op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 18 dec 2008 19:04

Mortlach schreef:
Toch ken ik mensen die echt geen gebrek hebben aan zelfrespect, hele vriendelijke, bedachtzame mensen die toch zo nu en dan eens "met iemand het bed in kruipen".

Je kent het verhaal van Ruth toch?? Zij deed het ook met bijbedoelingen. Verder ken ik David nog die toen hij ziek en koud was om een jonge deerne....
Nosce te ipsum

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 dec 2008 19:14

Alhoewel ik het niet met je eens ben, reageer ik er toch maar niet op.

Eigenlijk vind ik ook wel dat een jongere al op zn 14e volwassen moet zijn. Daarmee voorkom je dit soort problemen. hun lichaam geeft dat ook al aan:"hallo, ik ben volwassen hoor!"
Puberaal gedrag zal niet meer voorkomen. hun natuurlijke behoefte aan zelfstandigheid wordt bevredigd.
Alleen is helaas de maatschappij van tegenwoordig zó complex, dat dat eigenlijk niet gaat. Er worden natuurlijk hoge eisen gesteld aan het opleidingsniveau, zodat de 14jarigen wel door moeten leren, en niet kunnen gaan trouwen en werken.
Maar het zou een stuk gezonder en biologischer zijn als men op zn 14e volwassen is.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 dec 2008 19:17

Waarom gezonder?
Daar vind ik niks gezonds aan. Net als kinderen van een jaar die opeens al zindelijk moeten zijn.
God heeft ons zo mooi gemaakt, dat je pas op je 21e volwassen bent, da's echt niet voor niks hoor. Je moet een pubertijd doormaken, en een adolescentie. In 9 van de 10 gevallen zie je bij vroegrijpe pubers dat ze dit later toch op de een of andere manier in moeten halen. Zo zijn we nou eenmaal gemaakt, of die 14 jarige dat nou leuk vindt of niet
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 dec 2008 19:42

Ok, ik denk dat we allebei een ander beeld van pubers hebben. jij ziet de pubertijd als een normale periode, ik niet.
De pubertijd ontstaat door uitstel van de volwassenheid.
Een puber is tussen 12 en 14 jaar lichamelijk en geestelijk volwassen genoeg om in een eenvoudige maatschappij zelfstandig te zijn. lichamelijk en geestelijk groeien ze zeker nog 10 jaar.
Het is in alle tijden normaal geweest, dan mensen tussen 12 en 14 al voor volwassen werden gehouden. men zag ook meer de ellende van het leven, daar wordt je ook sneller volwassen van. op die leeftijd begon men te werken en trouwde men. heel normaal.
Maargoed, de levensverwachting was dan ook een stuk lager.

Dus, omdat een jonge puber én vruchtbaar is, én verantwoordelijk genomen wil worden, wil ik hem de kans geven dat te zijn. ze worden nu klein gehouden, door ze niet te geven, waar ze lichamelijk en geestelijk behoefte aan hebben.

Maar nogmaals, het kan ook niet anders, omdat onze maatschappij zeer complex is, vanwege de enorme hoeveelheid kennis die we nodig hebben om te kunnen functioneren.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 18 dec 2008 19:59

Sorry, DesertRose: maar ook je lichamelijke ontwikkeling duurt echt nog wel wat langer, hoor!
Bij meisjes kun je met ca. 16 uitgaan van een volgroeid lichaam (hoewel het brein pas rond 21-23 "klaar" is) en bij jongens rond 18 jaar (brein pas rond 21-23)
(Met brein bedoel ik overigens geen geestelijke ontwikkeling, maar neurologische ontwikkeling... lichamelijk dus, hetgeen natuurlijk ook zijn uitwerkingen heeft)

En ook vroeger (toen men nog werd uitgehuwelijkt) trouwden de meeste meisjes pas rond hun 18de-20ste levensjaar. Bij 'gewone' mensen zelfs later.
Des te hoger de maatschappelijke positie, des te sneller werd er getrouwd. Dus mensen van (hoge) adel moesten soms al met 14 trouwen, maar ook bij kindhuwelijken werd meestal gewacht totdat beide partners 'oud' genoeg waren...

Dan terug naar het oorspronkelijke onderwerp: ik vind het zorgelijk dat:
- seks al op zo'n jonge leeftijd plaatsvindt. (Los van wat mijn mening erover is, ik denk dat het verstandig als men toch minstens 16-17 is!)
- seks wordt losgekoppeld van liefde (ikzelf vind dat je pas seks kan hebben als je iemand héél goed kent, je diegene 100 % vertrouwt, héél veel van diegene houdt, en er vaste plannen mee hebt)
- seks wordt gezien als ruilobject :shock: :cry: Ik ga ervan uit dat het maar héél weinig voorkomt dat iemand zichzelf aanbiedt voor sigaretten/drugs/drank/iets anders (dat lage percentage wordt gelukkig bevestigd door cijfers), maar ik vind dat een héél ongezond verschijnsel. Als iemand zoiets doet (en ook nog op zo'n jonge leeftijd), lijkt me het beter dat diegene zo snel mogelijk hulpverlening krijgt ipv er alleen negatief over te praten!

