Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 21:40

Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

Aan de Prins Bernhardstraat in Berkenwoude staat er één, met als bijnaam "Het Groene Dakje". Vacant sinds 1912.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 jan 2009 21:58

Hannah1984 schreef:Weet je wat ik wel komisch vind in deze discussie (ik heb hem teruggelezen, ben net nieuw hier)? Dat de ex-gergemmers zo heerlijk kunnen knetteren over hun nest. Maar laat ze blij zijn met het nieuwe licht dat ze gevonden hebben en zich dáárop richten, in plaats van hun energie te richten op iets dat ze achter zich gelaten hebben. Dat bespaart denk ik veel mensen een hoop frustratie.
Door frustratie zijn ze juist uit de Ger.Gem. gegaan en dat moet je toch vertellen. Kan een goede discussie opleveren. Hannah1984 is waarschijnlijk een gergemmer ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2009 11:38

Optimatus schreef:Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

Aan de Prins Bernhardstraat in Berkenwoude staat er één, met als bijnaam "Het Groene Dakje". Vacant sinds 1912.

Zo'n reactie had ik nu ook altijd willen posten... :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2009 13:37

Jantjes schreef:
Hannah1984 schreef:Weet je wat ik wel komisch vind in deze discussie (ik heb hem teruggelezen, ben net nieuw hier)? Dat de ex-gergemmers zo heerlijk kunnen knetteren over hun nest. Maar laat ze blij zijn met het nieuwe licht dat ze gevonden hebben en zich dáárop richten, in plaats van hun energie te richten op iets dat ze achter zich gelaten hebben. Dat bespaart denk ik veel mensen een hoop frustratie.
Door frustratie zijn ze juist uit de Ger.Gem. gegaan en dat moet je toch vertellen. Kan een goede discussie opleveren. Hannah1984 is waarschijnlijk een gergemmer ?

Als dat nieuwe licht de zoveel zegen geen is het toch goed dat ze dat ook door gaan geven? Ze zijn echt niet weggegaan omdat ze "Gereformeerde Gemeente" geen mooie naam vonden ofzo, daar zit wel meer achter. Goed dat ze het dan daar niet bij laten maar ook met mensen uit dat nest in discussie gaan over of dingen die gebeuren wel Bijbels zijn. En dat vind ik ook als mensen mijn kerkverband verlaten en later met kritische vragen naar mijn kerkverband komen. Ik zie dat als opbouwende kritiek en heb liever dat mensen die discussie aangaan dan hun nest maar helemaal vergeten, uit dat tweede blijkt meer liefde dan uit het eerste. Ongeacht of de kritiek juist is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 jan 2009 20:07

Het ligt er wel aan hóe die kritiek geuit wordt. Als er opeens níets meer deugt van die 'oude' kerk en er meer sprake is van een scheldpartij dan van het uiten van opbouwende kritiek is dat m.i. toch echt géen goede zaak.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 09 jan 2009 23:58

Mijn kerkje doet hier niet zoveel ter zake zou ik denken. Dan wordt namelijk meteen m'n reactie meer of minder serieus genomen. En dat vind ik dan weer jammer.
Ik kan me in laatste reactie vinden. De gebreken in het nest worden wel zó breed uitgemeten en dan ook nog onder het mom dat men toch écht nog wel liefde tot het ex-kerkverband heeft, dat het me wat irriteert. Bovendien wordt soms op een kille, harde manier erover gepraat waarbij de goede intenties van velen in de oude gemeente totaal over het hoofd gezien worden. Heel jammer. Niet christelijk eigenlijk.
En dat geldt wat mij betreft dus voor élke kerkverlater, waar dan ook! Gelukkig dat ik daarin nog wel enkele mensen ken die níet zo negatief over hun nest zijn.
Gilead.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jan 2009 07:29

Jantjes schreef:

ik ben een ex-gg er maar ik knetter absoluut niet op de GERGEM en ik ben niet uit frustratie weg gegaan. Maar puur om andere redenen.

Dus een lekkere vooroordeel.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2009 10:53

Optimatus schreef:Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

Dan staan er zeker twee in zo’n kabouter dorp.
Prinses Beatrixstraat 3 2825 BH Berkenwoude staat er ook een.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2009 10:55

Hannah1984, Evelien,
noem eens een punt / onderwerp zonder knetteren.
Dan natuurlijk niet over kleding zoals broek, rok, legging, hoedje enz.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jan 2009 14:48

Jantjes schreef:Hannah1984, Evelien,

Daar mag je van mij voor op de koffie komen.

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 10 jan 2009 16:22

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik knetter namelijk niet. En vele exen knetteren wel en daar irriteer ik me aan omdat ik hun geknetter zo misplaatst vind.
Gilead.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 10 jan 2009 21:14

Hannah1984 schreef:Mijn kerkje doet hier niet zoveel ter zake zou ik denken. Dan wordt namelijk meteen m'n reactie meer of minder serieus genomen. En dat vind ik dan weer jammer.
Ik kan me in laatste reactie vinden. De gebreken in het nest worden wel zó breed uitgemeten en dan ook nog onder het mom dat men toch écht nog wel liefde tot het ex-kerkverband heeft, dat het me wat irriteert. Bovendien wordt soms op een kille, harde manier erover gepraat waarbij de goede intenties van velen in de oude gemeente totaal over het hoofd gezien worden. Heel jammer. Niet christelijk eigenlijk.
Door op die manier aan een discussie te beginnen kun je het wel vergeten. Wie ben jij om iets niet christelijk te noemen? Degenen die kritiek hebben kúnnen dat net zo goed van datgene wat ze tegen het hoofd stoot vinden. Iets wel en niet christelijk vinden is in dezen irrelevant.

Denk je overigens niet dat je nu niet op eenzelfde manier bezig bent, als de 'exen'?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 10 jan 2009 21:15

Hannah1984 schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik knetter namelijk niet. En vele exen knetteren wel en daar irriteer ik me aan omdat ik hun geknetter zo misplaatst vind.
Dat bedoel ik dus: je bent op eenzelfde manier bezig.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 jan 2009 11:19

Marnix schreef:
Jantjes schreef:

Als dat nieuwe licht de zoveel zegen geen is het toch goed dat ze dat ook door gaan geven? Ze zijn echt niet weggegaan omdat ze "Gereformeerde Gemeente" geen mooie naam vonden ofzo, daar zit wel meer achter. Goed dat ze het dan daar niet bij laten maar ook met mensen uit dat nest in discussie gaan over of dingen die gebeuren wel Bijbels zijn. En dat vind ik ook als mensen mijn kerkverband verlaten en later met kritische vragen naar mijn kerkverband komen. Ik zie dat als opbouwende kritiek en heb liever dat mensen die discussie aangaan dan hun nest maar helemaal vergeten, uit dat tweede blijkt meer liefde dan uit het eerste. Ongeacht of de kritiek juist is.

Dit is wel en goede discussie denk ik.

Er wordt hier dan beweert dat er mensen weggaan bij de Ger.Gem. als ze ‘nieuw licht’ gevonden hebben.

Dat ‘nieuwe licht’ vonden ze dus niet daar waar de Ge.Gem-s staan.

Wat houd het in om ‘nieuw licht’ te vinden, te ontdekken of te krijgen wat bij de Ger.Gem ontbreekt?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 13 jan 2009 12:18

Als men dat ergens anders wel denkt te vinden, wat is dan het probleem?

Terug naar “Archief”