Is de duisternis het oude verbond?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Is de duisternis het oude verbond?

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2009 17:50

Jes 9,1
Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; over hen, die wonen in het land van de schaduw des doods, zal een licht schijnen.

Deze profetie betrekt de schrijver Mattheus later op de eerste eeuw als zijnde vervuld.

Mat 4,16
Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en hun, die zaten in het land en de schaduw des doods, hun is een licht opgegaan.

Dat Jezus het Licht is (Joh 8,12) en het volk de Israëlieten zal niemand betwisten lijkt mij, maar laten wij eens onderzoeken wat er met de duisternis en de schaduw des doods bedoeld wordt. In de Hebreeën brief lezen wij het volgende:

Heb 10,1
Want de wet, hebbende een schaduw van de toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren gedurig opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.

We kunnen dus vaststellen dat de wet een schaduw van het nieuw verbond was en het zal geen toeval zijn dat de zon niet schijnt in de schaduw.

Joh 3,19
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Deze gelijkenis gaat daar naar mijn idee ook over:

Luk 5,39
En niemand, die oude drinkt, begeert terstond nieuwe; want hij zegt: De oude is beter.

Ook Paulus was van mening dat zij in het duister geleefd hadden.

Rom 13,12
De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen van het licht.

Vergelijk dat eens met dit vers:

Ef 4,22
Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;

De oude mens hoort dus bij de duisternis en beide moeten afgelegd worden, wat weer in overeenstemming is met Jezus' gelijkenis:

Mat 9,17
Noch doet men nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo bersten de leren zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven, maar men doet nieuwe wijn in nieuwe leren zakken, en beide te zamen worden behouden.

De nieuwe wijn is de nieuwe mens en de nieuwe zakken is het nieuwe verbond.

Jezus is het Licht zoals eerder opgemerkt en daardoor valt het volgende op:

Gen 1,4
En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.

Wij hoeven niet te twijfelen of Jezus Jahweh is, want niemand is goed (Mar 10,18) dan God.

Kortom, het oude verbond is de duisternis en het nieuwe verbond is het Licht. Wanneer wij daar goed van doordrongen raken valt een hoop op zijn plaats. Denk er maar eens over na.

Groet.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 17 jan 2009 19:55

Ik denk niet dat het Oude (beter: Eerste?) Verbond duisternis genoemd kan worden. de teksten die jij aanhaalt en waarin je licht versus duisternis zet, hebben betrekking op de geestelijke duisternis van volken/mensen.

Dit loopt overigens dwars door joden en heidenen heen. Kenmerk van het Licht is uitsluitend het ervaren van God als Liefde. Om die reden geeft jesus de wetgeleerden er genadeloos van langs 'gewitte graven', 'slangenkuil', etc. etc.

Wie denkt het ware geloof (in zijn tijd uiteraard het joodse :)) te belijden, maar de liefde niet doet (Johannes, Jacobus), leeft in de duisternis.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2009 21:18

Carl schreef:Ik denk niet dat het Oude (beter: Eerste?) Verbond duisternis genoemd kan worden. de teksten die jij aanhaalt en waarin je licht versus duisternis zet, hebben betrekking op de geestelijke duisternis van volken/mensen.

Beste Carl,

De wet is ook geestelijk (Ef 2,15) en de oorzaak van de zonde was het gebod (Rom 7,8) wat Adam overtrad. Nu, als Adam nooit gezondigd had, zou er dan ooit geestelijke duisternis hebben bestaan?
Daarom gaat het specifiek over de nakomelingen van Adam, de Israëlieten (Joh 1,5+2 Kor 4,6+Ez 8,12) die onder de wet waren.

Ps 88,13
Zullen Uw wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land van de vergetelheid?

Ps 107,10
Die in duisternis en de schaduw des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer;

Rom 8,15
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Gal 4,25
Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij.
Dit loopt overigens dwars door joden en heidenen heen. Kenmerk van het Licht is uitsluitend het ervaren van God als Liefde. Om die reden geeft jesus de wetgeleerden er genadeloos van langs 'gewitte graven', 'slangenkuil', etc. etc.

Joh 8,12
Jezus dan sprak weer tot hen, zeggende: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Wie denkt het ware geloof (in zijn tijd uiteraard het joodse :)) te belijden, maar de liefde niet doet (Johannes, Jacobus), leeft in de duisternis.

je broer
Carl

Mee eens.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 17 jan 2009 21:59

mohamed schreef:
Carl schreef:Ik denk niet dat het Oude (beter: Eerste?) Verbond duisternis genoemd kan worden. de teksten die jij aanhaalt en waarin je licht versus duisternis zet, hebben betrekking op de geestelijke duisternis van volken/mensen.

