Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 jan 2009 11:45

Denkertje21 schreef:Kom met bijbelse argumentatie aan, kom met Gods weg met jou aan, maar leg dat een ander niet op.

Vaak noemen ze dat opleggen: uit liefde vermanen. (Merendeels doet men dit veelal op grondslag van Paulus woorden.) Volgens mij waren Paulus woorden positief, opbouwend bedoeld. Een mooi voorbeeld is m.i. hiervoor 1 Tessalonicenzen 5. Leest men daar bijvoorbeeld alleen vers 12 - 13, Wij verzoeken u, broeders, hen, die onder u zich moeite getroosten, die u leiden in de Here en u terechtwijzen, te erkennen en hen zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk. , dan kan met dit uitlezen als een stok om mee te slaan.

Deze tekst wordt vooral nog wel eens ten gunste van de ambstdragers gebruikt. Gelukkig houd de tekst daar niet op maar gaat die verder met de woorden,

Houdt vrede onder elkander. Wij vermanen u, broeders, wijst de ongeregelden terecht, beurt de kleinmoedigen op, komt op voor de zwakken, hebt geduld met allen. Ziet toe, dat niemand kwaad met kwaad vergelden, maar jaagt te allen tijde het goede na, jegens elkander en jegens allen. Verblijdt u te allen tijde, bidt zonder ophouden, dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u. Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede. Onthoudt u van alle soort van kwaad. En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn. Die u roept, is getrouw; Hij zal het ook doen. Broeders, bidt [ook] voor ons. Groet al de broeders met een heilige kus. Ik bezweer u bij de Here, dat deze brief aan alle broeders voorgelezen worden. De genade van onze Here Jezus Christus zij met u.

Bij deze tekst komen de woorden van Me boy aangaande de liefde bij mij in herinnering, van wat liefde is .... *
Ook de woorden van Denkertje 21 komen hier mooi in terug:

pak je bijbel en vouw je handen en bid met een open hart of God ook aan jou Zijn weg wil laten zien. En bid voor ons, bid voor je homoseksuele naaste!
Durf te zeggen dat jij het niet weet maar vraag of Zijn weg helder mag worden voor jou en voor ons!

Sterker nog ik zou schrijven, bid in liefde en met liefde over elkander!

*Heel 1 Korintiërs 13
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 jan 2009 12:14

DesertRose schreef:(open, onkritische vraag:)
stel, jij (scape) of iemand anders is van mening uit de Bijbel te kunnen concluderen, dat de homo-relatie niet geaccepteerd is.
hoe zou jij of iemand anders dat naar voren brengen, zonder in mijn fouten te vervallen?

In ieder geval kan je als uitgangspunt nemen dat je gelijkwaardig wil spreken met elkaar. Een belangrijk uitgangspunt kan zijn dat alle gesprekspartners volgelingen van Christus zijn. Di8t is een uitgangspunt dat je kunt toeapssen op allerlei discussies over hete hangijzers.

Aangaande dit heet hangijzer wil ik nog toevoegen dat je er ook van uit kunt gaan dat geaardheid slechts een onderdeel van de identitet is. Dit maakt verschillende keuzes op dit vlak minder absoluut. Het lijkt nl dat er in de kerken een alles beslissend punt van wordt gemaakt. M.i. is dit buitenproportioneel en komt dichtbij navelstaren.
Er zijn nl. dringender zaken ovor kerken om over na te denken.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 15 jan 2009 12:34

ortho schreef:Het denken in voorstanders/tegenstanders, kamp A en B, het gevoel het op te moeten nemen tegen anderen, roept wederzijds reacties op van aanvallen en verdedigen. Hoezeer het ook met Bijbelse teksten wordt ingekleurd.

Ik ben benieuwd wat sommige mensen willen bereiken met hun reacties. Gaat het erom om de ander te overtuigen dat hij in zonde leeft of een opvatting heeft die niet in lijn is met je Godsbeeld/de Bijbel en grijp je de gelegenheid aan om de ander dat voor te houden? Gaat het erom dat je worstelt met het thema homosexualiteit en wilt leren wat God ons hierin te zeggen heeft? Gaat het om een persoonlijke zoektocht (hoe kwetsbaar ben je dan in deze discussie) of nog andere redenen. Met andere woorden: hoe veel ruimte zit er in opvattingen?

