Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 dec 2008 20:17

lammetje schreef:het gaat er ook niet zozeer om dat JIJ dat per definitie doet of juist laat, maar dat je kijkt naar mensen die dit wel doen/vinden/zeggen.

[...]

Zo zie ik het ook met films waarin gevloekt wordt, je kijkt daar bewust naar, je vloekt dus mee als er in de film gevloekt wordt. Ik geloof niet dat je dus zo'n film tot eer van God kunt kijken.
Dat van het meevloeken ben ik niet helemaal mee eens...... maar ik geloof wel dat als je BEWUST een (vloek)film opzet dat je dan verkeerd bezig bent. Als je ONBEWUST een film opzet en je hoort gevloek dat je dan wegzapt! Je hebt tenslotte principes (vind ik dan)
Ik zap af en toe wel eens en dan zie ik van die voetbalsupporters die zitten te janken, tranen met tuiten omdat er uberhaupt een tegengoal is gescoord! Pff zeg :shock: hoe kan men zo opgaan in het spel ?? Ik geloof dan weer dat je "iets" (in dit geval voetbal, ik kan ook een ander voorbeeld nemen) vereert of verheerlijkt boven God, en DAAR ben ik op tegen!

jostitosti schreef:Je hoeft niet naar de supermarkt of met de bus, dus waarom begeef je je daar dan? Praat jij je supermarkt-bezoek en bus-gebruik niet goed, door het zogenaamd 'noodzakelijk' te maken?
Nou kijk je kan ook op iedere slak zout leggen. Lammetje hoeft niet naar de supermarkt ? O nee? Laat ze de boodschappen brengen dan ? :x als je zo gaat redeneren naar een ander toe en op zulke iniminiedingen gaat letten/reageren, kijk dan wordt het lastig.
Ik hoef ook niet met de trein naar mijn ouders. Maar ik kan moeilijk 55km gaan lopen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 08 jan 2009 20:37

Interessante discussie. Volgens mij was het Scape die zei dat films dienen tot verbreding in het leven en niet als nutteloos tijdverdrijf. Dat van Dostojevski zal ik gedachten houden.
Mag ik nog even een tip meegeven voor iedereen? Volgens mij is dit een film waar zelfs Jezus mee zou kunnen kijken. Shadowlands... over het leven van C.S. Lewis. Echt, dat is tot rijping van je leven. Gegarandeerd.
En het artikel over de English Patient aan het begin van dit topic is me uit het hart gegrepen.
Gilead.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 20 jan 2009 12:15

Kwebbel schreef:Nou kijk je kan ook op iedere slak zout leggen.

Ik constateer dat jij de principes die je aanhangt, niet consequent toepast. Dat jij dat ervaart als op alles slakken zout leggen, dat is heel jammer. Veel mensen nemen kritiek niet serieus omdat ze dan moeten veranderen.

Ik hoop dat je inhoudelijk op mijn punt(en) in kunt gaan. 'Je moet niet op alle slakken zout leggen' is natuurlijk geen argument, ik hoop dat je dat begrijpt.

Kwebbel schreef:Lammetje hoeft niet naar de supermarkt ? O nee?

Nee

Kwebbel schreef:als je zo gaat redeneren naar een ander toe en op zulke iniminiedingen gaat letten/reageren, kijk dan wordt het lastig.

Dat is inderdaad lastig, maar dat is WEL de consequentie van het aanhangen van het principe "Blijf weg bij alle dingen die niet tot Gods eer zijn". Wil je die regel consequent toe passen, dan moet je die toch OOK op de 'iniminiedingen' toepassen? Of zie ik dat verkeerd?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 22 jan 2009 19:26

CaptainCaveman schreef:[ Moet ik alles wat ik in mijn vrije tijd doe, maar tot eer van God doen?

