Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jan 2009 11:32

Inderdaad, en je moet het ook nog willen, een huis op 2 lonen.
Ik ben toch wel steeds meer het nut van een huis op 1 loon en verder gewoon flink sparen in gaan zien.
In de toekomst zullen wij dus waarschijnlijk een huis op 1 loon en verder gewoon spaargeld kunnen kopen. Tenminste, dat is wel de bedoeling over een paar jaar. Omdat we nu echt een tuin missen en mocht er een tweede kindje komen, dan willen we liever toch een extra slaapkamer nog, zodat mijn mans studeerkamer kan blijven bestaan.
Maar op 2 lonen vind ik persoonlijk niet zo heel fijn, ik hou niet zo van veel risico ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jan 2009 11:34

Lalage schreef:
Daarvoor moet je meestal wel allebei werken, ook als je hoger opgeleid bent. Bovendien moet je ook nog een vast contract hebben om je hele inkomen mee te mogen tellen bij het verkrijgen van een hypotheek. Tel daarbij op dat de banken momenteel voorzichtiger zijn geworden met het verstrekken van hypotheken en dan is het ineens niet zo simpel meer. Eerlijk gezegd verbaas ik me wel dat er een aantal alleenstaanden van mijn leeftijd in onze flat wonen, terwijl wij het amper zouden redden op 1 inkomen.

Als je hoog bent opgeleid, moet een salaris van tegen de 4000 bruto p/m toch geen probleem zijn op fte basis.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jan 2009 12:00

Sabra schreef:
Lalage schreef:
Daarvoor moet je meestal wel allebei werken, ook als je hoger opgeleid bent. Bovendien moet je ook nog een vast contract hebben om je hele inkomen mee te mogen tellen bij het verkrijgen van een hypotheek. Tel daarbij op dat de banken momenteel voorzichtiger zijn geworden met het verstrekken van hypotheken en dan is het ineens niet zo simpel meer. Eerlijk gezegd verbaas ik me wel dat er een aantal alleenstaanden van mijn leeftijd in onze flat wonen, terwijl wij het amper zouden redden op 1 inkomen.

Als je hoog bent opgeleid, moet een salaris van tegen de 4000 bruto p/m toch geen probleem zijn op fte basis.

Huh? Dan werk je ergens anders dan ik en mijn man denk ik ;)
We zijn allebei HBO opgeleid (mijn man heeft zelfs bijna een universitaire studie erachteraan gedaan, alleen is niet afgestudeerd), maar voor we dat verdienen zijn we oud denk ik ;) Dus dat is in lang niet alle sectoren zo, hoor.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 30 jan 2009 12:09

Nou ik weet niet in welke sector jij werkt, maar mijn man en ik zijn beide hoog opgeleid (nou ja, ik bijna als ik over een half jaartje mijn bul in ontvangst mag nemen) maar 4000 bruto p/m zit er voorlopig voor beide nog niet in.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jan 2009 12:15

esli schreef:
Nou ik weet niet in welke sector jij werkt, maar mijn man en ik zijn beide hoog opgeleid (nou ja, ik bijna als ik over een half jaartje mijn bul in ontvangst mag nemen) maar 4000 bruto p/m zit er voorlopig voor beide nog niet in.

Je werkt nog niet heel erg lang dus. Maar als je voor je 25ste afstudeert, dan moet een salaris van 4000 bruto p/m zo rond je 30ste geen probleem zijn.

Ik heb het ook niet over startsalarissen, dat spreekt voor zich.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jan 2009 12:47

nu snap ik waaro mijn man dit huis kon betalen. Hij werkt al vrij lang (maar is niet hoog opgeleid) en verdient gewoon redelijk normaal. Heeft nu enorme salarisverhoging gekregen. Wat opzich best wel lekker is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jan 2009 12:49

Sabra, het maakt wel uit wat voor opleiding en functie je hebt. Je hebt wel gelijk dat wij het over starterssalarissen hebben, omdat veel mensen hun eerste huis kopen als ze net zijn afgestudeerd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jan 2009 12:52