Beste Carl,

De wet is ook geestelijk (Ef 2,15) en de oorzaak van de zonde was het gebod (Rom 7,8) wat Adam overtrad. Nu, als Adam nooit gezondigd had, zou er dan ooit geestelijke duisternis hebben bestaan?
Zou kunnen. Wie zal het zeggen...
je weet overigens dat ik weinig "heb" met de visie van paulus. ik ga meer af op mijn eigen ervaring.
Die is als volgt:
Het Licht is altijd overal, omdat God alom aanwezig is.
wanneer ik echter zelf besluit, m.a.w.: mijn wil erop richt, om het licht buiten te sluiten, dan zal ik die ervaring hebben. dan zal ik duisternis ervaren. net zolang en net zo diep als ik wil.
Hopelijk zal er dan echter iemand zijn die me eraan herinnert dat het Licht de Liefde zelf is, zodat ik uit mijn geestelijke slaap zal kunnen ontwaken.
Daarom gaat het specifiek over de nakomelingen van Adam, de Israëlieten (Joh 1,5+2 Kor 4,6+Ez 8,12) die onder de wet waren.

Ps 88,13
Zullen Uw wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land van de vergetelheid?

Ps 107,10
Die in duisternis en de schaduw des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer;

Rom 8,15
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Gal 4,25
Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij.

Joh 8,12
Jezus dan sprak weer tot hen, zeggende: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.

je broer
Carl

Mee eens.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2009 22:05

Carl schreef:
mohamed schreef:

Beste Carl,

Zou kunnen. Wie zal het zeggen...
je weet overigens dat ik weinig "heb" met de visie van paulus. ik ga meer af op mijn eigen ervaring.
Die is als volgt:
Het Licht is altijd overal, omdat God alom aanwezig is.
wanneer ik echter zelf besluit, m.a.w.: mijn wil erop richt, om het licht buiten te sluiten, dan zal ik die ervaring hebben. dan zal ik duisternis ervaren. net zolang en net zo diep als ik wil.
Hopelijk zal er dan echter iemand zijn die me eraan herinnert dat het Licht de Liefde zelf is, zodat ik uit mijn geestelijke slaap zal kunnen ontwaken.

Ps 88,13

Ps 107,10

Rom 8,15

Gal 4,25

Joh 8,12

je broer
Carl

Mee eens.

Luk 11,35
Zie dan toe, dat niet het licht, dat in u is, duisternis is.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 18 jan 2009 09:46

Wanneer men het lef heeft te twijfelen, kan het zijn dat men het Licht als duister ervaart, en het duister als Licht.
Het hoeft niet per definitie zo te zijn, maar het kán wel.

Gelukkig is er dan de belofte van God, dat ZHij altijd bij ons blijft, zelfs al gaan we door het 'dal van de schaduwen des doods'; uiteindelijk is er een overvloedige tafel.

je broer
Carl

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2009 10:57

Objectief gezien is het oude verbond de vloek waar de nakomelingen van de eerste mens onder kwamen doordat Adam het gebod overtrad en de dood in de wereld bracht.
De vraag is dus evengoed: is de dood de duisternis?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2009 12:02

Eerder vermeldde ik al dat ik de visie van Paulus niet zomaar volg. Het feit dat Adam zijn eigen wil onafhankelijk van God stelde (jij noemt dit Gods gebod overtrad) wil niet zeggen dat het Eerste Verbond daardoor duisternis is.

je broer
Carl

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2009 12:15

Carl schreef:Eerder vermeldde ik al dat ik de visie van Paulus niet zomaar volg. Het feit dat Adam zijn eigen wil onafhankelijk van God stelde (jij noemt dit Gods gebod overtrad) wil niet zeggen dat het Eerste Verbond daardoor duisternis is.

je broer
Carl

Het verbond op zich niet, maar door het feit dat de mens niet in staat is zich aan opgelegde wetten te houden, was de wet de aanleiding dat de mens in duisternis verkeerde.
In zekere zin is het een beetje als Russische roulette, het geweer zelf doodt niemand, maar als je het spel speelt zul je verliezen. De wet der geboden is zeer zeker de duisternis voor ieder mens, want we falen allemaal wel op een punt.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2009 13:47

Waarom zou de wet duisternis zijn? Is ieys dat van God gegeven is, duistenis?

je broer
Carl

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2009 14:26

Job 10,22
het stikdonkere land, waar diepe duisternis en wanorde heersen en waar het licht gelijk is aan de duisternis.