Pro-actieve oplossingen:
- op scholen niet alleen over 'zo doe je het veilig' of 'wacht tot het huwelijk!' spreken, maar over een liefdevollere invulling, zoals hier al eerder naar voren is gekomen.
- hulp inschakelen (vertrouwenspersoon op school, maatschappelijk werk, etc) wanneer je merkt dat iemand zichzelf laat misbruiken/zichzelf prostitueert... als we er allemaal wat meer aan werken, dan verandert er misschien nog iets!

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 dec 2008 20:08

Mortlach schreef:
smArtjan schreef:Ja, als je als pedofiel uit principe niets doet met kinderen van onder de 4 jaar, omdat ze dan nog niet naar school gaan...... Dan heb je ook een moraal, toch?

Ja, dat is een moraal ja. Geen fijne uiteraard. Maar te vaak wordt het woordje "moraal" gelijkgesteld met "Puritijnse houding"

Wrong: Moraal "geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien."
En volgens de Van Dale is moraal 'de leer vd plichten en deugden; zedenleer'
Helaas voor jou; daar valt pedofilie niet onder....
Wat jij bedoelt is MOREEL in plaats van moraal.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 dec 2008 20:39

En ik geloof dus ook niet in dat wat je zegt 'worden sneller volwassen'.
Niemand wordt nooit sneller volwassen, dat is onzin. Ze moeten zich soms eerder als volwassenen gedragen, wat dus mijns inziens absoluut niet goed is voor de ontwikkeling van een mens.
Ik denk dat het beter is om pubertijd te zien als iets wat erbij hoort, wat moet. Niet perse negatief, mijn broertje en vooral zusje zijn echt wel pubers, maar ze zijn zo tof! En zo lief en leuk, meestal. Maar ook met alles wat erbij komt kijken. Tenminste, mijn zusje wel, lekker onzeker enzo. Ik geloof dat het erbij hoort en dat je zoiets door moet maken voor je echt een stabiele volwassene kan worden.
Laatst gewijzigd door MissF op 18 dec 2008 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 18 dec 2008 20:45

... daar sluit ik me helemaal bij aan, MissF! :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2008 21:34

Dine schreef:Daarom vind ik het nu soms best raar als er zo negatief gedaan wordt over vroeg trouwen..

Tja, tegenwoordig is vroeg trouwen niet meer zo'n noodzaak. (ook vanwege geboortebeperkende middelen als condooms enzo.) Misschien komt het omdat ik gestudeerd heb, maar ik kan me niks voorstellen bij trouwen op je 18e, juist omdat er voor mij toen nog een enorme onbekende wereld open lag. Maar goed, voor anderen werkt het weer wel, en dan is daar weer niets mis mee. Je hoopt alleen altijd maar dat de hormonen het niet op het cruciale moment van de ratio winnen en mensen trouwen omdat ze dan tenminste sex mogen hebben...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2008 21:38

DesertRose schreef:Eigenlijk vind ik ook wel dat een jongere al op zn 14e volwassen moet zijn. Daarmee voorkom je dit soort problemen. hun lichaam geeft dat ook al aan:"hallo, ik ben volwassen hoor!"
Puberaal gedrag zal niet meer voorkomen. hun natuurlijke behoefte aan zelfstandigheid wordt bevredigd.
Alleen is helaas de maatschappij van tegenwoordig zó complex, dat dat eigenlijk niet gaat. Er worden natuurlijk hoge eisen gesteld aan het opleidingsniveau, zodat de 14jarigen wel door moeten leren, en niet kunnen gaan trouwen en werken.
Maar het zou een stuk gezonder en biologischer zijn als men op zn 14e volwassen is.

Uhh.. niet echt. Op die leeftijd ondergaan de hersenen de meest drastische verbouwing sinds de bevruchting, en dan zijn kinderen echt niet in staat zelf de beslissingen te nemen die hen het meest van belang zijn. Dat heeft niet alleen met de veranderende maatschappij te maken, alhoewel het dat zeker niet gemakkerlijker maakt. Kinderen van 14 zijn op zijn minst verminderd toerekeningsvatbaar.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2008 21:42

smArtjan schreef:Wrong: Moraal "geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien."
En volgens de Van Dale is moraal 'de leer vd plichten en deugden; zedenleer'
Helaas voor jou; daar valt pedofilie niet onder....
Wat jij bedoelt is MOREEL in plaats van moraal.

