waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 27 jan 2004 15:43

De middeleeuwen zijn inmiddels ingeruild voor de 19e eeuw, met een fragment van Liszt. Het betreft een transcriptie voor orgel van één van zijn symfonische gedichten, in dit geval die op Prometheus. Hoewel deze werken niet tot de hoogtepunten in het euvre van Liszt gerekend kunnen worden, is deze vertolking, mede door het virtuose spel, toch heel geslaagd. Liszt zou tevreden zijn.
http://www.orgelist.nl .
Het fragment komt automatisch via een popup. Werkt dat niet op je PC, en kun je je nieuwsgierigheid niet bedwingen, dan kun je het op de site ook onder de downloads terugvinden. (mp3diverse) Een toelichting op het werk vindt je hier

Opnieuw hier onder jullie reformatorischen een vraag, die verband houdt met dit fragment. Speelt de levenswandel van een componist mee? Liszt schijnt nogal een vrouwenjager geweest te zijn bijvoorbeeld.

Een tweede vraag van geheel andere orde: als in de muziek Grieks mythologische figuren worden verklankt, zoals hier, zijn daar dan bedenkingen bij te plaatsen? Het waren immers in de oudheid Griekse goden, met graagte ook door de heidense Romeinen geadopteerd?

Cor
.

Vin

Berichtdoor Vin » 27 jan 2004 15:46

Ik vind die popups vreselijk (heb maar even de blocker uitgezet) en hij werkt niet. Ik kan ook nergens een download sectie vinden of iets wat er op lijkt. Zou je misschien een directe link willen geven?

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 27 jan 2004 17:56

In de toelichting op het werk, waar ik in mijn bericht hierboven melding van maak, staat aan het einde van de tekst ook de download.

Maar ik wil hem je nog wel een keer apart geven:

DOWNLOAD

Je moet wel even inloggen voor een download.

Ik heb overigens dezelfde ervaring met pop-up killers; je zet ze op je PC en vervolgens zie je dus echt nooit meer een pop-up, ook al zou je dat af en toe willen. Inschakelen, uitschakelen, een lijstje adressen met uitzonderingen, niets werkt in die programmaatjes.

Cor
.

Vin

Berichtdoor Vin » 27 jan 2004 18:01

Owwww inloggen, vandaar 8)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 28 jan 2004 11:32

Wat een goed onderwerp zeg! Ik ben ook fan van Messiaen, Andriessen, etc. Dat muziekstuk dat gebaseerd is op de glas-in-lood-ramen van kunstenaar Marc Chagall zou ik graag eens willen horen! Vond ik interessant om te lezen.

Maar ik wil reageren op de discussie of je als reformatorisch persoon RK muziek kan luisteren. Als je als argument voor noemt dat je van deze muziek best mag genieten omdat de componist de gaven van zijn Schepper heeft gekregen, zou je dan ook niet kunnen zeggen dat je dan ook popmuziek (etc) kan luisteren? Deze artiesten zijn toch ook getalenteerd?

Ik weet het niet, daarom leg ik het maar aan jullie voor... ;-)

groetjes!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 12 feb 2004 22:50

Er valt niet aan te ontkomen. De grote componist Johann Sebastian Bach schreef een groot aantal orgelwerken, die miljoenen mensen tot op de dag van vandaag weet te boeien. Bach was zelf een zeer vaardig bespeler van het instrument en werd ook veel gevraagd, nieuw geleverde orgels te komen keuren. Mijn keuze is gevallen op een transcriptie van een Italiaans concerto, van de hand van componist Antonio Vivaldi. De concerto-vorm ontstond in de 17e eeuw, kent meestal een driedelige opbouw en er is altijd sprake van één of meerdere solerende instrumenten. In dit geval heeft de viool de hoofdrol. Het werk vereist veel vaardigheid op dit strijkinstrument. Vooral de cadens, die in het laatste deel van het concerto zit, vraagt veel van de uitvoerder. Daar was het Vivaldi, zelf een virtuoos vioolspeler, dan ook om te doen. Bekend is dat hij dit werk of de cadens eruit, vaak als toegift speelde op zijn uitvoeringen. Het werk kreeg de bijnaam Grosso Mogul, wat wellicht verband zou kunnen houden met het handelsverkeer dat Venetie onderhield met het Verre Oosten. (Mogol= Oosters heerser) In een bewaard gebleven geschrift van de Duitser Uffenbach, die Vivaldi in februari 1715 bezocht, lezen we over het vioolspel van Vivaldi:"Zum Schluss spielte Vivaldi eine Solobegleitung ganz wunderbar, und anschliessend folgte eine Phantasie (Kadenz), die mich zutiefst aufwühlte, da so etwas weder jemals gespielt wurde noch jemals gespielt werden kann; er kam mit seinen Fingern in eines blossen Grashalmes Breite von der Brücke hinein, so dass dem Bogen kein Platz blieb - und dies auf allen vier Saiten, mit Imitationen und bei einer unglaublichen Geschwindigkeit." Hoe kwam het nu dat de jonge Bach transcripties schreef van Italiaanse concerti? De oorzaak daarvan ligt in de grenzeloze bewondering die hertog Johann Ernst von Weimar had voor de Venetiaanse barokmuziek. Bach kreeg op zijn achttiende een baantje als violist aan het hof, maar vertrok al na een paar maanden, om in Arnstadt organist te worden, waar zich een prachtig orgel bevond. Na een aantal jaren keert hij echter terug naar zijn oude werkgever en krijgt een aanstelling tot hoforganist in Weimar. Van de hertog is bekend dat hij in Amsterdam de Nieuwe kerk bezocht, om daar de blinde organist Jan Jacob de Graaf te horen spelen en gefascineerd door het orgel kreeg Bach opdracht een aantal concerti van Vivaldi naar orgel te transcriberen. Hoewel op een orgel niet de dynamiek en snelheid zoals op de viool kan worden gehaald, is het toch een werk vol virtuositeit. Heel apart is de cadens, volledig door Vivaldi uitgeschreven en zorgvuldig door Bach overgenomen. Cadenzen voor orgel zijn er niet zo veel of je zou de fugavorm er ook onder moeten rekenen, wat mij als niet terecht voorkomt. De functie van de cadens was en is nog steeds: het publiek imponeren. Dat deed Vivaldi op viool, Mozart op piano enzovoorts. Vandaag treffen we het aan in de jazz, waar de solisten apart hun soli ten beste geven op drums, saxofoon, piano en contrabas. Ook op de rockpodia vinden we dit fenomeen terug, waar drummers, maar vooral ook gitaristen met hun dreunende, dan wel snerpende soli, de luisteraars in extase brengen. Dit barokke voorbeeld is daar slechts een voorloper van. http://www.orgelist.nl