Ook een sterke nietwaar Carl?
Carl schreef:Waarom zou de wet duisternis zijn? Is ieys dat van God gegeven is, duistenis?

je broer
Carl

Jazeker is dat mogelijk, want God is de Schepper van alles, dus ook van de duisternis.

Gen 1,5
En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Ps 44,20
zodat Gij ons in een oord van jakhalzen moest verbrijzelen, en ons overdekken met diepe duisternis.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2009 22:33

mohamed schreef:Job 10,22
het stikdonkere land, waar diepe duisternis en wanorde heersen en waar het licht gelijk is aan de duisternis.

Ook een sterke nietwaar Carl?

18 Waarom hebt u mij ter wereld laten komen?
Waarom ben ik niet gestikt, voor iemand mij had gezien?
19 Dan was het of ik nooit had geleefd,
ik was uit de moederschoot zo naar het graf gebracht.
20 Mij resten weinig dagen, laat dit ophouden.
Keer u af van mij, zodat ik nog wat vreugde heb,
21 voor ik vertrek, voorgoed,
naar het land van diepe donkerte,
22 het land van het donkerste duister,
van de diepzwarte chaos,
van het nachtzwarte licht.”’

Het blijkt dat de Job-auteur hiermee de dood zelf bedoelt.
Carl schreef:Waarom zou de wet duisternis zijn? Is iets dat van God gegeven is, duistenis?

je broer
Carl

Jazeker is dat mogelijk, want God is de Schepper van alles, dus ook van de duisternis.

Gen 1,5
En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Ps 44,20
zodat Gij ons in een oord van jakhalzen moest verbrijzelen, en ons overdekken met diepe duisternis.

Okay - maar dat heeft wel gevolgen.
Jesus heeft dan ongelijk als hij de mensen aanraadt om op God te vertrouwen, zie dee bergrede. God is immers niet te vertrouwen.
De psalmist heeft dan dus ongelijk als hij ons oproept om op God te vertrouwen, want God kan dus verraderlijk zijn.
Zo is het te begrijpen dat God hitler zijn gang heeft laten gaan.

je broer
Carl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2009 22:56

In dit verband iets bijzonders, met een knipoog naar de Obama-inauguratie van morgen:
"Well aware that the opinions and belief of men
depend not on their own will,
but follow involuntarily the evidence proposed to their minds;
that Almighty God hath created the mind free,
and manifested his supreme will that free it shall remain by making it altogether insusceptible of restraint;
that all attempts to influence it by temporal punishments,
or burthens,
or by civil incapacitations,
tend only to beget habits of hypocrisy and meanness, and are a departure from the plan of the holy author of our religion
. . . ."

Thomas Jefferson (3rd President of the USA)-- "A Bill for Establishing Religious Freedom," Section I

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2009 01:31

Carl schreef:Het blijkt dat de Job-auteur hiermee de dood zelf bedoelt.

De wet was onlosmakelijk met de dood verbonden.

Rom 7,5
Want toen wij in het vlees waren, werkten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om voor de dood vruchten te dragen.
Okay - maar dat heeft wel gevolgen.
Jesus heeft dan ongelijk als hij de mensen aanraadt om op God te vertrouwen, zie dee bergrede. God is immers niet te vertrouwen.
De psalmist heeft dan dus ongelijk als hij ons oproept om op God te vertrouwen, want God kan dus verraderlijk zijn.
Zo is het te begrijpen dat God hitler zijn gang heeft laten gaan.

je broer
Carl

Die conclusie ben ik het niet mee eens, want Hitler werd niet door God maar door het volk gekozen.
Als Adam naar God had geluisterd, dan had Hitler nooit geweten wat goed en wat kwaad was. Volgens mij waarschuwde God de mens om niet van de boom te eten, omdat hij dan zou sterven.

Ik vrees dat je de verkeerde wantrouwt.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 20 jan 2009 11:02

Daar heb je wel gelijk in, maar feit blijft dat als God (ook) duisternis is, je beter op jezelf kunt vertrouwen dan op God.

je broer
Carl

Terug naar “[Religie] - Open forum”