Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 jan 2009 20:26

wonderbaarlijk , dat Internet, zelfs vanuit de vreemdste plaatsen is het te doen !

Ik hoor eigenlijk niemand over de virtuele oorlog van Hamas en Israel, iemand bekend hiermee ?

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 09 jan 2009 20:30

Spons schreef:Ik hoor eigenlijk niemand over de virtuele oorlog van Hamas en Israel, iemand bekend hiermee ?

We zitten er middenin :mrgreen:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2009 20:56

smArtjan schreef:
Spons schreef:Ik hoor eigenlijk niemand over de virtuele oorlog van Hamas en Israel, iemand bekend hiermee ?

We zitten er middenin :mrgreen:

Dat is denk ik ook wel de reden waarom deze discussie over Israel en de Palestijnen zoveel posts oplevert.
Over Congo, waar het toch minstens net zo erg is, wordt lang niet zo heftig gediscussieerd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 jan 2009 10:12

Lovely schreef:Uiteraard hadden de Palestijnen ook kunnen stemmen op de SP of de SGP maar dan moet die keuze er wel zijn. In 2006 hadden de Palestijnen of keuze uit een corrupte regeringspartij die maar geen vrede kon sluiten met Israël of de keuze uit de 'verzetsregering' Hamas. Wat zou jij gekozen hebben Henk?

Er waren nog 9(!) anders partijlijsten. En ik mis je derde optie: niet stemmen ;-)
Ik weet niet wat ik zou kiezen. Ik weet wel dat ik Israel de schuld niet zou geven als ik op een terreurorganisatie had gestemd ;-)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 jan 2009 11:22

Wapens
Zelfde bericht maar dan via Reuters

Op z'n minst toch erg slecht getimed van de US. Het gaat om 3000ton munitie/wapens. Dat is wel heeeeel erg veel als aanvulling op de bestaande hoeveelheid op de Amerikaanse bases in Israel.

Wat wil ik hiermee zeggen:
Aan de ene kant vermanen de US Israel. Maar ze sturen wel heel erg veel munutie/wapens die kant op. De US speelt een raar spelletje.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer Obama de scepter gaat zwaaien
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 10 jan 2009 14:35

maboc schreef:Wapens
Zelfde bericht maar dan via Reuters

Op z'n minst toch erg slecht getimed van de US. Het gaat om 3000ton munitie/wapens. Dat is wel heeeeel erg veel als aanvulling op de bestaande hoeveelheid op de Amerikaanse bases in Israel.

Wat wil ik hiermee zeggen:
Aan de ene kant vermanen de US Israel. Maar ze sturen wel heel erg veel munutie/wapens die kant op. De US speelt een raar spelletje.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer Obama de scepter gaat zwaaien

Hoezo slecht getimed? Er moeten nog flink wat GBU-39's (JDAM) worden geleverd..... Dat Nederland nou zo stom was om zich pas te gaan bewapenen toen de Duitsers al voor de grens stonden; Israël kent de politiek van het gebroken geweertje niet en is in dat soort dingen wel iets voortvarender. Ze zorgen er wel voor dat er genoeg munitie aanwezig is om dit soort operaties af te kunnen ronden zonder tekorten. Zoals je op het filmpje hebt kunnen zien is de GBU-39 (die dus zeer waarschijnlijk een flink deel van dit transport beslaat) een bom die ideaal is voor het nauwkeurig vernietigen van gebouwen en voertuigen. Dat is vele malen beter dan een ongeleide domme bom.
Of dit transport daadwerkelijk enkel dient voor het aanvullen van munitie op de Amerikaanse bases betwijfel ik, maar ik zie er het bezwaar niet van in; Hamas haalt ook z'n wapens overal vandaan.

Afbeelding

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 11 jan 2009 02:22

Optimatus schreef:
Michael schreef:
Optimatus schreef:Israel heeft het anti-clusterbomverdrag niet ondertekend.

Je bedoelt dan is het dus goed? Dan is het dus geen misdaad tegen de mensheid? :roll:

Een land is niet gebonden aan verdragen die het niet gesloten heeft.

Israel lijkt mij dan dus gebonden aan het verbond en de geboden van hun G*d. Als ze om religieuze redenen claim leggen op het land. Moeten ze zich ook aan de rest van hun geschriften houden.

Maar nogmaals. Het punt wat je steeds negeert was dus of Israel zichzelf zwart maakte of dat Hamas dat deed. Als je clusterbommen gooit dan ben je bezig jezelf zwart te maken. Dat staat helemaal los van verdragen. Die clusterbommen zijn ammunitie geworden in de virtuele oorlog om steun. En Israel verliest steun erdoor. Het is dus een strategische domme zet.. Zeker omdat er geen enkel militaire reden is om cluster ammunitie en fosfor bommen in te zetten. Het enige wat je daar mee zegt is dat je burger slachtoffers wilt veroorzaken.

