meboy schreef:Werpt de handoek in de ring; ik kan net zo goed tegen een muur staan praten.
Ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen. En heb niet de behoefte daar nog iets aan toe te voegen.
* knikt instemmend, begripvol maar teleurgesteld...*
Ik kan deze reactie zo goed begrijpen, als je je zo uitslooft om iets duidelijk te maken (en dus niet om te overtuigen!)...
... en dan komt er
verrassenderwijs iemand aanzetten met DE 7 bijbelteksten waar al 400 pagina's lang mee om de oren gesmeten wordt...
... en dan komt Henkie aan zetten met gemeenplaatsen als de Bijbel door iedereen gelijk wordt verstaan. Wás het maar zo Henkie. Dan zaten we allemaal in één kerk en was er niets afgescheiden, hersteld, uitgetreden of wat dan ook...
Wás het maar zo Henkie, dan was de SGP nog steeds tegen vrouwen kiesrecht en voor de theocratie...
Wás het maar zo, dan gingen we nu allemaal nog te voet naar de kerk, keken we geen tv, en bedekten onze vrouwen elk lichaamsdeel. Niemand zou bidden of profeteren 'met ongedekten hoofden', gezinnen zouden nog uit minstens 10 kinderen bestaan.
Nog één keer: je hoeft het niet met een visie eens te zijn, om er toch respect voor te hebben, je er in te verdiepen! Ja, als rechterflank-refo praat ik graag met moslims, ga ik soms een paar dagen het klooster in en wissel ik visies uit met atheïsten.
Maar dit: gebaseerd op dezelfde Bijbel ontzeggen refohetero's aan homo's het recht op een eigen relatie met God, op de mogelijkheid dat God hen wel eens andere inzichten zou kunnen verschaffen.
Ik heb hier echter nog geen homo horen zeggen, dat hetero's zich in allerlei bochten wringen om de bijbel voor hun karretje te spannen. Iets wat hetero's hier wel over homo's zeggen. Ik heb nog geen homo horen zeggen dat ze vinden dat de visie van veel hetero's over afwijzing vand e praxis onjuist is. Het enige wat homo's hier vragen is begrip, onderzoek, inlevingsvermogen...
En dan past het niemand, homo's noch hetero's noch Henkie om op deze wijze de mening van de ander te veroordelen. Het kan de jouwe niet zijn, maar dat is wat anders.