Producten met Aspartaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Producten met Aspartaam

Berichtdoor NdW » 01 jan 2009 22:20

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op het onderstaande artikel.
Het volgende is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken:

E951 - Aspartaam

19-12-2008 | 12:58: U bent wat u eet. Zowat alle lightproducten hebben aspartaam als additief, ook wel E951 genoemd. Het zit in meer zoete producten dan je zou denken en is dé gangbare suikervervanger. Alle 'light'-producten en zoete suikervrije producten bevatten het. Dokters en voedingsdeskundigen prijzen aspartaam met grote regelmaat aan bij patiënten die suikers moeten vermijden.
Vreemd, want aspartaam is een controversieel synthetisch product; het is bewezen dat het zeer schadelijke neveneffecten heeft.

Het meest dodelijke additief ter wereld.

Aspartaam werd in 1965 per ongeluk uitgevonden toen men aan het zoeken was naar een medicijn tegen zweren. Iemand likte aan het goedje en merkte dat het erg op suiker leek. De samenstelling is echter verre van zoet. Aspartaam bevat 3 stoffen: 50% phenylalanine, 40% asparaginezuur en 10% methyl-esters. Die 10% zijn het schadelijkst want de methyl-esters zetten zich na consumptie eerst om in methanol, daarna in formaldehyde (dat is ongeveer zo giftig als arsenicum en cyanide), daarna in mierenzuur en in diketopiperzine (DKP).

Volgens de E-nummers-gids van Corinne Gouget werd in 1973 door onafhankelijke onderzoekers aangetoond dat aspartaam het zenuwstelsel aantast en dat het zeer kankerverwekkend is. Met behulp van grote investeringen werd het in de jaren '80 van de vorige eeuw toch groot in de markt gezet. Inmiddels zit het spul in duizenden producten in honderden landen.

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft 10 jaar geleden al erkend dat er minstens 92 schadelijke bijwerkingen zijn. De lijst van neveneffecten van aspartaam bestaat o.a. uit lichte hoofdpijn, hersentumoren, de ziekte van Parkinson, Alzheimer en Multiple Sclerose. Het verstoort de productie van DNA, tast het immuunsysteem aan en zorgt voor zaken als slapeloosheid, hoofdpijn, diarree, buikpijn, hyperactiviteit, concentratiegebrek, hoor- en zichtstoornissen, geheugenverlies, paranoia, schildklieraandoeningen, epilepsie, agressie, enzovoorts.

Een lijstje met producten waar aspartaam in zit vindt u via aspartaam.nl. Een volledige lijst met kwalijke middelen die aan uw eten zijn toegevoegd, waaronder ook de vetmaker E621, is te vinden in het handig kleine boekje 'Wat zit er in uw eten, de gids die u alert maakt op al die e-nummers'. Het boekje is geschreven door Corinne Gouget en Will Jansen en voor een luttele 9,90 €uro een koopje. Ideaal om in de jaszak te hebben tijdens het shoppen. Wie liever meteen digitaal een overzicht van de schadelijke e-nummers wil kan deze pdf downloaden op grenswetenschappen.nl
Laatst gewijzigd door NdW op 02 jan 2009 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 jan 2009 22:29

Heb de lijst op www.aspartaam.nl doorgekeken, maar het zit echt in mega-veel produkten!

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 01 jan 2009 22:57

Waar komt het artikel vandaan? Ook van www.aspartaam.nl ?

Het brein (nouja...brein *ahum*) achter deze website: http://www.aspartaam.nl/info/info.html
Neem het dus niet al te serieus.

Ik citeer: 'Helaas zijn er in ons land nog geen artsen die openlijk uit (durven) komen voor hun bedenkingen over aspartaam.'

