Moderator: Moderafo's
Harm-J schreef:Misschien dat e.e.a beter omschreven kan worden als zijnde: 'Als iemand zijn eigen niet wil verzekeren tegen ziekte kosten omdat hij zijn vertrouwen op God stelt, dat die persoon dan bij ziek worden of zijn, het al dan niet herstellen het herstel ook volledig aan God moet overlaten'. (Lees: in zijn hand moet leggen.) Dus niet naar een dokter of apotheek hobbelen voor advies of medicamenten.
Mijn mening in deze is identiek aan bovenstaande. Het is en en, niet en/of
Joepie Meloen schreef:Verzekeren tegen ziekte is nog steeds fundamenteel wat anders dan het toedienen van een medicament.
Riska schreef:Joepie Meloen schreef:Verzekeren tegen ziekte is nog steeds fundamenteel wat anders dan het toedienen van een medicament.
Je maakt nog steeds een fundamentele denkfout.
Je verzekert je niet tegen ziekten, dat hebben we gewoon niet in de hand. Je verzekert je tegen ziektekosten. Want in 9 van de 10 gevallen kost ziekte veel geld. En dáár verzeker je je tegen.
Joepie Meloen schreef:Riska schreef:Joepie Meloen schreef:Verzekeren tegen ziekte is nog steeds fundamenteel wat anders dan het toedienen van een medicament.
Je verzekert je niet tegen ziekten, dat hebben we gewoon niet in de hand. Je verzekert je tegen ziektekosten. Want in 9 van de 10 gevallen kost ziekte veel geld. En dáár verzeker je je tegen.
Oké, je verzekert je tegen ziektekosten. Maakt het voor de discussie iets uit of je je verzekert tegen een ziekte (inenten) of dat je je verzekert tegen ziektekosten? Het gaat mijns inziens bij beiden om het vooruit lopen op zaken waarvan je niet weet of ze komen.
Ben benieuwd wat jij ziet als fundamentele denkfout trouwens....
Riska schreef:Je maakt nog steeds een fundamentele denkfout.
Jo'tje schreef:Joepie Meloen schreef:Riska schreef:Joepie Meloen schreef:Verzekeren tegen ziekte is nog steeds fundamenteel wat anders dan het toedienen van een medicament.
Oké, je verzekert je tegen ziektekosten. Maakt het voor de discussie iets uit of je je verzekert tegen een ziekte (inenten) of dat je je verzekert tegen ziektekosten? Het gaat mijns inziens bij beiden om het vooruit lopen op zaken waarvan je niet weet of ze komen.
Ben benieuwd wat jij ziet als fundamentele denkfout trouwens....
Je eet toch ook groente en fruit omdat uit onderzoek is gebleken dat het gezond is voor je lichaam en het kán voorkomen dat je vaak ziek bent?
Waarom zou je dan niet inenten? Daarmee doe je namelijk precies hetzelfde, alleen dan niet door middel van voedsel. Je kunt nooit uitsluiten dat je ziek wordt, want zoals Riska al zei: dat hebben wij niet in de hand. Je kunt er wél voor zorgen dat je niet krom hoeft te liggen om je eigen operatie te betalen. Laat staan als het gaat om chemokuren en lange periodes van revalidatie ofzo.
Jo'tje schreef:Je eet toch ook groente en fruit omdat uit onderzoek is gebleken dat het gezond is voor je lichaam en het kán voorkomen dat je vaak ziek bent?
Waarom zou je dan niet inenten? Daarmee doe je namelijk precies hetzelfde, alleen dan niet door middel van voedsel. Je kunt nooit uitsluiten dat je ziek wordt, want zoals Riska al zei: dat hebben wij niet in de hand. Je kunt er wél voor zorgen dat je niet krom hoeft te liggen om je eigen operatie te betalen. Laat staan als het gaat om chemokuren en lange periodes van revalidatie ofzo.
Harm-J schreef:Inderdaad.
Een gewetensbezwaarde verzekert zich doorgaans niet door dat zij de regel hanteren van: 'wanneer hun iets overkomt, dan heeft God daar een reden voor', men moet het vertrouwen volledig op God stellen. Men is principieel zoals ze zich zelf vaak plachten te noemen.
