Harm-J schreef:DesertRose schreef:@studentje
Prima, dan gaan we in op de andere vragen. Zoalng maar duidelijk is en blijft, homo's alleen en enkel negatief in de Bijbel staan.
Of vind jij toevallig de vragen interessanter, die de optie voor de homo-relatie open houden, dan de vragen die wat duidelijker tégen zijn?
Voor jouw is het duidelijk, waarmee jij dus weer aangeeft. m.i. geen open nee, ik voer geen open discussie. ik heb een vooringenomen standpunt. net als de meeste hierHarm-J schreef:Waar jij jou ondertussen meester in toont, is het ontwijken van andermans vragen. Tenminste je gaf elders aan over een antwoord van Tamerlan na te willen denken. Vervolgens kom jij met een aantal nieuwe vragen, die feitelijk neer komen op jouw oude vragen cq stellingen in een ander jasje.
Heb ik niet gezegt dat ik wel eens wat vergeet? heb ik jou niet gevraagd de vragen te plaatsen, die ik overgeslagen heb? beschuldig er mij niet van dat ik dat expres doe. Ben jij een hartenkenner? je weet niets van mij en mijn bewegingen, dat blijkt wel weer.
Harm-J schreef:Probeer nu eerst terug te komen op wat Tamerlan schreef en vroeg!DesertRose schreef:"noch die bij vrouwen liggen" staat er niet tussen, OMDAT ER NIKS MIS MEE IS!
Het "mannen bij mannen" wordt zonder aantekeningen tot de zonden gerekend, terwijl het verkéérde van "mannen bij vrouwen" wordt omschreven als "ontucht, hoererij, overspel"; een duidelijk verschil
mijn conclusie is (maar jij kan een andere hebben, alle respect daarvoor), dat "mannen met mannen" in álle gevallen verkeerd is, terwijl "mannen met vrouwen" alleen verkeerd is búiten het huwelijk.Tamerlan schreef: Als ik sec deze tekst zou lezen - dus zonder alle vraagstukken van vertaling, context etcetera - en dat doe ik nu maar even, geef ik je gelijk in deze conclusie over mannen die bij mannen liggen. Tevens heb ik de neiging met je mee te gaan over de conclusie die je trekt over het feit dat mannen met vrouwen niet wordt genoemd, hoewel je daarin toch voorzichtig zou moeten blijven (wat jij concludeert, staat er namelijk niet letterlijk!).
In onderstaande ga ik op bovenstaande vraag inDesertRose schreef:Tja en lesbische relaties moet je uiteraard omdraaien. Anders zou dit ook niet kloppen "een een mens zal (...) zijn vrouw aanhangen"
Hoewel vrouwen ook genoemd worden tot degene die zichzelf misbruiken en laten misbruiken.
Hier in is door mij ingegaan, door de tekst uit Judas te noemen: "vrouwen met oneerlijke bewegingen"Tamerlan schreef:Hier heb ik echter een vraag over: volgens mij hecht jij erg aan het zo veel mogelijk letterlijk nemen van de gegeven tekst (corrigeer mij als dat niet zo is en ik dus teveel zou suggereren). Dan zijn er hier volgens mij namelijk twee mogelijkheden:
1) We lezen letterlijk: vrouwen met vrouwen wordt niet genoemd, hier niet en elders ook niet. Conclusie: we weten het niet (in tegenstelling tot mannen met mannen) en zeggen er dus ook niets meer over (blijft man vs man nog open).
2) We doen toch een poging te interpreteren - zoals jij in bovenstaand voorbeeld doet, wat de tekst ons probeert te zeggen.
Welke optie vind jij aantrekkelijker?
sorry, dit vraagje vergeten. antwoord: optie 2
Het interessante vind ik dat als je voor de tweede optie gaat (wat jij volgens mij al gedaan hebt) er een deur op een kier gaat die wat mij betreft nog veel verder open mag, desnoods met een koevoet. Als je in bovenstaand fragment namelijk mannen zonder meer door vrouwen vervangt, om de vermaning universeel te maken, dan ontstaat er een onvermoed vergezicht. Mogen we dan namelijk ook allerlei andere voorschriften/richtlijnen die specifiek tot mannen zijn gericht en waar vrouwen niet genoemd worden, tot geldig voor vrouwen verklaren? En wat zou dat inhouden voor onze kerkpraktijk?
Met welgemeende groet!
antwoord op de laatste vraag:
- Inderdaad wordt vrouwen en vrouwen nergens verboden, maar ook niet toegestaan. we moeten het dus doen met vagere aanwijzingen.
- De lijn die ik keer op keer aangeef, (een waarop ik bouw), blijft hier overeind, namelijk het beeld van Christus en Zijn Kerk. vanuit daaruit: vrouwen en vrouwen niet toegestaan
- Volgens studentjehbs zouden mannen en mannen verboden worden vanwege de gezondheidsrisico's. en daarom staat "vrouwen en vrouwen" er niet tussen. Hier ben ik later op ingegaan, en ik heb hem de vragen gesteld, of er geen diepere betekenis is achter de reinigingswetten(die studentjehbs aanhaalt)
Tevreden, Harm-J?