Ja dat moet je inderdaad. Daarvoor ben je namelijk op deze wereld.
Gilead.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 23 jan 2009 08:16

Hannah1984 schreef:
CaptainCaveman schreef:[ Moet ik alles wat ik in mijn vrije tijd doe, maar tot eer van God doen?

Ja dat moet je inderdaad. Daarvoor ben je namelijk op deze wereld.

pffffff dat is een moeilijke opdracht zeg.
Als je nu zou zeggen : "Alles wat je doet mag niet tegen de eer van God zijn." Daar zou ik nog wel mee weg komen. Maar alles wat je doet tot eer van God....ik weet eigenlijk niet hoe dat moet.

Van het kopen van een kilo witlof kan ik mij niet helemaal voorstellen hoe ik dat tot eer van God doe.

(Of focus ik nu teveel op het woordje "alles"?)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 23 jan 2009 09:09

Ons leven is inderdaad tot eer van God, maar aan de hand van Prediker 2 vers 24 en 25 en hoofdstuk 3 vers 9-14 ben ik daar heel anders naar gaan kijken:

24 Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven. En ook dat, zo heb ik ingezien, is in de hand van God. 25 Want wie, zegt hij, kan zich te goed doen en genieten zonder dat ik ermee instem?

9 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij met zijn gezwoeg tot stand brengt? 10 Ik heb gezien dat het een kwelling is, die hem door God wordt opgelegd. 11 God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden. 12 Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten. 13 Want wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet en geniet van al het goede dat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. 14 Alles wat God doet, zo heb ik vastgesteld, doet hij voor altijd. Daar is niets aan toe te voegen, daar is niets van af te doen. God doet het zo opdat wij ontzag voor hem hebben.

Dus als wij genieten van een avondje refoweb, dan is dat helemaal niet direct 'fout'.
Laat je leiden door Hem!

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 23 jan 2009 12:25

Dat ben ik met je eens. Leven tot eer van God wil niet zeggen dat je elke handeling (zelfs je was in de machine stoppen) moet richten op Hem. Dat is natuurlijk praktisch niet haalbaar.
Maar het vraagt wel iets anders: namelijk een gezindheid die op Zijn eer is gericht. Dat betekent dus dat je een avondje refoweb misschien steeds minder gaat waarderen naarmate je meer op Hem gericht bent.

Ik maak me zelf zwaar schuldig aan dit gegeven. Dat zeg ik er meteen eerlijk bij. Maar volgens mij kan zelfs een verstandelijk weten van deze zaak je leven anders maken. Dan kijk je dus geen 'loze' films puur om de sensatie of om je genoegen. Dan ga je denk ik sterk filteren wélke films je kijkt en of ze iets bijdragen aan je leven. En gelukkig zijn die films er ook. Dat vraagt wel van je dat je goed de achterkant screent. Laten we eerlijk zijn, vaak zie je daaraan al of het een gore seksfilm wordt of niet...
Gilead.

Marjo_lein
Verkenner
Verkenner

Re: Films...wel/niet?

Berichtdoor Marjo_lein » 15 sep 2009 18:06

Aan de andere kant vraag ik me wat af. Vaak letten we op seks in een film en vloeken, want dat kan niet. Als er complete dorpen in een film overhoop worden geschoten laten we dat vrolijk aanstaan.
Ergens vind ik dat ook hypocriet. Geweld is geaccepteerd, seks niet. Hoe zit dit volgens jullie?
Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.
<i>Prediker 3:12</i>

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 sep 2009 19:36

Ik zet geweld ook vaak over (niet altijd moet ik bekennen) omdat ik er niet tegen kan! Ik vind het vreselijk om te kijken. Het liefst kijk ik komedie en/of drama films. Lekker huilen en huilen van het lachen 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2009 08:22

jaja, daar mag je wel om huilen maar om een verloren voetbalwedstrijd niet? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2009 09:27

Marnix schreef:jaja, daar mag je wel om huilen maar om een verloren voetbalwedstrijd niet? ;)

:schaterlach:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 21 sep 2009 19:44

Hoi!

