hoogbegaafdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 16 dec 2008 15:49

Ok. fijn dat het nu beter gaat dan. Ben je met een traject bezig ofzo?

redelijk herkenbaar. Ik was altijd aan het dromen, machines in gedachten aan het bouwen, veel boeken lezen, interesses die mijn leeftijdsgenoten niet boeiden. huiswerk was niet nodig voor mij, zonder ging het ook prima. zo heb ik nooit geleerd te leren, waardoor ik op het voortgezet onderwijs snel gezakt naar de MAVO.
Inderdaad enorm onbegrip van ouders.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2008 23:55

DesertRose schreef:Ok. fijn dat het nu beter gaat dan. Ben je met een traject bezig ofzo?

Ik heb een cursus tegen sociale angst gevolgd waar ik erg veel aan heb gehad, maar wat het meeste geholpen heeft is dat ik nu (voor het eerst) iets doe waar ik ook echt heel erg goed in ben, en collega's heb die allemaal hetzelfde niveau hebben. Dat is zo'n verademing.

Door mijn pest-verleden ben ik soms erg angstig, keihard voor mezelf, en wantrouwig naar andere mensen. Ik vermoed ook dat ik hoger-dan-gemiddeld-sensitief ben, en voel vrij snel aan of iemand goedaardig of kwaadaardig is. Op mijn vorige werk, waar het helemaal niet goed ging zaten een paar van de laatste categorie, en dat was bijzonder stressvol.

redelijk herkenbaar. Ik was altijd aan het dromen, machines in gedachten aan het bouwen, veel boeken lezen, interesses die mijn leeftijdsgenoten niet boeiden. huiswerk was niet nodig voor mij, zonder ging het ook prima. zo heb ik nooit geleerd te leren, waardoor ik op het voortgezet onderwijs snel gezakt naar de MAVO.
Inderdaad enorm onbegrip van ouders.

Tja, dat had ik dus ook. Alhoewel het bij mij pas echt fout ging in het 3e en 4e jaar van de universiteit. Toen werd het toch echt pittig qua stof en daar ging het dan ook. Nooit leren leren inderdaad.

Ik weet nog dat ik economie had in 4 en 5 VWO. De leraar begreep het maar niet: in de klas de beste leerling (want nieuwsgierig en kon goed beredeneren), en voor proefwerken altijd 4-en, 5-en of 6-en. Tja, voor proefwerken moest je definities uit je kop leren, en dat deed ik dus nooit.

Mijn geluk was/is dat ik heel erg geconcentreerd kan luisteren. Toen medestudenten mijn aantekeningen wilden overschrijven omdat die wel goed moesten zijn - ik haalde immers goede punten voor tentamens - waren ze heel erg verbaasd dat die aantekeningen vaak uit niet meer bestonden dan een paar woorden en wat cirkels en pijlen. Geheugensteuntjes, het verhaal van de colleges zat verder gewoon in mijn hoofd.

Het nadeel is wel dat ik na een dag intensief college of lessen volgen vaak helemaal kapot was en echt even mentaal moest uitdeuken. Ik weet nog goed dat ik in 2 VWO door mijn ouders op huiswerkklas werd gezet: na schooltijd 2 uur lang op school huiswerk maken... zij dachten dat dat goed voor me was, omdat ze niet begrepen hoe ik werkte. Voor mij was het dus 10 minuten huiswerk maken - daarna was ik klaar - en me dan de rest van de twee uur kapot vervelen. Omdat je ook weer niet niks kon gaan zitten doen, deed je dan toch dat extra sommetje maar, of dat extra rijtje leren. Maar van uitdeuken, waar ik juist zo veel behoefte aan had, was geen sprake.

Ik heb dat geloof ik 2 dagen gedaan, en toen kwam ik lijkbleek thuis, hoefde niet te eten en kroop meteen mijn bed in. Gelukkig hebben mijn ouders me toen heel snel uit die huiswerkklas gehaald.

Ik moest hier trouwens aan denken toen ik vorige week las dat de regering de schoolkeuze voortaan nog later wil laten plaatsvinden. Dat schijnt namelijk goed te zijn voor de meeste leerlingen. Ik ben heel blij dat ik daar niet meer mee te maken heb, want nog 1 of 2 jaar in een groep waar je totaal geen aansluiting bij hebt (om het maar zacht uit te drukken) te moeten zitten...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 dec 2008 11:23

Een gedachten die laatst door mijn hoofd schoot was: heeft het niet meer met je geheugen te maken, dan met je denken. Sommige mensen moeten rijtjes 10 keer hard op opdreunen voor ze het in hun hoofd hebben zitten. Anderen hebben een fotografischgeheugen. Ze zien het en weten het dan ook gelijk. In het laatste geval kan je dus meer opslaan in korte tijd dus ook meer kennis vergaren in een bepaald tijdsbestek.

Zelf ben ik van het er in stampen Ik moet enorm lang boven boeken hangen voor iets er in zit. Vele malen vragen: 'hoe zat dat ook al weer' voor ik het zelf helder in mijn geheugen heb.
Zo leerde ik wel is 5 uur voor een repetitie en haalde nog een 4. Frustrerend was dat, maar helaas niets verder aan te doen. Ik kan ook veel dingen, ik ben goed in mijn vak en wil daar eigenlijk nog in verder, maar ik moet het wel op mijn tempo kunnen doen.

Het verschil tussen mij en bijv. Mortlach is groot als je dit zo leest. Toch hoeft dat echt geen probleem te zijn in vriendschappen en andere relaties. Benut elkaars andere sterke kant. Zo trek ik mij juist op aan de kennis van bijv. mijn vriend en ik kan weer wat inbrengen op een ander gebied. persoonlijk zie ik mijn vriendschappen met mensen die een hoger IQ hebben dan mij, zeker als een gelijkwaardige vriendschap. Dat dit niet zou kunnen ben ik het dus verre van oneens.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 dec 2008 11:29

@Mortlach, die CITO toets heeft helaas niet het laatste woord, dus in dat opzicht maakt het niet uit. Bij mij kwam op elk gebied MAVO er uit. Toch wilde ze mij naar het VBO sturen. Ik heb er zelf nog als 12 jarige er daadkrachtig voor moeten zorgen dat ik naar de MAVO kon. Daar bleef ik na een jaar enorm veel leren, continu boven mijn boeken hangen, als nog zitten. 2de keer eerste jaar ging ik als nog met de hakken over de sloot naar de 2de. Daarna ging het steeds beter.

Voor mij geld vooral, laat die CITO toetsen niet verdwijnen, want sommige kinderen worden flink onderschat en anderen ook weer andersom.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 12:14

@gerdien,
Geheugen speelt een kleine rol. De betere resultaten van een hoogbegaafde, komt meer door het inzien van verbanden en structuren, waardoor de kennis makkelijker onthouden wordt, en desnoods geregenereerd kan worden.
Een voorbeeld, je krijgt 4 getallen:
- 12345
- 67776
- 614212830
- 6563310113

probeer maar uit je hoofd te leren.
lastig? misschien wordt het eenvoudiger als je het verband ziet?
- 12345
- 67776
vermenigvuldig elk cijfer met hetgeen dat er onder staat
1x6=6
2x7=14
3x6=18
4x7=28
5x6=30
Deze antwoorden achter elkaar geplakt geeft getal 3
Voor getal 4 kan je ook een formule ontdekken.

Wat wil ik hiermee zeggen? dat het herkennen van structuren belangrijker is dan het in je hoofd stampen van gegevens. Daardoor hoeft een hoogbegaafde veel minder te leren, terwijl hij toch een goed cijfer haalt.
Maarja, dat geld mischien alleen op wiskundig gebied.

