Kinderen uit huis zetten (verplicht)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 jan 2009 12:09

Tsja..ik heb in mijn nabije omgeving meegemaakt dat 2 jongens van 17 en 19 het huis uit werden gezet door hun vader. Maar die man had echt zulke ontzettende rare regels:

- niet meer douchen na 11 uur 's avonds
- max. 2 keer douchen per week (terwijl ze meer dan 2x sportten per week)
- 2 plakjes kaas per boterham
- verplicht naar de JV (waar ze geen zin in hadden en dus de hele boel op stelte zetten)
- niet roken (terwijl hij het zelf wel doet)

En dan maar beweren dat hij zelf erg christelijk is. Die jongens gaan niet meer naar de kerk sinds ze het huis uit zijn, omdat ze zo'n raar voorbeeld hebben gehad. En omdat zij het huis uit zijn getrapt door hun vader, wonen op dit moment hun ouders ook niet meer bij elkaar omdat die vader totaal niets meer met zijn kinderen te maken wil hebben. Het kon volgens die vader alleen goed gaan, als zijn kinderen en vrouw precies doen zoals hij het wilt, en daar mag geen mm vanaf geweken worden.

Dat hele gezin is dus op dit moment kapot omdat die vader zo ontzettend streng en bekrompen is. Sinds die vrouw bij haar man is weggegaan heeft ze wel weer contact met haar kinderen, en dat gaat nu super goed, maar ze lopen wel allemaal bij een psychiater om hun hele leven te verwerken.

Ik vraag me dan echt af in hoeverre je kinderen dan moet dwingen, want deze man heeft zijn kinderen continu gedwongen op het 'goede' pad te lopen, maar als je nu kijkt want een bende er van is gekomen....

Deze man verwijt mijn ouders dat zij te makkelijk waren in hun opvoeding, maar als je ziet dat mijn ouders met al hun kinderen een goeie band hebben, bij ons niemand extreem uit de band springt en ze allemaal naar de kerk gaan en met het geloof bezig zijn, dan kan je je wel afvragen in hoeverre je 'streng' moet zijn.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jan 2009 12:17

88alries88 schreef:Tsja..ik heb in mijn nabije omgeving meegemaakt dat 2 jongens van 17 en 19 het huis uit werden gezet door hun vader. Maar die man had echt zulke ontzettende rare regels:

- niet meer douchen na 11 uur 's avonds
- max. 2 keer douchen per week (terwijl ze meer dan 2x sportten per week)
- 2 plakjes kaas per boterham
- verplicht naar de JV (waar ze geen zin in hadden en dus de hele boel op stelte zetten)
- niet roken (terwijl hij het zelf wel doet)

Hoezo raar?

Wij mochten ook niet tussen 12 (het liefst na 11 uur) niet meer douchen. De buren hoorden dat als ze op bed lagen en dan is het echt neit verkeerd om daar rekening mee te houden
Als kinderen douchten we ook vaak maar 2 keer per week.

Mijn vader lette ook op of we niet te veel beleg op brood deden. Heel logisch als hij zich krom werkt voor elke cent en dan nog amper rond kan komen. Waarom dan dubbel dik beleggen als 1 ook genoeg is en prima smaakt?

Mijn vader heeft pijp gerookt en mijn rookte ook en toch wilde ze niet dat wij gingen roken. Klinkt misschien krom. Zij wisten hoe moeilijk was er weer vanaf te komen. Voorkomen is dan makkelijker dan genezen. puur bescherming voor jezelf. Ik ben echt blij dat ik geen roker ben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 jan 2009 12:28

Gerdien B: als jij om half 11 's avonds thuis komt na het sporten, en je bent bezweet, dan is het toch vies om niet even te mogen douchen?

En ik vind het echt wel logisch dat als je niet veel uit te geven hebt, je idd op de kleintjes let, maar moet pa dan wel een mooie zeilboot van 80.000 euro hebben? En elk half jaar een nieuwe laptop e.d.? En het is toch ook raar dat pa verbiedt dat jij doordeweeks geen chips of nootjes mag eten, terwijl hijzelf elke dag een zak chips leeg eet? Dat komt erg raar over vind ik en zeker als je dan ook nog wilt dat je kinderen doen wat jij wilt. Dat is toch geen voorbeeld?
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jan 2009 12:32

Dat ligt niet puur aan de regels zelfs zoals jij opsomde. Vandaar mijn reactie dat dit niet perse aan de regels ansich ligt.

Nee, dat klopt inderdaad niet. Wat je van de ander vraagt moet jezelf ook doen lijkt mij.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jan 2009 11:29

Ik denk dat het meer om de discussie gaat, die ontstaat om zulke regels.
Als je als pubers die regels gewoon volgt, dan is er niks mis mee. Maar zodra het een discussiepunt wordt, denk ik dat je als ouders niet zo moeilijk moet gaan doen. Het voorkomt een hoop ellende denk ik.

Mijn broertje blijkt niet de allerliefste te zijn. Nouja, hij is een schat, maar hij feest toch iets meer dan mijn ouders dachten. Maar ze gaan er de hele discussie niet over aan, waardoor mijn broertje prima bepaalde grenzen aanhoudt, en er geen ruzie thuis over ontstaat. Ik denk dat dat een betere oplossing is, dan op elke slak zout te leggen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jan 2009 11:34

Ik denk zelf eerder dat het om de manier van uitleggen gaat. Wij wisten waarom een bepaald aantal regels er waren in het huishouden. Daardoor kon je het ook makkelijk(er) accepteren en er mee om gaan.

