Berichtdoor Agenita » 26 jan 2009 19:37
Hoi
ik weet niet of je nog iets hebt aan mijn reactie maar ik geef hem toch maar.
* is er geen mogelijkheid dat hij iets van een slaapmiddel krijgt zodat hij die nacht doorkomt. Een sonde s nachts is erg vervelend. Soms doet het pijn, en zeker als je ligt is het een erg naar gevoel. Misschien hem in een andere houding leggen?
* denk eens na over die poeders die je in vla/pap kan doen, als hij 1 bak vla opeet, met een schepje van die poeder dan heeft hij alle stoffen binnen en is hetzelfde resultaat. Want ik begrijp dat hij het erbij krijgt, en niet dat hij alles krijgt via de sonde.
( als je wil weten welke poeders ik bedoel, laat het dan even weten dan zoek ik het even op voor je)
* als die poeders geen oplossing zijn, en die man alleen lichamelijk iets mankeert, betekent dat je dus ook goed met hem kan praten. Zeg hem dat die sonde voeding nodig is. Vraag hem waarom hij de sonde eruit trekt. Als hij de sonde eruit trekt zeg hem dan dat hij er dan ook uitblijft. Anders moet hij hem er niet uittrekken, we kunnen gewoonweg niet bezig blijven. Dit beschadigd namelijk de keel. Het gaat alleen maar meer pijn doen.
* fixeren zou ik absoluut niet doen, behalve als er door een arts is bewezen dat deze man, geestelijk deze keuze niet kan maken. Dat deze man de sonde eruit trekt zonder dat hij werkelijk beseft wat hij doet.
Als ik de casus zo even lees, en deze man geestelijk prima in orde is krijgt hij ook geen BOPZ. En zelfs als de man geestelijk minder sterk is, krijgt deze man alleen een BOPZ als blijkt dat de sonde noodzakelijk is. En in zoverre dat dhr in een levensbedreigende situatie komt, ( dus omdat hij daarnaast geen voeding tot zich kan nemen) dan kan er wel een BOPZ verstrekt worden. Daarnaast moet er bij het fixeren van mensen goed opgelet worden. Is het een bewoner op een somatische afdeling zorg dan voor voldoende privacy, dat andere mensen niet zien dat hij gefixeerd worden.
Andere mensen zouden bang kunnen worden, en wat ik ook wel eens gezien heb, is dat andere mensen de betreffende persoon plagen. Met alle schaamtegevolgen weervan dien.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen
gr
Ik zal U niet begeven en U niet verlaten Jozua 1:5