Sabra schreef:Dus omdat er burgerslachtoffers zijn gevallen ga jij ervan uit dat Israël niet heeft getracht om dat te voorkomen. Een nogal naïeve en rigide opvatting.
Luister naar wat ik zeg... En maak geen stropop van mijn argumenten.
Omdat er extreem veel slachtoffers zijn gevallen EN israel typisch anti burger wapentuig heeft ingezet zoals dus de fosfor wapens en de cluster munitie.
Daarbij komt nog dat Hamas vanuit de urbane gebiede Israël heeft aangevallen, en daarbij de burgers als menselijk schild gebruikt.
Daar is geen bewijs voor. Israel claimt dat elke kans die ze krijgen. Israel claimt dat de vrouw en kinderen van gedode politici dienden als menselijke schilden.. Het is een excuus voor het aantal slachtoffers.
Ik zeg niet dat het toeval is, maar Israël heeft met name geprofiteerd van het machtsvacuüm in de Verenigde Staten. Israël kan namelijk niet zonder de goedkeuring van de Amerikaanse regering.
Dat is een heel andere discussie en daar zijn we nog helemaal niet aan toe gekomen. Maar je hebt helemaal gelijk.
Zo veel burgers zijn er ook niet omgekomen, dus je moet niet gaan dramatiseren. Daarbij moet ik wel toegeven dat ook ik niet begrijp waarom Israël wapens gebruikt die extra negatieve effecten kunnen hebben voor burgers. Overigens is het mij niet geheel duidelijk of Israël dit keer wel clustermunitie heeft gebruikt.
1000 doden vind ik persoonlijk wel veel... Misschien dat jij eelt op je hart hebt. Maar ik maak me er nog steeds druk over. Zeker omdat voor elke dode er een palestijn is die zich afvraagt hoe hij wraak kan nemen....
Je hebt wel een heel eenzijdige visie. Het zijn net zo goed Palestijnen die negatief staan ten opzichte van Israë. Het is niet een probleem waar Israël eenzijdig verantwoordelijk voro is.
Maar Israel heeft wel alle touwtjes in handen. Het saboteren van politie en politiek in Gaza zorgt er voor dat de Palestijnen geen geduchte politieke tegenstand kunnen opzetten maar ook dat ze die grip nooit krijgen en dus nooit van binnenuit de acties tegen israel kunnen stoppen.
Overigens zijn veel van deze resoluties niet zoveel waard, omdat deze zijn ingediend door landen die ver staan van onze westerse maatstaven.
Internationale wet is voor jou dus niet zoveel waard?
Irrelevant... Het feit dat Texel nog bestaat kan ik ook als argument noemen dat IK me ingehouden heb op het laatste feestje daar. Israel heeft 1.4 biljoen aan schade in gaza aangericht.
Niet overdrijven, het is naar schatting 2 miljard dollar.
Sorry, de engelse billion is miljard in het nederlands. Ik haal ze vaker door elkaar. Het bedrag wat ik aangaf was 600 miljoen onder jouw som. Maar hoe kom je er bij dat dit niet veel is?
Als Hamas Israël niet beschiet met projectielen, heeft Israël ook geen enkel argument om de Gazastrook af te sluiten of ten strijde te trekken in de Gazastrook.
Een bezetter kan agressie van de mensen uit bezet gebied niet gebruiken als argument voor de bezetting. Dat is het paard achter de wagen spannen.
Overigens kan de Gazastrook ook via Egypte bevoorraad worden, maar ik hoor je niets zeggen over de Egyptische weigerin hulpgoederen door te laten in de Gaza.
Laat me dat bij deze dus afkeuren... Ik weet niet wat hun motivatie is maar blijkbaar is dat een andere dan het willen helpen van de palestijnse bevolking.
Denk niet dat ik de illusie heb dat Arabische regeringen de beste vriend van arabische bevolking is.
Blijkbaar weet je niet wat genocide betekent. Er is op geen enkele wijze sprake van volkerenmoord. Dat er burgerslachtoffers vallen is logisch, maar ook dan is Nederland schuldig aan genocide omdat er regelmatig Afghaanse burgerslachtoffers vallen.
Zoek maar op de definitie. Het gaat om het systematisch doden van een etnische groep. Niet om het aantal. Het is doden om genetische afkomst. Geno-Cide.. Ik vergelijk het niet met wat Joden is aangedaan in het verleden... Dat was voor nu nog vele malen erger. Maar laten we concurrentie vermijden alsjeblieft.
Slachtoffers zijn slachtoffers. Onnodig en barbaars.
Israel is vanuit stedelijk gebied beschoten? Pak eens een kaart van Gaza. En kijk wat er over is als je het stedelijk gebied weghaalt.
Veel. Wat te denken van al die landerijen die Joden hebben achtergelaten in 2005. Wat hebben de Palestijnen daarmee gedaan, behalve de synagoges in de fik steken en verder de boerderijen de boerderijen te laten?
Wat verwachtte je precies?
Bovendien, zoals al eerder aangehaald, gebruikte Hamas de eigen bevolking als schild. Men kan in de Gazastrook ook gewoon in het open veld strijden, maar dat had niet de voorkeur voor Hamas. En dat is ook logisch. Hoe meer burgerslachtoffers Hamas weet te bewerkstelligen, hoe negatiever de wereld zal staan tegen het Israëlische offensief.
Dat is de consequentie. Daarbij als hamas in open gebied gaat strijden is dat een effectieve zelfmoord... Wij hollanders tijdens onze bezetting streden ook niet in het open veld. Wij streden in de steden en verborgen ons ook onder de populatie... Gaza is bezet gebied. Dezelfde regels gelden dus.
