op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2009 14:03

*Annet* schreef:
Gerdien B. schreef:tongzoenen vind ik behoorlijk intiem en schaar ik zeker onder seksualiteit.

met tongzoenen heb je ook gemeenschap.

Omdat je dan ook samen één vlees wordt? :D Lichamelijk contact is wat anders dan gemeenschap hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 03 feb 2009 14:09

rafaell schreef:
DesertRose schreef:neu.. vind ik niet. Waarom zou dat niet kunnen, die stap ineens?

Ik redeneer vanuit het kader: "het huwelijk is een beeld van Christus en Zijn bruid"
En vanuit dat kader past seksualiteit niet binnen de verkeringstijd.
intimiteit wel.

Ah dus je bent nu intiem met Christus en als je in de hemel bent seks? :roll: Ik snap werkelijk niet wat Christus en seks met elkaar te maken hebben.

joh, dan moet je ff het hooglied gaan lezen, en de brieven van Paulus.
maar ik wil het je ook wel uitleggen hoor.
Paulus zegt dat de gemeenschap van man en vrouw heenwijst naar Christus en Zijn Bruid. (maar deze verborgenheid is groot, zegt hij)
Seks is dus een afspiegeling van de hemelse gemeenschap van Christus en Zijn gemeente, een lichamelijk en geestelijk genieten, in de hoogste liefde. Tevens maken wij deel uit van het Lichaam van Christus (tot één vlees worden) Zo wordt afgoderij dan ook terecht met hoererij vergeleken. Andere goden = andere partner.

natuurlijk kan je naar seks verlangen, als je een relatie hebt. Maar dat kan je doen in liefde, en niet omdat je graag seks wilt, omdat het lekker is. Waar verlang je naar, naar seks of naar je geliefde? het eerste is niet goed, het tweede wel.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 feb 2009 14:27

Dat verlangen is er allebei: Je verlangt naar je geliefde en dat kan zich uiten in lichamelijk contact wat ook seks kan zijn.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 03 feb 2009 14:57

goed, daar kan ik het mee eens zijn.
Desondanks is er veel verkeerde zin in seks. egoistich, en op eigen behoeften gericht. en niet gericht op dienen, op het geven van jezelf aan de ander.
niet alle verlangen is zo hoor, gelukkig niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 feb 2009 15:03

zoiets moet ook groeien.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 feb 2009 15:20

Is eigen, egositisch verlangen dan fout?
Ik denk het dus echt niet! Als twee mensen gemeenschap hebben, of seks hebben, dan geloof ik dus echt niet dat het altijd op de ander gericht is. Het gaat toch (in de eerste plaats?) om eigen behoefte bevrediging? Dat is toch ontzettend normaal en prima?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 03 feb 2009 17:01

ik vind van niet missF. Ik vind dat je ten allen tijde het belang van de ander boven jezelf moet stellen. het gaat in de eerste plaats om bevrediging van andermans behoeften. En als je dat allebei doet, kom je dus niks te kort, maar de insteek is totaal anders. Als je dat allebei doet, kom je zo goed als nooit wat te kort.
andersom wel. het kan voorkomen dat de ene partner seksuele wensen heeft, waar de ander liever niet aan meedoet.

Maargoed, ik heb het nu over een ideale situatie. uitbuiting is natuurlijk goed mogelijk, als je jezelf altijd alleen maar geeft.
opkomen voor jezelf is ook wat anders dan egoisme, laat dat duidelijk zijn. Maar sommige mensen zijn(ook op het seksuele) bloedzuigers: geef, geef, geef. Als ik maar klaarkom, en lekkere dingen mag uitproberen. En als jij dat toevallig ook leuk vind, is het mooi meegenomen.

Ik denk eigenlijk: Hoe kan ik Jezus zo veel mogelijk navolgen? en Hij heeft zijn leven gegeven, voor zijn vijanden. Het is onze plicht (en wil als het goed is), om Hem zo goed als dat gaat (proberen) na te volgen.

Geven. ook in seksualiteit.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 feb 2009 17:08

Marnix schreef:
*Annet* schreef:
Gerdien B. schreef:tongzoenen vind ik behoorlijk intiem en schaar ik zeker onder seksualiteit.

Omdat je dan ook samen één vlees wordt? :D Lichamelijk contact is wat anders dan gemeenschap hoor.

