Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 dec 2008 15:46

Mijn man zijn ouders (vooral zijn pa) hebben altijd alles geregeld voor mijn man. Tot ik in beeld kwam en daar tegenin ging wij leerden heel zelfstandig te zijn met alles (zoals een bijbaantje zoeken en solliciteren) dat deed mijn schoonvader ongeveer voor mijn man.
Toen ging mijn man (toen vriend) inzien dat dat echt niet goed was en toen heeft hij het roer omgegooid :D
Dat was af en toe erg vervelend voor zijn schoonouders maar wij hebben doorgezet en gewonnen. Jullie zijn volwassen dus ik zou er voor gaan.
Wij zaten met een huis toen mijn man zijn jaarcontract onverwachts niet verlengd werd alles opgelost SAMEN.
Hij had binnen 2 weken een nieuwe baan en gelukkig hebben wij een ander huis gevonden (ons droomhuis) en gekocht.
Zo wilde zijn pa ook dingen regelen voor onze trouwdag maar dat hebben we allemaal afgekapt. Als jullie er aan toe zijn om te trouwen ben je ook volwassen genoeg om die beslissingen te nemen. (in mijn ogen dan)
Suc6 in elk geval met het gesprek

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 15:51

Dine schreef:We zijn nog maar 19, maar hebben nu ruim 2,5 jaar verkering, volgend jaar dus 3,5 jaar..
Zijn ook al verloofd, dat weten ze wel :wink:
Maar ze zijn er van overtuigd dat we nog te jong zijn..kijk, we zijn wel jong natuurlijk, maar wwillen gewoon graag trouwen! 8)

Je bent dan ook nog wel erg jong om te trouwen. Hoe wil je rondkomen als je beiden nog studeert?

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:54

Sabra schreef:
Dine schreef:We zijn nog maar 19, maar hebben nu ruim 2,5 jaar verkering, volgend jaar dus 3,5 jaar..
Maar ze zijn er van overtuigd dat we nog te jong zijn..kijk, we zijn wel jong natuurlijk, maar wwillen gewoon graag trouwen! 8)

Je bent dan ook nog wel erg jong om te trouwen. Hoe wil je rondkomen als je beiden nog studeert?

We hebben een bijbaan die ons ongeveer 1300 bruto in de maand oplevert en ik krijg dan stufi (vriend niet..) volgens ons moet dat wel lukken..tuurlijk, we hebben het dan niet breed, maar dat hoeft toch ook niet?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 dec 2008 15:56

er zijn mensen die het met minder geld doen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 15:56

Het kan, maar dat worden zuinige jaren.

Met elkaar leven is ook leuke dingen met elkaar doen. En dat kan niet voor dat geld.
Laatst gewijzigd door Sabra op 23 dec 2008 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 dec 2008 15:56

Sabra schreef:

Daar heeft Sabra ook wel een punt. Trouwen kan altijd nog, je studententijd moet je van genieten, burger worden moet je wat uitstellen.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:59

rafaell schreef:
Sabra schreef:

Daar heeft Sabra ook wel een punt. Trouwen kan altijd nog, je studententijd moet je van genieten, burger worden moet je wat uitstellen.

Daar zijn de meningen over verdeeld :mrgreen:
Tuurlijk, genieten van je studententijd is leuk en dat doe ik nu ook wel, maar tis toch niet zo leuk dat ik het trouwen zou willen uitstellen :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 15:59

rafaell schreef:

Inderdaad.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 16:01

Dine schreef:Tuurlijk, genieten van je studententijd is leuk en dat doe ik nu ook wel, maar tis toch niet zo leuk dat ik het trouwen zou willen uitstellen :wink:

Genieten als je getrouwd bent is ook niet gratis. Als je weinig geld hebt, leef je met twee personen op een kleine oppervlakte. Dat gaat irritatie opleveren, en bovendien heb je geen geld om leuke dingen met elkaar te doen.

Het is verstandiger een paar jaar te wachten. En als je toch al weet dat je met elkaar gaat trouwen, is sex geen punt meer.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 16:06

Sabra schreef:
Dine schreef:Tuurlijk, genieten van je studententijd is leuk en dat doe ik nu ook wel, maar tis toch niet zo leuk dat ik het trouwen zou willen uitstellen :wink:

Genieten als je getrouwd bent is ook niet gratis. Als je weinig geld hebt, leef je met twee personen op een kleine oppervlakte. Dat gaat irritatie opleveren, en bovendien heb je geen geld om leuke dingen met elkaar te doen.

Het is verstandiger een paar jaar te wachten. En als je toch al weet dat je met elkaar gaat trouwen, is sex geen punt meer.

Met dat laatste ben ik het niet eens.. maar dat is weer een andere discussie denk ik.
Je kunt ook leuke dingen met elkaar doen zonder geld, dat doen we nu ook al regelmatig..gratis tentoonstellingen, steden verkennen..allemaal dingen die we gweldig leuk vinden en per dag niet meer dan een tientje hoeven te kosten.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 23 dec 2008 16:16

Nounou Sabra, je klinkt alsof je Dine er van verdenkt alleen te trouwen om dan sex te hebben...