Ik ben op p. 44 ingestapt, en dat is echt nog niet zo lang geleden al zou je dat wel zeggen, met een persoonlijke zoektocht. Ik denk dat ik de enigste ben die nog die persoonlijke zoektocht heeft hier. De meesten hebben de stellingen al ingenomen. Dat maakt mij wel een beetje kwetsbaar. Ik probeer dan ook steeds tegen mijzelf te zeggen: het is niet persoonlijk, het is een theologische discussie. Gevoelsmatig denk ik zit er niet veel ruimte in de opvattingen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 jan 2009 12:58

ortho schreef:Het denken in voorstanders/tegenstanders, kamp A en B, het gevoel het op te moeten nemen tegen anderen, roept wederzijds reacties op van aanvallen en verdedigen. Hoezeer het ook met Bijbelse teksten wordt ingekleurd.

Ik ben benieuwd wat sommige mensen willen bereiken met hun reacties. Gaat het erom om de ander te overtuigen dat hij in zonde leeft of een opvatting heeft die niet in lijn is met je Godsbeeld/de Bijbel en grijp je de gelegenheid aan om de ander dat voor te houden? Gaat het erom dat je worstelt met het thema homosexualiteit en wilt leren wat God ons hierin te zeggen heeft? Gaat het om een persoonlijke zoektocht (hoe kwetsbaar ben je dan in deze discussie) of nog andere redenen. Met andere woorden: hoe veel ruimte zit er in opvattingen?

studentjehhs schreef:Ik ben op p. 44 ingestapt, en dat is echt nog niet zo lang geleden al zou je dat wel zeggen, met een persoonlijke zoektocht. Ik denk dat ik de enigste ben die nog die persoonlijke zoektocht heeft hier. De meesten hebben de stellingen al ingenomen. Dat maakt mij wel een beetje kwetsbaar. Ik probeer dan ook steeds tegen mijzelf te zeggen: het is niet persoonlijk, het is een theologische discussie. Gevoelsmatig denk ik zit er niet veel ruimte in de opvattingen.

Wat ik wil bereiken met mijn reacties, is dat mensen eens met wat meer liefde de bijbel lezen. Volgens mij was het Meboy die het al eens schreef, dat de liefde er in de bijbel op elke bladzijde vanaf druipt? Met betrekking tot het onderwerp van dit topic ben ik niet in één kamp in te delen. Simpelweg omdat ik een ieder zijn mening respecteer, die spreekt in liefde. Waar ik wel in één kamp te delen ben, is op het punt, waar de liefde lijkt weg te sijpelen en men de bijbel enkel en alleen nog weet te hanteren om het persoonlijk gelijk te willen halen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 15 jan 2009 13:41

studentjehhs schreef:

Ik ben op p. 44 ingestapt, en dat is echt nog niet zo lang geleden al zou je dat wel zeggen, met een persoonlijke zoektocht. Ik denk dat ik de enigste ben die nog die persoonlijke zoektocht heeft hier. De meesten hebben de stellingen al ingenomen. Dat maakt mij wel een beetje kwetsbaar. Ik probeer dan ook steeds tegen mijzelf te zeggen: het is niet persoonlijk, het is een theologische discussie. Gevoelsmatig denk ik zit er niet veel ruimte in de opvattingen.

Denk niet dat je de enige bent die nog op zoek is! Als ik voor mezelf spreek, denk ik dat mijn zoektocht (momenteel als homoseksuele man in een relatie) nooit volledig afgerond zal worden. Het leven moet elke dag weer op de dood bevochten worden. De levende relatie met je Schepper en Verlosser is nooit een gegeven. Elke dag opnieuw is het zoeken/vragen/genieten/worstelen met de Bijbel in de hand en een gebed in het hart: "Heer, wat wilt U dat ik doen zal?".