Maar dan nog, als wij 30 zijn verdienen we dat ook nog echt niet hoor. Terwijl we allebei wel voor ons 25e zijn afgestudeerd.
Mijn man moppert wel eens dat hij zo weinig verdient, maar hoe meer gesprekken hij erover heeft met vrienden enzo, hoe meer blijkt dat veel mensen helemaal niet zoveel verdienen. Dat denkt men vaak van elkaar, maar valt toch wel tegen.
En mijn sector is sowieso niet zo goed betaald, dat wist ik van tevoren. Maarja, het werk is zo leuk :D

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jan 2009 14:00

Lalage schreef:Sabra, het maakt wel uit wat voor opleiding en functie je hebt. Je hebt wel gelijk dat wij het over starterssalarissen hebben, omdat veel mensen hun eerste huis kopen als ze net zijn afgestudeerd.

Dat weet ik niet. Mijn vrouw is al 6 jaar afgestudeerd en ik 3 jaar, en nu kopen we pas ons eigen huis.

Veel vrienden van mij kopen ook pas een huis als ze enkele jaren nadat ze zijn afgestudeerd, dus ik weet niet of jouw stelregel voldoende is om een generieke uitspraak te doen hierover.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 30 jan 2009 14:19

Sabra schreef:
esli schreef:

Je werkt nog niet heel erg lang dus. Maar als je voor je 25ste afstudeert, dan moet een salaris van 4000 bruto p/m zo rond je 30ste geen probleem zijn.

Ik heb het ook niet over startsalarissen, dat spreekt voor zich.

Mijn man ik hebben het allebei niet gered om voor onze 25e af te studeren, dus wij moeten wat langer geduld hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat de sector enorm belangrijk is. En ik vrees dat het met een studie psychologie lastig gaat worden, aangezien de banen niet voor het oprapen liggen en het dus enorm veel tijd kost om hogerop te komen. Als dat eenmaal gelukt is, zijn de salarissen wel leuk :D

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 30 jan 2009 14:22

Ik heb er iig een btje spijt van dat wij gelijk een huis gekocht hebben, en niet eerst een paar jaar gehuurd.. Maar goed dat is achteraf praten :wink: Ik raad nu iig anderen aan om gewoon eerst lekker ff in een huurflatje te gaan!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jan 2009 14:53

waarom aanraadden als je het geld wel heb?

Mijn man had op z'n 21e al een huis gekocht. Na een paar jaar verkocht en toen een stacaravan gekocht omdat hij werkloos werd. Toen een jaar rond gezworven en 3 jaar geleden dit huis gekocht. We hebben tot nu toe alleen nog maar de slaapkamer opgeknapt.

Het is natuurlijk wel zo wat zijn je pririoteiten die je stelt aan een huis.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jan 2009 15:03

Sabra schreef:
Lalage schreef:Sabra, het maakt wel uit wat voor opleiding en functie je hebt. Je hebt wel gelijk dat wij het over starterssalarissen hebben, omdat veel mensen hun eerste huis kopen als ze net zijn afgestudeerd.

Dat weet ik niet. Mijn vrouw is al 6 jaar afgestudeerd en ik 3 jaar, en nu kopen we pas ons eigen huis.

Veel vrienden van mij kopen ook pas een huis als ze enkele jaren nadat ze zijn afgestudeerd, dus ik weet niet of jouw stelregel voldoende is om een generieke uitspraak te doen hierover.

Tja iedereen doet het anders, mijn vrienden zijn er blijkbaar vroeg bij ;) Als wij meteen bij ons trouwen een fijne huurflat hadden gevonden waar we niet uit hoefden, dan hadden we misschien ook nog geen koophuis.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 30 jan 2009 15:15

@Evelien, tis nu gewoon geen handige tijd om een huis te kopen. Liever had ik toch een paar jaar gewacht. Daar komt bij dat wij er veel geld tegenaan gegooid hebben om het op te knappen. En ik alle kosten etc. elke maand toch echt wel heel veel vind. En wij verdienen heel gemiddeld.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2009 19:53

Lalage schreef:Eerlijk gezegd verbaas ik me wel dat er een aantal alleenstaanden van mijn leeftijd in onze flat wonen, terwijl wij het amper zouden redden op 1 inkomen.
Die werken misschien al langer, verdienen het loon waar Sabra het over heeft, hebben eigen geld ingelegd (erfenisje?) of een rijke pa, of hebben een generatiehypotheek...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”