Mijn vraag zou dan zijn, waarom als God een reden heeft dat iemand ziek wordt, zou je dan wel de ziekte bestrijden met medicamenten of een doktersbehandeling? Men gaat den feitelijk tegen reden van God in. Als men daadwerkelijk principieel is, moet men ook de genezing aan Zijn hand overlaten. Men zegt namelijk ook dat het God is die een behandeling wel of niet doet slagen.
Harm-J schreef:Een andere vraag zou zijn, waarom neemt men de ene verzekering niet vanuit een gewetensbezwaar en de andere verzekering wel. Hierbij denk ik bv aan verplichte W.A. verzekering bij het rijden van een auto. Men zou dan ook kunnen zeggen: Ík ben principieel (de Nederlandse wet stelt dat als ik auto wil rijden, dat ik verplicht ben een W.A. te hebben daarmee ga ik dus tegen God in,) dus ik rijdt geen auto.
Als iemand principieel zegt te zijn met als grondslag de bijbel, mag een gewetensbezwaarde mij eens uitleggen, waarom hij de ene verzekering wel afsluit en een andere verzekering niet? Je bent in mijn ogen principieel of niet tenslotte. Principieel zijn houdt tenslotte in: en/en niet en/of. Men kan tenslotte niet een beetje op God vertrouwen.
Jo'tje schreef:Ja dat is ook iets wat ik niet begrijp. Mensen die zich niet verzekeren, zetten vaak wel een hoop geld opzij 'voor het geval dat'... What's the difference?
Dan verzeker je toch gewoon jezelf? Als je écht principieel bent, zet je er dus ook geen geld voor opzij. Want dan heeft het net zo weinig met vertrouwen te maken als gewoon verzekeren toch?
Joepie Meloen schreef:Op het moment dat ik me ziek voel kan ik via medicamenten de ziekte bestrijden. Dit is trouwens Bijbels.
Joepie Meloen schreef:Op het moment dat ik me verzeker, dan ga ik vooruit lopen op zaken waarvan ik niet weet of ze komen. Ik ga iets bestrijden wat er niet is.
Joepie Meloen schreef:Wat betreft je redenering: Je redeneert dat als God ergens een reden voor heeft, een bepaalde passiviteit van ons moet worden verwacht. Mijns inziens is daar weinig grond voor.
Joepie Meloen schreef:Het is absoluut niet verplicht een WA-verzekering af te sluiten bij een auto. Misschien dat dat lijkt, maar als je volledig gemoedsbezwaard bent, dan ben je nergens voor verzekerd.
Harm-J schreef:Het is bijbels te onderbouwen ja, principieel zou ik het niet willen noemen. Men vertrouwd volledig op God of niet, een klein beetje is geen optie.
Harm-J schreef:Het heeft niets met passiviteit van doen. De meeste gemoedsbewaarden ontlenen hun grond uit zondag 10 van de HB (Gods voorzienigheid).
Harm-J schreef:Nu verzekert een gemoedsbezwaarde zijn eigen ook. "Een gemoedsbezwaarde betaalt per maand hetzelfde bedrag als iemand met met een verzekering. Het geld van de gemoedsbezwaarde wordt op een geblokkeerde spaarrekening gestort.'' Dit is m.i. net zo goed een vorm van verzekeren. Het enige verschil is dat het gespaarde bedrag de kosten niet altijd dekt. Voor de restbetaling is men dan op zichzelf, een ander, of indien mogelijk de kerk als die van goede wil is aangewezen.
Harm-J schreef:Dat van het niet af hoeven sluiten van die verzekering is mogelijk. Het kan er wel in resulteren, dat als jij mij aanrijd, de schade niet kunt betalen, ik moet zien dat ik de schade krijg verhaald bij het waarborg fonds. Jij ontspringt zo wel de dans, beter geschreven de rekening.
Dine schreef:Wat ik jammer vind, is dat gemoedsbezwaarden altijd alleen naar zichzelf kijken. Verzekeringen kun je ook zien als iets wat de hele samenleving aangaat. Omdat ik verzekerd ben en gelukkig velen met mij, kunnen de mensen die het geld nodig hebben om operaties e.d. te ondergaan die ondergaan..
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten