hoogbegaafdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

hoogbegaafdheid

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 14:52

Iemand ervaring hiermee? vooral in combinatie met:
- onderpresteren
- ADD of ADHD
- autisme

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 dec 2008 15:02

Een familielid die hoogbegaafd is. Daarnaast waarschijnlijk Syndroom van Asperger, maar hoogebegaafdheid is wel een kenmerk van Syndroom van Asperger. Ik heb geen idee van cijfers, maar volgens mij zijn er veel echt hoogebegaafde mensen die daarnaast trekken vertonen van Asperger.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 15 dec 2008 15:05

Hallo,

Neefje van mijn vriend is hoogbegaaft en heeft autisme. Zijn ze nu mee bezig te bekijken hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan enz. hij wordt namelijk deze week 6. wel een leeftijd om dan goed te kijken wat nu te doen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 15:07

MissF schreef:volgens mij zijn er veel echt hoogebegaafde mensen die daarnaast trekken vertonen van Asperger.

Ja dat kan ik begrijpen. Het ligt allemaal bij elkaar in de buurt.

Ook ervaring met onderpreserende hoogbegaafden?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 15 dec 2008 15:08

Jazeker ervaring mee met een volwassenen. Dit is minder bekend dan met kinderen. Weet niet of je info wil over kinderen of volwassenen?

Onderpreseteren wordt vaak gedaan ja. Mensen voelen zich niet begrepen, collega's die het als een bedreiging voelen dat die persoon het beter kan, meer dingen kan onthouden en sneller dingen oppakt. Vaak kom je dan in een isolement terecht waardoor je gaat onderpresteren omdat je maar niet wil opvallen. Ik kan er nog heel veel meer over vertellen, maar ik hoor wel wat je wil weten.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 15:32

Ik onderpresteer al vanaf mn jeugd, maar nu ben ik bezig in een onderzoek naar eventuele hoogbegaafdheid. De situatie die jij noemt, herken ik niet echt, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. waar ik wel benieuwd naar ben, is naar oplossingen. hoe wordt zoiets aangepakt?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 15 dec 2008 15:38

Voor in je werk zijn er speciale loopbaanbegeleidingstrajecten waarbij je een eigen coach krijgt. Dit schijnt erg goed te zijn! Het is wel een hele stap. Maar misschien moet je eerst onderzoek doen of je wel hoogbegaafd bent. Als dat zo is krijg je vast heel veel antwoorden en herkenningspunten. Kijk eens op de website van mensa. Dat is een organisatie voor hoogbegaafde mensen en daarbij kun je een thuistest doen. Op basis van die test krijg je de uitslag. Dit is tot tegenstelling van veel internettesten een zeer betrouwbare! Ik zou zeggen, kijk eens rond en vraag maar raak.

Heb je al eens een kenmerkenlijstje gezien? Gaan die punten over jou?

Je mag ook pb'en hoor!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 15:42

Ok! dat zijn wel goede dingen. Ik volg nu een officieel onderzoek. maar ik heb al diverse testjes zelf gemaakt die allen hoog uitpakken.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 15 dec 2008 15:44

Hoe het concreet wordt aangepakt? Uitdagingen met grenzen. Iemand die hoogbegaafd is zoekt een uitdaging en legt zichzelf op dat hij het gaat halen. Is het punt bereikt dan is de uitdaging eraf en gaat hij op zoek naar iets anders. Doordat hij de lat steeds hoger legt, streeft naar perfectie is de kans groot dat zo iemand zichzelf voorbij loopt. Logisch, want als hij klaar is gaat zijn hoofd weer verder met het volgende. Dan stoppen lukt niet, dat zorgt voor onrust. Voor veel mensen (buitenstaanders) is dit niet te begrijpen. Zulke mensen gaan ook gerust tot diep in de nacht door. Ze hebben zichzelf opgelegt die klus af te maken en dat doen ze dan ook. Doordat ze slechte tijdsbesef hebben, hebben ze het zelf niet door.

Ik begrijp dat dit heel erg moeilijk overkomt om te begrijpen, maar dit is een beetje hoe een hoogbegaafd persoon kan denken. Let wel, dit is maar een klein stukje!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 15:57

:-) ik herken er een heel stuk in!

dit was mn uitslag:
Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt.
redelijk aardig lijkt me.
Maar voor de zekerheid wacht ik het onderzoek maar eens af.

ik ben al tegen veel problemen aangelopen, voornamelijk onderpresteren op opleidingen. dat schiet dus niet op... Maar nu heb ik goede hoop dat ik een goede begeleiding krijg.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 15 dec 2008 16:02

Ben benieuwd wat er uit andere onderzoeken komen. Waar en hoe doe je die als ik het vragen mag?

