Rolf schreef:Daar is bijna een klein autootje voor te koop.
Dat betekent dan, dat hij in principe voor bijna iedereen bereikbaar is!
Je hoeft er geen Mercedes-Benz-budget voor te hebben om hem te kunnen aanschaffen.
Rolf schreef:Mijn wens: Groothoek voor Nikon (D60). Maar het moet heel goedkoop zijn.
De
Nikon AF-S 12-24mm f/4G DX is de beste als het gaat om beeldkwaliteit in het DX-formaat. (
Test)
De
Tokina AT-X 12-24mm f/4 PRO DX staat ook goed bekend, en kost veel minder. Heeft in de uiterste groothoekstand wat meer chromatische aberatie (CA) dan de Nikon. (
Test)
CA is softwarematig overigens goed te corrigeren, heb ik nogal eens gelezen.
Hier een
lijst met groothoekzoomobjectieven die op een Nikon DX-camera passen.
Ik ben bang, dat als het heel goedkoop moet zijn, dat je ook flink gaat inleveren op beeldkwaliteit, zeker als het over groothoek gaat. Ikzelf zou met een DX-camera voor de genoemde Nikon gaan, of i.i.g. niet minder dan de genoemde Tokina. Maar ja, ieder zijn keuze.
Ik heb ooit een Sigma 18-35mm f/3.3-4.5 gehad, onderhand al weer tien jaar geleden. (Uit een tabel bleek dat het een van de slechtste objectieven was. Kostte toen nog f1.000,-!) Maar ik zal er niet aan denken om die nu nog ooit te gaan gebruiken. Zelfs toen ik de
Nikon F50 met heel goedkope objectieven had, had die Sigma al moeite om mee te komen in beeldkwaliteit. Toen ik wat professionelers (De
F100 met o.a. de
AF 35-70 f/2.8D) had gekocht viel dat ding wel zo nadrukkelijk door de mand, dat ik spontaan geen zin meer had om hem ooit nog te gebruiken.