Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 dec 2008 12:48

gempa schreef:ik vindt het zon onzin om aan te nemen dat de lidl of aldi geen kwaliteit leverd, tuurlijk sommige dingen is een kwestie van smaak.
het brood vindt ik ook minder lekker.
maar bv de groente was het best getest, door kassa, het schoonst enzo.

Misschien dat het per winkel scheelt. Hier liggen de verse groenten bij Lidll ongekoeld, vaak ligt de groenten er slap bij, soms al tegen rottend aan. Daarbij variëren de prijzen van groenten bij de Lidl ook per dag. Goedkoop is het zeker niet altijd te noemen. Het aanbod is vaak zeer beperkt.

Het brood van Lidl is niet te kauwen (persoonlijke smaak) en staat stijf van de chemische toevoegingen. Iemand die het verschil tussen een vers brood en lidl brood niet proeft heet wat mij betreft geen smaak ;)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 dec 2008 13:20

Harm-J schreef:
*|Scatie schreef:Nu moeten we wel even heel zuinig aan doen en proberen we om max. 25 euro per week uit te geven.

:shock: Hoe denk je dat te gaan doen?

Dingen wat geen absolute noodzaak is, niet kopen. En dan eten we wel even 't goedkoopste brood van de Aldi. Ik vind ander brood ook lekkerder maar mijn man eet erg veel brood en ik heb nu even geen keus. 'k Heb gewoon een lijstje gemaakt met het hoognodige en uitgerekend wat 't kost.
'k Krijg in gezinnen vaak wel fruit en eet daar 's middags brood, dat scheelt dan thuis weer.
Hopelijk heeft m'n man snel weer werk en dan gaan we 't gewoon weer voor ca. 50 euro doen. 'k Vind dat prima te doen zonder dat ik me echt dingen moet onthouden en vindt het onzin om veel geld aan uit te geven.
't Is dat wij dieren hebben die ook geld kosten, anders kon ik ook prima duur brood kopen binnen die 50 euro.
Nu doe ik dat af en toe, gewoon omdat ik 't lekker vind.
Wij hebben hier vaak een paar potjes groenten zoals worteltjes, witte bonen in tomatensaus, doperwten, rode kool, enz.
Spinazie, boerenkool en sperziebonen meestal uit de diepvries, soms vers.
Ik koop wekelijks meestal champions, paprika's, courget en komkommer en dat doen we door meerdere gerechten heen.
Ik heb ook regelmatig gehad dat de groenten slap was bij de Lidl, vooral met sla enzo. Dan laat ik 't lekker liggen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 dec 2008 14:07

Harm-J schreef:
Haai schreef:Hier hebben we op donderdag altijd brooddag: drie broden voor de prijs van twee. Ik houd helemaal niet van brood, dus om het toch een beetje smakelijk te vinden haal ik het niet bij aldi of lidl, daar vind ik het niet zo lekker.
Wij doen trouwens altijd voor E35,- boodschappen per week en redden het daar makkelijk mee (dus levensmiddelen en schoonmaakproducten). Gewoon wat vaker bukken in de supermarkt en op de aanbiedingen letten.

Het hier bovenstaande maak je mij niet wijs. Zelfs het Nibud rekent per volwassene € 4,89 per dag aan voedingsmiddelen. Dit gaat dan alleen nog maar puur om de voeding. Dus niet om schoonmaakmiddelen, waspoeder etc..
Het normale voedings patroon per dag bestaat uit 2 broodmaaltijden, 1 warme maaltijd inclusief fruit. Dat redt je dus echt niet met 35 euro p/wk voor 2 personen of meer.

Het lijkt hier wel op het huishoud topic, het is wachten op iemand die nog meer, in dit geval lager biedt dan 35 euro. :mrgreen:

Ik kan het niet helpen, maar het is toch echt waar. Gewoon drie maaltijden per dag, iedere dag een stukje vlees en een koekje bij de koffie. Hoe het Nibud aan die berekening komt weet ik ook niet, en of er anderen zijn die nog minder uitgeven boeit me helemaal niet, wij redden het hiermee en hebben er echt meer dan genoeg aan. Ik denk dat het heel veel te maken heeft met waar je genoegen mee neemt, en kennelijk ligt onze lat niet zo hoog...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2008 14:22

Mijn moeder gaat wel eens naar de Aldi en dan neemt ze bitterlemon mee voor mijn man, en snoep voor de kerk ook voor mijn man 8)

Zelf ga ik altijd naar de Bas en doordeweeks naar de plaatselijke spar. Beleg en kipfilet haal ik ook bij de Bas. Gehakt, worst, biefstuk, schnitzels en al het andere vlees wat je kunt bedenken haal ik bij de plaatselijke slager.Ik ben net nog geweest, had voor 23 euro maar wel lekker vlees en beleg. (en toen had ik nog 2 euro gewonnen, kijk dat vind ik dan wel weer leuk...) Ik vind het naast dat het lekkerder is ook goed om de plaatselijke middenstand niet altijd voorbij te lopen. Het is dat de Spar veel dingen niet heeft maar anders zou ik daar gewoon alles halen. Wij moeten voor de bas 10 km rijden (heen terug) en dat kost ook weer benzine.