Je moet niet zo simplistisch denken. Hoe hoger het aantal burgerslachtoffers, hoe beter dat is voor Hamas en voor de Palestijnse zaak.
Ik denk symplistisch... Maar jij beweert dat doodgaan goed is voor palestijnen? Misschien overcompliceer je de zaken dan?
Bovendien is het natuurlijk zo dat jij helemaal niet weet of Israël burgers bewust heeft gebombardeerd of dat men dat juist heeft getracht te voorkomen.
Ik kan constateren vanuit mijn leunstoel dat ze zich duidelijk niet in gehouden hebben met wapens zoals fosfor granaten en cluster ammunitie. Die twee geven samen al aan dat er een disrespect voor menselijk leven in Israel plaats vindt. In ieder geval in de regionen die de keuzes maken.
Zoals het het voordeel is voor Hams dat er veel burgerslachtoffers vallen, in het kader van de wereldopinie, zo is het in het nadeel van Israël als er veel burgerslachtoffers vallen. Wie dat niet begrijpt, moet zich maar niet uiten over dit conflict. Dan begrijp je niet hoe het werkt.
Het is in het nadeel van israel.. Maar in het voordeel van de regerende partij. Aangezien het volk van Israel blijkbaar positief reageert op dit soort acties.
Overigens ben ik niet onverdeeld positief over het handelen van Israël, maar jij hebt een waas voor ogen en legt alle verantwoordelijk bij Israël. Dat is ten principale onjuist.
Daar heb je het mis... Ik leg de verantwoordelijkheid bij de partijen die de keuzes in handen hebben. Ik vind ook dat Hamas moet gaan. Hamas is het slechtste wat de palestijnen overkomen is. Een beetje logischer nadenken aan de kant van de VS toen Bush er plots op stond om eerlijke verkiezingen in Gaza te houden. Dat was een heel slecht moment. En een typische Bush zet.
De kerk kan mij gestolen worden, mijn partij zit niet in de regering en ik geloof niet in superioriteit van rassen.
Hou het zo... We staan niet ver van elkaar. Ik ben verontwaardigd om de doden bij de palestijnen en het gedrag van de Israelische regering. Jij blijkbaar ook in ieder geval tot op zekere hoogte. Jij staat wel achter het israelische volk.. Het VOLK sta ik ook zeker achter... Laat me dit benadrukken. Het israelische volk is ook mensen net als ik. Het palestijnse volk is mensen net als ik. De regeringen met hun machtsspelletjes waar ze een burgerslachtoffer meer of minder niet veel om geven voel ik me verder niet mee verbonden.
Ik had het al vaker gezegd. Israelische jongens en meisjes moeten met palestijnse jongens en meisjes bloemen gaan plukken. Dat klinkt vast simplistisch in je oren... Dat is het ook... Elke complicatie kan gereduceerd worden tot meningen van mensen... En als je zaken vanuit een humanistisch perspectief bekijkt is het vaak extreem simpel.
Wellicht zou jij je eens wat genuanceerder moeten opstellen, dan zul je in de gaten krijgen dat je bent beïnvloed door Palestijnse propaganda.
Dat gaat twee kanten op. Het is af en toe onmogelijk in het westen om kritiek te uiten op Israel zonder meteen "onder invloed te staan van palestijnse propaganda". Voor de duidelijkheid. Ik lees geen arabische kranten. CNN, Reuters, BBC, Haaretz zelfs. En ik verifieer mijn feiten. Ik zal me best eens vergissen ik ben niet feilloos. Maar ik zorg er voor dat ik meer inzichten krijg dan enkel dat wat mijn "point of view" ondersteunt. In deze kwestie is de statistiek overduidelijk. 1000 doden (1250 las ik net

) het leeuwendeel burgers en 4000 gewonden versus 13 doden aan israelische kant (het aantal gewonden weet ik niet).. Dat klopt niet. De huidige israelische regering heeft politieke dood weten te vermijden met deze actie. Dat is een slechte reden voor een oorlog, maar wel een heel verleidelijke.
De realiteit is dat er gewone mensen wonen in Gaza.. Hamas is een criminele organizatie. Een soort maffia. En de acties die Israel tegen hamas richt heb ik geen bezwaren tegen. Ik hou ook in die gevallen niet van geweld. Maar ik begrijp de noodzaak. Onafhankelijk van wat Hamas Israel aandoet denk ik dat de bizarre hoeveelheid burgerslachtoffers en het overtreden van elke rede door clustermunitie te gebruiken niet goed te praten is. Je moet rede blijven gebruiken anders wordt je zelf een religieuze terrorist. Dat iemand je aanvalt betekent dat je gepast geweld mag gebruiken om je te verdedigen. En Israel kan dat. Zoals ik al eerder zei het israelische defensie apparaat is mogelijk de beste van de wereld.
Als je ziet hoe de slachtoffers zich verhouden dan is elke terughoudendheid aan Israelische kant zoek. De palestijnse burgers hebben hier niet voor gekozen. En in zoverre als ze voor Hamas gekozen hebben kun je je afvragen of ze de kans hadden om te begrijpen waar ze voor stemden. Dit zijn mensen die een aantal psychologische hindernissen hebben. Zoals dat ze al heel lang geen vrede en stabiliteit hebben gekend. Zoals dat ze nauwlijks opleidingen en dus kennis hebben. En dat ze te druk bezig zijn met overleven om op lange termijn te denken.
Als Israel vrede wil kan israel dat veroorzaken. Israel heeft heel veel geld, heel veel macht. En is academisch een van de meest ontwikkelde landen in de wereld. De VN kan het ook maar heeft garanties nodig van Israel. Garanties die israel niet geeft en die ISrael weigert te geven gezien het bombarderen van VN doelen binnen Gaza.