Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2008 14:07

Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor beugel je hebt. Een buitenboordbeugel is nooit leuk om overdag te moeten dragen :( Een plaatjesbeugel doet wel even pijn als hij net is aangedraaid, dan kan je een dagje geen harde dingen eten. Het is te overleven, maar geen pretje.

Maar dit is off topic he... Hebben jullie de begroting voor 2009 al klaarliggen of zijn jullie niet zo van het bijhouden van de financien?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 dec 2008 14:17

Ehmm, een begroting maken doe ik nooit... :oops: Ik zie wel wat ik uitgeef en mijn man ook. Bij ons is die ook niet te maken. Ik werk onregelmatig, dus mijn salaris is iedere maand anders, kan wel 500 euro schelen. Mijn man is ZZP'er, dus dat verschilt ook elke keer weer, omdat hij dan bij dit en dan bij dat bedrijf zit, waarbij het uurloon ook kan verschillen.
Als er grote uitgaven zijn bespreken we altijd eerst van te voren of het echt nodig is dat we dat aanschaffen en we kijken of er genoeg geld voor is.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 dec 2008 14:39

Mijn man heeft een tijdje terug wel precies berekend wat we aan alle vaste lasten uitgeven, en hoeveel hij dan elke maand op zijn rekening over zou moeten houden. Dat gebeurt niet altijd, omdat hij vaak alles voor de verbouwing van de zolder zelf koopt en van zijn rekening betaalt, en als ik werk koopt hij eten voor zichzelf, van zijn rekening.
Maar een echte begroting niet. We leven zo prima, en ik ga maar 4 uurtjes minder werken als ons kindje is geboren, dus dat is amper minder inkomsten. En dan gaat er iedere maand gewoon iets minder naar de spaarrekening. Sparen doen we toch niet speciaal voor iets (of nouja, binnenkort koopt mijn man dan wel een nieuwe motor, en het is voor eventueel een nieuw huis, maar daar hoeven we niet speciaal 1 bedrag voor te sparen in totaal). Dus het gaat best zoals het nu gaat :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 dec 2008 17:34

Wij zijn ook druk bezig met een begroting, maar dat is ook vooral omdat wij flink gaan verbouwen en trouwen. Dan is het wel handig om alles op orde te hebben. Mijn vriend werkt in de financiele sector, dus dat scheelt enorm met dingen regelen e.d.

Mrgreet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mrgreet » 27 dec 2008 20:05

Over 2 maanden trouw ik en dan vind ik t wel fijn als ik precies weet hoe we er na ons trouwen financieel bij zitten. Mn vriend heeft een programma: Cashflow gekocht. We hoorden dat dat heel handig is omdat je daar goede overzichten mee kunt maken, maar we hebben het nog niet uitgeprobeerd. Het voornemen ligt er wel.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 dec 2008 21:43

Wij hebben ook geen echte begroting maar weet wel ongeveer wat we overhouden op de rekeningen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2008 08:27

Mrgreet schreef:Over 2 maanden trouw ik en dan vind ik t wel fijn als ik precies weet hoe we er na ons trouwen financieel bij zitten. Mn vriend heeft een programma: Cashflow gekocht. We hoorden dat dat heel handig is omdat je daar goede overzichten mee kunt maken, maar we hebben het nog niet uitgeprobeerd. Het voornemen ligt er wel.

Hoe kun je een begroting maken als je nog niet in 1 huis leeft?

Wij hebben dat niet. We weten wel zo ongeveer wat er aan vaste lasten de deur uit gaat + boodschappen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 dec 2008 11:43

Het lijkt me sowieso wel slim om voor je in 1 huis gaat wonen een begroting te maken, anders kun je toch ook niet checken of je alles wel kunt gaan betalen?
Ik bedoel, een hypotheek krijg je, of krijg je niet. Maar er zijn nog zo gruwelijk veel kosten daarnaast. Je moet toch bekijken hoeveel je nog overhoud voor kleding, eten etc. Dat doe je door vooraf een begroting van de vaste lasten te maken. Wij hebben dat wel gedaan, maar toen we hier eenmaal woonden, viel het echt tegen, er komen nog veel meer kosten dan we ooit hadden gedacht (denk alleen al aan kerkelijke bijdragen, elke week de collectes in de kerk, tijdschriftabonnementen, eventueel krant abonnement)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mrgreet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mrgreet » 28 dec 2008 11:50

