burgers en de kinderen. Niet over de "arme zielige Hamas strijders".

Ik heb het al eerder gesuggereerd maar een tweetands oplossing met aan de ene kant covert je op hamas richten en aan de andere kant het palestijnse volk paaien. Dan verminder je de dreiging van Hamas op korte termijn vrij direct waar nodig. En op lange termijn neem je hun bestaansrecht weg omdat de burgers langzaam over zullen gaan naar een meer vreedzame levens stijl.

De variant van geweld die we de afgelopen maand gezien hebben is al eerder geprobeerd en heeft de vorige keren ook al niet gewerkt om het probleem op lange termijn duurzaam op te lossen. Op lange termijn is Israel nu enkel maar bezig met het saboteren van haar eigen imago in de internationale politiek en het creeeren van nog meer moslim terroristen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 feb 2009 12:52

michael schreef:Er is niemand in de internationale politiek die heel erg zou balen als een paar Hamas leiders s'ochtends niet wakker worden. Of als een wapen fabriek ontmanteld wordt. Al het geschreeuw gaat over de burgers en de kinderen. Niet over de "arme zielige Hamas strijders".
Weet jij hoe je die hamas-lafaards te pakken kunt nemen zonder onschuldigen erbij te betrekken?

Ik heb het al eerder gesuggereerd maar een tweetands oplossing met aan de ene kant covert je op hamas richten en aan de andere kant het palestijnse volk paaien. Dan verminder je de dreiging van Hamas op korte termijn vrij direct waar nodig. En op lange termijn neem je hun bestaansrecht weg omdat de burgers langzaam over zullen gaan naar een meer vreedzame levens stijl.
Ook dat is al geprobeerd. Er zijn zat Palestijnen die een baantje in Israel hadden, en daarmee een redelijk bestaan op konden bouwen, maar die baan vervolgens kwijt zijn geraakt als gevolg van Palestijns-terroristische acties. B.t.w.: Israel streeft niet naar een Palestijnenvrije staat. In tegenstelling tot hamas, die als ultiem doel heeft een Judenrein Palestina te realiseren.
Palestijnen die sympatiseren met Israel (lees "gepaaide" Palestijnen) worden simpelweg gelyncht door hamas. Sterker nog, hamas lyncht zelfs de eigen bevolking, alleen al als ze sympathiseren met fatah.
Een voorbeeld, onlangs genoemd tijdens een uitzending van "casa luna" (NCRV): Een bemiddelaar die werkte in de Palestijnse gebieden (een verslag uit onverdachte hoek zou je kunnen zeggen) vertelde het volgende: 14 Palestijnse jongens werden door hamas gedwongen op hun knieën te gaan bidden na eerst anderhalf uuv "verhoord" te zijn. Terwijl ze geknield zaten te bidden werden van achteren kogels door hun beide knieën gejaagd, waardoor ze voor hun leven lang gehandicapt zijn. Enkel en alleen om het misdadige feit dat hun families sympathiseerden met fatah.
Vandaar dat een gewone, vredelievende Palestijnse burger, zich niet eens durft te laten paaien.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2009 12:59

dalethvav schreef:
michael schreef:Er is niemand in de internationale politiek die heel erg zou balen als een paar Hamas leiders s'ochtends niet wakker worden. Of als een wapen fabriek ontmanteld wordt. Al het geschreeuw gaat over de burgers en de kinderen. Niet over de "arme zielige Hamas strijders".
Weet jij hoe je die hamas-lafaards te pakken kunt nemen zonder onschuldigen erbij te betrekken?

In hoeverre kunnen interessante en tevens bij het publiek onbekende geheime diensten daar niet een leuke rol in spelen?

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 03 feb 2009 17:17

Mwoh dalethvav dan klinkt dat dus alsof de Palestijnen wel een oogje dicht willen doen als hamas door Israel dwars gezeten wordt. Zeker als Israel er voor kiest om dat te doen met een minimum aan burger slachtoffers.