Daarom begrijp ik wel dat je je kwetsbaar voelt; ik deel dat gevoel. Alleen is het zo als ik voor mezelf spreek, dat je wel op een bepaalde manier went aan je kwetsbaarheid. Na dertien jaar zoeken heb je het grootste palet aan reacties wel gehad, en verrast weinig je meer. Dat wil echter niet zeggen dat het daardoor minder zeer doet als je je gekwetst voelt!

Volgens mij is het zo dat juist de kwetsbaarheid mensen soms in een loopgraaf drijft. Zelf doen bepaalde bijdragen op dit forum mij echt pijn; toch denk ik dan maar, dat er aan de andere kant iemand zit die zich hopelijk ten diepste net zo klein, nietig en hulpeloos voelt als ik en daar een ander verdedigingsmechanisme voor heeft uitgevonden. Daardoor probeer ik - en daar slaagt niemand altijd in :oops: - om ook mensen met een tegengestelde mening zo welwillend mogelijk tegemoet te treden.

Het enige waar ik op blijf hopen is dat mensen elkaar het recht geven om onder gebed en in onbevangenheid het Woord van God in hun eigen leven te interpreteren en zo een levend Woord te laten zijn! (Waarbij ik nadrukkelijk maar even wil laten weten dat ik hier niemand aanspreek ;-)). Met excuus voor het wat gevoelsmatige karakter van dit bericht.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 jan 2009 14:18

beste allemaal,

het lijkt me goed voor mijzelf even afstand van deze discussie te nemen (in navolging van meboy)
dus misschien tot over een paar weken.

DR

meboy

Berichtdoor meboy » 15 jan 2009 18:16

ortho schreef:Ik ben benieuwd wat sommige mensen willen bereiken met hun reacties. Gaat het erom om de ander te overtuigen dat hij in zonde leeft of een opvatting heeft die niet in lijn is met je Godsbeeld/de Bijbel en grijp je de gelegenheid aan om de ander dat voor te houden? Gaat het erom dat je worstelt met het thema homosexualiteit en wilt leren wat God ons hierin te zeggen heeft? Gaat het om een persoonlijke zoektocht (hoe kwetsbaar ben je dan in deze discussie) of nog andere redenen. Met andere woorden: hoe veel ruimte zit er in opvattingen?

Kijk, dit zijn van die reacties waar je blij van kunt worden. Soms is bezinning op de insteek van de discussie nodig om dichter als mensen bij elkaar te komen.

Want hoezeer homo's de berichten ook tot hun wezen laten doordringen, het zal voor de hetero's in deze discussie niet anders zijn. We stellen elkaar, vanuit twee invalshoeken, ook niet de meest makkelijke vragen. Het zijn vragen die diep ingaan op onze relatie met mensen en met God.

Die vragen komen heel dichtbij. Het verbaast me niet dat DesertRose een poosje afstand neemt. Laten we elkaar die ruimte ook gunnen. Het ís gewoon ook heel zwaar om zo'n discussie te voeren.

Je kwetsbaar opstellen is in deze discussie niet makkelijk, wel goed. Er zijn momenten dat het kan. Meerderen hebben hier hun achilleshiel getoond.

Qua ruimte in mijn standpunt; ik heb pas berichten van mezelf terug gelezen. Daterend uit 2003. Dat is 6 jaar geleden. Het is een verschil tussen dag en nacht. Wat me heeft gevormd zijn goede vragen en opmerkingen op het juiste moment. En onderzoek aan de hand van die vragen. Ik herinner me nog het isolement en het gevoel van fundamentloos zijn. Dat gevoel is er niet meer. Maar vraag het me over 6 jaar nog eens.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 15 jan 2009 20:16

DesertRose schreef:beste allemaal,

het lijkt me goed voor mijzelf even afstand van deze discussie te nemen (in navolging van meboy)
dus misschien tot over een paar weken.

