eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 22:23

johannes1 schreef:
Vanwaar die blijdschap?

hoogwaarschijnlijk om het feit dat ie dan naar huis mag. wat treurig gesteld dat het Woord je hart niet mag binnendringen, Ichtus.

De kerk kan het niet vinden in de wereld, en de wereld moet van de kerk niets hebben. Maar blijft toch biddend opgaan onder Gods Woord.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 22:28

Poolrev schreef:
kurtyo schreef:Poolrev:
Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst?

Ja, je MAG blijdschap uiten in de kerk... Zingen: op hele noten die men daadwerkelijk als 'heel' beschouwd (en dus vier tellen per noot aanhoudt: oke iets overdreven maar you've got my point).

Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk?

Ik krijg bij veel dominees het beeld van de doodgraver uit de lucky lucke strips...

Dus dan maar Jongerendag...

En dit is waarom ik het niet eens ben met de EO-jd. Er worden er wel degelijk mee uit de kerk gehaald. Daar getuigen een paar van de bovenstaande reacties van. En is de kerk niet door God Zelf ingesteld?
Misschien grof gezegd, maar de met de EO-jd worden er mensen bij de kerk en Gods Waarheid vandaan getrokken, het is, ja, een instrument in de handen van de duivel.
Noem eens een voorbeeld van mensen die door de EO jd. van de kerk getrokken worden? Dat heb ik namelijk nog nooit gezien..... argumentatie graag
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 22:29

johannes1 schreef:
Vanwaar die blijdschap?

hoogwaarschijnlijk om het feit dat ie dan naar huis mag. wat treurig gesteld dat het Woord je hart niet mag binnendringen, Ichtus.
zou je iets trager willen oordelen johannes?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jan 2004 22:36

Het weinige dat ik in de kerk ervaar is de blijdschap als de dominee amen zegt.

de enige blijdschap vindt ie in het amen van de dominee, het is treurig als je geen blijdschap maar horen uit Zijn Woord.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 22:39

johannes1 schreef:
Het weinige dat ik in de kerk ervaar is de blijdschap als de dominee amen zegt.

de enige blijdschap vindt ie in het amen van de dominee, het is treurig als je geen blijdschap maar horen uit Zijn Woord.

In het abc des geloofs van Comrie wordt 'amen' als een uitdrukking van een geloofsdaad beschreven, maar is die blijdschap om een bevestigend amen, of een van de preek verlossend amen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2004 01:44

Dat laatste ben ik met je eens, maar dat is bij de meeste om mij heen juist niet het geval, ze gaan helemaal niet meer naar de kerk, maar de EO-jd was voor hun het 'opstapje' naar de wereld. Natuurlijk is het niet allemaal negatief, ik weet ook andere gevallen.

Licht toe. Ik heb nog nooit mensen door de EO-jongerendag verder van God vandaan zien raken, alleen maar dichterbij zien komen. En God is van alle tijden hoor. Het gaat Hem om je hart en niet of je op opwekking of popmuziek voor Hem zingt of met de psalmberijming van 1773

Dat is eerste, over m 'n engels is zeker niet waar, heb nl. een hele poos in de VS gewoond . Ik zie zeker geen verschil tussen een 'wereldse' videoclip en die van gospelartiesten. Dat is 1 van de dingen waarom ik gemengde gevoelens bij de EO-jd heb.

Ik hoor op het eerste gezicht ook geen verschil tussen een stuk orgelspel van een "heiden" en dat van een gelovige organist. Het gaat echter om de motivatie (doe je het voor jezelf of omdat je van God houdt en via de muziek over Hem aan anderen vertellen. En als je dat weet klinkt de muziek opeens heel anders en ga je ook dingen in de teksten ontdekken die van Hem vertellen.

