De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2008 12:18

Vuurtje schreef:Ik geef graag ook even mijn visie op 'de' drie-eenheid. Dit woord komt in de bijbel niet voor, het is enkel een begrip dat verzonnen is om alles wat in de bijbel over God staat te benoemen. Het begrip is wat dát betreft dus niet heilig voor mij.

De Vader, het Woord en de Geest zijn één. Dat staat er toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 16 dec 2008 12:43

Ja, maar er staat niet dat men moet spreken over de drie-eenvoud. Dit is een verzonnen term.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2008 13:21

Deut 4,35
Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat de HERE de enige God is, er is geen ander behalve Hij.

Zoals we zien is het onmogelijk om van de Vader en de Zoon twee goden te maken, laat staan drie.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 16 dec 2008 13:30

Jezus is gewoon God, waarom moeten mensen de dingen zo moeilijk maken terwijl het zo simpel is?

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 16 dec 2008 13:38

Lovely schreef:Jezus is gewoon God, waarom moeten mensen de dingen zo moeilijk maken terwijl het zo simpel is?

Je hebt gelijk. Dat is nu juist het mooie van Drie-Eenvoud. Het houdt het simpel; Vader, Zoon en Geest zijn 3 en toch 1 God.
Afbeelding

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 16 dec 2008 13:51

Een snelle reactie, van jou ben ik niet anders gewent.

Behalve ’s avonds?

Voor mij is er maar één God en dat is Jezus, daar houd ik het liever bij. Dat andere er een drie-eenheid op nahouden daar zijn zij helemaal vrij in, net zo vrij als mij. Waarom moet men altijd gelijk polariseren?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2008 14:11

[S] schreef:
Lovely schreef:Jezus is gewoon God, waarom moeten mensen de dingen zo moeilijk maken terwijl het zo simpel is?

Je hebt gelijk. Dat is nu juist het mooie van Drie-Eenvoud. Het houdt het simpel; Vader, Zoon en Geest zijn 3 en toch 1 God.

Uh, ik denk dat je de idee van de drie-eenheid geen recht doet door zo simpel te stellen dat het allemaal simpel en voor de hand ligt. Het is één van de vreemdste doctrines van het christendom waar al bibliotheken over zijn volgeschreven, door alle grote denkers van het christendom, Augustinus, Thomas, en veel, veel meer.

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 16 dec 2008 14:38

Lovely schreef:Een snelle reactie, van jou ben ik niet anders gewent.

Behalve ’s avonds?

Er is meer in het leven dan computeren (vooral 's avonds ja :P). Dat mijn computer aan staat zegt niet dat ik er ben, dat weet je toch inmiddels wel, maar ik heb je bericht gelezen hoor en spreek je vast binnenkort wel weer via dat kanaal. Geen probleem :)

Lovely schreef:Voor mij is er maar één God en dat is Jezus, daar houd ik het liever bij. Dat andere er een drie-eenheid op nahouden daar zijn zij helemaal vrij in, net zo vrij als mij. Waarom moet men altijd gelijk polariseren?

Natuurlijk ben je er vrij in om te geloven wat je wil. Als je het echter hier op het forum zet vraag je om een reactie natuurlijk. Met die reactie mag je vervolgens doen wat je wil. :)

Mortlach schreef:Uh, ik denk dat je de idee van de drie-eenheid geen recht doet door zo simpel te stellen dat het allemaal simpel en voor de hand ligt. Het is één van de vreemdste doctrines van het christendom waar al bibliotheken over zijn volgeschreven, door alle grote denkers van het christendom, Augustinus, Thomas, en veel, veel meer.

Het is simpel en tegelijk gaat het mij te boven omdat 3 in 1 voor mensen onmogelijk is.
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2008 14:48

[S] schreef:
Mortlach schreef:Uh, ik denk dat je de idee van de drie-eenheid geen recht doet door zo simpel te stellen dat het allemaal simpel en voor de hand ligt. Het is één van de vreemdste doctrines van het christendom waar al bibliotheken over zijn volgeschreven, door alle grote denkers van het christendom, Augustinus, Thomas, en veel, veel meer.

Het is simpel en tegelijk gaat het mij te boven omdat 3 in 1 voor mensen onmogelijk is.

Dat is precies mijn punt. Het komt op mij over alsof mensen die zeggen dat het allemaal zo simpel is vooral bedoelen: "zo lang we er maar niet te veel over nadenken". Het is moelijk, het was niet voor niets dat er zo lang zo'n intense strijd over is geleverd binnen het vroege christendom. Het is haast in oneindige subtiliteit beschreven, en wat de gevolgen ervan zijn.