DR

Alle begrip, maar hopelijk is dit niet het einde van het gesprek! Er zijn nog vragen genoeg, maar tegelijkertijd sluit ik me aan bij meboy, die hier al iets over zei. Hopelijk tot schrijfs.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

meboy

Berichtdoor meboy » 16 jan 2009 21:12

Nu de discussie min of meer (tijdelijk) op z'n gat ligt;

Hope

Je zit achter je computer te lezen. Misschien weet niemand precies wat er schuilt achter jouw masker. Je leest en leest, je twijfelt misschien. Je ziet op tegen wat er is, of misschien ooit komen gaat. Pappa, en mamma, broetjes en/of zusjes misschien. Je tantes, je ooms? En opa & oma? Of vrienden, misschien veel, misschien weinig. De kerk?

Als ik terug denk aan die tijd dan zou ik willen, dat iemand me toen had gezegd: je hoeft niet bang te zijn. Je bent sterk genoeg. En als je dat soms even anders voelt; dan zijn wij er om je weer op de been te helpen. Je ziet ons misschien niet. Maar we zijn er wel. Meer dan je verwacht. En we hebben allemaal een gezicht, en soms ook een masker. Maar bij ons mag die van jou even af.

En nu zit ik zelf aan die kant, met die mogelijkheid. Ik kan je aanspreken. In je virtuele ogen kijken en zeggen: je hoeft niet bang te zijn! Je bent sterk! En als je dat soms even anders voelt dan willen wij er zijn om je weer op de been te helpen. Je kunt ons zien en spreken, en we zijn er, meer dan je verwacht.

Waar jij vóór staat hebben veel van ons al achter de rug. We hebben de priemende ogen gevoeld, of voelen ze nog. We hebben gelachen en gejankt, ook dat doen we nog. We hebben dominees gesproken, en spreken ze nog. We hebben afwijzing gekend, en omhelzing. Mensen die dichterbij kwamen of afstand namen.

Weet dat ze er zijn, zelfs in alle refoplaatsen: Putten, Elspeet, Hendrik ido ambacht, Apeldoorn, Barneveld, Middelburg, Uddel, Groningen, Rotterdam, Wageningen, Utrecht. Bodegraven, Sliedrecht, Genemuiden of waar je ook zit. En hoe meer er de kracht vinden om te zeggen: hier bén ik. Ik bestá. Des te krachtiger wordt je stem. En de stem van degenen die al spreken. Want als mensen de kans krijgen te zien wat je moeilijk achter je masker vandaan krijgt; dan ontdooien ze soms. De mensen die je vast kunt pakken en aan kunt spreken zijn degenen die je hoop kunt geven.

Als je de kans krijgt om niet bij de pakken neer te zitten, maar je pootjes onder je lijf te zetten, je te versterken. Je te ontwikkelen, je te empoweren. Dóe het dan... Zodat je op jouw beurt mensen kunt aanspreken. En hoop kunt geven. En kunt zeggen: Je bent sterk! Want er zitten er nogal wat te wachten op iemand die opstaat en zegt: hier ben ik! Ik bestá!

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 16 jan 2009 23:01

Wat een prachtige reactie! Echt ontroerend.
Gilead.

ortho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ortho » 17 jan 2009 16:46

Ik las vandaag in een artikel over geheimen dat uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet uitkwamen voor hun werkelijke geaardheid gemiddeld twee jaar korter leven dan mensen die dit wel doen. In het artikel werd de nadruk gelegd op het ongezonde van geheimen, maar werd ook gesteld dat het soms voor de psychische en fysieke gezondheid beter is om een geheim wel te bewaren. Met name als de gevolgen van de openbaarheid overwegend negatief zijn is het beter om een eenmaal lang bewaard geheim (niet alleen geaardheid) niet te openbaren; die afweging blijkt echter moeilijk te zijn. Dit betreft natuurlijk een pschologische en geen theologische visie, maar je kunt het bewaren van geheimen vast ook theologisch benaderen.
Geluk is een richting, geen punt.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 17 jan 2009 18:20

ortho schreef:Ik las vandaag in een artikel over geheimen dat uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet uitkwamen voor hun werkelijke geaardheid gemiddeld twee jaar korter leven dan mensen die dit wel doen. In het artikel werd de nadruk gelegd op het ongezonde van geheimen, maar werd ook gesteld dat het soms voor de psychische en fysieke gezondheid beter is om een geheim wel te bewaren. Met name als de gevolgen van de openbaarheid overwegend negatief zijn is het beter om een eenmaal lang bewaard geheim (niet alleen geaardheid) niet te openbaren; die afweging blijkt echter moeilijk te zijn. Dit betreft natuurlijk een pschologische en geen theologische visie, maar je kunt het bewaren van geheimen vast ook theologisch benaderen.