Net zoals het bouwen van een "Museum van verdraagzaamheid" op een religieus belangerijke moslim begraaf plaats gewoon een ontzettend domme en beledigende zet is. Of je het land nu wel of niet legaal bezit. En iedereen die weet dat de begraaf plaats eronder zit zal per direct dat museum in een ander licht zien. Dat is geen verdraagzaam heid. Het is symbool voor intolerantie.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 11 jan 2009 11:11

Michael schreef:
Optimatus schreef:
Michael schreef:
Optimatus schreef:Israel heeft het anti-clusterbomverdrag niet ondertekend.

Je bedoelt dan is het dus goed? Dan is het dus geen misdaad tegen de mensheid? :roll:

Een land is niet gebonden aan verdragen die het niet gesloten heeft.

Maar nogmaals. Het punt wat je steeds negeert was dus of Israel zichzelf zwart maakte of dat Hamas dat deed. Als je clusterbommen gooit dan ben je bezig jezelf zwart te maken. Dat staat helemaal los van verdragen. Die clusterbommen zijn ammunitie geworden in de virtuele oorlog om steun. En Israel verliest steun erdoor. Het is dus een strategische domme zet.. Zeker omdat er geen enkel militaire reden is om cluster ammunitie en fosfor bommen in te zetten. Het enige wat je daar mee zegt is dat je burger slachtoffers wilt veroorzaken.

Als je in dit geval doelt op het gebruik van cluster-munitie en witte fosfor-granaten die door artillerie wordt verschoten van de IDF, dan zou ik me nogmaals verdiepen in dit soort dingen. Een clusterBOM wordt afgeworpen door een vliegtuig, de cluster-munitie waarover wordt gepraat in verschillende (ophef veroorzakende) artikelen wordt afgeschoten door kanonnen op de grond. De Times zegt dat Israël de M825A1 granaat heeft gebruikt.
Wit fosfor heeft de mooie eigenschap dat je er het gevechtstoneel (kortstondig) goed mee kan verlichten, de vijanden in de buurt daarmee tijdelijk verblind, er branden onstaan (mits er brandstof aanwezig is) en dat er gelijk een flinke rookontwikkeling optreedt waardoor evt. eigen troepen ongezien op kunnen rukken. Dat laatste is ook het hoofddoel van de M825A1-granaat. Niets ergs aan om je eigen troepen op te laten rukken onder de dekking van een flink rookgordijn. Ik kan dit alleen maar goed team-work noemen, het zou gelijk staan aan de wanhopige Russische tegenaanvallen (uit WO2) om zonder rookgordijn richting de vijand te sprinten. Zinloos opofferen van eigen soldaten zou dat zijn.
De burgers zitten als het goed is tijdens dit soort close-combat gevechten binnen en hebben op straat niets te zoeken. Burgers die dus door dit soort granaten worden uitgeschakeld zaten gewoon in de vuurlinie, en dat is een plek waar geen enkel weldenkend mens zich uit eigen beweging zal wagen.
Ook even dit: voor het gebruik van cluster-munitie zijn geen bewijzen. Over het gebruik van cluster-munitie granaten het volgende: Tegenwoordig is de standaard 'dud-rate' van cluster-munitie 1%, oftewel: Van elke 100 sub-granaatjes blijft er hooguit 1 onontploft liggen. Dat komt door de inbouw van self-destructive ontstekingen.
De cluster-munitie die wordt gebruikt door artillerie is ideaal voor het uitdunnen van troepenconcentraties.
In vergelijking met wat Hamas nog steeds doet (elke dag burgerbevolking bestoken) is het gebruik van cluster-munitie volledig gerechtvaardigd omdat het in een militaire offensief tégen terroristen wordt gebruikt. Iedere burger die zich nog in de buurt van dat soort gevechten waagt heeft dat óf aan zichzelf te danken, óf aan de Hamas die hen verhinderd te vluchten.

Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jan 2009 12:37

Zo wie zo heeft Israel het recht zich te verdedigen tegen een terreur organisatie ! Zeker als die organisatie weer oproept tot een Intifada , en zegt dat ze nog steeds rakketten op Israel schieten. De palastijnse regering is erkend maar niet Hamas. Dus mogen ze wat mij betreft die uitroeien met huid en haar.

Je moet er niet aan denken als die gekken een Atoombom in handen zouden hebben.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 jan 2009 19:01

Spons schreef:Zo wie zo heeft Israel het recht zich te verdedigen tegen een terreur organisatie ! Zeker als die organisatie weer oproept tot een Intifada , en zegt dat ze nog steeds rakketten op Israel schieten. De palastijnse regering is erkend maar niet Hamas. Dus mogen ze wat mij betreft die uitroeien met huid en haar.

