Angst voor de heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 11 okt 2008 07:37

Harold. schreef:Ik weet nog steeds niet wat ik me moet voorstellen met het:
"spreken in tongen".

Ik kan mij daar niet echt een voorstelling van maken.

Iemand die me dat kan gaan uitleggen?

Ik ben maar es wezen zoeken op internet, maar dan kom je oa op deze video uit:

Dat zijn dus excessen en het is niet goed om zaken te beoordelen aan de hand van excessen. Gekke sekten dopen ook en je zou toch ook de doop niet verwerpen op basis van excessen in sekten, die niets met de doop op zich te maken hebben?

Spreken in tongen heeft niets te maken met schudden en allerlei onbeheerste toestanden.

Wat is het dan? In Marc. 16:17 zegt Jezus dat spreken in tongen een van de tekenen is, die de gelovigen zullen volgen. Letterlijk vertaald staat er 'spreken in talen'. In Hand. 2 zien we dat als de discipelen de Heilige Geest ontvangen, dat ze plotseling in andere talen gaan spreken. Het blijken bestaande talen te zijn, want buitenlandse omstanders verstaan het. Kennelijk is dat een uitzondering, want in 1 Cor. 14:2 zegt Paulus - als regel - dat niemand het verstaat. Waar dient het dan voor? In de eerste plaats spreek je tot God (1 Cor. 14:2) en bouw je jezelf op (1 Cor. 14:4). Spreken in tongen is duidelijk niet bedoeld om je mee tot andere mensen te richten. Het heeft geen zin om voor de gemeente te gaan staan en luid tot de mensen in tongen te spreken en Paulus zegt ook, dat we dat niet moeten doen. Spreken in tongen hoort bij de intimiteit tussen de gelovige en God. Het is een persoonlijk gebed, waar je verstand niet bij betrokken is (1 Cor. 14:14). Paulus deed het veel (1 Cor. 14:18), zelfs meer dan de Corinthiërs, maar tot de gemeente richtte hij zich liever in mensentaal. Vooral vers 18 geeft aan, dat Paulus veel waarde hechtte aan deze gave, omdat hij er door werd opgebouwd. Het is trouwens opvallend, dat van alle geestesgaven, die in 1 Cor. 12 genoemd worden, er maar één is, die bedoeld is om jezelf te 'stichten' en dat is tongenspreken.

Samenvatted: Spreken in tongen is spreken in een door de Heilige Geest ingegeven taal, die geen mens - ook jijzelf niet - verstaat, tenzij de Geest je ook de vertaling geeft (1 Cor. 14:13). Ons verstand staat er buiten (dat zal overigens wel de voornaamste reden zijn, dat zovelen moeite hebben met dit onderwerp in onze westerse, rationele maatschappij). Het is iets bovennatuurlijks, waarbij God iets in ons binnenste doet.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 13 okt 2008 06:31

gerritse schreef:En wat Toronto en Lakeland betreft: dat zijn eendagsvliegen, die ik in mijn leven al vele heb meegemaakt. Zo gaat het veelal met allerlei uit- voornamelijk- de V.S. overgewaaide denkbeelden. Zij zijn zelden gebouwd op bijbelkennis-met-het hart en waaien al weer gauw over.

Maar elke dag worden er weer mensen tijdelijk of langdurig-tijdelijk door in de war gebracht.

Een goede, sterke gemeente.....daar kan je zoveel leren, zonder al die vermoeiende reizen naar Toronto, Lakeland of Nigeria.

Daag
Ger

Ger,

Dank je voor je visie op de genoemde zaken, maar wat versta je onder bijbelkennis-met-het-hart en waaraan kan ik een goede sterke gemeente herkennen?
Laat je leiden door Hem!

Aletta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aletta » 04 dec 2008 09:50

Ik ben niet bang dat ik zo ga schudden als bij Todd Bentley. Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook heel veel met de sfeer daar te maken had.

Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik tongentaal ook wel 'eng' vind. In mijn kerk staan ze daar best open voor (hoewel dat vrijwel nooit in het openbaar wordt gedaan) en het schijnt helemaal niet eng te zijn, maar ik ben toch altijd een beetje bang de controle over mezelf te verliezen. :?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Angst voor de heilige Geest

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2008 17:30

Tijn schreef:De angst voor het onbekende is iets wat niemand vreemd is volgens mij. De werking van de heilige Geest is voor veel mensen iets onbekends en daarom merk ik onder christenen (onder gereformeerden, hervormden, vrijgemaakten, maar ook onder evangelischen) ook vaak een angst voor de heilige Geest. Een reden hiervoor lijkt mij de uitspattingen van bijvoorbeeld de Toronto Blessing, waar mensen spontaan omvallen, in tongen gaan spreken, gaan trillen, hard beginnen te lachen, etc.