Onderpresteren bij een opleiding. Komt het omdat er geen uitdaging inzit? Dat je het gevoel hebt al verder te kunnen, vast te lopen, te langzaam gaan en daardoor je interesse verliest?

Waarschijnlijk merk je ook dat mensen je (soms) niet volgen. Dat je te snel voor ze gaat. Of dat je dingen doet die vanzelf gaan waar je niet bij nadenkt en dat andere denken: he, hoe kan dat?

Heb even gekeken, waarschijnlijk ken je ze al.
Kenmerken:
U heeft zich altijd anders dan anderen gevoeld.
U vindt voor problemen vaak snel verschillende oplossingen.
U fungeert het best in een zelfstandige functie.
U bent perfectionistisch.
U stelt hoge eisen aan uzelf en aan anderen.
U moet vaak iets herhalen of meerdere keren uitleggen.
U heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel.
U bent erg trouw en betrouwbaar in vriendschappen.
U heeft een "apart" soort humor.
U heeft een hekel aan herhaling.
U heeft een laag zelfbeeld.
U was een buitenbeentje op school.
U heeft op school als onopvallende middenmoter meegedraaid.
U bent zeer gevoelig voor geluid en andere prikkels van buitenaf.
U kunt het ene moment de hele wereld aan en ziet het het volgende moment niet meer zitten.
U bent zeer loyaal.
U kunt uren geconcentreerd met iets bezig zijn.
U vindt feestjes waarop u een stevige discussie kunt voeren gezellig.
U verveelt zich op feestjes.
U bent een tobber.
U heeft een grote woordenschat.
U heeft een ongebreidelde nieuwsgierigheid.
U voelt een honger naar kennis en informatie.
U kon al vroeg lezen.
U leest nog steeds veel.
U heeft een volle boekenkast.
U heeft een voorkeur voor vrienden of vriendinnen die ouder zijn dan uzelf.
U werkt aan veel zaken tegelijk.
U moet uw mening of denkbeelden vaak verdedigen of ze worden genegeerd.
U krijgt geregeld te horen dat u niet zo ingewikkeld moet doen of zo serieus.
U twijfelt wel eens aan uw eigen denkbeelden omdat u de enige bent die zo lijkt te denken.
U zou de wereld graag willen verbeteren en zit al vol ideeën over hoe dat zou moeten.
U voelt dat u meer zou kunnen presteren dan u tot nu toe heeft gedaan.
U komt moeilijk op gang.
U stelt veel zaken uit.
U heeft moeite met het afmaken van projecten omdat uw aandacht al weer is getrokken door het volgende.
U bent intuïtief.
U werkt volgens vaste procedures of heeft juist moeite met het aanbrengen van structuur.
U bent snel geïrriteerd of ongeduldig.
U heeft moeite met het vinden van innerlijke rust.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 15 dec 2008 16:15

Ik herken dus echt bijna alles, maar of ik hoogbegaafd ben weet ik echt niet hoor. Ik onderpresteer in ieder geval niet heel erg, ik heb een WO-opleiding en baan op niveau.

Maar ik heb een vriendin die is hoogbegaafd en heeft MAVO gedaan. Ze werkt echt onder haar niveau maar komt daar niet uit. Het is intellectueel veel te makkelijk voor haar en toch lukt het haar niet goed te functioneren en hopt ze van de ene baan naar de andere. Ze kwam er ook pas achter dat ze hoogbegaafd was toen ze midden 20 was.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 dec 2008 16:16

heeft ze geen coach dan?

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 15 dec 2008 17:17

Waarschijnlijk 2 hoogbegaafde ventjes in m'n klas, ontzettend leuk om die te volgen en uit te dagen....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 15 dec 2008 17:27

Wel een uitdaging om daar mee om te gaan!

Marjo, ik denk dat jouw vriendin niet echt een uitdaging ziet en als je er achter komt terwijl je aan het werk bent is het best lastig! Wellicht kan er op het bedrijf over gepraat worden en door middel van een coach een doel gestelt worden? Dat ontbreekt namelijk vaak bij dit soort mensen. Vandaar dat baangehop. Uitdaging weg, opzoek naar iets nieuws, kunnen ze snel, in het bedrijf komen ze nog niet verder omdat het te snel gaat, mensen begrijpen het niet, je zoekt andere baan.

Terug naar “Archief”