Als je moet kiezen tussen de stok die je slaat of het zwaard, dan kies je de stok. Israel moet dus duidelijk maken de stok te zijn en niet het zwaard. Op dit moment doen ze juist het tegenovergestelde.

Maar goed, laten we even Machiavelli spelen, Palestijnen hebben dus een grondige hekel aan Hamas. Dan zou je via het principe "De vijand van mijn vijand is mijn vriend" toch een eindje moeten komen dunkt me.

En verder. Stel dat je een volk hebt wat onderdrukt wordt door haar eigen regering. Hoe rui je dat volk op tegen die regering op een manier dat ze niet direct in verzet hoeven te komen zodat ze geen gevaar lopen, maar dat ze toch in staat zijn om hun woede om te zetten in daden die israel dan weer kan gebruiken om Hamas stuk te maken.

Een anonieme tip lijn? Het punt is natuurlijk het vertrouwen winnen van de gewone palestijn. Je wilt de situatie creeren waarin ze hun frustraties uiten door jouw tegenstanders te verraden. En als dat positieve gevolgen heeft voor de gewone palestijn dan kun je daar nog meer tips verwachten.

Hamas wint op dit moment de psychologische struggle omdat ze gemakkelijk de illusie kunnen ophouden dat de palestijnen een vijand van buitenaf hebben die erger is dan Hamas. Als Israel de palestijnen het gevoel kan geven een vijand van binnen te hebben en een bondgenoot van buiten dan draaien de rollen juist om.

Gewone mensen zijn te koop. Ze zijn niet eens duur. Ze willen vrede werk een breedbek televisie en het gevoel gerespecteerd te zijn.

De romeinen hadden dit bijzonder goed door. Brood, spelen, relatieve autonomiteit. En je hebt een land in je zak.. Okee, de gewone bewoners van dat land zie je het niet aan af. Maar de belasting komt toch mooi je kant op.

Het lijkt me duidelijk dat als geweld er voor zorgde dat Hamas aan de macht kwam. Geweld Hamas enkel maar versterkt. En sterker nog het probleem uitbreidt naar omgelegen gebieden.

Hoe zouden jullie de invloed van Hamas minimalizeren, en het volk stimuleren om hun vertrouwen in hamas op te zeggen? Bewust of onbewust.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 feb 2009 17:02

Van het AP-net geplukt:

De Verenigde Naties hebben gisteren verklaard dat de VN-school in Gaza op 6 januari niet door een Israëlische mortiergranaat is getroffen. Vorige maand verklaarden de VN dat een Israëlische mortieraanval doelbewust op de school was gericht. Dat bericht leidde wereldwijd tot grote verontwaardiging. Nu blijkt dat de granaat buiten de school is neergekomen. Bij de aanval kwamen 43 mensen om het leven.

Dat stelt de discussie over dit onderdeel van de Israëlische aanval en de bijbehorende massale verontwaardiging in een iets ander daglicht.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 feb 2009 17:52

Geeft de onafhankelijkheid van de VN ook maar weer aan. Gelijk op hoge poten gaan wijzen terwijl de school niet beschoten is, laat ze dat dan ook even goed uitzoeken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2009 18:05

Aan de andere kant...

De VN-hulporganisatie Unrwa zegt dat Hamas honderden voedselpakketten en duizenden dekens heeft gestolen. De spullen waren voor 500 Palestijnse families in de Gazastrook.

Hamas wilde dat Unrwa de hulpgoederen aan de organisatie overhandigde en niet rechtstreeks aan de families. Toen dat niet gebeurde, namen politieagenten de voedselpakketten en dekens met geweld in beslag.

Unrwa eist dat Hamas de spullen onmiddellijk teruggeeft.

