Gezin en huishouding deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2009 13:48

Mijn oma vroeg pas in een winkel aan me: wil je een stel van die mooie handdoeken van me hebben?
Ik hoefde ze niet. Heel lief van haar, maar ik heb er genoeg.
Hadden we het later met mijn tante over. Dus ik zei: ik heb er 12, da's meer dan zat voor ons samen. En dan nog 2 die qua kleur niet matchen zeg maar, die zijn gewoon voor geval van nood.
Mijn tante bleek er (wel met een gezin met 4 kids hoor) 120 te hebben!
Wooowwww! Ik zou niet weten waar ik het moet laten. 12 is prima :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 jan 2009 13:50

En wij doen minstens een week met 1 handdoek.

Verder wassen we alles op 40 graden en heel soms op 95 graden en we strijken niks.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jan 2009 13:51

Ik heb er ook iets van 12 ofzo. Weet 't niet precies. Vindt 't ook genoeg en scheelt weer ruimte.

Wow, 120 is wel extreem zeg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2009 13:55

wij hebben iets van 50 handdoeken en 80 washandjes.

En verder strijk ik eigenlijk alleen maar gekreukte spullen (blousen en heel af en toe een broek/jurkje)

Ik ga zo de ramen in de voorkamer lappen en verder stofzuiger door de benedenverdieping halen. Boven de ramen lappen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 jan 2009 14:17

Af en toe een witte was op 60 of 90 graden, vooral omdat dat goed is voor de machine.
Meeste op 40, af en toe een wasje op 30. Ik sorteer wel op licht en donker en probeer de witte was ook echt zoveel mogelijk wit te houden.

Ik gebruik altijd poeder, het liefst Ariel. Vloeibaar wasmiddel is slecht voor de wasmachine en het milieu. Meestal een scheutje wasverzachter voor de geur, en altijd een schepje soda bij het waspoeder, dan is er minder poeder nodig. Oh ja, bij erg vieze was doe ik ook nog een schepje van dat oxi-spul. En vieze kragen, vlekken etc. behandel ik altijd even voor met Shout.

Ik strijk alle bovenkleding, behalve de werkkleding van mijn man. Verder de kussenslopen, theedoeken en zakdoeken.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 jan 2009 14:21

Wij gebruiken altijd vloeibaar wasmiddel. @Haai: waarom is vloeibaar wasmiddel slechter voor machine en milieu?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jan 2009 14:27

Volgens mij is soda juist slecht voor je wasmachine.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2009 14:28

Haai schreef:Af en toe een witte was op 60 of 90 graden, vooral omdat dat goed is voor de machine.
Meeste op 40, af en toe een wasje op 30. Ik sorteer wel op licht en donker en probeer de witte was ook echt zoveel mogelijk wit te houden.

Ik gebruik altijd poeder, het liefst Ariel. Vloeibaar wasmiddel is slecht voor de wasmachine en het milieu. Meestal een scheutje wasverzachter voor de geur, en altijd een schepje soda bij het waspoeder, dan is er minder poeder nodig. Oh ja, bij erg vieze was doe ik ook nog een schepje van dat oxi-spul. En vieze kragen, vlekken etc. behandel ik altijd even voor met Shout.

Ik strijk alle bovenkleding, behalve de werkkleding van mijn man. Verder de kussenslopen, theedoeken en zakdoeken.

Poederwasmiddel is juist slecht voor je wasmachine.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2009 14:30

Bij poeder blijft er altijd wat achter in de machine (net zoals het soms blijft zitten in het bakje). En dat veroorzaakt verstoppingen. Daarom is het juist weleens goed om je wasmachine gewoon te laten draaien op 95 graden en dan een klein beetje azijn (natuurazijn, geen schoonmaakazijn) erbij in te doen. Dit hoef je niet 1 keer in de maand te doen maar iets van 2 keer in het jaar.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 jan 2009 14:32

Soda is erg slecht voor je wasmachine ik gebruik altijd calgon. En de ene keer waspoeder en de andere keer was vloeibaar en de allerlekkerste geur is Dash zomerfris :8>
Bonte was doe ik op een bont eco programma wordt veel minder water gebruikt en het is super schoon.
Witte was soms op 90 graden en andere keren op 30.
strijken doe ik heel weinig in de winter sommige overhemden van mijn man. In de zomer heel veel shirts

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2009 14:34

Vloeibare wasmiddelen
Vloeibare wasmiddelen bevatten, naast water, veel wasactieve stoffen omdat ze meestal geen aparte waterontharder hebben. De wasactieve stoffen worden dan deels als ontharder gebruikt. Vloeibare wasmiddelen zijn om die reden meer milieubelastend dan poeder wasmiddelen. Ze zijn geschikt om bij zeer lage temperatuur te gebruiken, bijvoorbeeld voor de wolwas.

Dat staat ergens op een site ;)
Ik heb al wel vaak gehoord dat vloeibaar wasmiddel slechter is voor je machine dan poeder. Ik heb geen idee waarom, maar ben wel benieuwd waarom jij dan zegt dat poederwasmiddel slecht is voor je machine, Evelien, waar haal je dat vandaan?

Ik ga mijn wasje ook maar even doen, de wasmand zit weer vol.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2009 14:34

Dat heb ik van de monteur gehoord. :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 jan 2009 14:36

Vloeibare wasmiddelen
Vloeibare wasmiddelen bevatten, naast water, veel wasactieve stoffen omdat ze meestal geen aparte waterontharder hebben. De wasactieve stoffen worden dan deels als ontharder gebruikt. Vloeibare wasmiddelen zijn om die reden meer milieubelastend dan poeder wasmiddelen. Ze zijn geschikt om bij zeer lage temperatuur te gebruiken, bijvoorbeeld voor de wolwas.

Bron:http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wasmiddelen

Veel wasmachinemonteurs adviseren poeder te gebruiken, en geen vloeibaar wasmiddel. Wat het precies voor kwaad kan in de machine weet ik niet, in ieder geval kan vloeibaar wasmiddel een vetsluier in de machine achterlaten. Dus als je veel vloeibaar gebruikt is het zeker belangrijk de machine regelmatig op 90 graden te laten draaien.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 jan 2009 14:39

Oh ik was al te laat met m'n antwoord zie ik :mrgreen:

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 13 jan 2009 14:44

En je moet niet de aantallen aanhouden die op de verpakking van het wasmiddel staan, want dat is vaak veel te veel (dat heb ik dan weer van de monteur gehoord :wink: )

Terug naar “Archief”