Ik weet alles, want ik ben al jaaaaaaaaaaaren getrouwd. :D

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 feb 2009 17:16

DesertRose schreef:ik vind van niet missF. Ik vind dat je ten allen tijde het belang van de ander boven jezelf moet stellen. het gaat in de eerste plaats om bevrediging van andermans behoeften. En als je dat allebei doet, kom je dus niks te kort, maar de insteek is totaal anders. Als je dat allebei doet, kom je zo goed als nooit wat te kort.
andersom wel. het kan voorkomen dat de ene partner seksuele wensen heeft, waar de ander liever niet aan meedoet.

Maargoed, ik heb het nu over een ideale situatie. uitbuiting is natuurlijk goed mogelijk, als je jezelf altijd alleen maar geeft.
opkomen voor jezelf is ook wat anders dan egoisme, laat dat duidelijk zijn. Maar sommige mensen zijn(ook op het seksuele) bloedzuigers: geef, geef, geef. Als ik maar klaarkom, en lekkere dingen mag uitproberen. En als jij dat toevallig ook leuk vind, is het mooi meegenomen.

Ik denk eigenlijk: Hoe kan ik Jezus zo veel mogelijk navolgen? en Hij heeft zijn leven gegeven, voor zijn vijanden. Het is onze plicht (en wil als het goed is), om Hem zo goed als dat gaat (proberen) na te volgen.

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een overtrokken verhaal. Volgens mij is het in een relatie geven en nemen. Dat moet in evenwicht zijn. Je kunt nou eenmaal niet altijd even veel geven en nemen op hetzelfde moment, dat geldt voor heel veel dingen, niet alleen voor seks.
Misschien is je seksleven een soort weerspiegeling van je relatie? Als je in je relatie altijd erg egoïstisch bent zal dat misschien ook in je seksleven naar voren komen.

Op het moment dat ik in de stress zit vanwege veel werk en spanning rondom het afstuderen ben ik misschien niet de meest gezellige partner voor mijn vriend. Maar hij kan op dat moment wel veel voor mij betekenen en dat stel ik dan ook zeker op prijs :) Op andere momenten is dat weer andersom. Dat is toch ook geven en nemen? Ik vind dat ik in moeilijke momenten best iets van mijn vriend mag verwachten.
pobody's nerfect

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 feb 2009 17:16

Ach Nietzsche zei al: uiteindelijk hebben we niet het begeerde lief, maar onze begeerte. Wat mij betreft slaat hij de spijker op zijn kop. Daarnaast vind ik de vergelijking van Paulus nogal vreemd en zijn vergelijkingen nooit 1 op 1 over te zetten. Alsof er in de verhouding van de kerk toch Christus iets als een verkeringstijd is. Het lichaam van Christus heeft niets met gemeenschap te maken, aangezien Christus het hoofd wordt genoemd. Het eigen hoofd doet niet aan gemeenschap met het eigen lichaam hoor en is er bovendien al onderdeel van.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 feb 2009 17:17

Marnix schreef:
*Annet* schreef:

Gemeenschap is toch ook gewoon lichamelijk contact?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 feb 2009 17:18

rafaell schreef:
Marnix schreef:
*Annet* schreef:

Ja, een mus is een vogel, maar niet iedere vogel hoeft een mus te zijn.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 feb 2009 17:21

:schaterlach:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 feb 2009 17:27

Jo'tje schreef:
rafaell schreef:
Marnix schreef:
*Annet* schreef:

Ja, een mus is een vogel, maar niet iedere vogel hoeft een mus te zijn.

Ja klopt. Geslachtsgemeenschap is dus lichamelijk contact, maar niet elk lichamelijk contact is geslachtsgemeenschap. Marnix zegt hierboven dat geslachtsgemeenschap geen lichamelijk contact is, daar hij zegt dat het wat anders is. Wat een onzin.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 feb 2009 17:29

DesertRose schreef:ik vind van niet missF. Ik vind dat je ten allen tijde het belang van de ander boven jezelf moet stellen. het gaat in de eerste plaats om bevrediging van andermans behoeften. En als je dat allebei doet, kom je dus niks te kort, maar de insteek is totaal anders. Als je dat allebei doet, kom je zo goed als nooit wat te kort.

Ik geloof helemaal niet dat Jezus alleen gaf. Ik denk dat Hij ook echt wel zorgde dat Hij niks 'tekort' kwam hoor. En nu bedoel ik even niet op seksueel gebied, maar gewoon, eten, onderdak, kleding. Behoeftebevrediging hoeft mijns inziens absoluut niet volgens de Bijbel alleen naar de ander toe gericht te zijn.

En in seksueel opzicht ook niet. Waarom zou ik als persoon anders die gevoelens gekregen hebben? Alleen om die door een ander te laten bevredigen? Ik denk het niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”