Zelf heb ik het soms best moeilijk met consequent zijn.
Films waarin gevloekt wordt, in het Engels of vertaald in de ondertiteling.
Wel of niet uitzetten, terwijl de moraal van de film verder goed is?

Ook durf ik, als ik met met vrienden/kennissen ben, niet zomaar te zeggen dat ik het liefst wegga, of de film uit zet, als het voor mij te ver gaat.

Hoe doen jullie dit? Of hoe denken jullie hierover?
Kevertje.

Dag Kevertje,

Kan je een bericht van een oude man gebruiken. Een 86-jarige kan zo moeilijk in de leefwereld van een 16- of 26-jarige binnenkomen.

Maar wat mijn eigen ervaring is, wil ik je toch vertellen.

Er komt tegenwoordig zo'n stortvloed van indrukken op de mens af. Jij maakt al die invloedem, die op mij afkomen, zelf ook mee. Maar je hebt behalve al die e-mails, en de t.v. enz. enz. ook nog eens te maken met s.mn.s.-jes en m.s.m.-en en al de mogelijkheden van je i-pod enz.

En dat wordt allemaal te veel. Niemand kan het meer bijhouden en hoewel wij een groot deel van de informatie vergeten, leeft ook veel bewust of onbewust in ons brein voort.

En zou je al die informatie nu ook nog eens gaan opzoeken ? Je kunt ook zo moeilijk weg, wanneer je in zo'n zaal zit. Het reizen erheen en ervan terug vergt ook nog eens tijd.

Je krijgt toch al zoveel ballast binnen, er regent zoveel stof op je neer, waar je dan weer reiniging voor nodig hebt, Want hoe dicht je ook bij de Heer Jezus leeft, die dagelijkse reiniging is altijd nodig, (Johannes 13 v 10).

Vanuit dat stof, waar satan zijn leefsfeer heeft, (Genesis 3 v10) kan hij venijnig bijten.

Mag ik nu eens iets heel braafs zeggen ? Er zijn toch jongerengroepen in alle kerken en kringen, waar je samen kunt gebouwd worden met andere , in het geloof groeiende jongeren. ( Waarschijnlijk doe je dat al , maar er zijn daar altijd grote mogelijkheden). En 's zoners zijn er toch allerlei projecten, zoals huizen metselen in Roemenië...noem maar op...waar vriendscahappen kunnen ontstaan voor het leven.

Nee Kevertje, zoek de overvloed aan informatie maar niet zozeer op. Wees zuinig op je uren, ja zelfs op je minuten. De Heer heeft ze allemaal nodig.

Iemand schreef eens ergens:
"Indien gij nooit éen kostbare minuut onnuttig laat verlopen,
maar elke vliedende seconde naarstig arbeidt aan uw plan....".

En zo is het ook bij God en bij Jezus. Zij hebben een plan met ons. En wij willen stáan in hun plan.

Daag
Ger

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 sep 2009 21:26

Marnix schreef:jaja, daar mag je wel om huilen maar om een verloren voetbalwedstrijd niet? ;)
persoonlijk vind ik het overdreven om te huilen na een verloren wedstrijd. Goed ze hebben alles gegeven, goed hun best gedaan, etc ik heb niet zo'n band met voetbal. Dat scheelt ook natuurlijk :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2009 11:52

;) Huilen na een verloren wedstrijd is dan ook wel wat overdreven hoor ;) Ik ben het helemaal met je eens dat je dan beter bij een mooie film kan huilen. Hoewel ik doorgaans beiden niet doe ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 18 okt 2009 18:39

Gisterav 'De storm' gezien, in de bioscoop, en moet zeggen dat het een érrrg goeie film was! Er werd wel een enkele x in gevloekt, helaas! Verder een erg goede film!

Terug naar “Archief”