Even voor de helderheid: voordat een gesynthetiseerde stof toegevoegd wordt aan voedingsproducten en op de markt wordt gebracht is het uitgebreid en nauwkeuring onderzocht. Stoffen hebben altijd werking en bijwerking in het menselijk lichaam. Of de stof nu een gesynthetiseerde (dus bedacht door onderzoekers: de E-nummers) of een natuurlijke stof is. Een natuurlijke stof als suiker heeft ook een bepaalde werking in het lichaam, en voor sommige mensen is deze schadelijk (denk aan diabetes). Zo zijn er ook bepaalde aandoeningen waarmee je uit moet kijken voor het gebruik van aspartaam.
~Get out and do what we were meant to do~

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 jan 2009 23:10

Dit is wel het toppunt van onbegrip:
op een zware refo site over LIGHT producten beginnen! :roll:

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 02 jan 2009 09:22

[quote="Juliah"]Waar komt het artikel vandaan? Ook van www.aspartaam.nl ?

Het komt van www.grenswetenschap.nl
Hier de link: http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2516
Ik had het ook al gezien via Kassa, het programma van de Vara.

@Denkertje: Ik heb het onderwerp veranderd... zo beter? :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jan 2009 14:18

Reden waarom ik geen Light-dranken drink.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2009 14:20

Ligth producten zijn helemaal niet goed.

Aspertaam kan ook dementie veroorzaken.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 jan 2009 19:27

Hier ook geen light producten, maar dan vooral omdat ik het echt niet lekker vind.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jan 2009 20:16

Ooit een promotiedame van Coca-cola op stang gejaagd:
- Meneer wilt u dit drankje (Cola Zero oid) proberen?
- Zit er suiker in?
- Nee meneer, het is gezoet met zoetstoffen, zodat er weinig calorieën inzitten.
- O, en weet u waar die zoetstoffen ook voor gebruikt worden?
- Nee...
- Het zit ook in rattengif, en dat staat u hier te promoten.
- O, eh, nou, u hoeft het niet te proberen...

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 03 jan 2009 21:40

http://www.skepsis.nl/aspartaam.html

In dit artikel wordt het gevaar van aspartaam iets genuanceerd. Ik vraag me af wie er nu gelijk heeft?

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 05 jan 2009 06:56

Nadelen van zoetstoffen:

1] Het is veel duurder dan suiker.
2] Het smaakt vies.
3] Het is een onnatuurlijke chemische substantie.
4] Het houdt de zoetverslaving in stand.
5] Je krijgt er onnodig extra honger van.

Ik koop nooit light.
Aannames zonder bewijs mogen verworpen worden zonder bewijs.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 05 jan 2009 17:17

Aspartaam kan een slechte stof zijn, heeft te maken met de afbraak als die er is kan er methanol ontstaan.
Methanol kan ook door afbraak van vijfwaardige suikers ontstaan, en dus daardoor wordt gezegd dat vruchtensap slechter is dan light producten. Alleen geval hiervan is dat de suikers die in vruchtensap zitten zeswaardige suikers zijn en dus niet schadelijk. Zeswaardige suikers zijn fructose en glucose.

Hadden vandaag met biologie even over.
Leef je droom.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 05 jan 2009 17:21

Dat aspartaam schadelijke effecten (op de lange termijn) kan hebben was mij al heel wat jaren bekend. Daarom gebruik ik liever normale suiker in mn koffie of thee dan een zoetje oid. Al die onzin :?

Ik hoorde pas geleden ook dat als koffie en cola op dit moment pas hun entree op de markt zouden hebben gemaakt, dat de verkoop zeer waarschijnlijk niet zou worden toegestaan door de Keuringsdienst van Waren :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 05 jan 2009 18:56

Ik geloof dat er in alle berichten echt wel een kern van waarheid zit, maar wat je nu echt het meeste rekening mee moet houden?

Vaak denk ik doe lekker je eigen ding, als je alle voedingsadviezen naast elkaar zet, dan kan je bijna niks meer eten.

Misschien zou veel mensen het niet met me eens, dat hoeft ook niet
maar ik blijf hier lekker nuchter onder.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 jan 2009 20:13

Je mag niet meer dan 4 glazen aspartaam per dag drinken, dat is vet slecht voor je, zei m'n klasgenoot! Wat Evelien ook eerder zei: je kan gaan dementeren, je cellen breken eerder af.
Maar ja ze beweren zoveel tegenwoordig.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”