Bij mij kwam er VWO uit de CITO toets. Mijn leraar adviseerde toch MAVO, maar mijn ouders wilden de VWO proberen. uiteindelijk ben ik afgezakt naar de MAVO, terwijl ik wel een VWO-niveau heb. de vraag is, wie er nu gelijk had.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 dec 2008 12:15

Dat is de ene kant van het verhaal.
De andere is dat er erg veel van de CITO-toets afhangt. En als een kind toevallig niet lekker is, of als een kind super zenuwachtig is, omdat de ouders pushen, dan kan de uitslag veel minder zijn dan dat het kind normaal presteert. Dan moeten leerkrachten praten als Brugmans om een kind op een bepaald niveau op de middelbare school te krijgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2008 12:38

Gerdien B. schreef:Een gedachten die laatst door mijn hoofd schoot was: heeft het niet meer met je geheugen te maken, dan met je denken. Sommige mensen moeten rijtjes 10 keer hard op opdreunen voor ze het in hun hoofd hebben zitten. Anderen hebben een fotografischgeheugen. Ze zien het en weten het dan ook gelijk. In het laatste geval kan je dus meer opslaan in korte tijd dus ook meer kennis vergaren in een bepaald tijdsbestek.

Geheugen, verbanden zien, en begrijpen wat je leest/hoort. En een goede test is: Als je het niet aan iemand anders kunt uitleggen, dan begrijp je het zelf nog niet goed genoeg.

Ik weet nog dat we een enorme lijst met Engelse vorsten kregen (met geboortedatum en kroningsdatum). En sommigen hadden die uit hun hoofd geleerd. Ik geloofde dat niet tot ze de hele lijst bijna foutloos stonden op te dreunen. Ik dacht: je hebt die lijst toch, waarom dan nog stampen?

Ik heb het geluk dat ik dingen vaak na 1 keer lezen onthou. Ik heb mezelf zelfs tijdens mijn studie snellezen geleerd, en dan kun je dus echt in een uur 100 pagina's lezen en onthouden. Ok, daarna moet je wel een paar uur in een donkere koele kamer gaan liggen omdat je hoofd bijna ontploft, maar het is ideaal vlak voor een tentamen dat veel leeswerk vergt.

Zelf ben ik van het er in stampen Ik moet enorm lang boven boeken hangen voor iets er in zit. Vele malen vragen: 'hoe zat dat ook al weer' voor ik het zelf helder in mijn geheugen heb.
Zo leerde ik wel is 5 uur voor een repetitie en haalde nog een 4. Frustrerend was dat, maar helaas niets verder aan te doen. Ik kan ook veel dingen, ik ben goed in mijn vak en wil daar eigenlijk nog in verder, maar ik moet het wel op mijn tempo kunnen doen.

Een hoop mensen komen pas echt goed tot hun recht als ze eenmaal van school af zijn. Ik heb dat ook gehad hoor, uren stampen op franse en duitse woordjes en dan nog een 2 halen. Echt helemaal niks voor mij. In mijn ene jaar Gymnasium had ik op donderdag ALLE talen (Nederlands, Frans, Duits, Engels, Grieks en Latijn). Dus moest er op woensdag rijtjes gestampt worden. Eén keer heb ik het gepresteerd voor om een Duitse schriftelijke overhoring het griekse alfabet te gebruiken, zo'n aanslag was dat stampwerk voor me.

Het verschil tussen mij en bijv. Mortlach is groot als je dit zo leest. Toch hoeft dat echt geen probleem te zijn in vriendschappen en andere relaties. Benut elkaars andere sterke kant. Zo trek ik mij juist op aan de kennis van bijv. mijn vriend en ik kan weer wat inbrengen op een ander gebied. persoonlijk zie ik mijn vriendschappen met mensen die een hoger IQ hebben dan mij, zeker als een gelijkwaardige vriendschap. Dat dit niet zou kunnen ben ik het dus verre van oneens.

Het is zeker geen probleem. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit wat gemerkt van een niveau-verschil, dus wat mij betreft is dat er ook niet. Opleidingsniveau zegt ook niet alles; veel belangrijker is een open en nieuwsgierige houding. Een vriendschap met iemand die duidelijk laat merken dat het hem/haar niets interesseert is al een heel stuk moeilijker.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 dec 2008 19:44

Ik herken die kenmerken bijna allemaal! :?
Ik dacht altijd dat het gewoon allemaal met mn karakter te maken had, maar t blijkt dat zoiets ook nog door dit soort zaken kan komen.....
Volgens de test op mensa zit ik gewoon bij de hoogste 10% van de bevolking, maar ben ik niet hoogbegaafd (nou ja, gelukkig maar :P )
Ik weet niet in hoeverre de tijd voor zo'n test nog meetelt, want k zat ondertussen te msn'en
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2008 22:02

gempa schreef:Maar doordat er geen wederzijdse herkenning (en erkenning) is, is er ook geen basis voor een gelijkwaardige ontmoeting, laat staan vriendschap.

