Sorry, DesertRose: maar ook je lichamelijke ontwikkeling duurt echt nog wel wat langer, hoor!
Bij meisjes kun je met ca. 16 uitgaan van een volgroeid lichaam (hoewel het brein pas rond 21-23 "klaar" is) en bij jongens rond 18 jaar (brein pas rond 21-23)
(Met brein bedoel ik overigens geen geestelijke ontwikkeling, maar neurologische ontwikkeling... lichamelijk dus, hetgeen natuurlijk ook zijn uitwerkingen heeft)
En ook vroeger (toen men nog werd uitgehuwelijkt) trouwden de meeste meisjes pas rond hun 18de-20ste levensjaar. Bij 'gewone' mensen zelfs later.
Des te hoger de maatschappelijke positie, des te sneller werd er getrouwd. Dus mensen van (hoge) adel moesten soms al met 14 trouwen, maar ook bij kindhuwelijken werd meestal gewacht totdat beide partners 'oud' genoeg waren...
Dan terug naar het oorspronkelijke onderwerp: ik vind het zorgelijk dat:
- seks al op zo'n jonge leeftijd plaatsvindt. (Los van wat mijn mening erover is, ik denk dat het verstandig als men toch minstens 16-17 is!)
- seks wordt losgekoppeld van liefde (ikzelf vind dat je pas seks kan hebben als je iemand héél goed kent, je diegene 100 % vertrouwt, héél veel van diegene houdt, en er vaste plannen mee hebt)
- seks wordt gezien als ruilobject

Ik ga ervan uit dat het maar héél weinig voorkomt dat iemand zichzelf aanbiedt voor sigaretten/drugs/drank/iets anders (dat lage percentage wordt gelukkig bevestigd door cijfers), maar ik vind dat een héél ongezond verschijnsel. Als iemand zoiets doet (en ook nog op zo'n jonge leeftijd), lijkt me het beter dat diegene zo snel mogelijk hulpverlening krijgt ipv er alleen negatief over te praten!
Pro-actieve oplossingen:
- op scholen niet alleen over 'zo doe je het veilig' of 'wacht tot het huwelijk!' spreken, maar over een liefdevollere invulling, zoals hier al eerder naar voren is gekomen.
- hulp inschakelen (vertrouwenspersoon op school, maatschappelijk werk, etc) wanneer je merkt dat iemand zichzelf laat misbruiken/zichzelf prostitueert... als we er allemaal wat meer aan werken, dan verandert er misschien nog iets!