Je moet er niet aan denken als die gekken een Atoombom in handen zouden hebben.
:roll:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 jan 2009 19:30

henkie schreef:
Lovely schreef:Uiteraard hadden de Palestijnen ook kunnen stemmen op de SP of de SGP maar dan moet die keuze er wel zijn. In 2006 hadden de Palestijnen of keuze uit een corrupte regeringspartij die maar geen vrede kon sluiten met Israël of de keuze uit de 'verzetsregering' Hamas. Wat zou jij gekozen hebben Henk?

Er waren nog 9(!) anders partijlijsten. En ik mis je derde optie: niet stemmen ;-)
Ik weet niet wat ik zou kiezen. Ik weet wel dat ik Israel de schuld niet zou geven als ik op een terreurorganisatie had gestemd ;-)

Mensen die niet gestemd hebben mogen nu van jou dus ook niet klagen omdat ze dan maar een andere partij aan de meerderheid hadden moeten helpen? Daarnaast werd de helft van de zetels verdeeld op basis van een districtenstelsel, dat bevoordeelt altijd de grotere partijen. Stemmen op een kleine partij is zinloos bij een districtenstelsel.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2009 21:25

michael schreef:Net zoals het bouwen van een "Museum van verdraagzaamheid" op een religieus belangerijke moslim begraaf plaats gewoon een ontzettend domme en beledigende zet is. Of je het land nu wel of niet legaal bezit. En iedereen die weet dat de begraaf plaats eronder zit zal per direct dat museum in een ander licht zien. Dat is geen verdraagzaam heid. Het is symbool voor intolerantie
Is natuurlijk in principe niet goed te keuren, maar je bent zeker vergeten dat de Jordaniers moedwillig Joodse begraafplaatsen hebben vernietigd na de Onafhankelijkheidsoorlog en dat Palestijnen zo nodig het graf van Jozef in de fik moesten steken. Pure haatuitdragende vernielzucht die echt helemaal nergens voor nodig was. Ja, misschien om te provoceren en Israel uit haar tent te lokken, om vervolgens te jammeren dat Israel hunnie weer wat heeft aangedaan.
Het punt wat je steeds negeert was dus of Israel zichzelf zwart maakte of dat Hamas dat deed. Als je clusterbommen gooit dan ben je bezig jezelf zwart te maken.

V.w.b. het zwart maken van Israel, dat hoeft Israel zelf niet te doen, dat doet de media al genoeg. Inclusief een niet onpartijdige instantie als het Int. Rode Kruis. Is dat niet die organisatie die (ach hoe onpartijdig!!) wel de rode halve maan erkent, maar niet de rode davidster wil erkennen. Dit weekend is weer eens gebleken over wat voor een kortetermijngeheugen (of selectief geheugen, als je wilt) de media hebben, namelijk niet eens een geheugen van twee dagen: Vrijdagmorgen was het Hamas die als eerste de oproep tot een staakt het vuren afwees. Daarna pas volgde Israel. Dit nieuws werd gebracht door het vluchtige medium dat radio heet. Wie schetsts mijn verbazing als ik, nota bene nog geen 24 uur later, het volgende ANP-bericht (zwart op wit, dus blijft beter hangen bij de ontvangers) in de krant lees:
Israël gaat door met zijn offensief tegen Hamas in de Gazastrook ondanks druk van de Verenigde Naties om te stoppen. De Veiligheidsraad heeft in een resolutie opgeroepen tot een ‘direct en duurzaam staakt-het-vuren, gericht op het vertrek van Israël uit Gaza’.
De Israëlische premier Ehud Olmert zei dat een bestand ‘niet kan werken’ zolang er nog raketten vanuit Gaza op Israël worden afgevuurd. Ook vrijdag vuurden Hamasstrijders weer zeker vijftien raketten af. Vier raakten Beersheva, op 40 kilometer afstand van de Gazastrook.
Ook Hamas wil niets weten van een bestand. ‘Er is niet met ons gepraat en er wordt niet voldaan aan onze eisen’, aldus een hoge Hamas-functionaris.
Zie je dat met die geaccentueerde tekst hier de feiten 180 graden omgedraaid worden? Israel wordt als 1e genoemd die doorgaat en Hamas als 2e die de oproep negeert, terwijl de feiten andersom zijn. Zo gaat het steeds. Echt om kostmisselijk te worden van die "onbevooroordeelde" mediakliek.
Laatst gewijzigd door dalethvav op 12 jan 2009 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 jan 2009 21:44

Het scheelt natuurlijk wel dat je zelf wel de objectiviteit zelve bent :)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 jan 2009 23:43

rafaell schreef:Het scheelt natuurlijk wel dat je zelf wel de objectiviteit zelve bent :)

Fijn dat je dat ook inhoudelijk beargumenteerd..... :roll:
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 jan 2009 00:13

Wel objectiviteit is gewoon een illusie, ieder interpreteert feitelijke gegevens door zijn of haar eigen bril en komt daarmee tot verschillende conclusies.

Terug naar “Archief”