op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 15:15

Wat mij, als buitenstaander, vooral opvalt is dat de sexuele frustratie en de focus op sex juist sterker aanwezig is bij diegenen die het strengst in 'de leer' zijn. De uitkomst van die focus op sex, het mag niet, het is zondig, het is iets prachtigs dat je moet bewaren enz. enz. is een duidelijk averechtse. Er wordt mijns inziens op die manier veel te veel juist de aandacht op het sexuele gevestigd.
Mijn kinderen zijn niet gelovig, net als ikzelf. Ze konden met ons overal over praten, niets was gek of raar. Juist door die openheid binnen ons gezin, waar dus niet gesproken werd over verboden en zonden, heeft ervoor gezorgd dat ze een gezonde visie ontwikkelden t.o.v. seksualiteit. Seksualiteit was dus op alle fronten gewoon bespreekbaar. En ja natuurlijk hebben wij normen en waarden, en vonden we het geen goed idee om met Jan en alleman het bed in te duiken. Maar dat hebben ze dan ook niet gedaan.
Als je volgens mij te veel de nadruk legt op zonde en verboden en het fout vinden, maak je het zoveel meer bijzonder en spannend dat kinderen, zeker in de puberteit, op onderzoek uitgaan. Want hoe is die seks dan? Als het zo verboden en zo prachtig is tegelijk? Dat moet wel heel aantrekkelijk worden op die manier.

Het verhaal van de kuisheidsgordel vind ik waanzinnig. Temeer daar die dingen alleen te krijgen zijn via sm-gerichte sites. Als dit waar is, vermoed ik eerder een seksuele fetish bij de ouders dan het willen beschermen van de kinderen. Wat ook nog kan is, dat de fetish bij de poster van dit bericht zit en het meer als provocatie hier geplaatst is.

Zouden ouders werkelijk zo ver gaan om via een voor hen zeer zondige site zoiets te bestellen voor hun kinderen? Of is dit juist ook weer een seksuele uitspatting van de ouders zelf. Het kan echt een fetish zijn om de seksualiteit van een ander volledig onder controle te hebben. Je moet er echt niet aan denken dat de ouders hierop kicken. Daarnaast kun je ook nog een fetish bij je kind veroorzaken, die wellicht aan de gordel verslaafd raakt, omdat hij seksualiteit met kuisheidsgordels is gaan linken.

Kortom, indien dit op deze manier is gebeurd, dus echt ouders die hun eigen kinderen verpakken in kuisheidsgordels, dan is er sprake van behoorlijke seksuele gestoordheid.

Daarmee wil ik niet zeggen dat SM iets zou zijn voor seksueel gestoorden, want dat vind ik niet, maar dat speelt zich als het goed is af tussen volwassenen die hier zelf vrijwillig voor kiezen. En niet tussen ouders en hun kinderen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 30 jan 2009 16:59

hm sabra, ik stel voor dat we erover ophouden.. :-)

en ook voor Kitty,

Kijk MISSCHIEN is het een onzinverhaal, MISSCHIEN is het Fetishme van die ouders, maar er is een kans dat het waar is. Dus laten we voorzichtig zijn, stel dat het waar is, en die ouders dat écht met goede bedoelingen deden(het kán toch), dan kan je hun kind enorm kwetsen door zulke uitspraken.

Voorop staat dat ik deze daden net zo goed niet goed praat, dus val mij er niet op aan. ik pleit alleen voor... uchhce... inlevingsvermogen.

DUS kunnen we proberen om zonder te veel tweesnijdende taal, dit geval te (ver)oordelen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2009 17:11

DesertRose schreef:Kijk MISSCHIEN is het een onzinverhaal, MISSCHIEN is het Fetishme van die ouders, maar er is een kans dat het waar is. Dus laten we voorzichtig zijn, stel dat het waar is, en die ouders dat écht met goede bedoelingen deden(het kán toch), dan kan je hun kind enorm kwetsen door zulke uitspraken.

Voorop staat dat ik deze daden net zo goed niet goed praat, dus val mij er niet op aan. ik pleit alleen voor... uchhce... inlevingsvermogen.

DUS kunnen we proberen om zonder te veel tweesnijdende taal, dit geval te (ver)oordelen?

Het kán dat de ouders het met goede bedoelingen deden, maar dat is toch nauwelijks als verzachtende omstandigheid serieus te nemen? Je kind met de beste bedoelingen van de wereld zijn/haar leven lang opsluiten in een kelder (je wilt hen immers alleen maar beschermen tegen de zondige buitenwereld) is ook niet acceptabel.

Goed, inlevingsvermogen, ok, het is voor te stellen dat de ouders het echt oprecht met de beste bedoelingen deden. Daar moet je dan wel bijzonder naief voor zijn, of een volslagen onbegrijpelijk prioriteitenlijstje voor hebben. Prima, dat nemen we even aan. Verandert dat iets aan de aard van de daad, de strafbaarheid en de vervolgbaarheid? Nee. De ouders zijn net zo goed als wij kinderen van de tijd en hadden beter moeten en kunnen weten.

Het is ook niet zo dat na het ja-woord de kuisheidsgordel af gaat en er ineens niets meer aan de hand is. De effecten van het langdurig gefrustreerd worden in je sexualiteit zijn niet zo maar terug te draaien.

De slachtoffers in dezen kwetsen is het laatste wat iemand wil, maar blijkbaar is de inbreuk al zo compleet dat ze het als "normaal" zijn gaan zien. Het verzet lijkt totaal gebroken. Sterker nog, zelfs een derde partij, de "vriendin van" is al zo ver dat ze het normaal vindt.

Er komt toch een moment dat iemand in bescherming moet worden genomen omdat hij/zij dat zelf niet meer kan? Ik ben daar over het algemeen bijzonder terughoudend in, maar dit lijkt me nou typisch zo'n gevalletje waarin het nodig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 18:49

Ergens kan ik me jouw mening wel voorstellen DesertRose, het kan inderdaad kwetsend zijn voor de zoon om dit te horen over zijn ouders. Maar moeten we niet te allen tijde zien te voorkomen dat hij dit als normaal gaat zien en het zijn eigen kinderen ook aan gaat doen? Dan is de waarheid maar hard en confronterend om zoiets te voorkomen. Je kan dus met de beste bedoelingen heel wat leed veroorzaken, en dat moet genoemd kunnen worden zonder verzachtende omstandigheden dat het wel goed bedoeld zou zijn.
Vrouwenbesnijdenissen zullen vanuit de kant van de ouders ook wel goedbedoeld zijn, dat is nog geen reden om het niet zeer hard te veroordelen en te bestrijden.

In dit geval zou de zoon ook moeten gaan inzien dat de daad van zijn ouders een gestoorde daad is geweest.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jan 2009 22:13

DesertRose schreef:
Kijk MISSCHIEN is het een onzinverhaal, MISSCHIEN is het Fetishme van die ouders, maar er is een kans dat het waar is. Dus laten we voorzichtig zijn, stel dat het waar is, en die ouders dat écht met goede bedoelingen deden(het kán toch), dan kan je hun kind enorm kwetsen door zulke uitspraken.

Die kinderen zijn sowieso al gekwetst.

In een dergelijke situatie hoeft men geen inlevingsvermogen te hebben.

]

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 30 jan 2009 22:40

Nog maar weer een keer:
Memmem schreef:Laten we maar weer verder gaan met het hebben van sexuele omgang op jonge leeftijd, dat is waar we mee begonnen zijn.
Over al die wilde verhalen over de refojeugd is mijn ervaring dat er wel wat van waar is. Maar dat het heel vaak is van (bijna) iedereen terwijl het er in het echt hooguit de helft is die echt sexueel actief is. Veel jongeren scheppen ook op en praten er over maar er is ook veel bluf bij.

Die kuisheidsgordel laten we nu maar eens liggen waar die ligt. :wink:

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 22:57

Lijkt me een goed idee.
Dan kom ik toch weer op het aspect dat de focus die er juist op seks ligt binnen refo gezinnen mede oorzaak kan zijn dat het zo spannend wordt voor jongeren om op onderzoek uit te gaan. Aan de ene kant de moeite bij de ouders om seksualiteit op een gezonde manier bespreekbaar te maken, het juist de focus leggen op verbod en zonde en het zo prachtig zijn als je eenmaal getrouwd bent. Dan maak je het wel heel bijzonder en aantrekkelijk voor jongeren om eens uit te gaan zoeken wat die verboden en zondige en oh zo prachtige seks dan wel is.

Seks was in mijn gezin veel minder een item eigenlijk, er kon vrij over gepraat worden en als er vragen kwamen kwam er een eerlijk en open antwoord. Het zonde aspect was niet aan de orde, verboden al helemaal niet. Wel het normen en waarde aspect, hoe ga je met elkaar om. Zoon leerde hoe respectvol met meisjes om te gaan, en dochter kreeg te horen dat haar lichaam van haar was en alleen zij degene was die daarover besliste. Ze zijn zich nooit te buiten gegaan aan seksuele uitspattingen. En zijn heel zuinig geweest op hun lichaam.

Openheid is uiterst belangrijk, en verboden en zonde verhalen met daarnaast het ophemelen van hoe prachtig en mooi het allemaal is, maakt uiterst nieuwsgierig om eens van alles te gaan proberen.