Zou je een link naar dat artikel kunnen geven?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 jan 2009 11:01

ortho schreef:Ik las vandaag in een artikel over geheimen dat uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet uitkwamen voor hun werkelijke geaardheid gemiddeld twee jaar korter leven dan mensen die dit wel doen.

Begrijpelijk. Iedereen die in een kramp leeft, raakt verkrampt. Je kunt niet open zijn naar buiten. Ik denk dat het zoooo belangrijk is dat anderen binnen de kerk de rode loper uitleggen voor homo's in de kerk. Dat hetero's hen het gevoel geven dat ze onvoorwaardelijk welkom zijn in de gemeente, net als iedere ander. Zonder 'mitsen en maaren'.
Zoals Jezus onvoorwaardelijk de loper uitlegt naar iedereen die in Hem gelooft. Géén voorwaarden vooraf.

En daar schort het in de kerken nog wel eens aan. Logisch dat veel homo's niks zeggen. Je raakt ion veel gevallen nooit meer af van de 'oordelende blik' van je medekerkgangers...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 jan 2009 16:46

Denkertje21 schreef:
Begrijpelijk. Iedereen die in een kramp leeft, raakt verkrampt. Je kunt niet open zijn naar buiten. Ik denk dat het zoooo belangrijk is dat anderen binnen de kerk de rode loper uitleggen voor homo's in de kerk. Dat hetero's hen het gevoel geven dat ze onvoorwaardelijk welkom zijn in de gemeente, net als iedere ander. Zonder 'mitsen en maaren'.
Zoals Jezus onvoorwaardelijk de loper uitlegt naar iedereen die in Hem gelooft. Géén voorwaarden vooraf.

En daar schort het in de kerken nog wel eens aan. Logisch dat veel homo's niks zeggen. Je raakt ion veel gevallen nooit meer af van de 'oordelende blik' van je medekerkgangers...

Wordt het niet eens tijd voor homo's om zichzelf niet iedere keer in die slachtofferrol te manoevreren, vraag ik me af als ik dit lees. Ik ken niemand in mijn kerkelijke omgeving die vindt dat homo's niet welkom zijn.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 20 jan 2009 17:43

henkie schreef:
Denkertje21 schreef:

Wordt het niet eens tijd voor homo's om zichzelf niet iedere keer in die slachtofferrol te manoevreren, vraag ik me af als ik dit lees. Ik ken niemand in mijn kerkelijke omgeving die vindt dat homo's niet welkom zijn.

Pas je op, straks gaat elke homo-christen naar jouw kerk :wink:
Tja ik snap je gevoel wel. Ik vind het ook een beetje onzin gedachte om de rode loper uit te gaan leggen enzo. En er wordt ook wel veel over gepraat de laatste tijd. Aan de andere kant: hoe je het went of keert en hoe je ook tegen het onderwerp aankijkt, er moet wel wat mee gebeuren met dit onderwerp.

Jij zegt:"Ik ken niemand in mijn kerkelijke omgeving die vindt dat homo's niet welkom zijn." Ik kan dat moeilijk ontkennen, want ik ken jouw kerk niet.

Daarbij wil ik opmerken dat als je individuele kerkleden gaat bevragen er vrijwel niemand zal zeggen dat homo's niet welkom zijn. Ze geven het sociaal wenselijke antwoord dat iedereen van harte welkom is in de kerk. Daarom is het veel belangrijker te kijken naar de feiten. Dan is het in dit geval handig dat deze feiten komen van een instituut waar jij, denk ik, volledig achter staat. Namelijk Different:

http://www.different.nl/cms/content/view/200/129/

Terug naar “Archief”