Dat is een zeer stellige uitspraak. Kun je dit aantonen met, bijvoorbeeld, een vijftal voorbeelden uit de praktijk waaruit dit zou blijken? Ik ben heel benieuwd. Links en statistieken zijn ook welkom.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 23:28

smArtjan schreef:Ik herken die kenmerken bijna allemaal! :?
Ik dacht altijd dat het gewoon allemaal met mn karakter te maken had, maar t blijkt dat zoiets ook nog door dit soort zaken kan komen.....
Volgens de test op mensa zit ik gewoon bij de hoogste 10% van de bevolking, maar ben ik niet hoogbegaafd (nou ja, gelukkig maar :P )
Ik weet niet in hoeverre de tijd voor zo'n test nog meetelt, want k zat ondertussen te msn'en

de tijd telt zeker mee.. :-) ik zou maar wat andere testen gaan doen. er zijn er genoeg te vinden. helemaal gezien het feit dat je veel herkend.
Maarja, als je er geen problemen door ondervind, moet je ze ook niet gaan zoeken natuurlijk.

@opti
kan je dan een vriendschap hebben, zonder dat je iets in de ander van jezelf herkend?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 dec 2008 09:54

DesertRose schreef:@gerdien,
- 12345
- 67776
- 614212830
- 6563310113

probeer maar uit je hoofd te leren.
lastig? misschien wordt het eenvoudiger als je het verband ziet?
- 12345
- 67776
vermenigvuldig elk cijfer met hetgeen dat er onder staat
1x6=6
2x7=14
3x6=18
4x7=28
5x6=30
Deze antwoorden achter elkaar geplakt geeft getal 3
Voor getal 4 kan je ook een formule ontdekken.

En dan nog blijft het blijkbaar lastig. ;)

zo klopt het wel:
1x6=6
2x7=14
3x7=21
4x7=28
5x6=30

Zulke logica in sommen zien en vinden, daar ben ik ook heel niet zo slecht in. 'k Zie ze alleen niet altijd.

@Mortlach:
Dat is dus ook mijn punt. Er werd op de vorige pagina stellig neergezet dat een gelijkwaardige vriendschap niet kan tussen een hoogbegaafde en en niet hoogbegaafde. Bij deze hebben wij bewezen dat het zeker wel kan. ;)

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 dec 2008 10:27

Optimatus schreef:
gempa schreef:Maar doordat er geen wederzijdse herkenning (en erkenning) is, is er ook geen basis voor een gelijkwaardige ontmoeting, laat staan vriendschap.

Dat is een zeer stellige uitspraak. Kun je dit aantonen met, bijvoorbeeld, een vijftal voorbeelden uit de praktijk waaruit dit zou blijken? Ik ben heel benieuwd. Links en statistieken zijn ook welkom.

dit is een qoute he, niet door mij gezegd, ik merk wel dat het vooral voor een kind erg moeilijk is, omdat ze veel langer nadenken over wat een ander zegt,of hoe verhoudingen liggen. en daardoor erg onzeker worden overzichzelf.
ik ben het er ook niet helemaal mee eens, maar ik merk in mijn omgeving wel dat idd hoogintligenten elkaar bewust of onbewust aantrekken. en het hoeft niet al je vrienden te zijn maar ik heb gemerkt dat het wel belangrijk is dat je in iedergeval mensen en vrienden in je omgeving hebt met wie je op nivo dingen kan uitwisselen, aan de andere kant heb je ook iemand nodig die je weer terug op de aarde brengt :D

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 dec 2008 10:32

het komt van de site www.hiq.nl

Terug naar “Archief”