Christenen onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 jan 2004 17:02

Inderdaad. We zijn veel te veel gefixeerd op onszelf. Wat wij doen is goed en zodoende staan we niet open voor de ander. Eigen eer is het belangrijkste en men wil eigen posten niet uit handen geven.
We (en daar sluit ik mijzelf bij in) zijn teveel gefixeerd op onze eigen leer en katten daarom alles af.
We moeten onthouden dat Jezus gezegd heeft in Mattheus 11:29: "leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart."

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 17:05

Laten we een teruggaan naar de praktijk. De mensen helpen, naastenliefde. Dan beginnen we bij de buren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 18:17

caprice schreef:Laten we een teruggaan naar de praktijk. De mensen helpen, naastenliefde. Dan beginnen we bij de buren.

jha! ook al zijn de buren van mijn niet echt de liefertjes van de buurt.
2 cafebazen, 1 bioscoopbaas en nog een goede buur
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 26 jan 2004 14:16

Wat doet Christelijk Nederland verkeert? Tja, daar kun je een hele verhandeling over schrijven, maar het belangrijkste is, denk ik, dat er geen eenheid in Christelijk Nederland is. Voor de buitenwereld bevestigen we steeds weer hoe verdeeld we zijn, we houden ervan om anderen te vertellen dat ze absoluut op de verkeerde weg zijn door dit en dat zo te zien. Ondertussen laten we allerlei winden van leer toe, zodat het zicht op de Levende Heer steeds mistiger wordt.
Hoe het anders kan: laten we als Christenen spreken over de Grote Daden Gods, niet-christenen jaloers maken door onze dagelijkse levenswandel en door kerken heen kijken wat ons samenbindt!
:oops: sorry, beetje zwaar, maar het moest me even van het hart. Het doet me verdriet zoals het nu gaat.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 26 jan 2004 14:55

Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde gemeenten, heb me altijd erg verdiept in alles wat met religie te maken heeft gehad en pretendeerde aardig wat te weten van het christelijk geloof.
Afgelopen vrijdag las ik in de Saambinder, de Gergem-krant, een artikel van dominee Moerkerken over 'de standen in het genadeleven.'
Ik snapte er helemaal geen zak van. 'De tijd der minne', 'persoonsopenbaring', 'op rechtsgronden deel krijgen aan de Middelaar'.
Daar gaat het dus mis. De kerk begrijpt de wereld niet meer. Dat is de vernatwoordelijkheid van de kerk. De wereld begrijpt de kerk niet meer. Ook dat is de verantwoordelijkheid van de kerk.
Nog erger: de kerk begrijpt zichzelf niet meer. Ze verliest zichzelf in allerlei jargon-beschouwingen die voor een gemiddeld gemeentelid niet meer te volgen zijn.
Wereld en eigen kerkvolk haakt af, omdat er geen helder en eenduidig geluid is. Niet naar buiten, maar ook niet naar binnen.
The proof of the pudding is in the eating.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2004 16:22

Wat is er mis met cafe- en bioscoopbazen..??

En DireStraits ik ben het helemaal met je eens! De ger. gez. gaat ten onder aan navelstaarderij, onderbuikgevoelens en een volslagen onbegrip van de maatschappij om zich heen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jan 2004 17:56

Aragorn schreef:

En DireStraits ik ben het helemaal met je eens! De ger. gez. gaat ten onder aan navelstaarderij, onderbuikgevoelens en een volslagen onbegrip van de maatschappij om zich heen.

wat is er mis mee? niks alleen een beetje moeilijk contact leggen met iemand die ik zelden nuchter aantref. (een echte stamkroeg)
biscoopbaas ken ik niet..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 jan 2004 22:48

hijwel schreef:
Aragorn schreef:

wat is er mis mee? niks alleen een beetje moeilijk contact leggen met iemand die ik zelden nuchter aantref. (een echte stamkroeg)
biscoopbaas ken ik niet..
Eerst zorgen dat je trouwe klant wordt :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jan 2004 23:03

@mic schreef:Eerst zorgen dat je trouwe klant wordt :wink:

:mrgreen: jep kan ik eindelijk eens contact leggen met de kinderen die daar tot diep in de nacht met paplief mee zijn :cry:

Terug naar “Archief”