Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dine
Luitenant
Luitenant

Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:09

Ja, hoe vertel je dat?
En heeft iemand tips hoe je het het beste kan brengen als je weet dat je ouders niet positief zullen reageren omdat ze je te jong vinden en je economisch nog niet helemaal onafhankelijk bent (we studeren allebei en hebben dus stufi..)?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 23 dec 2008 15:11

Lijkt me moeilijk..Heb geen tips voor je, sorry! Succes iig!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 23 dec 2008 15:11

Wij hebben het gewoon gezegd omdat ze er zelf naar vroegen. Heb je ze al wel verteld dat jullie verloofd zijn? Ik denk dat het beste is als je gewoon uitlegt waarom jullie willen trouwen. Niet erom heen draaien ofzo.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 dec 2008 15:14

Gewoon continu laten merken dat je best graag zou willen trouwen...

Dus van die verkapte opmerkingen maken over dat je gehoord hebt dat er ook studentenhuwelijken zijn en dat je dat ook wel wat zou lijken ofzo. Dan hebben je ouders vanzelf wel door dat jullie graag willen trouwen.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 dec 2008 15:16

Hoe oud zijn jullie dan trouwens en hoe lang heb je al verkering? De meeste ouders vinden het meestal ook geen succes als een stelletje 5 jaar of langer verkering 'moet' hebben voordat ze 's kunnen trouwen.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:18

We zijn nog maar 19, maar hebben nu ruim 2,5 jaar verkering, volgend jaar dus 3,5 jaar..
Zijn ook al verloofd, dat weten ze wel :wink:
Maar ze zijn er van overtuigd dat we nog te jong zijn..kijk, we zijn wel jong natuurlijk, maar wwillen gewoon graag trouwen! 8)

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 dec 2008 15:20

Tja, ik weet meerdere voorbeelden van stelletjes die ook die leeftijd hadden en toen al 3 jaar verkering hadden en ook gewoon tijdens hun studie zijn getrouwd! Waarom niet zou ik zeggen? Zeker als je het gevoel hebt dat je er allebei aan toe bent, dan kunnen ouders je toch niet tegenhouden?

P.s. anders regel je toch een 'motje' :P Dat willen ouders echt niet!

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:23

88alries88 schreef:P.s. anders regel je toch een 'motje' :P Dat willen ouders echt niet!

Whaha, dat zei ik ook al een keertje, maar ja, dat gaat toch tegen principes in he:P

Maar je hebt gelijk als je zegt dat ouders je niet tegen kunnen houden. Vooral omdat we weten dat '1 kant' het wel goed zal vinden, en '1 kant' dus niet.. maar je wilt er eigenlijk ook geen ruzie etc. om en daar zijn we wel echt bang voor en dat is zo jammer.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 dec 2008 15:27

Verwacht je echt dat er ruzie van komt joh? Dat is toch wel erg jammer! Welke leeftijd vinden zij dan wel geschikt? Volgens mij verschilt zoiets toch gewoon per stel? Kan je de ouders niet 's bij elkaar op visite laten gaan zodat je je schoonouders goede dingen over trouwen kan laten zeggen?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 23 dec 2008 15:29

Eerlijk over praten en uitleggen dat jullie er echt goed over nagedacht hebben en uitleggen hoe je het (financieel) wil gaan doen. Ik neem aan dat ze jullie niet zien als een onstabiel stel, dan zou ik me bezwaren kunnen voorstellen.

Succes en sterkte ermee!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2008 15:33

Je kunt het vertellen als een vaststaand feit, bijvoorbeeld: we gaan trouwen op die en die datum. Dan zou het toch wel lomp zijn als je ouders je niet feliciteren... En als ze eerst moeten wennen aan het idee, geef ze dan even de tijd daarvoor en dan zullen ze het uiteindelijk vast geweldig vinden om mee te helpen voorbereiden, of denk je van niet?

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:33

Ze zien ons inderdaad niet als een onstabiel stel, maar wel als een stel dat zich allebei apart nog moet ontwikkelen..(vraag me niet hoe ze dat willen realiseren met 2,5 jaar verkering, maaroke..)
Ze willen eigenlijk dat ik pas in minimaal het 4e jaar van studie trouw (zit volgend jaar int 2e)
Het probleem is een beetje dat we morgen een gesprek met mijn ouders hebben over vanalles en nog wat en dat we waarschijnlijk ook willen noemen dat we willen gaan trouwen, omdat we van hen het verwijt kregen dat we teveel dingen zelf regelen en hen voor voldongen feiten zetten over vanalles en nog wat. Dus dat willen we eigenlijk ook voorkomen met het vertellen..
Dus we hebben, stom gezegd, weinig voorbereidingstijd :roll:
Whebben voor onszelf al veel op een rijtje gezet, ook financieel.. maar tblijft toch lastig omdat we neit weten of voor hoeveel we willen huren etc..

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 dec 2008 15:35

Lalage schreef:Je kunt het vertellen als een vaststaand feit, bijvoorbeeld: we gaan trouwen op die en die datum. Dan zou het toch wel lomp zijn als je ouders je niet feliciteren... En als ze eerst moeten wennen aan het idee, geef ze dan even de tijd daarvoor en dan zullen ze het uiteindelijk vast geweldig vinden om mee te helpen voorbereiden, of denk je van niet?

Zo hebben we ons verloofd: kwamen thuis en zeiden dat we verloofd waren..maar dat konden ze niet waarderen helaas..we hadden het van te voren moeten zeggen :?
Zie verder mn vorige reactie :wink:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 dec 2008 15:42

Jullie willen toch trouwen en dan is het toch jullie besluit. Dat hebben je ouders gewoon te accepteren.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 dec 2008 15:45

Als je dan morgen aangeeft dat jullie willen trouwen en op je gemak de dingen gaan uitzoeken hebben je ouders de tijd om aan het idee te wennen en laat je merken dat je niet persé over een half jaar getrouwd wilt zijn. Je moet niet vergeten dat het af en toe flink lang kan duren voordat je een huisje hebt, en soms heb je juist wel snel een huis.

Wij begonnen in januari met het zoeken van een huis en hadden zelf het idee dat we op z'n vroegst pas een jaar later de sleutel zouden hebben, tja dat werd eerder. En dan ga je ook niet zo lang meer wachten met trouwen en als jullie dan een huisje hebben begrijpen je ouders heus wel dat je dan niet nog jaren gaat wachten met trouwen.

Mijn schoonmoeder hadden wij ook pas verteld dat we op zoek gingen naar een huis toen we bij de hypotheekadviseur zijn geweest, die vond dat ook helemaal niet leuk. Want die had het gevoel dat ze buitengesloten werd, was niet de bedoeling, maar we zijn nou eenmaal niet zo veel bij haar.

Terug naar “Archief”