fixeren met polsbandje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kuikentje
Sergeant
Sergeant

fixeren met polsbandje

Berichtdoor kuikentje » 09 jan 2009 13:58

Hallo,

Ik ben in het laatste jaar van de opleiding verpleegkundige. Als eindopdracht ben ik bezig met een etisch dilemma.
Deze gaat over fixeren met een polsbandje.

In het kort de casus:
Een 45 jarige man krijgt sondevoeding via porties. 's nachts gebeurd het nogal eens dat dhr onrustig wordt. Dan trekt hij zijn sonde eruit. Dit gebeurd gemiddeld 3-4keer per week. Het is onbekend waarom dhr dit doet.

Ga je 3-4keer per week een nieuwe sonde geven of ga je hem 'snachts fixeren aan de hand van een polsbandje? Dit is in het kort de vraag. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen in dit geval en waarom.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2009 14:03

tsja tijdens mijn stage hadden wij een man die met z'n goeie hand (hij had 1 verlamde hand) zijn penis elke keer open krabte. s'Nachts werd hem een washandje om z'n hand gedaan zodat hij die niet zijn penis kapot kon krabben.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 09 jan 2009 14:57

Ik zou voor de polsfixatie kiezen. Daar doe je de man minder ´kwaad´ mee dan wanneer hij zijn sonde eruit trekt. Je moet dan, denk ik, wel zorgen dat de man een BOPZ-indicatie heeft, je mag mensen niet 'zomaar' fixeren. Zo gaat het bij ons binnen het GVT tenminste.
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jan 2009 01:14

Eerlijk gezegd vind ik het een vage casus.

1. in wat voor situatie zit dhr? VPhuis, ZKH, GVT
2. dhr is nog jong, waarom krijgt hij sv?
3. waardoor wordt dhr onrustig?
4. kan dhr zelf wel aangeven of hij gevoed wil worden via sv? Misschien wil hij wel helemaal niet..

Ik zou kiezen voor fixatie, dit brengt het minst schade toe aan dhr. Tenzij dhr een nadrukkelijke wens heeft niet verder te willen leven...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 10 jan 2009 11:10

Ik had hem ook even heel kort opgeschreven. Hij ligt in het ziekenhuis. Heeft een zware operatie gehad, waardoor hij erg verzwakt is. Daarom is de sondevoeding ook nodig, om weer op krachten te komen.
Het is onbekend waardoor hij zo onrustig is 's nachts. Overdag is er niets aan de hand. Zelf weet hij het ook niet. Het is een beetje delier achtig beeld.
Zelf vind hij ook dat sondevoeding wel nodig is.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jan 2009 14:24

Oke, dan wordt het duidelijker :wink:

Eerst proberen het delier te onderdrukken...dus prikkelarm verplegen, medicatie (haldol/lorazepam)
's nachts fixeren, alleen indien nodig.

In een ziekenhuis zijn de indicaties die Daphne omschrijft niet nodig. Toestemming van de arts en familie is voldoende.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jan 2009 19:22

mw schreef:Oke, dan wordt het duidelijker :wink:

Eerst proberen het delier te onderdrukken...dus prikkelarm verplegen, medicatie (haldol/lorazepam)
's nachts fixeren, alleen indien nodig.

In een ziekenhuis zijn de indicaties die Daphne omschrijft niet nodig. Toestemming van de arts en familie is voldoende.
mee eens met wat MW zegt. Ik zou allereerst proberen het delierachtige gedrag te onderdrukken d.m.v. medicatie. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij daar overdag weer suffig van wordt.
En idd zijn er volgens mij alleen toestemming nodig van familie en arts. In een verpleeghuis zou je dan wel weer een BOPZ nodig hebben (tenminste wij volgens mij wel op de PG afdeling, bij somatiek is dat bij ons weer anders.)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 10 jan 2009 22:35

als hij zelf vind dat sondevoeding nodig is dan lijkt het me toch geen punt om te fixeren s nachts? zo vaak een nieuwe sonde lijkt me ook geen pretje voor de patient.
post operatief delier?

in het geval van weigeren van sondevoeding heb je denk ik meer een dilemma.
PaSaP Hoogh!!

Agenita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Agenita » 26 jan 2009 19:37

Hoi

ik weet niet of je nog iets hebt aan mijn reactie maar ik geef hem toch maar.

* is er geen mogelijkheid dat hij iets van een slaapmiddel krijgt zodat hij die nacht doorkomt. Een sonde s nachts is erg vervelend. Soms doet het pijn, en zeker als je ligt is het een erg naar gevoel. Misschien hem in een andere houding leggen?
* denk eens na over die poeders die je in vla/pap kan doen, als hij 1 bak vla opeet, met een schepje van die poeder dan heeft hij alle stoffen binnen en is hetzelfde resultaat. Want ik begrijp dat hij het erbij krijgt, en niet dat hij alles krijgt via de sonde.
( als je wil weten welke poeders ik bedoel, laat het dan even weten dan zoek ik het even op voor je)
* als die poeders geen oplossing zijn, en die man alleen lichamelijk iets mankeert, betekent dat je dus ook goed met hem kan praten. Zeg hem dat die sonde voeding nodig is. Vraag hem waarom hij de sonde eruit trekt. Als hij de sonde eruit trekt zeg hem dan dat hij er dan ook uitblijft. Anders moet hij hem er niet uittrekken, we kunnen gewoonweg niet bezig blijven. Dit beschadigd namelijk de keel. Het gaat alleen maar meer pijn doen.
* fixeren zou ik absoluut niet doen, behalve als er door een arts is bewezen dat deze man, geestelijk deze keuze niet kan maken. Dat deze man de sonde eruit trekt zonder dat hij werkelijk beseft wat hij doet.
Als ik de casus zo even lees, en deze man geestelijk prima in orde is krijgt hij ook geen BOPZ. En zelfs als de man geestelijk minder sterk is, krijgt deze man alleen een BOPZ als blijkt dat de sonde noodzakelijk is. En in zoverre dat dhr in een levensbedreigende situatie komt, ( dus omdat hij daarnaast geen voeding tot zich kan nemen) dan kan er wel een BOPZ verstrekt worden. Daarnaast moet er bij het fixeren van mensen goed opgelet worden. Is het een bewoner op een somatische afdeling zorg dan voor voldoende privacy, dat andere mensen niet zien dat hij gefixeerd worden.

Andere mensen zouden bang kunnen worden, en wat ik ook wel eens gezien heb, is dat andere mensen de betreffende persoon plagen. Met alle schaamtegevolgen weervan dien.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen

gr
Ik zal U niet begeven en U niet verlaten Jozua 1:5

Terug naar “Archief”