Veelvuldig misbruikte teksten, wat betekenen ze echt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Veelvuldig misbruikte teksten, wat betekenen ze echt?

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2004 11:50

Hierbij denk ik aan teksten als "Al wat goed is, al wat lieflijk is, al wat waarachtig is, enz..." of "Alles wat gij doet, doet dat ter ere Gods".
In discussies over kunst en cultuur worden deze vaak gebruikt (of misbruikt) om bepaalde dingen af te wijzen, maar wat er nu echt mee bedoeld wordt is mij nog steeds niet duidelijk.

Weet iemand nog meer van zulk soort teksten, en vooral: wat zou de eigenlijk bedoeling ervan zijn?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Veelvuldig misbruikte teksten, wat betekenen ze echt?

Berichtdoor JopieK » 22 jan 2004 12:09

Aragorn schreef:Hierbij denk ik aan teksten als "Al wat goed is, al wat lieflijk is, al wat waarachtig is, enz..." of "Alles wat gij doet, doet dat ter ere Gods".
In discussies over kunst en cultuur worden deze vaak gebruikt (of misbruikt) om bepaalde dingen af te wijzen, maar wat er nu echt mee bedoeld wordt is mij nog steeds niet duidelijk.

Weet iemand nog meer van zulk soort teksten, en vooral: wat zou de eigenlijk bedoeling ervan zijn?

Markus 2 vers 17
En Jezus dat horende zei tot hen: die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. ( Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.)

Deze tekst wordt wel eens gebruikt als argument tegen inenting. En hoewel er ook medisch gezien zeker argumenten tegen iig bepaalde inentingen zijn, is het duidelijk dat de Heere Jezus hie gewoon dagelijkse logica er bij haalt: van als je niet weet dat je ziek bent haal je er geen dokter bij, dus als je denkt dat je geen zonden hebt heb je Mij niet nodig.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Veelvuldig misbruikte teksten, wat betekenen ze echt?

Berichtdoor Equilibrist » 22 jan 2004 13:08

JopieK schreef:Markus 2 vers 17
En Jezus dat horende zei tot hen: die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. ( Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.)

Deze tekst wordt wel eens gebruikt als argument tegen inenting. En hoewel er ook medisch gezien zeker argumenten tegen iig bepaalde inentingen zijn, is het duidelijk dat de Heere Jezus hie gewoon dagelijkse logica er bij haalt: van als je niet weet dat je ziek bent haal je er geen dokter bij, dus als je denkt dat je geen zonden hebt heb je Mij niet nodig.

Oei. Dit vind ik wel een heel ernstig voorbeeld van het gebruiken van bijbelteksten op de manier waarop het niet moet. Totaal uit de context gerukt.
JopieK, je hebt met jouw uitleg helemaal gelijk.
Misschien dat mensen zo snel dingen uit het verband trekken omdat ze door bijv preken over één tekst geen benul meer hebben van de context en de situatie waarin deze tekst gesproken is.
Ik pleit dan ook voor meer onderricht over het jodendom en de culturen ten tijde van de bijbelse gebeurtenissen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2004 15:42

Die uit Markus 2:17 vind ik wel duidelijker dan de twee die ik noemde. Want hoe moet je het goede, het lieflijke, het waarachtige, enz. najagen en wat is dat dan precies? Betekent dat dat iets dat niet lieflijk is verboden is?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2004 13:04

Aragorn heb je de plaatsen waar deze teksten te vinden zijn? Dat zoekt wat makkelijker naar een verklaring.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jan 2004 18:40

Math. 25: 14-28: de geschiedenis van de talenten. Wordt vaak misbruikt om het streven naar rijkdom en status te rechtvaardigen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jan 2004 23:43

Speciaal voor TK (scoor ik nou bonuspunten?):

Filippensen 4:8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is , al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve

1 Corinthe 10:31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Wat betreft mijn exegese van 1 Cor. 10 verwijs ik naar: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=39

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 jan 2004 22:00

Mattheüs 7 vs 1: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt..."
is erg populair (ook op dit forum).
Wordt vaak gebruikt om zaken dood te zwijgen, vind ik.
Soms lijkt het erg op onverschilligheid trouwens.

Ik denk dat er wel degelijk een oordeel of mening over iets mag zijn. Maar dat mag geen ondoordacht oordeel zijn en je moet wel weten waar het over gaat.

Vers 2 laat de consequentie zien: Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Dat laat m.i. duidelijk zien dat je gerust mag oordelen als je zelf aan de maat voldoet die je aanlegt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2004 16:08

Hartelijk dank Klaas, ik kon het zo snel ff niet vinden.

Vers 2 laat de consequentie zien: Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Dat laat m.i. duidelijk zien dat je gerust mag oordelen als je zelf aan de maat voldoet die je aanlegt.

Of als je jezelf ook aan die maat onderwerpt, dan hoef je er nog niet perse aan te voldoen denk ik.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 26 jan 2004 16:21

Een veelvuldig uit z'n verband getrokken tekst:

En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar. ( Johannes 8 : 7 )

Sommige mensen denken hierdoor dat ze het niet zo nauw hoeven te nemen en dat ze gerust mogen zondigen. Vaak vergeet men dan dat Jezus daarna zei: "ga heen, en zondig niet meer."
Afbeelding

Terug naar “Archief”