Israël laat inmiddels steeds meer voedsel en medicijnen de Gazastrook binnen. Maar bouwmaterialen als glas, staal en cement worden nog niet toegelaten, omdat Hamas daar volgens Israel raketten, bunkers en tunnels van kan maken.

bron: www.nos.nl

Overigens... Hamas roept islamitisch te zijn. Gaan ze nu, conform de Sharia, handjes amputeren? Neen, zij. Hypocrieten.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 feb 2009 10:47

Michael schreef:Mwoh dalethvav dan klinkt dat dus alsof de Palestijnen wel een oogje dicht willen doen als hamas door Israel dwars gezeten wordt. Zeker als Israel er voor kiest om dat te doen met een minimum aan burger slachtoffers.
Dat is ook al min of meer in praktijk gebracht. Het protestgeluid vanuit de Westbank/Fatah/Abbas, klonk niet echt luid.

Als je moet kiezen tussen de stok die je slaat of het zwaard, dan kies je de stok. Israel moet dus duidelijk maken de stok te zijn en niet het zwaard. Op dit moment doen ze juist het tegenovergestelde.
Konden Palestijnen kiezen tussen zwaard en stok? Het zwaard (hamas) nam met, jawel, het zwaard, in juni 2007 de macht over in Gaza.

Maar goed, laten we even Machiavelli spelen, Palestijnen hebben dus een grondige hekel aan Hamas. Dan zou je via het principe "De vijand van mijn vijand is mijn vriend" toch een eindje moeten komen dunkt me.
Inmiddels hebben velen wel een grondige aan hamas lijkt me, maar weten ze niet meer hoe er vanaf te komen. Anderzijds hebben ze, althans in de Gazastrook, in jan. 2006 wel gekozen voor hamas. Her principe "De vijand van mijn vijand is mijn vriend" zou wel opgaan, ware het niet dat dat je kop kost, zoals al eerder opgemerkt.

En verder. Stel dat je een volk hebt wat onderdrukt wordt door haar eigen regering. Hoe rui je dat volk op tegen die regering op een manier dat ze niet direct in verzet hoeven te komen zodat ze geen gevaar lopen, maar dat ze toch in staat zijn om hun woede om te zetten in daden die israel dan weer kan gebruiken om Hamas stuk te maken.
Inderdaad, stel je voor. Als je echter leest hoe en met welke middelen een dictatoriaal, fundamentalistisch bestuur als hamas de mensen onder de knoet houdt, dan krijg je amper of helemaal geen kans om mensen op te ruien tegen hamas. Om nog maar eens een voorbeeld te noemen: Om aan te tonen dat hamas de baas in Gaza is, hebben ze van 60 Fatah-agenten de benen afgehakt en zowel agenten als benen gedumpt bij de Israelische grens. overigens, die agenten zijn opgenomen in Israel, in het Shebaziekenhuis, waar ze nu revalideren. (Inmiddels zijn die Palestijnen goede vrienden met Israeliers).

Een anonieme tip lijn? Het punt is natuurlijk het vertrouwen winnen van de gewone palestijn. Je wilt de situatie creeren waarin ze hun frustraties uiten door jouw tegenstanders te verraden. En als dat positieve gevolgen heeft voor de gewone palestijn dan kun je daar nog meer tips verwachten.
Denk je dat dat echt werkt als bovenstaande feiten al niet een omslag kunnen bewerkstellingen. Lijkt me een redelijk naieve suggestie.

Hamas wint op dit moment de psychologische struggle omdat ze gemakkelijk de illusie kunnen ophouden dat de palestijnen een vijand van buitenaf hebben die erger is dan Hamas. Als Israel de palestijnen het gevoel kan geven een vijand van binnen te hebben en een bondgenoot van buiten dan draaien de rollen juist om.
Tja, daar zouden de "neutrale, onbevooroordeelde, onafhankelijke" media dan misschien een handje bij kunnen helpen.

Gewone mensen zijn te koop. Ze zijn niet eens duur. Ze willen vrede werk een breedbek televisie en het gevoel gerespecteerd te zijn.
Wat heb je aan een breebek-tv als ze daarvoor eerst kogels door je knieen jagen of je benen afhakken? Daar kun je dan lekker naar kijken op je breedbek-tv als hamas die beelden daarop uitzendt.