Tja, denk dat jullie even door de zure appel moeten heen bijten. Als ik het zo lees dan zullen ze niet gelijk staan te juichen. Misschien is het goed om ze te vertellen dat jullie gaan trouwen en dat dit voor jullie vast staat. Daarna kun je aangeven dat je snapt dat ze het lastig vinden, maar dan jullie het fijn zouden vinden als je ouders zouden helpen bij het huis, bruiloft en dergelijke. Dan hebben ze waarschijnlijk het idee dat ze er ook bij betrokken worden en niet het gevoel krijgen dat jullie alleen maar tegen ze in gaan.

En, je kunt beter gelukkig zijn met minder geld dan ongelukkig met een hele berg geld!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 16:16

Je moet het zelf weten, maar na 17 gratis voorstellingen en 32 OV-stedentripjes, heb je dat ook wel gezien.

En na een jaar brood van de Aldi te hebben gegeten, snak je naar brood van de warme bakker. Zo kan ik natuurlijk nog wel even door gaan.

Wacht gewoon nog een aantal jaar, tot het moment dat je bijna bent afgestudeerd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 16:24

Daatje123 schreef:Nounou Sabra, je klinkt alsof je Dine er van verdenkt alleen te trouwen om dan sex te hebben.

Vanuit rationeel perspectief kan ik geen andere reden verzinnen. Ik zie louter nadelen.

En, je kunt beter gelukkig zijn met minder geld dan ongelukkig met een hele berg geld!

Dat is natuurlijk een cliché.

Maar als je weinig hebt, draagt geld zeker bij aan levensvreugde en geluk.

Van 1300 euro per maand moet je minimaal leven. En dat is toch lastig in een stad.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 23 dec 2008 16:24

Hoi Dine,
Ik snap wel dat jullie graag willen trouwen, maar ik moet uit eigen ervaring zeggen dat de beruchte studententijd ook wel een tijd is met héél veel persoonlijke ontwikkeling.
Dit is mijn verhaal:
Op jouw leeftijd had ik ook al een lange verkeringstijd achter de rug en dacht/hoopte ik dat ik met diegene zou gaan trouwen... de eerste plannen in die richting werden gemaakt, totdat ik erachter kwam dat diegene toch op veel punten heel anders was dan ik en ik een break heb ingevoerd, die uiteindelijk tot een definitieve breuk heeft geleid.... achteraf toch héél blij dat ik niet met diegene getrouwd was!
De 'ware' bleek ik overigens een paar maanden later tegen het lijf te lopen...

Mijn reactie is overigens echt niet bedoeld om je af te schrikken, hoor!
Ik heb namelijk ook een grote fout gemaakt: ik hóópte vooral dat hij de ware was, maar pas bij mijn latere vriend (inmiddels man) VOELDE ik ook dat hij het was. Dus eigenlijk wist ik het ergens ook wel en ben ik zo stom geweest, om die 'intuïtie' te negeren.
Maar ik denk wel: ik zou zoveel gemist hebben als ik al in mijn 2de of 3de jaar getrouwd was... Studentenhuwelijken kunnen goed gaan (ben zelf ook als student getrouwd), maar ik denk dat je dan wel aardig op een rijtje moet hebben waar je/jullie toekomst naartoe gaat! Plotselinge studie-wisselingen gaan dan bijv. niet meer zo gemakkelijk.
Ik zat zelf in mijn 5de jaar, stond (net als mijn man) kort voor het afstuderen (en de grote verhuizing naar het buitenland) .... dus wat dat betreft kan ik de bezwaren van jouw ouders wel begrijpen. Ze hebben (als ik je goed begrijp) geen bezwaar tegen jullie als stel, maar misschien zijn ze bang dat jullie elkaars toekomst/ontwikkeling in de weg staan, of dat jullie je niet zo vrij zouden kunnen ontwikkelen...
Ga voor jezelf na: Wat spreekt er tegen om nog een half jaartje / jaartje te wachten? Praat er over met je vriend en jullie ouders wat jullie denken wat de meerwaarde is van een huwelijk...

Veel succes ermee,
liefs elvira

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 23 dec 2008 16:25

Ik snap je gedachtengang wel Sabra, maar het lijkt me in dit topic weinig relevant, omdat voor Dine en haar vriend toch al vaststaat dat ze graag willen trouwen...

Ik zou wel tegen je ouders vertellen dat je volgend jaar graag wil trouwen, maar dat nog lang niet alles geregeld is. Zo kun je ze ook nog bij bepaalde zaken betrekken, terwijl je tegelijkertijd wel zelf de touwtjes in handen kunt houden.

Veel succes ermee in ieder geval!

Terug naar “Archief”