Laatste EOJD was bijvoorbeeld Michael W. Smith er... als je bij hem niet kan horen aan de teksten dat het gospel is.... klopt er iets niet helemaal :)

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 23 jan 2004 02:26

Marnix schreef:Laatste EOJD was bijvoorbeeld Michael W. Smith er... als je bij hem niet kan horen aan de teksten dat het gospel is.... klopt er iets niet helemaal :)

Waarschijnlijk kun je dan geen Engels ;)
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jan 2004 10:47

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:......

eh ja, wat wil je daar mee zeggen??

niks ik had er iets neer gezet. Maar wou dat weg halen, lukte niet en toen heb ik het bericht maar even veranderd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2004 13:54

En dit is waarom ik het niet eens ben met de EO-jd. Er worden er wel degelijk mee uit de kerk gehaald. Daar getuigen een paar van de bovenstaande reacties van. En is de kerk niet door God Zelf ingesteld?
Misschien grof gezegd, maar de met de EO-jd worden er mensen bij de kerk en Gods Waarheid vandaan getrokken, het is, ja, een instrument in de handen van de duivel.

Wat een onzin. Ik ga naar de kerk en naar de EO jongerendag. Na zo'n EOJD heb ik juist weer een boost en ga ik met extra plezier naar de kerk omdat ik bij de EOJD weer hebt ervaren hoe super God is.

En dan de jongeren die naar de EO-jongerendag gaan onder het motto: "De kerk is saai dus dan maar naar de jongerendag". Ik zeg niet dat dit goed is. Maar ik vind het beter dat ze dan de kerk saai vinden en dus naar de EO-jongerendag gaan dan dat ze de kerk saai vinden en daarom maar nergens heen gaan en uiteindelijk misschien zelfs de kerk verlaten.

Mensen raken door de jongerendag niet van God af maar komen dichter bij Hem. Misschien dat er mensen die het in de kerk saai vinden en bij de jongerendag niet wel overstappen naar een charismatische kerk. Is dat erg? Zou jij liever die mensen in je eigen kerk houden waar ze niet meer bereikt werden met het evangelie?

Het spijt me om te zeggen maar niet de jongerendag is een instrument in de hand van de duivel..... Een taktiek van de duivel is om verdeeldheid onder christenen te zaaien, een andere taktiek is om mensen te doen geloven dat bepaalde dingen die het werkt van God zijn, dat helemaal niet zouden zijn. Jij doet daar nu helaas hard aan mee, ik hoop dat dat verandert.

Noem eens een voorbeeld van mensen die door de EO jd. van de kerk getrokken worden? Dat heb ik namelijk nog nooit gezien..... argumentatie graag

Inderdaad, ik ken die voorbeelden ook niet... ik ken alleen honderden voorbeelden van jongeren die er tot geloof zijn gekomen of voor wie het geloof weer is gaan leven. Wel ken ik voorbeelden van mensen die naar een andere kerk zijn gegaan, maar daardoor kwamen ze wel dichter bij God. Bedoel je soms jou kerk in plaats van dé Kerk?

Tja wat doe je in zo'n geval? Ik zal een 2 suggesties aandragen, oordeel zelf maar wat goed zou kunnen zijn:

- Er is iets ontzettend mis met hem. Hij moet zich snel bekeren en weer blijdschap gaan krijgen in het geloof. Daarom raad ik hem aan veel naar zijn kerk te blijven gaan.

- Als hij blijdschap mist klopt er iets niet in zijn relatie met God. Misschien staan vormen hem ook wel in de weg. Belangrijk is dat we veel met hem praten over het geloof en kijken waar de knelpunten zitten. Daarnaast zou het goed zijn als hij een keer naar bijvoorbeeld een EO-jongerendag of een jeugdkerk gaat, wellicht werkt dat vernieuwend en leert hij God en daarmee ook blijdschap wel opnieuw kennen.

Ik heb zelf ook in een geloofsdip gezeten en daar ben ik niet uitgekomen door naar mijn eigen kerk te gaan maar door naar een jeugdienst te gaan, en een EO-jongerendag heeft me ook erg geholpen. Wil je mensen helpen, wees dan op hen gericht en niet op jezelf, wees dan op God gericht en niet op je eigen kerk.

