Vuurwerk-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 jan 2009 17:22

Gerdien B. schreef:Als je niet eens meer veilig in je eigen huis kan zitten door het stomme vuurwerk, DAT noem ik vrijheids beroving.

Liever alle mensen veilig en geen vuurwerk af mogen steken, dan dat alle mensen vuurwerk af mogen steken en er mensen in gevaar zijn.

Ik begrijp best dat er zulke idioten zijn, maar de oplossing is niet door het voor iedereen maar te verbieden. Nee, pak die idioten aan.

We gaan ook autorijden niet voor iedereen verbieden omdat er mensen zijn die met een slok op anderen doodrijden. Daar worden de dronkaards ook aangepakt, en niet de mensen die zich keurig aan de regels houden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 18:24

Flappie schreef:Ik word er altijd een beetje kriegel van als mensen, om wellicht heel
aannemelijk klinkende redenen, opeens alles willen verbieden.
- Paard dood door vuurwerk.
- Man mist voet door vuurwerk.
- Moeder vrijwel blind door vuurwerk (begin 2008).
- Jongentje (9) uit Kampen zwaar gewond door carbid (begin 2008).

- Vuurwerk is slecht voor dieren
- Vuurwerk is slecht voor de lucht
- Geknal is slecht voor ouderen en zwakkeren
- Vuurwerk brengt miljoenen aan schade ieder jaar

In bijna geen enkel land is het toegestaan dat niet-proffessionals
vuurwerk mogen afsteken.
Auto's zijn onmisbaar. Wat is de zin van geknal? Wordt er iemand
minder van als er geen knal-vuurwerk meer afgestoken mag worden?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2009 18:32

Dat is maar net hoe je onmisbaar definieert. Alcohol is bijvoorbeeld best misbaar.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 18:42

Als knalvuurwerk wordt verboden, en siervuurwerk voor consumenten,
kan het 'normale leven' doorgang vinden.
Als auto's worden verboden niet. Ze zijn op dit moment een onmisbare
schakel in het geheel.
Voedsel, kleding en onderdak, daarin kan niet voorzien worden als
transportmiddelen worden verboden.
Paard en wagen is de maatschappij van vandaag niet op ingesteld.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2009 18:53

En alcohol dan? En de godsdienstvrijheid zoals ik al eerder aangaf, omdat er gebedshuizen zijn waar haat gezaaid wordt.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 19:10

Alcohol zou ook onmisbaar moeten zijn.
Maar, is sommige gevallen is een drankje per dag beter.
En als de regels gehanteerd worden, met (teveel) alcohol op niet achter
het stuur, en nooit over de grens gaan, dan hoeft het geen problemen
te geven.
Gebedshuizen waar haat wordt gezaaid worden aangepakt.
Hoe het hier precies mee staat weet ik niet.
Misschien de advocate in spe. (Le Chat)

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 02 jan 2009 19:16

Rolf schreef:En als de regels gehanteerd worden, met (teveel) alcohol op niet achter
het stuur, en nooit over de grens gaan, dan hoeft het geen problemen
te geven. (Le Chat)

Idem voor vuurwerk. Als de regels gehanteerd worden, men volgens de voorschriften het vuurwerk afsteekt, nooit over de grens gaat, dan hoeft het geen problemen te geven.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 19:39

Dan nog geeft het problemen:
- Vuurwerk is slecht voor dieren (geknal kan leiden tot de dood van ongeboren leven)
- Geknal is slecht voor ouderen en zwakkeren (i.g.v. een hartafwijking kan het schade geven)
- Vuurwerk is slecht voor de lucht

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2009 19:51

Ja net zoals zoveel andere dingen slecht zijn voor het milieu, die verbieden we ook niet meteen. We verbieden het bijvoorbeeld niet de auto of het vliegtuig te gebruiken voor recreatie, ook al kan men ook dan een ongeluk krijgen en is het slecht voor het milieu.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 20:04

