Wielrenfan,
Ik ben zelf niet gereformeerd. Ik ben een agnost, de Bijbel zie ik als een verslag, een boekverzameling van mensen over wat men als God of goddelijk ervaren heeft. Ik geloof ook dat de Bijbel wisselend uitingen doet over voorzienigheid/vrije wil. De gereformeerde visie is met name bepaald door een bepaalde interpretatie van Romeinen 9 en Efeze 1.
Persoonlijk vind ik de leer van de uitverkiezing een inhumane gedachte die mensen degradeerd tot pottenbakkerswerk, wat ik onmogelijk kan rijmen met een God die indringend betrokken is op alle mensen en stukken in de bijbel waar over een universele liefde van God gesproken wordt. Ik weet ook niet of zo'n God echt bestaat maar ik vind het wel een interessante en hoopgevende gedachte.
Jij gaat ervan uit dat de mens geen vrije wil heeft. Je legt dit wel heel mooi uit door te zeggen dat God de wil kan sturen en uiteindelijk dat het God is die de beslissing maakt eigenlijk. Dat zeg je.
Ik gaf slechts de officiele kerkelijke leer op dit punt weer die gereformeerden onder andere als bindende grondslag van hun gemeenschap hebben. In de Dordtse Leerregels wordt deze leer uitgebreid uiteengezet tegenover de Remonstranten die in navolging van Arminius protesteerde tegen de gereformeerde uitverkiezingsleer. De Remonstranten werden toen afgewezen, Remonstrantse predikanten werden afgezet. Deze strijd leverde overigens grappige liedjes en spotprenten op. Kerkelijke discussies werden in die tijd zelfs gevoerd in kroegen en trekschuiten.