N.a.v. Drs. Kole: rok/broek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 nov 2008 22:13

johannes1 schreef:
Aangezien een groot deel van de mensheid vindt dat een broek óók een vrouwenkleed is, lijkt het me dat de refo's wat dit betreft toch een beetje op een dwaalspoor zijn aangeland

Er is ook een groot deel van de mensheid die zegt dat er geen God is, maakt het per defenitie dan ook dat christenen op een dwaalspoor zijn aangeland.

Wat ik maar wil zeggen is dat als de meerderheid zegt dat het goed is, wil dit nog niet per definitie zeggen dat het ook zo is.
Een kromme vergelijking natuurlijk.

Maar ik ben wel benieuwd of jij een verklaring hebt voor het niet naleven van de overige regels, terwijl men het rok dragen wel héél serieus meent te moeten nemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2008 13:34

Ik ben het er mee eens dat het niet gaat om wat de meerderheid vindt. We hoeven de meerderheid niet te laten spreken, we mogen Gods Woord laten spreken, op een juiste manier. Dan kom je tot de volgende conclusie:

Een man mag geen vrouwenkleren dragen en een vrouw geen mannenkleren. De vraag die dan rest is: Wat is mannenkleding en wat is vrouwenkleding? Wie bepaalt dat en hoe? Naar de tijd van de Bijbel kan je moeilijk kijken, toen hadden ze geen broeken, alleen onderbroeken. Mannen droegen gewaden, jurken en soms rokken, iets wat nu als vrouwenkleding bestempeld zou worden. Waar moeten dan naar kijken? Naar de huidige cultuur? Waarom of waarom niet? Of zoals mensen hebben gedaan die op bijbelse basis beweren dat een vrouw geen broek aan naar de cultuur van ruim 100 jaar terug , wat daarvoor veranderde werd geaccepteerd en wat nu verandert niet meer? Waarom zou dat de maatstaf zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 19:51

Mee eens.
Broeken kende men toen niet eens. En mannen hadden lang haar en baarden, ook dingen die in de huidige refocultuur niet geaccepteerd zijn.
AfbeeldingAfbeelding

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 jan 2009 10:37

* Bericht verwijderd door moderator *
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jan 2009 10:44

Leg eens uit :?:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 jan 2009 12:21

Er zijn genoeg dominees die dus een "wetenschappelijke" studie hebben gedaan. En dus best wel wat in hun mars hebben.

Wanneer je ze echter hoort op de preekstoel, waar zij andere gelovigen afkraken, achterlijke regels opleggen en zeggen dat de aarde doodleuk 10000 jaar oud is, dan kan je misschien goed leren maar ben je niet intelligent.

Een intelligent persoon zal inzien dat er meerdere malen in de bijbel staat dat regels er niet toe doen, dat men respect voor elkaar moet hebben, dat iedereen moet geloven zoals hij zelf wil. Daarnaast zal hij bewezen feiten altijd accepteren. Een feit niet accepteren is hetzelfde als zeggen: "Ik geloof niet dat gras groen is," terwijl gras toch overwegend groen is. :P
Met andere woorden: Stellig zeggen dat mensen van de evangelische kerken naar de hel gaan, en dat vrouwen met een broek ook nooit in de hemel zullen komen is dus op zijn minst te betwijfelen. Waarmee ik het nog niet heb gehad over de leer zelf. Maar dat even terzijde.

In mijn ogen zit je als je intelligent bent, en zelf nadenkt over het leven, religie, respect en meer van dezen, niet in een reformatorische kerk. Daaruit kan dan ook geconcludeerd worden dat mensen met een hoog opleidingsniveau in een reformatorische kerk naar mijn mening goed kunnen leren, maar dus niet intelligent zijn.

Maar goed, zo zie ik het.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 jan 2009 15:09

In de HHK (een reformatorische kerk) zijn naast doctorandussen, ook doctors en professors te vinden.
En die titels hebben ze echt niet bij de koffie gehad.

Intelligentie en een reformatorische levensovertuiging gaan dus best samen!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 30 jan 2009 17:27

The Engineer schreef:Een intelligent persoon zal inzien dat er meerdere malen in de bijbel staat dat regels er niet toe doen, dat men respect voor elkaar moet hebben, dat iedereen moet geloven zoals hij zelf wil.

Ik vind dit dan weer een weinig intelligente opmerking. Dit omdat mijns inziens de Bijbel wel degelijk zegt dat regels er toe doen, en dat de Bijbel geen vrijbrief geeft wat betreft de invulling van je geloof.

In mijn ogen zit je als je intelligent bent, en zelf nadenkt over het leven, religie, respect en meer van dezen, niet in een reformatorische kerk. Daaruit kan dan ook geconcludeerd worden dat mensen met een hoog opleidingsniveau in een reformatorische kerk naar mijn mening goed kunnen leren, maar dus niet intelligent zijn.

Bedankt voor de schoffering.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2009 22:04

The Engineer schreef:Er zijn genoeg dominees die dus een "wetenschappelijke" studie hebben gedaan. En dus best wel wat in hun mars hebben.

