Vriend met dyslexie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 19 jan 2009 10:18

Marierose, ik snap je helemaal...Maar sommige mensen lijken dat niet te begrijpen..Net als afgelopen weekend, toen kwam m'n tante bij ons, en toen kwamen we er op da tm'n vriend dyslexie had, en zij reageerde zo ongeveer 'geschokt'...Vond het zo stom hoe ze reageerde, net of 'ie nou minder waard is!!

Kwebbel, ik heb nog geen kans gezien...Leuk dat je 'r even naar vraagt :)

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 19 jan 2009 13:44

Bedankt voor jullie reactie's Girly en Kwebbel! Naar voor je Girly! Ik kan mij helaas niet verplaatsen in het feit dat je familieleden er zo tegen aankijken zoals jij schrijft. Misschien komt het omdat mijn schoonmoeder en mijn man het altijd proberen te verbergen en ik ben er eigenlijk nog niet zo lang achter dat mijn man dyslectisch is want hij ontkent het gewoon ook zelfs naar mij toe (hij vraagt sinds pas (!) hoe of iets geschreven moet worden). Sinds dat onze oudste een dyslectie verklaring heeft en er werd gevraagd op de oudergesprekken op school of het herkenbaar is bij ons in de familie gaf mijn man zelfs nog geen bevestigend antwoord maar naar mij toe geeft hij het toch wel enigszins toe. Zelf heb ik ontzettend veel moeite met Engelse spelling gehad op school en dat wijst vaak op eventuele dyslectische kenmerken. Dus onze dochters hebben gewoon eigenlijk een beetje extra pech dat mijn man en ik ook allebei moeite hebben met in ieder geval een 'vreemde taal' aanleren. Het fijne van tegenwoordig is juist dat er veel meer gedaan wordt op scholen voor dyslecten en dyscalculie (!!) want vroeger werd je gewoon achter in de klas gezet, maar tegenwoordig is het precies andersom dat je voorin de klas wordt gezet en geholpen wordt met o.a. logopedie, andere methodes met leren lezen enz. Dus misschien heeft jou familie nog wel het idee van vroeger dat als je zoiets had je achter in klas werd gezet? Want je bent totaal niet dom!!! Is je vriend ook handig met elektra en technische dingen? Want ik hoorde laatst van een moeder van een vriendin van onze oudste die ook dyslectisch is dat vaak dyslectische mensen de andere kant doorschieten dus dat ze dan de wiskunde kant zeer goed beheersen. Misschien een idee (als je het wat vind natuurlijk!) dat als hij handig is met techniek en wiskunde / rekenen of iets anders heel goed in is goed te benadrukken! Want dat doe ik tegenover andere mensen vooral voor mijn dochters en mijn familie is er bij ons allang achter als er iets met radio, tv, computer e.d. is dan bellen ze mijn man of hij wil helpen. Zelfs vraagt mijn moeder aan onze oudste dochter (14 jaar) of ze haar nieuwe mobiele telefoon wil instellen. Als er iemand in de familie van mij iets wil gaan kopen van tv.,fototoestel,computer e.d. dan vragen ze vaak of mijn man mee kan gaan want hij kan ook nog goed handelen (in een gewone winkel voor radio, tv. e.d.) en weet precies hoe of alles werkt.
Heel veel sterkte en succes met alles. Ik hoop voor jullie dat je er samen uitkomt en ook met het gesprek met je moeder (is dat nog goed gekomen?). En dat je familie begrip krijgt voor zijn dyslectie. Want jou vriend zal vast en zeker andere dingen heel goed kunnen, toch!? :wink:

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 jan 2009 15:47

En dat is dan je moeder... :o

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 19 jan 2009 18:15

Marierose...Hij is op school inderdaad verwaarloosd, om het zo even te zeggen! De laatste school waar hij op heeft gezeten, MBO, hebben ze hem mondelinge toetsen e.d. gegeven, en toen slaagde hij met 9-ens en 10-en...Dus dat zegt genoeg denk ik :wink: Zelfs zijn ouders geloofden hem niet, toen hij zei dat hij zulke goede resultaten had gehaald!
Hij is nou internationaal vrachtwagenchauffeur, en dat is zijn lust en zijn leven! Hij kan heel goed plannen, dingen overzien, etc. Dat zijn dus zijn kwaliteiten (o.a.)