Klopt MissF. We hebben het voordeel dat mijn vriend al 3 jaar lang in een koopappartement zit. Ik trek dus bij hem in. Hierdoor heb je al een uitgaven patroon en kan je makkelijker inschatten hoe de kosten en inkomsten zijn als ik erbij in zit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2008 12:49

dat hebben wij niet gedaan toen ik bij m'n vriend in ging wonen (koopwoning)

Hier is het per maand zo verschillend qua uitgaves.

In december hebben we ook gigantisch veel geld gekregen.

In grote lijnen weten we wel ongeveer wat we kwijt zijn.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 dec 2008 10:28

Ik maak altijd wel een begroting, maar dat doe ik alleen omdat ik het ontzettend leuk vind om met cijfers te werken, en omdat ik niet in de cijfers 'werk' doe ik het maar gewoon thuis :mrgreen:
'k Heb gewoon een kasboek gemaakt in Excel, heel simpel, en hou daar per maand alle inkomsten en uitgaven in bij...en ik doe het al een jaar of drie en het klopt (nog steeds) op de cent nauwkeurig! :lol: (als het niet klopt blijf ik net zo lang puzzelen tot het wel klopt...ook al is het 1 centje verschil...het moet gewoon kloppen! :oops: )
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2008 12:24

Ik houd het ook bij in Excel: aan het eind van de maand kijk ik naar de rekeningoverzichten en wat er allemaal is gepind en dat stop ik dan in verschillende categorieen. Op die manier kan ik zien of we in de afgelopen maand aan een bepaalde post ineens veel meer hebben uitgegeven dan in andere maanden.

Die begroting maak ik om te kijken hoeveel we allebei op de gezamenlijke rekening moeten storten.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 29 dec 2008 12:46

Wij maken af en toe een begroting voor grotere extra uitgaven als decembermaand en vakanties enzo. Voor de rest worden alle vaste lasten automatisch van onze gezamenlijke rekening geboekt, boeken we zelf automatisch elke maand wat van de eigen rekeningen op de gez. rek. en voeren we een huishoudportemonnee om de boodschappen een beetje overzichtelijk te houden.
Op dit moment is het allemaal nog heel overzichtelijk... dat wordt denk ik anders als we een huis zouden kopen of kinderen zouden krijgen ofzo.. :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 dec 2008 14:12

Ik heb voor het afgelopen jaar wel een begroting gemaakt, omdat onze inkomsten nogal veranderden doordat ik stopte met werken. Voor het nieuwe jaar ben ik het ook wel van plan, vooral om goed in de gaten te houden dat we iedere maand genoeg opzij zetten voor de jaarlijkse uitgaven (gemeente - en wegenbelasting, autoverzekering, krant etc) maar ik wacht er nog even mee tot in het nieuwe jaar, dan is duidelijker hoeveel we aan kindertoeslag etc. gaan krijgen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2008 14:58

Ansje schreef:Ik maak altijd wel een begroting, maar dat doe ik alleen omdat ik het ontzettend leuk vind om met cijfers te werken, en omdat ik niet in de cijfers 'werk' doe ik het maar gewoon thuis :mrgreen:
'k Heb gewoon een kasboek gemaakt in Excel, heel simpel, en hou daar per maand alle inkomsten en uitgaven in bij...en ik doe het al een jaar of drie en het klopt (nog steeds) op de cent nauwkeurig! :lol: (als het niet klopt blijf ik net zo lang puzzelen tot het wel klopt...ook al is het 1 centje verschil...het moet gewoon kloppen! :oops: )

doe ik ook precies hetzelfde! :mrgreen:

Terug naar “Archief”