Wat vinden jullie van musici, die enkel voor het show-element hun kunsten etalleren? Is dat een verkeerd gebruik maken van je talenten?

Cor
.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 feb 2004 09:11

Cor Roeleveld schreef:Wat vinden jullie van musici, die enkel voor het show-element hun kunsten etalleren? Is dat een verkeerd gebruik maken van je talenten?
Cor

Het virtuozendom wordt vaak beschouwd als zo'n typische uitwas uit de 19e eeuw: hysterische toestanden met dames die in katzwijm vallen als de grote Liszt of Chopin optreedt als pianist. Of de verhalen over Paganini, van wie werd verteld dat hij een verbond had gesloten met de duivel, in ruil voor zoveel virtuositeit op de viool... Sinds de Aufklärung kwam de mens centraal te staan en werd ook muziek niet meer in de eerste plaats gemaakt tot Gods eer: het ging steeds meer om de mens.

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods".

Het zou gemakkelijk zijn om het hierbij te laten en al die muzikale circuskunstjes af te doen als het zoeken van eigen eer. Toch zijn de grenzen niet altijd even gemakkelijk te trekken. Vooral in de 19e eeuw zijn er inderdaad wel stukken geschreven die alleen maar bedoeld zijn om te laten zien en horen hoe snel de solist met z'n vingers over de toetsen heen en weer kan vliegen. De muzikale inhoud is vaak maar heel magertjes, maar daar gaat 't in zo'n stuk ook niet om: dan is het alleen maar "kijk mij eens!" Maar er zijn ook stukken die wel degelijk muzikale inhoud hebben en óók razend moeilijk zijn om te spelen. Je moét wel een virtuoos zijn om het te kunnen spelen, maar de virtuositeit is dan geen doel, maar middel. Hetzelfde stuk kan dan door de ene pianist gebruikt worden om z'n vingervlugheid te showen, terwijl een andere pianist hetzelfde stuk speelt om te laten horen hoe mooi die muziek is. Waar ligt de grens?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 18:38

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 20:28

Heel boeiend: allerlei verschillende Psalmbewerkingen (niet alleen orgel):

http://62.251.119.147:8250/Psalmen/psalmen.htm

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 23 feb 2004 04:29

Afgelopen vrijdag overleed de bekende organist en componist Jan Bonefaas, tijdens het grootste deel van zijn werkzame leven verbonden aan de Grote kerk te Gorinchem.

Voor een In Memoriam van de hand van Dick Sanderman:

http://www.orgelist.nl/portal/xoops/htm ... storyid=52

Cor
Webmaster orgelist

caprice

Berichtdoor caprice » 26 feb 2004 18:54

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2004 22:58

mystery schreef:Wat een goed onderwerp zeg! Ik ben ook fan van Messiaen, Andriessen, etc. Dat muziekstuk dat gebaseerd is op de glas-in-lood-ramen van kunstenaar Marc Chagall zou ik graag eens willen horen! Vond ik interessant om te lezen.

Maar ik wil reageren op de discussie of je als reformatorisch persoon RK muziek kan luisteren. Als je als argument voor noemt dat je van deze muziek best mag genieten omdat de componist de gaven van zijn Schepper heeft gekregen, zou je dan ook niet kunnen zeggen dat je dan ook popmuziek (etc) kan luisteren? Deze artiesten zijn toch ook getalenteerd?

groetjes!

Daarom heb ik ook niet echt problemen met het beluisteren van popmuziek, mits het niet tegen God('s geboden) ingaat.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 feb 2004 23:41

Aragorn schreef:
mystery schreef:Wat een goed onderwerp zeg! Ik ben ook fan van Messiaen, Andriessen, etc. Dat muziekstuk dat gebaseerd is op de glas-in-lood-ramen van kunstenaar Marc Chagall zou ik graag eens willen horen! Vond ik interessant om te lezen.

groetjes!

Daarom heb ik ook niet echt problemen met het beluisteren van popmuziek, mits het niet tegen God('s geboden) ingaat.

En, blijft er dan nog veel popmuziek over waarnaar je met een gerust geweten kunt luisteren? Gaan de teksten niet vaak over de begeerten van het vlees? Is de presentatie niet vaak een stuk uiterlijk vertoon, waarin de mens centraal staat? Maar vooral die teksten: luister eens goed wàt er gezongen wordt!

In principe heb je gelijk hoor, popmuziek is niet bij voorbaat fout omdat het popmuziek is of zo. Generalisaties gaan bijna altijd mank; elk muziekstuk moet op z'n eigen merites worden beoordeeld. Maar dan valt er toch wel èrg veel popmuziek af, vanwege de tekst, vanwege de podiumpresentatie, vanwege de mensverheerlijking eromheen.
Toch?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”