Wanneer je ze echter hoort op de preekstoel, waar zij andere gelovigen afkraken, achterlijke regels opleggen en zeggen dat de aarde doodleuk 10000 jaar oud is, dan kan je misschien goed leren maar ben je niet intelligent.

Een intelligent persoon zal inzien dat er meerdere malen in de bijbel staat dat regels er niet toe doen, dat men respect voor elkaar moet hebben, dat iedereen moet geloven zoals hij zelf wil. Daarnaast zal hij bewezen feiten altijd accepteren. Een feit niet accepteren is hetzelfde als zeggen: "Ik geloof niet dat gras groen is," terwijl gras toch overwegend groen is. :P
Met andere woorden: Stellig zeggen dat mensen van de evangelische kerken naar de hel gaan, en dat vrouwen met een broek ook nooit in de hemel zullen komen is dus op zijn minst te betwijfelen. Waarmee ik het nog niet heb gehad over de leer zelf. Maar dat even terzijde.

Sorry, maar dit vind ik dus belachelijk-> zo zie ik het!

Dat deze mensen anders in het geloof staan als jij is 1 ding. Maar daarom hoeven ze echt niet perse niet slim te wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 30 jan 2009 22:05

The Engineer schreef:Een intelligent persoon zal inzien dat er meerdere malen in de bijbel staat dat regels er niet toe doen, dat men respect voor elkaar moet hebben, dat iedereen moet geloven zoals hij zelf wil.

Jij bent dus zelf ook geen intelligent persoon als jij afgeeft op de refo-stroming. Dat zeg je zelf!
Lees jezelf maar eens terug.

Ik vraag me af of jij uberhaupt bekend bent met de refo-stroming want het is veel geblaat maar weining wol!
Je bent wel heel erg respectvol, mn complimenten...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 31 jan 2009 15:15

The Engineer schreef:...

begrijp ik nu dat iedereen die nadenkt op dezelfde standpunten als jij uitkomt?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 31 jan 2009 18:28

Heidebloem schreef:Mee eens.
Broeken kende men toen niet eens. En mannen hadden lang haar en baarden, ook dingen die in de huidige refocultuur niet geaccepteerd zijn.

Wat betreft die baarden: dat zou nog es een leuk onderzoekje waard zijn, of onder christelijke (dan wel reformatorische) mannen minder baarden voorkomen dan landelijk gemiddeld. Sowieso is het aantal baarden in ons land niet erg hoog...

Therefore give us love.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 31 jan 2009 19:45

Ik vind dit dan weer een weinig intelligente opmerking. Dit omdat mijns inziens de Bijbel wel degelijk zegt dat regels er toe doen, en dat de Bijbel geen vrijbrief geeft wat betreft de invulling van je geloof.

Jezus zegt zelf dat regels er niet toe doen. En dus is het zoals ik zei

is dus op zijn minst te betwijfelen

Beter lezen!

Bedankt voor de schoffering.

In plaats van cynisch te doen kun je er ook over nadenken.

In de HHK (een reformatorische kerk) zijn naast doctorandussen, ook doctors en professors te vinden.
En die titels hebben ze echt niet bij de koffie gehad.

Intelligentie en een reformatorische levensovertuiging gaan dus best samen!

Dat is dus mijn punt; goed leren is wat anders dan intelligentie.

Dat deze mensen anders in het geloof staan als jij is 1 ding. Maar daarom hoeven ze echt niet perse niet slim te wezen.

Dat is helemaal niet het punt. Mensen moeten zelf weten wat ze geloven. Maar dan kunnen aspecten daarvan nog steeds ondoordacht zijn.

Jij bent dus zelf ook geen intelligent persoon als jij afgeeft op de refo-stroming. Dat zeg je zelf!

Afgeven en gegronde kritiek geven zijn, net als goed kunnen leren en intelligentie, twee dingen.

Ik vraag me af of jij uberhaupt bekend bent met de refo-stroming want het is veel geblaat maar weining wol!
Je bent wel heel erg respectvol, mn complimenten...

Bekend? Jawel, mijn hele schoonfamilie is reformatorisch.

Geblaat en weinig wol? Als jij dat zo denkt.
Je weerlegt mijn kritiek niet, zoals niemand dat overigens doet.

Respectvol? Ik geef kritiek, en nog onderbouwd ook. Dat staat los van respect.

begrijp ik nu dat iedereen die nadenkt op dezelfde standpunten als jij uitkomt?

Rationeel bekeken wel ja.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 31 jan 2009 23:52

The Engineer schreef:

Jezus zegt zelf dat regels er niet toe doen. En dus is het zoals ik zei

Ik meen dat Jezus zoiets zei als: 'Ik ben niet gekomen om de wet af te schaffen, maar om de wet te vervullen.

Therefore give us love.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 feb 2009 00:33

The Engineer schreef:Er zijn genoeg dominees (En Drs.) die dus een "wetenschappelijke" studie hebben gedaan. En dus best wel wat in hun mars hebben.

Toch altijd fijn dat engineertje nog ergens zijn frustratie kwijt kan, heeft het forum voor hem zeker nog nut :)

Meer commentaar of reactie is op zijn schrijven absoluut niet nodig.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”