Medicijnen en cadeautjes etc haal ik ook zoveel mogelijk op dorp. Kleding hebben we hier helaas niet. Ja, kinderkleding maar dat is echt achterlijk duur, dan ga ik wel naar de HEMA :mrgreen:

Groente en fruit haal ik meestal meteen met de grote boodschappen. Anders blijf ik heen en weer rijden tussen winkels. Verse groente bij de Spar, heerlijk. Brood neem ik natuurlijk bij mn eigen werk vandaan mee, kost al niks en nu helemaal niet en het is nog lekker ook!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2008 14:27

Ik ga liever niet op vakantie dan dat ik moet beknibbelen op eten. Mijn man maakt ontzettend veel uren en wil dan ook wel lekker eten alstie thuis komt...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 dec 2008 14:59

Bij de Hema hebben ze ook erg leuke kinderkleding, dan denk ik ow leuk!!! en dan denk ik 1 seconde later: onee ik moet naar de damesafdeling kijken :lol:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 dec 2008 15:40

Haai schreef:
Harm-J schreef:
Haai schreef:Hier hebben we op donderdag altijd brooddag: drie broden voor de prijs van twee. Ik houd helemaal niet van brood, dus om het toch een beetje smakelijk te vinden haal ik het niet bij aldi of lidl, daar vind ik het niet zo lekker.
Wij doen trouwens altijd voor E35,- boodschappen per week en redden het daar makkelijk mee (dus levensmiddelen en schoonmaakproducten). Gewoon wat vaker bukken in de supermarkt en op de aanbiedingen letten.

Het hier bovenstaande maak je mij niet wijs. Zelfs het Nibud rekent per volwassene € 4,89 per dag aan voedingsmiddelen. Dit gaat dan alleen nog maar puur om de voeding. Dus niet om schoonmaakmiddelen, waspoeder etc..
Het normale voedings patroon per dag bestaat uit 2 broodmaaltijden, 1 warme maaltijd inclusief fruit. Dat redt je dus echt niet met 35 euro p/wk voor 2 personen of meer.

Het lijkt hier wel op het huishoud topic, het is wachten op iemand die nog meer, in dit geval lager biedt dan 35 euro. :mrgreen:

Ik kan het niet helpen, maar het is toch echt waar. Gewoon drie maaltijden per dag, iedere dag een stukje vlees en een koekje bij de koffie. Hoe het Nibud aan die berekening komt weet ik ook niet, en of er anderen zijn die nog minder uitgeven boeit me helemaal niet, wij redden het hiermee en hebben er echt meer dan genoeg aan. Ik denk dat het heel veel te maken heeft met waar je genoegen mee neemt, en kennelijk ligt onze lat niet zo hoog...

Ach ik red het soms met minder dan 35 euro hoor! Maar wel zonder luiers dan hé!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 dec 2008 15:51

Heb het even uitgerekend, een boodschappenlijstje voor 1 week:

5 kilo aardappels, 2 euro
zuurkool 0.30
annanas 0.60
rozijnen 0.50
rookworst 0.69
broccoli 0.99
vlees 1.99 (kippenvleugeltjes voor 1 avond)
roerbakgroenten 0.59
mienestjes 1
bamikruiden 0.65
kipfilet 1.50 (voor door de bami)
stoofpeertjes voor 1 euro
vlees voor 2.99
boontjes voor 1.99
vlees voor 2 euro
Soeppakje voor 1 euro
gehakt voor door de soep 1 euro
soepgroenten 0.59
patat voor zaterdag 1 euro per keer ongeveer
frikandellen zijn ongeveer 0.75 per keer
Melk 2 pakken per week voor 0.49 is dus nog geen euro
brood 3x 1,50 per stuk is dus 4.50
beleg voor max 2 euro per week
Koekjes voor 1 euro per pakje, doen we heel de week mee.
Appels 1 euro per kilo (1 kilo)
Bananen 1 euro per kilo (meestal 600 gram ofzo)
Mandarijnen 1 euro per kilo

Dan ben ik net 35 euro kwijt en heb ik voor 1 week genoeg te eten. De andere basisdingen haal ik per maand, dan ben ik ongeveer 50 tot 70 euro kwijt in die week.
Dus we redden het niet iedere week, maar ik heb als max 45 euro en probeer daar ook gewoon de luiers van te halen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 dec 2008 16:00

Van 45 euro kan ik in mijn eentje nog geen week leven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2008 16:28

dat komt omdat studenten alleen maar bieren drinken en uit gaan.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 dec 2008 16:32

... tjonge, jonge, wat zijn we weer lekker genuanceerd vandaag... :?
wel eens in een studentenstad van een basisbeurs van de IBG geleefd? Dan hou je nog nauwelijks geld over voor een blikje bier van de aldi... :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2008 16:35

sjonge jonge zeg. Rafaell weet heus wel wie het zegt hoor.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 dec 2008 16:48

o, ik begrijp het: je hebt het als grap naar Rafael bedoeld en hij weet ook dat je het grappig bedoeld hebt. Sorry voor mijn post, dan. (ik krijg nog wel eens het gevoel dat studenten vaak worden neergezet als grote zuipschuit/corpsbal/etc.... maar ik heb bijv. zelf alleen met heel veel geldzorgen en grote zuinigheid kunnen studeren, vandaar)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2008 16:49

k ben zelf ook student geweest.... dus weet ook wel hoe het is. :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 dec 2008 19:13

Evelien schreef:dat komt omdat studenten alleen maar bieren drinken en uit gaan.

:mrgreen:

Uitgaan scheelt overigens wel, als je even ergens wat gaat eten of drinken ben je al snel 10 - 20 euro kwijt en dan heb ik het over een lunch, want echt 'dineren' kost zo over de 50 euro met 2 personen :?

Terug naar “Archief”