De romeinen hadden dit bijzonder goed door. Brood, spelen, relatieve autonomiteit. En je hebt een land in je zak.. Okee, de gewone bewoners van dat land zie je het niet aan af. Maar de belasting komt toch mooi je kant op.
Vandaar de opstanden van de diverse volkeren tegen de Romeinen.

Het lijkt me duidelijk dat als geweld er voor zorgde dat Hamas aan de macht kwam. Geweld Hamas enkel maar versterkt. En sterker nog het probleem uitbreidt naar omgelegen gebieden.
Goed, dan gebruik je geen geweld tegen hamas. Je trekt je terug uit Gaza, laat ze jaren wapens smokkelen door tunnels en doet jaren niets tegen raketbeschietingen, en dan?

Hoe zouden jullie de invloed van Hamas minimalizeren, en het volk stimuleren om hun vertrouwen in hamas op te zeggen? Bewust of onbewust.
'k Zou het niet weten. Vraag het Abbas eens

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 feb 2009 12:26

Omega schreef:Van het AP-net geplukt:

De Verenigde Naties hebben gisteren verklaard dat de VN-school in Gaza op 6 januari niet door een Israëlische mortiergranaat is getroffen. Vorige maand verklaarden de VN dat een Israëlische mortieraanval doelbewust op de school was gericht. Dat bericht leidde wereldwijd tot grote verontwaardiging. Nu blijkt dat de granaat buiten de school is neergekomen. Bij de aanval kwamen 43 mensen om het leven.

Dat stelt de discussie over dit onderdeel van de Israëlische aanval en de bijbehorende massale verontwaardiging in een iets ander daglicht.

Het volledige verhaal (gepukt van CIDI)

Israel schoot niet op VN-school
woensdag 04 februari 2009
De Verenigde Naties hebben de beschuldiging ingetrokken dat het Israëlische leger bij de operatie in Gaza een school heeft beschoten. Volgens eerdere berichten zouden op 6 januari 43 mensen op het schoolterrein om het leven zijn gekomen als gevolg van Israëlisch mortiervuur. Dat blijkt niet te kloppen.
De beschuldiging van de VN lokte wereldwijd woedende reacties tegen Israël uit. Maxwell Gaylord, VN-coördinator in Jeruzalem, zei maandag dat de Israëlische mortiergranaten neerkwamen in de buurt van het schoolterrein, en niet op het terrein zelf. De school wordt gerund door de VN-vluchtelingenorganisatie UNRWA.

Het bloedbad bij de Fakhoura-jongensschool in het vluchtelingenkamp Jabalaya veroorzaakte een golf van verontwaardiging. Israël zou zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden door de beschieting van vluchtelingen die dachten in de school een veilig heenkomen te hebben gevonden. De secretaris-generaal van de VN, Ban Ki-Moon, veroordeelde de aanval later als "totaal onaanvaardbaar".

De VN hebben inmiddels toegegeven dat de Israëlische mortiergranaten niet de school hebben geraakt, maar de straten erom heen. Daarbij vielen 43 doden en tientallen gewonden.
VN-directeur John Ging in Gaza legt de schuld voor de verwarrende berichtgeving bij Israël. Dat zou hebben gemeld dat het leger slechts vijandelijk vuur had beantwoord. Ging zegt van meetaf aan te hebben verklaard dat de doden buiten de school zijn gevallen. "Ik heb nooit gezegd dat iemand in de school is omgekomen."

Stafleden van het Israëlische leger spreken de beschuldiging van Ging tegen en wijzen erop dat ze zich al eerder sceptisch hadden uitgelaten over de vermeende toedracht. Zij voeren aan dat enkele mortiergranaten niet in staat zijn 43 mensen te doden en tientallen mensen te verwonden.

Een leerkracht aan de school bevestigde dat er bij de beschieting geen doden in de school zijn gevallen. ,,Twaalf studenten liepen schampwonden op, maar niemand werd gedood'', zei hij tegen de Canadese krant The Globe and Mail

Terug naar “Archief”