Argumenteren vanuit het woordenboek is uitermate zwak. Daarbij werp ik de insinuaties die jij maakt dat ik pedoseksueel gedrag goed zou keuren verre van mij.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 dec 2008 10:30

Mortlach schreef:
Dine schreef:Daarom vind ik het nu soms best raar als er zo negatief gedaan wordt over vroeg trouwen..

Tja, tegenwoordig is vroeg trouwen niet meer zo'n noodzaak. (ook vanwege geboortebeperkende middelen als condooms enzo.) Misschien komt het omdat ik gestudeerd heb, maar ik kan me niks voorstellen bij trouwen op je 18e, juist omdat er voor mij toen nog een enorme onbekende wereld open lag. Maar goed, voor anderen werkt het weer wel, en dan is daar weer niets mis mee. Je hoopt alleen altijd maar dat de hormonen het niet op het cruciale moment van de ratio winnen en mensen trouwen omdat ze dan tenminste sex mogen hebben...

Volgens mij is dat onzin. Ik heb ook gewoon gestudeerd, ik ben studerende getrouwd en zelfs studerend zwanger geworden. Mijn man had net 7 jaar studie erop zitten toen hij trouwde hoor.
En wij zijn totaal niet getrouwd omdat je dan gemeenschap mag hebben ofzo. Want we vinden allebei dat dat niet perse in het huwelijk hoeft. Alleen heeft dat kader voor ons wel voor duidelijkheid gezorgd, waardoor wij wel bewust gewacht hebben. Maar het Bijbelse argument blijft toch altijd tussen jou en anderen zoals Dine en mij instaan? Omdat je daar blijkbaar niets mee hebt.
Maar toch vind ik het wel weer heel tof dat in mijn totaal ongelovige werkomgeving altijd met zoveel respect en bewondering gereageerd wordt als ik vertel dat ik maar 1 'bedpartner' heb gehad en met die man getrouwd ben ook voor we dat deden. En altijd zeggen ze dan:' Zou mij nooit lukken.' Dat vind ik dus grote onzin, als je ergens achter staat lukt het je echt wel. En dan hoeft het niet bij je te passen ofzo, dat doe je dan omdat je om bepaalde redenen daar van overtuigd bent dat het het beste is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 dec 2008 11:44

MissF schreef:Volgens mij is dat onzin. Ik heb ook gewoon gestudeerd, ik ben studerende getrouwd en zelfs studerend zwanger geworden. Mijn man had net 7 jaar studie erop zitten toen hij trouwde hoor.

Ik geef slecht aan hoe het mij lijkt, in mijn situatie... dat kan moeilijk onzin zijn.

En wij zijn totaal niet getrouwd omdat je dan gemeenschap mag hebben ofzo. Want we vinden allebei dat dat niet perse in het huwelijk hoeft. Alleen heeft dat kader voor ons wel voor duidelijkheid gezorgd, waardoor wij wel bewust gewacht hebben. Maar het Bijbelse argument blijft toch altijd tussen jou en anderen zoals Dine en mij instaan? Omdat je daar blijkbaar niets mee hebt.

Dat geeft toch niks? Kunnen we het daar dan ineens niet meer over hebben? Ik kom hier (op refoweb) nou net om begrip te leren krijgen voor dat argument, ook al zal ik het niet overnemen. Ik zie het ook niet als iets dat tussen ons instaat, eerder als een interessant onderwerp om over van gedachten te wisselen.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 19 dec 2008 22:47

DesertRose schreef:Alhoewel ik het niet met je eens ben, reageer ik er toch maar niet op.

Eigenlijk vind ik ook wel dat een jongere al op zn 14e volwassen moet zijn. Daarmee voorkom je dit soort problemen. hun lichaam geeft dat ook al aan:"hallo, ik ben volwassen hoor!"

Volgens de Joodse traditie is een meisje eerder volwassen dan een jongen (12 resp 13 jaar). Je bent lichamelijk rijp om nageslacht te produceren. Vanaf die leeftijd gaan de hormonen het winnen van de opvoeding. Neurologisch ben je dan nog lang niet rijp vandaar dat je soms dingen doet niet je beter niet had kunnen doen. Daarom geen alcohol en sex voor je 16 bent. En daarna alleen maar veilig (dubble dutch).

waarom wil je voor Ruth een uitzondering maken? In de discussie hoor ik dat het meisje de schuldige is in het verhaal. Meisjes zouden met jongens het bed in duiken. Waarom niet andersom.
Nosce te ipsum

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2008 11:27

Omdat de Hebreeuwse samenleving paternalistisch was en de vrouw de bron is/was van alle kwaad... :roll:

Terug naar “Archief”