Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 27 dec 2008 11:44

marc05 schreef:
Dine schreef:Bedankt allemaal:wink: we hebben wel een gesprek gehad met mn ouders, maar hebben het nog niet genoemd, hebben besloten om een etentje aan ze te geven met beide ouders en onszelf en dan gaan we het zeggen..dus nog even afwachten 8) Dan is iedereen bij elkaar en kunnen we het er rustig over hebben..

Jullie gaan ze een etentje geven om ze te vertellen dat jullie gaan trouwen? Terwijl je eigenlijk weet dat ze niet staan te juichen dat jullie willen trouwen?

Sorry, maar ik kan dat niet begrijpen. Zelf zou ik gewoon vertellen dat ik zou willen trouwen, dan kun je in discussie gaan eventueel. Maar een etentje terwijl ik van te voren weet dat ze waarschijnlijk niet positief reageren: NEVER.

Idd ik had m'n vraagtekens er ook bij.
Forceer je het dan niet een beetje?
Je kunt niet relaxed vrij praten in een restaurant, zeker niet als je weet dat ze neit staan te juichen.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 27 dec 2008 12:19

Maak je het voor jezelf en je ouders niet te ingewikkeld met zo'n etentje.
Als ik het goed begrijp hebben jullie als 2 volwassen mensen samen besloten om te trouwen. Dan kunnen jullie dat toch het beste gewoon aan je ouders vertellen? Het is een besluit dat jullie genomen hebben. Zodra je het aan je ouders verteld hebt is het zaak voor hun om daar volwassen op te reageren. Wat overigens niet inhoud dat ze geen kritiek mogen hebben. Zo'n etentje lijkt mij vooral voor extra veel toestanden zorgen, zodat het nog veel groter lijkt dan het in weze is. Ik kan me ook voorstellen dat je ouders zich een beetje in een hoekje gedrukt voelen door een etentje, met ouders van je vriend erbij. Ze kunnen dan heel moeilijk open hun mening geven (ouders van vriend zijn erbij, die het wel leuk vinden en in een restaurant zitten sowieso meer mensen die mee kunnen luisteren).
Als je een etentje doet dan is het vooral om te vieren dat jullie gaan trouwen. Dat kan natuurlijk ook, dat je verteld: 'Surprise wij gaan trouwen en dat gaan we vanavond vieren met een etentje!' :D

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 27 dec 2008 14:42

Ik kan het wel heel erg goed begrijpen dat je na 2,5 jaar serieuze verkering graag wilt trouwen!! En als het kán en je bent echt zeker van elkaar,wel, dan moet je het denk ik ook gewoon doen!!

Wij zijn een paar jaar ouder en hebben 1,5 jaar verkering. We zouden dolgraag willen trouwen, maar dat zit er zeer waarschijnlijk het eerste jaar nog niet in (hoe zoek je dat trouwens precies uit allemaal? ;)). Als het wel kan en je ziet het met alles erop en eraan zitten, nou wat let je! Heel veel succes in elk geval met alle nog te nemen hobbels!

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor haring » 28 dec 2008 13:34

Dine schreef:Ja, hoe vertel je dat?
En heeft iemand tips hoe je het het beste kan brengen als je weet dat je ouders niet positief zullen reageren omdat ze je te jong vinden en je economisch nog niet helemaal onafhankelijk bent (we studeren allebei en hebben dus stufi..)?

Je ouders horen dat gewoon te accepteren. Ook al zijn ze het er niet mee eens. En als ze het er niet mee eens zijn, dan hebben ze pech :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 29 dec 2008 14:34

Wat raar dat mensen altijd zo'n suf beeld van een huwelijk hebben. Het is maar net hoe je dat zelf invult lijkt me, je bent er immers zelf bij :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 dec 2008 17:08

Hippieblijhoofd schreef:Wat raar dat mensen altijd zo'n suf beeld van een huwelijk hebben. Het is maar net hoe je dat zelf invult lijkt me, je bent er immers zelf bij :)

Inderdaad! Zo heel erg veel verandert er niet, hoor. Ja, je woont bij elkaar enzo... maar verder trouw je gewoon met de persoon met wie je een relatie hebt :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 dec 2008 18:12

Galateia schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Wat raar dat mensen altijd zo'n suf beeld van een huwelijk hebben. Het is maar net hoe je dat zelf invult lijkt me, je bent er immers zelf bij :)

Inderdaad! Zo heel erg veel verandert er niet, hoor. Ja, je woont bij elkaar enzo... maar verder trouw je gewoon met de persoon met wie je een relatie hebt :mrgreen:

Alleen maar meer lol toch? :P
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 dec 2008 19:43

Jo'tje schreef:
Galateia schreef:

:yahoooo: |:)|
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 31 dec 2008 17:05

Dat etentje is bedoeld om onze verloving te vieren, dus dat staat voorop.. :wink: Als het ´uitkomt´ vertellen we daar ook dat we willen gaan trouwen, inderdaad zo van: we hebben nog iets te vieren..
Maar we hebben verder nog niets vaststaan/geregeld, dus we meoten nog even verzinnen of we eerst een datum prikken of dat we het zeggen en daarna echt aan het plannen gaan 8)
Maar het besluit is zeker te weten genomen en ze hebben het ook gewoon te accepteren, maar het zou zo leuk zijn als het gewoon in 'rust en vrede' gaat..
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 31 dec 2008 17:09

Wel goed dat jullie zelf zo overtuigd zijn van deze keus! Hopelijk valt het allemaal mee en zijn ze vooral heel blij voor jullie!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2009 18:42

En anders kan je altijd nog heel onschuldig opmerken dat verloven toch betekent dat je je voorneemt om te gaan trouwen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 jan 2009 19:34

Dine schreef:Dat etentje is bedoeld om onze verloving te vieren, dus dat staat voorop.. :wink: Als het ´uitkomt´ vertellen we daar ook dat we willen gaan trouwen, inderdaad zo van: we hebben nog iets te vieren..

Huh, dus ze weten dat jullie verloofd zijn,
maar ze weten niet dat julie gaan trouwen?
Verloofd-zijn betekent toch dat jullie gaan trouwen?

Lijkt me dan dat je niet meer hoeft te zeggen dat jullie gaan trouwen..
Dat is dan nogal wiedes toch?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jan 2009 19:40

Welnee, de reden dat haar ouders het er volgens mij niet zo mee eens waren, was de leeftijd.
Ik vind verloven persoonlijk alleen wel leuk als je lang verkering hebt (jong verkering gekregen zeg maar), dan na een aantal jaar verloofd, en dan pas na een paar jaar trouwt. Dat je dan een stap verder bent ofzo.
Dus ouders kunnen denken: ze verloven, om over een paar jaar te trouwen. En dan zijn Dine en vriend dus ouder dan 19 ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jan 2009 19:43

kwebbel schreef:
Jo'tje schreef:
Galateia schreef:

:yahoooo: |:)|

Dat klinkt wel heel positief. Ik vond dat er wel heel veel veranderde door samen in 1 huis te wonen. Het was echt niet alleen rozegeur en manenschijn. Nu was het wel zo dat wij allebei erg zelfstandig waren ( en zijn) en ook tijdens onze verkering niet altijd en elk weekend bij elkaar zaten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jan 2009 19:49

Natuurlijk veranderd er heel veel. Maar ik zei net nog tegen mijn a.s. schoonzusje, die dit jaar gaat trouwen met mijn zwager, dat ik nog elke dag helemaal gelukkig wakker word als ik mijn man zie, dat ik elke dag weer blij ben om getrouwd te zijn :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”