CaptainCaveman...Ik reken het haar niet aan, om het zo even te zeggen...Zij begrijpt, volgens mij, niet helemaal wat dyslexie in houd!

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2009 19:29

Girly schreef:CaptainCaveman...Ik reken het haar niet aan, om het zo even te zeggen...Zij begrijpt, volgens mij, niet helemaal wat dyslexie in houd!

Dan wordt het tijd dat ze zich erin verdiept.
Er is zoveel over te lezen tegenwoordig, dus dat moet geen probleem zijn.
Je schrijft dat hij internationaal vrachtwagenchauffeur is. Hij kan je dus voorzien van een goede boterham, ook als jij om welke reden niet kunt werken.
Dan is er een heel belangrijke ontwikkeling, waar veel mensen met dyslexie wiets, veel, aan hebben: de diverse programma's op de pc in Word etc. Taal en grammaticaprogramma's, om maar wat te noemen.

Ja, sommige scholen laten het versloffen. Want juist op het voortgezet onderwijs wordt een kind echt stevig getoetst op dyslexie als er op de basisschool al een aan-zekerheid-grenzend vermoeden was van dyslexie.
Ik ben nog alle dagen dankbaar dat ik - als vrijwilligster - mag meewerken aan het helpen van kinderen met dyslexie!

Volg je hart - en dan komt het echt goed!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 19 jan 2009 21:10

Waar ben je vrijwilligster Riskja? Want wij "zitten" te "springen" om extra hulp voor onze oudste voor het aanleren om Engels te leren praten (zodat ze examen mondeling kan doen hierdoor). Er is inderdaad veel te lezen op internet. Er is zelfs een vereniging "Stichting Balans" geheten en daar heb je een "link" naar vereniging voor dyslexie (ik weet zo snel niet de naam ervan) dit kun je vinden op internet. Veel succes met alles!! Enne wat me opvalt mijn man had in 2 x zijn rijbewijs midden in Amsterdam rijd hij of hij in een klein dorpje rijd. En jou vriend Girly is internationaal vrachtwagenchauffeur dus inderdaad ook een goede chauffeur zoals iemand anders op deze site schreef... :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2009 21:21

Ik werk met kinderen op een basisschool in mijn woonplaats.
Bij hen is wat men dan noemt, een vermoeden van dyslexie. Pas in het voortgezet onderwijs mag er een echte test voor komen.
Maar kinderen met een vermoeden van dyslexie krijgen dus ook extra steun. In het zgn. 'taalpaleis' (bij anderen heet dat "taalburcht", waar ze in groep 4 (straks verlaagd naar groep 3, laatste kwartaal) bijna een op een werken met taal. Taalspelletjes, Radslag (Rotterdamse Aanpak Dyslexie) etc. En de twee dagen dat ze geen taalpaleis hebben werk ik dus met de - dat Radslag. Een woord flitst op op de pc en dat moeten ze dus lezen.
Daarna lees ik nog een aantal bladzijden in een boek met één niveau boven het beheersniveau.
Deze kinderen hebben überhaupt een taalachterstand, want ze komen uit Turkse en Marokkaanse gezinnen en binnen het gezin wordt geen Nederlands gesproken (meestal).

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 20 jan 2009 11:19

Goed dat je dat doet Riska! Onze jongste dochter zit op speciaal onderwijs en zij doen ook zulk soort leesmethodes met de kinderen. Ze hebben dan "Vlot-lezen" en ook weer een andere methode. De oudste ga ik aan de juf van Engels vragen of ze extra les kan krijgen i.p.v. bijv. gym. Want dit stelde deze juf al zelf voor.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2009 11:52

Lijkt me heel verstandig. Het geeft ook al aan dat de juf zelf inziet dat er iets moet gebeuren!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 20 jan 2009 20:50

Riska schreef:Lijkt me heel verstandig. Het geeft ook al aan dat de juf zelf inziet dat er iets moet gebeuren!