Met regels waar op gezegd wordt: dat is nu eenmaal zo, daar heb ik zelf ooit wat mee gekund.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 feb 2009 23:02

LeChat schreef:
MissF schreef:Ik had het toch raar gevonden als mijn ouders hadden gezegd: blijf maar lekker slapen hoor.
Ik denk dat het zeker wel hun taak is om mij wakker te maken 's middags en te zeggen: kom op, gewoon gaan.
Niet dat ze stampei erover hoeven te maken, maar zeggen vind ik toch wel normaal.
Oh, maar dat gebeurde ook wel. Ze kwamen wel naar boven om me wakker te maken, maar die enkele keer dat dat dus niet werkte, en anders stampij (geen gestampt ei :mrgreen:) gemaakt had moeten worden, lieten ze me dus maar liggen.

Je had van mij gewoon een kopje water over je hoofd gekregen :mrgreen:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2009 23:25

tante-tortel schreef:Je had van mij gewoon een kopje water over je hoofd gekregen :mrgreen:
Ja, dat was de sfeer echt ten goede gekomen. :mrgreen:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2009 00:10

88alries88 schreef:Gerdien B: als jij om half 11 's avonds thuis komt na het sporten, en je bent bezweet, dan is het toch vies om niet even te mogen douchen?

En ik vind het echt wel logisch dat als je niet veel uit te geven hebt, je idd op de kleintjes let, maar moet pa dan wel een mooie zeilboot van 80.000 euro hebben? En elk half jaar een nieuwe laptop e.d.? En het is toch ook raar dat pa verbiedt dat jij doordeweeks geen chips of nootjes mag eten, terwijl hijzelf elke dag een zak chips leeg eet? Dat komt erg raar over vind ik en zeker als je dan ook nog wilt dat je kinderen doen wat jij wilt. Dat is toch geen voorbeeld?

Hypocriet zijn is idd erg. Daar heb ik geen goed woord voor over. Wat dat douchen betreft, mijn ouders slapen naast de douche en vinden het ook niet prettig als je douche neemt als ze al slapen. Ik deed dat na het sporten dan gewoon op de sportclub.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 feb 2009 12:10

MissF schreef:Ik denk dat het meer om de discussie gaat, die ontstaat om zulke regels.
Als je als pubers die regels gewoon volgt, dan is er niks mis mee. Maar zodra het een discussiepunt wordt, denk ik dat je als ouders niet zo moeilijk moet gaan doen. Het voorkomt een hoop ellende denk ik.

Mijn broertje blijkt niet de allerliefste te zijn. Nouja, hij is een schat, maar hij feest toch iets meer dan mijn ouders dachten. Maar ze gaan er de hele discussie niet over aan, waardoor mijn broertje prima bepaalde grenzen aanhoudt, en er geen ruzie thuis over ontstaat. Ik denk dat dat een betere oplossing is, dan op elke slak zout te leggen.

[...]

Over die 'gevallen' die de deur worden gewezen: die doopbelofte is er wel, maar ik vind sowieso dat kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Maar deze ouders daaien het zo, dat zij hun kind niet meer met 'de waarheid' op kunnen voeden als ze naar een andere kerk gaan of met 'verkeerde' vrienden omgaan. ze zijn doodsbang dat de andere kinderen ook dat pad op zullen gaan. Dus kiezen ze in hun idee voor het beste, en dat is de deur wizjen, zodat zij veilig zitten en geen verantwoordelijkheid meer hebben voor dat kind.
Dat is ook denk ik wel een punt. Vaak in zwaardere gereformeerde gezindte MOET men naar een bepaalde Kerk, MOET men dit, MOET men dat, en het liefst zonder te zeuren en te zeiken want het is nu eenmaal zo. En ik spreek uit ervaring... persoonlijke ervaring........ Als ouders heb je de belofte gedaan aan het doopvont je kinderen te onderwijzen, vertellen wie God is en wat Hij doet.
Het huis uitzetten blijft een slechte optie vind ik.. Maar tot nu toe heb ik daar geen ervaring mee gehad. Het LIJKT mij heel erg om het te moeten meemaken maar dan moet er in mijn ogen ook echt absoluut geen andere optie zijn en alles uit de kast hebben gehaald om het kind te helpen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 feb 2009 17:40

Het komt ook zeker voor in NIET christelijke gezinnen waarin de ouders hun kinderen de deur uit zetten. Dit heb ik tijdens mij werk ook veel mee gemaakt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 feb 2009 19:52

Evelien schreef:Het komt ook zeker voor in NIET christelijke gezinnen waarin de ouders hun kinderen de deur uit zetten. Dit heb ik tijdens mij werk ook veel mee gemaakt.
Inderdaad, dat heb ik ook wel gezien... dus wat dat betreft niet persé iets van de christelijke 'zuil', alleen wordt dan niet de 'zonde' (in Bijbelse zin) als argument gebruikt, natuurlijk.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marjo_lein
Verkenner
Verkenner

Re: Kinderen uit huis zetten (verplicht)

Berichtdoor Marjo_lein » 15 sep 2009 18:02

Ik denk dat we in dit soort situaties ook naar Jezus kunnen kijken. Hij ging om met tolenaars, met hoeren, met het uitschot van de samenleving omdat Hij liefde voor de mensen had. Hij was duidelijk en helder over wat Hij van hun gedrag vond, maar ging met hen om en werd met hen gezien.

Ik denk dat we te snel ons eigen hagje willen reden. We denken snel 'wat de anderen wel niet van ons denken' en we willen de vuile was binnen houden. Als je vecht voor je kind kan je laten zien wat de liefde van God echt betekend en kan je deze uiten en laten zien. Dus, niet alles goedkeuren maar wel liefhebben.

Volgens mij ben je aardig van het padje af als je je zoon/dochter de deur wijst omdat hij/zij een homo-seksuele relatie heeft. Het kind is er toch niet minder om?
Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.
<i>Prediker 3:12</i>

Terug naar “Archief”