Er is een verschil tussen rijden in de auto voor ontspanning
en het afsteken van knalvuurwerk.
Beiden zijn niet goed voor de lucht, dus bij een autoritje voor plezier past
bedachtzaamheid en matigheid.
Echter knalvuurwerk brengt schade toe aan dieren en aan zwakkeren
en dat is niet het geval met een autoritje.
En als een autoritje voert naar een bekende heeft het ook een sociale
functie. Dat is ook onmisbaar.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2009 20:11

Ja vuurwerk afsteken doe je ook enkel bij bijzondere gelegenheid, oftewel oud en nieuw en heeft voor mij ook een sociale functie. Vuurwerk brengt niet per definitie schade toe aan anderen, net als een autoritje. Het kan echter allebei schade aanbrengen aan anderen, je kunt bijvoorbeeld iemand aanrijden. Idem bij alcohol, het heeft een sociale functie, je drinkt het niet elke dag, maar er zijn mensen die er niet goed mee omgaan waardoor andere mensen er overlast van overvinden, bijvoorbeeld degenen die in de buurt van een cafe wonen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jan 2009 20:18

Het is gewoon jammer dat een stel relschoppers de lol van het vuurwerk gehaald hebben. Er zijn vandaag al pittige straffen uitgesproken. Lijkt me goed afschrikken.
Je kunt inderdaad niet alles verbieden, als het gewoon weer een 'normaal' vuurwerkfeest wordt is het mij best.
Anders kun je ook niet meer leven - want ik heb last van rook, dus rookverbod. Ik kan de straat niet meer over vanwege auto's: dus autoverbod, etc. etc. etc.
Kortom: regels goed handhaven (hoe is het bv. mogelijk dat er op dit moment ongestraft vuurwerk wordt afgestoken onder bij de flat en hoe is het mogelijk dat dat al gebeurde in oktober!!!! ??) en dan kijken wat ervan komt. Schade wel absoluut verhalen op de daders, ook al hebben ze een levenslange schuld als er scholen in de hens staan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 20:26

Flappie schreef:
Gerdien B. schreef:Als je niet eens meer veilig in je eigen huis kan zitten door het stomme vuurwerk, DAT noem ik vrijheids beroving.

Liever alle mensen veilig en geen vuurwerk af mogen steken, dan dat alle mensen vuurwerk af mogen steken en er mensen in gevaar zijn.

Ik begrijp best dat er zulke idioten zijn, maar de oplossing is niet door het voor iedereen maar te verbieden. Nee, pak die idioten aan.

Dat blijkt dus al jaren niet te werken in Nederland. Zie alle incidenten.
Dit kost de maatschappij veel te veel geld. Laat er maar centrale feesten komen verbied de particuliere verkoop èn het particulier bezit van vuurwerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 20:29

rafaell schreef:Welja liever alle godsdiensten verbieden dan dat er gebedshuizen zijn waar er haat wordt gezaaid. Als er iets wordt vernield kun je aangifte doen en er werk van maken bij je verzekering. Ik mag geen vuurwerk afsteken omdat er een idioot wat bij jou tegen je ruit gooit :roll:

Als er iemand bij ons in huis gewond was geraakt, dan was die voor het leven getekend, verzekering of niet.

Nog afgezien van het feit dat er jaarlijks voor tienduizenden euro's schade aan openbare eigendommen wordt aangericht. Die schade wordt in de meeste gevallen betaald door de belastingbetaler. Dat is geen vrijheid meer, dat is parasitair gedrag.

Ik wil jou hierover nog eens spreken als jij verminkt geraakt bent door andermans vuurwerk. Eens kijken of jij er dan nog zo gevoelloos onder blijft.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 02 jan 2009 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2009 20:30

Optimatus schreef:
Flappie schreef:

Dat blijkt dus al jaren niet te werken in Nederland. Zie alle incidenten.
Dit kost de maatschappij veel te veel geld. Laat er maar centrale feesten komen verbied de particuliere verkoop èn het particulier bezit van vuurwerk.

Je kunt geen groep straffen voor het gedrag van individuen.

Terug naar “Archief”