En stel dat je puber seks zou hebben en thuis alleen maar hoort hoe fout en zondig dat is, dan hoef je ook nooit te verwachten dat hij er thuis over durft te praten of het zou durven vertellen, dan kweek je dus stiekem gedrag dat als men eenmaal van de zonde heeft geproeft steeds verder kan gaan.

Het allerbelangrijkste is om te proberen een open sfeer te scheppen waarin kinderen het gevoel hebben dat ze met alles bij je terecht kunnen zonder uitzonderingen. En dat bereik je nooit met verboden, dreigingen en zondeverhalen.

Ik zeg overigens niet dat iedereen dat doet hoor, begrijp me goed, maar het zal zeker bij streng christenen vaak voorkomen dat seks en alles er omheen vrijwel onbespreekbaar is.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 jan 2009 09:07

Ik ben het helemaal met Kitty eens, zij het uit een andere invalshoek... :D

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 02 feb 2009 10:02

Me too, zie ook mijn eerdere post.

Koeitje schreef:Ben soms wel bang dat er straks lui met te hoge verwachtingen het bed in stappen. Vooral ook in de christelijke hoek, omdat men juist daar steeds vaker benadrukt dat het zó geweldig is en dat je daarom moet wachten. Daarmee schep je soms te hoge verwachtingen, lijkt me.
Want als je wacht, wil het niet altijd perse zeggen dat het daarna gelijk geweldig is. Een relatie is altijd werken, een seksuele relatie ook. Maar daar hoor je (naar mijn idee) dan weer te weinig over.
Voor mij is het wel het totaalplaatje wat het mooi maakt: het samen er naar toe groeien, van elkaar houden. En niet alleen de daad, zeg maar.
Want stel dat het niet zo gaat zoals je had verwacht (door bijv. vaginisme oid). Dan valt je mooi voorgeleerde gedroomde plaatje -de geweldige huwelijksnacht- wel even in duigen. Dan komt het gelijk neer op de kracht van je relatie: vertrouwen, elkaar helpen en steunen, geduld en liefde.
Maar dan is het toch wel weer geweldig dat je een partner voor het leven hebt, met wie je er samen in verder kunt groeien?!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 02 feb 2009 10:37

Ben soms wel bang dat er straks lui met te hoge verwachtingen het bed in stappen. Vooral ook in de christelijke hoek, omdat men juist daar steeds vaker benadrukt dat het zó geweldig is en dat je daarom moet wachten. Daarmee schep je soms te hoge verwachtingen, lijkt me.

Koetje (en Kitty),
Kan je je voorstellen, dat er mensen zijn, die (de eerste keer) seks veel intenser beleven dan jij? (ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar in het algemeen)
Dat er mensen zijn, die wél de eerste keer seks geweldig vinden, OMDAT ze gewacht hebben, OMDAT ze het met pure liefde doen. Kan je je voorstellen dat er stellen zijn, tussen wie er méér aanwezig is, dan tussen jou en je partner? Die meer van elkaar houden dan jij en je partner doen? En daarom méér van (de eerste keer) seks genieten? waarbij het dus wél aan hun verwachting voldoet, dat seks geweldig zou zijn, de moeite waard om te wachten, enzenzenz

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 feb 2009 10:55

Koeitje schreef:Voor mij is het wel het totaalplaatje wat het mooi maakt: het samen er naar toe groeien, van elkaar houden. En niet alleen de daad, zeg maar.
Want stel dat het niet zo gaat zoals je had verwacht (door bijv. vaginisme oid). Dan valt je mooi voorgeleerde gedroomde plaatje -de geweldige huwelijksnacht- wel even in duigen. Dan komt het gelijk neer op de kracht van je relatie: vertrouwen, elkaar helpen en steunen, geduld en liefde.
Maar dan is het toch wel weer geweldig dat je een partner voor het leven hebt, met wie je er samen in verder kunt groeien?!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

terugkerend tot het onderwerp heb ik respect voor Kitty haar posting. Mooi als je zo open en eerlijk met elkaar als gezin er over kunt praten.
het is ook mijn streven voor de toekomst, maar als je dat niet zo meegekregen hebt is dat wel heel lastig.