Natuurlijk staat het ieder vrij te zeggen: het is iets wat ik aanneem omdat de theologische gedachtengang die eraan ten grondslag ligt mij (ver) boven de pet gaat. Dat doe ik ook. We hebben nu eenmaal niet de tijd en het talent ons in álles te verdiepen. Ik heb verder ook totaal geen behoefte het idee aan te vallen of te verdedigen omdat ik daar niet toe in staat ben. Maar ik erken wél dat het bijzonder ingewikkelde materie is en doe het niet af alsof het allemaal zo voor de hand ligt.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 16 dec 2008 14:51

Het is uiteindelijk zo onbegrijpbaar dat het dan maar simpel wordt samengevat.

@Mortlach
Juist er bestaan bibliotheken vol, wat een simpele zielen toch, dat ze aan de drie-eenheid een boek gaan wijden, zo moeilijk is het toch niet? :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2008 15:15

Denk aan de drie mannen Die Abraham bezochten (Gen 18,2) welken als collectief door hem aangesproken werden met HEERE (Gen 18,3) Wie van de drie was de Vader, de Zoon en de heilige Geest?

Elke vader is tevens een zoon en een echtgenoot, zo moet men de drie-eenheid zien.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2008 15:36

mohamed schreef:Elke vader is tevens een zoon en een echtgenoot, zo moet men de drie-eenheid zien.

Nee. Zo moet het juist niet. Dan is het namelijk 1 persoon in drie rollen. Het gaat er net om dat God drie personen tegelijk is. Elke vergelijking met wat voor ons mensen begrijpbaar is gaat direct mank, omdat het zo'n wezensvreemd concept voor ons is. Ik heb ook wel eens iemand gehoord die het vergeleek met een krukje met drie poten eronder. Het zijn leuke vergelijkingen die de menselijke geest helpen ergens een beeld van te vormen, alleen is dat beeld wel verregaand incorrect. Het probleem is dat mensen die de metafoor begrijpen ook gaan denken dat ze het daadwerkelijke ding begrijpen. En zo is het maar een kleine stap naar denken dat het allemaal zo simpel is en voor de hand ligt.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 16 dec 2008 15:50

Het meest simpele zou gewoon zijn, als de verzonnen drie-eenheid uit het zicht raakt. Gelukkig zijn er dan ook steeds meer mensen die zelf nadenken. Sommige noemen dit een afgang van het geloof las ik in een ander topic maar door zoiets te zeggen maak je natuurlijk een enorme domper.

Als je alleen al nagaat dat in Nederland er zoveel verschillende gemeentes bestaan met een eigen leer, dan zegt dat toch gewoon dat er dingen niet helemaal helder en duidelijk staan in de Bijbel.

Is Jezus God, De Zoon Gods, De Heilige Geest, de Zoon van David, of de Mensenzoon?

Nee, het is een drie-eenheid hebben mensen beslist. Gewoon om het simpel te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2008 16:04

Lovely schreef:Als je alleen al nagaat dat in Nederland er zoveel verschillende gemeentes bestaan met een eigen leer, dan zegt dat toch gewoon dat er dingen niet helemaal helder en duidelijk staan in de Bijbel.

Is Jezus God, De Zoon Gods, De Heilige Geest, de Zoon van David, of de Mensenzoon?

Nee, het is een drie-eenheid hebben mensen beslist. Gewoon om het simpel te maken.

Nee, daar geloof ik niks van. De drie-eenheid is niet simpel. Het is de meest vreemde en ingewikkelde idee van het christendom. Denken dat mensen het maar hebben ingevoerd om het simpel te houden is in mijn ogen een enorme misvatting.

Het is natuurllijk ook niet zomaar een arbitraire beslissing van mensen, maar een conclusie over de natuur (naturen) van God.

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 16 dec 2008 16:12

Lovely schreef:Het meest simpele zou gewoon zijn, als de verzonnen drie-eenheid uit het zicht raakt. Gelukkig zijn er dan ook steeds meer mensen die zelf nadenken. Sommige noemen dit een afgang van het geloof las ik in een ander topic maar door zoiets te zeggen maak je natuurlijk een enorme domper.

:-k :idea: :
Lovely schreef:Waarom moet men altijd gelijk polariseren?

Gelukkig maar deelt lang niet iedereen jouw visie hierop.

Lovely schreef:Als je alleen al nagaat dat in Nederland er zoveel verschillende gemeentes bestaan met een eigen leer, dan zegt dat toch gewoon dat er dingen niet helemaal helder en duidelijk staan in de Bijbel.

Toont dat een gebrek aan de Bijbel aan, of een gebrek aan bij de mensen?
Zoveel verschillende kerken is uitermate triest natuurlijk, dat is zo. Dat ligt er echter niet aan de Bijbel -ook al is ook die best ingewikkeld soms- maar aan ons. De schuld afschuiven is erg makkelijk.

Lovely schreef:Is Jezus God, De Zoon Gods, De Heilige Geest, de Zoon van David, of de Mensenzoon?

Het is de best sluitende oplossing voor iets waar we niet bij kunnen. Mortlach vat het hiermee aardig goed samen:
Mortlach schreef:Het is natuurllijk ook niet zomaar een arbitraire beslissing van mensen, maar een conclusie over de natuur (naturen) van God.
Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”