Wat die blijdschap betreft, ik mis het ook in de kerk... Mensen zijn het allicht wel maar je ziet het niet aan ze. Met een strak gezicht: "Ik ben zo blij" zingen, dat klopt voor mijn gevoel niet. Waarom zie je niet dat mensen blij zijn dat ze van God zijn? Daar is namelijk best reden voor.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 23 jan 2004 17:21

Om nog even hierop terug te komen

Ik spreek uit ervaring, de EO-jdag trekt je niet bij de kerk vandaan, maar helpt je daarmee! Een soort oppepper wat Marnix ook al zei.

En er zullen heus jongeren zijn die naar de EO-jdag gaan, maar verder niet naar de kerk gaan ofzo. Daar moeten we blij mee zijn, dat ze toch nog naar zulk soort evenementen willen. We moeten bidden en ze helpen in keuzes die ze maken.

Ik bedoel ik word echt blij als een niet gelovige vriend tegen mij zegt van 'ik wil dit jaar weer mee, het was echt super tof vorig jaar'
ik wist niet wat ik hoorde, en ik bid dat hij dit jaar God gaat ervaren, is het niet dit jaar dan volgend jaar.

En over de jongeren die alleen naar EO-jdagen gaan en verder hun geloof op een laag pitje laten branden; dat wist Jezus zelf ook al, dat vertelde Hij in de vergelijking van de Zaaier.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 23 jan 2004 17:40

Stacie schreef:Om nog even hierop terug te komen

Ik spreek uit ervaring, de EO-jdag trekt je niet bij de kerk vandaan, maar helpt je daarmee! Een soort oppepper wat Marnix ook al zei.

En er zullen heus jongeren zijn die naar de EO-jdag gaan, maar verder niet naar de kerk gaan ofzo. Daar moeten we blij mee zijn, dat ze toch nog naar zulk soort evenementen willen. We moeten bidden en ze helpen in keuzes die ze maken.

Ik bedoel ik word echt blij als een niet gelovige vriend tegen mij zegt van 'ik wil dit jaar weer mee, het was echt super tof vorig jaar'
ik wist niet wat ik hoorde, en ik bid dat hij dit jaar God gaat ervaren, is het niet dit jaar dan volgend jaar.

En over de jongeren die alleen naar EO-jdagen gaan en verder hun geloof op een laag pitje laten branden; dat wist Jezus zelf ook al, dat vertelde Hij in de vergelijking van de Zaaier.

Op de jongerendag is er ook nog eens nazorg waar mensen met je praten. De nazorg wordt altijd druk bezocht en mensen komen daar gewoon anders vandaan dan dat ze er heen gaan.
In de kerk hebben jongeren vaak het gevoel dat niemand echt om ze geeft, op de jongerendag zijn mensen die naar je luisteren, je bergijpen en met en voor je bidden!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: eo-jongerendag

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2004 15:46

Jo met de banjo schreef:beste lezers,

Bij godsdienst hebben wij een video van de eo-jongerendag gezien. Hierdoor zijn er grote discussies ontstaan met de leraar en de klas. Nou ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken. vandaar deze topic.

ff een nieuwsgierig vraagje wie heb jij voor godsdienst?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: eo-jongerendag

Berichtdoor JopieK » 24 jan 2004 16:13

Evelien schreef:
Jo met de banjo schreef:beste lezers,

Bij godsdienst hebben wij een video van de eo-jongerendag gezien. Hierdoor zijn er grote discussies ontstaan met de leraar en de klas. Nou ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken. vandaar deze topic.

ff een nieuwsgierig vraagje wie heb jij voor godsdienst?

Ras zei ze, vroeg ik ook al in PB. Ik heb Schouls gehad. Maar die geeft alleen bovenbouw.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2004 16:19

Schouls ken ik wel.

Ras zegt mij niks.....

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 24 jan 2004 16:26

Evelien schreef:Schouls ken ik wel.

Ras zegt mij niks.....

Is vrij nieuwe docent. Ik ken 'm ook zo niet hoor, maar wat niet is kan komen, hoop zeer binnenkort toestemming te krijgen van de uni (lerarenopl. Informatica) om stage te mogen lopen (Ebbers had toegezegd dat dat in principe bij hem kon, alleen nog toestemming nodig van Van Putten in dat geval)

Terug naar “Archief”