Daarbij merk je ook nog wel is, dat als mensen niet geleerd hebben over zulke zaken te praten, dat het ook binnen je relatie het moeilijk kan zijn om er open over te wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 02 feb 2009 11:58

DesertRose schreef:Koetje (en Kitty),
Kan je je voorstellen, dat er mensen zijn, die (de eerste keer) seks veel intenser beleven dan jij? (ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar in het algemeen)
Dat er mensen zijn, die wél de eerste keer seks geweldig vinden, OMDAT ze gewacht hebben, OMDAT ze het met pure liefde doen. Kan je je voorstellen dat er stellen zijn, tussen wie er méér aanwezig is, dan tussen jou en je partner? Die meer van elkaar houden dan jij en je partner doen? En daarom méér van (de eerste keer) seks genieten? waarbij het dus wél aan hun verwachting voldoet, dat seks geweldig zou zijn, de moeite waard om te wachten, enzenzenz

Heeje... ik heb nergens gezegd dat mijn verwachtingen -voor zover ik die had- niet zijn uitgekomen :lol:
Allee, en ik heb ook nergens beweerd dat als je wacht, de eerste keer dan tegenvalt :?:
Natuurlijk kan het wel gelijk aan je verwachtingen voldoen. Prima dan toch?

Ik bedoelde alleen dat men wel moet uitkijken om het teveel op te hemelen.
Aansluitend op wat Kitty ook al zei, dat teveel aandacht ook het tegenovergestelde kan bereiken, omdat je mensen dan juist nieuwsgierig kunt maken of hoge verwachtingen schept. Niet dat dit altijd gebeurd, vandaar ook het 'soms'.
Zeggen dat wachten goed is, is prima. Maar dat je vaak ook te horen krijgt dat je moet wachten omdat hét (de daad) helemaal geweldig is, dat word ik soms beu. Alsof er straks niets anders meer is dan dát, vandaar dat ik daarna ook over het totaalplaatje spreek (zie quote in post hierboven).

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 02 feb 2009 16:20

Waar lees jij uit dat ik seks de eerste keer niet intens beleefd heb?

Hoe kun jij weten dat ik de eerste keer niet geweldig heb gevonden? Dat ik het niet met pure liefde heb gedaan. Als je niet weet wat er aanwezig is tussen mij en mijn partner, hoe kun je dan mij vragen me voor te stellen dat er mensen zijn waarbij er meer aanwezig is dan tussen mij en mijn partner? Weet jij hoeveel ik en mijn partner van elkaar houden? Zo niet, hoe kun je mijn dan vragen me voor te stellen dat er stellen zijn die meer van elkaar houden dan ik en mijn partner? En daarom meer van seks genieten dan ik en mijn partner?
Wat weet jij trouwens van mijn eerste keer en wanneer die plaatsvond en of ik daar al dan niet van genoten heb? En wie zegt dat ik negatief ben over het feit dat seks de moeite waard kan zijn om te wachten?

Je hele posting staat bol van de veronderstellingen en vooroordelen naar mijn seksbeleving, seksinvulling, eerste keer en relatie. Of denk je er echt iets over te weten? Of ga je ervan uit dat een niet-christen hoe dan ook meteen vol het seksuele leven ingaat zogauw er iemand van het andere geslacht voor handen is om dit mee te doen? Of zou gauw er ook maar sprake is van een beginnende relatie? Kortom wat voor ideeën heb jij eigenlijk over niet-christenen en hun beleving van seksualiteit en liefde? Denk je dat je hierin kunt generaliseren? Of denk je dat ook hier heel verschillende normen en waarden kunnen gelden. Of bestaan normen en waarden in jouw idee soms niet, zonder dat er een boek voor handen is die ze voorschrijft?

Sorry dat ik je dit allemaal vraag, maar het zijn dus wel vragen die zomaar bij me opkomen als ik jouw posting leest.

Even voor de goede orde, in mijn familie is nog niemand gescheiden. Allemaal zeer gelukkige relaties. Mijn man en ik zijn ook al 32 jaar zeer gelukkig getrouwd en zelfs nog steeds bij vlagen verliefd. We houden ontzettend veel van elkaar, en doen alles voor elkaar uit liefde. Zomaar uit onszelf, goed hè, zonder dat ons dat wordt voorgeschreven. Ook de kinderen hebben zeer stabiele en liefdevolle relaties, zonder frustraties op wat voor gebied dan ook.
Best uniek toch? In een maatschappij waar 1 op de 3 huwelijken stranden.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 02 feb 2009 16:44

Kitty schreef:

Waar lees jij uit dat ik seks de eerste keer niet intens beleefd heb?

En waar lees jij dat ik beweer dat je dat niet intens beleefd heb? :-)
ik zeg: "intenSER"

en sorry, ik bedoel in de andere gevallen ook méér, in plaats van wél.
dus: met méér pure liefde, en méér intens.

Hoofdvraag: kan het zijn, dat die hoge verwachtingen die geschept worden, terecht zijn, in het geval je wacht met seks?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 feb 2009 17:08

DR: Dat blijft natuurlijk een veronderstelling omdat je geen vergelijkingsmteriaal hebt.
ergo: Daar valt niks zinnig over te zeggen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”