Bij het laatste oudergesprek stelde ze voor om haar naar een orthopedagoog (??) te sturen net of het psychish (hoe schrijf je dat trouwens) is, omdat ik dat wel heel drastisch vond zei ze snel een remidial teacher. Ze heeft al "flitskaartjes" (kaartjes met achterop een plaatje en andere kant wat het voorsteld in het Engels) meegegeven om thuis te oefenen en dat ze die dan op school overhoord. We gaan ervoor. Morgen heeft ze een powerpoint op school voor welke richting ze wil gaan doen. Dus leuk! :D

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 jan 2009 21:40

Riska schreef:Daarna lees ik nog een aantal bladzijden in een boek met één niveau boven het beheersniveau.
Deze kinderen hebben überhaupt een taalachterstand, want ze komen uit Turkse en Marokkaanse gezinnen en binnen het gezin wordt geen Nederlands gesproken (meestal).

ralfi lezen!!werkt super!!!!

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 21 jan 2009 18:00

Wow..Vind het goed dat je zoiets doet Riska! Wou dat het 'vroeger' er al was! M'n vriend is 23, maar toen was het dus nog echt belabberd, dus kan je zien hoe gauw het veranderd :wink: Fijn dat er nu zulke mensen zijn die er aandacht aan besteden! d:)b

Ik heb weer 'n 'bijkomend' probleem....Ik schijn de afgelopen tijd m'n moeder nogal zwart gemaakt te hebben volgens m'n zus..Nooit deed ze iets goed, ik praatte altijd negatief over haar, bla bla...Ik ben me zelf er niet van bewust, maar het kan best wezen dat ik wel 's negatief ben geweest, maar dat kwam door alles bij elkaar...Als er constant afgekraakt word, word je vanzelf sjaggo, denk ik dan...
Nu heeft m'n zus me zo tegen zichzelf in 't harnas gejaagd, dat ik niks meer tegen dr zeg..M'n moeder snapt niet wat er is, ik wil ook niet dat ze weet wat er is, maar ze vind dat ik maar vreemd doe, en ze vind m'n zus akelig slijmerig tegenover mij, dat ik kwaad op dr ben, is haar overrduidelijk...
Ik heb m'n zus gezegd waardoor 't kwam dat ik af en toe zo boos op ma was, maar dan zegt ze dat ik me aanstel, en overdrijf :?

Ik wil niet lang boos blijven, maar ik kan d'r gewoon niet snappen dat ze zo denkt, want ik kan er wel om janken, maar dat wil zij niet inzien :(

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jan 2009 18:33

Als ik je goed begrijp accepteert jouw zus niet dat je niet altijd positieve gevoelens hebt over je moeder en helemaal de reden niet.
Dat is niet gemakkelijk, want jij voelt zoals je voelt.

Ik heb een psycholoog eens horen zeggen dat ieder kind iets anders ervaart. Stel, jij hebt eerst een aantal sessies bij hem en je zus pakweg een jaar later. Dat kan zo'n anders verhaal zijn dan dat van jou dat hij bijna zou denken dat jij hem iets op de mouw hebt gespeld.
Maar daar heeft het dus niks mee te maken.
Ik ken het leeftijdsverschil tussen jullie niet.
Een voorbeeld uit mijn eigen leven.
Mijn moeder overleed. Ik was net 4 en mijn zus ruim 10. Als kleutertje van 4 snapte ik er niks van - mama had mij toch maar verschrikkelijk in de steek gelaten. Mijn zus heeft haar ziekte helemaal bewust meegemaakt en wist dus dat ze overleden was. Twee kinderen uit één gezin die iets totaal anders ervaren hebben met eenzelfde gebeurtenis.

Zo zit het denk ik bij jullie ook. Voor jou kan je moeder af en toe heel negatief ervaren zijn, voor haar was het overwegend positief. Zoiets.
En zolang jullie van elkaar niet accepteren dat het zo is, dat je andere ervaringen hebt gehad tot nu toe, zolang komen jullie ook niet tot elkaar.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Anders pb je me maar, dat is prima!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 21 jan 2009 18:41

Wat vervelend! Sterkte!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 21 jan 2009 18:55

En dat is 2x ;-)

Terug naar “Archief”