Zijn er mensen die zich in deze ‘angst’ herkennen of juist de heilige Geest met liefde omarmen en Hem de leiding van je leven in handen durft te geven?

Wat heeft de Toronto Blessing met de Heilige Geest uit te staan? Angst voor het eerste, is heel wat anders dan angst voor het tweede.
Als je het hebt over angst voor de Heilige Geest, bedoel je dan angst voor Hem zelf, of voor een bepaalde (charismatische) interpretatie van de geestesgaven?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Angst voor de heilige Geest

Berichtdoor Tijn » 09 dec 2008 07:54

Boekenlezer schreef:Wat heeft de Toronto Blessing met de Heilige Geest uit te staan? Angst voor het eerste, is heel wat anders dan angst voor het tweede.
Als je het hebt over angst voor de Heilige Geest, bedoel je dan angst voor Hem zelf, of voor een bepaalde (charismatische) interpretatie van de geestesgaven?

Het gaat mij om het punt dat veel mensen de heilige Geest alleen kennen vanuit die charismatische interpretaties van de geestesgaven en daar een bepaalde angst voor kennen.
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2008 08:33

De vraag is dan: Kennen ze de Heilige Geest wel echt of zijn ze ergens anders bang voor? Het kan angst zijn voor het onbekende, angst voor het radicale van de Geest, angst voor verandering want wie de Geest heeft blijft echt niet hetzelfde. Dat moet je onderzoeken. En dan denk ik dat die angst wel verdwijnt want uit niets van wat we in de Bijbel lezen over de Geest blijkt dat angst op zijn plaats is. Zou ook wat vreemd zijn, als je bang moet zijn voor de Trooster.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2008 18:02

Tijn schreef:Het gaat mij om het punt dat veel mensen de heilige Geest alleen kennen vanuit die charismatische interpretaties van de geestesgaven en daar een bepaalde angst voor kennen.

Dat men het niet zo heeft op de charismatische interpretatie van de geestesgaven, is begrijpelijk. Want daaraan is onlosmakelijk een theologie verbonden, die zich niet verdraagt met de gereformeerde theologie.
Maar dat is nog geen angst voor de Heilige Geest.

Ik hou er nooit zo van om over de Heilige Geest en Zijn werk te spreken, alsof dat een apart onderwerp betreft. De dingen integraal bekijken is beter.
Maar als het over de Heilige Geest en Zijn werk gaat, is Jesaja 57:15 wel een mooie tekst: Want zo zegt de Hoge en Verhevene, die in eeuwigheid troont en wiens naam de Heilige is: In den hoge en in het heilige woon Ik en bij de verbrijzelde en nederige van geest, om de geest der nederigen en het hart der verbrijzelden te doen opleven.
Kennen we dàt uit ondervinding?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 10 dec 2008 08:53

Marnix schreef:De vraag is dan: Kennen ze de Heilige Geest wel echt of zijn ze ergens anders bang voor? Het kan angst zijn voor het onbekende, angst voor het radicale van de Geest, angst voor verandering want wie de Geest heeft blijft echt niet hetzelfde. Dat moet je onderzoeken. En dan denk ik dat die angst wel verdwijnt want uit niets van wat we in de Bijbel lezen over de Geest blijkt dat angst op zijn plaats is. Zou ook wat vreemd zijn, als je bang moet zijn voor de Trooster.

Marnix, dat was ook mijn intentie van dit topic om bewustzijn op te wekken van de werking van de heilige Geest.

Boekenlezer schreef:Dat men het niet zo heeft op de charismatische interpretatie van de geestesgaven, is begrijpelijk. Want daaraan is onlosmakelijk een theologie verbonden, die zich niet verdraagt met de gereformeerde theologie.

Ik hou er nooit zo van om over de Heilige Geest en Zijn werk te spreken, alsof dat een apart onderwerp betreft. De dingen integraal bekijken is beter.
Maar als het over de Heilige Geest en Zijn werk gaat, is Jesaja 57:15 wel een mooie tekst: Want zo zegt de Hoge en Verhevene, die in eeuwigheid troont en wiens naam de Heilige is: In den hoge en in het heilige woon Ik en bij de verbrijzelde en nederige van geest, om de geest der nederigen en het hart der verbrijzelden te doen opleven.

Boekenlezer, eigenlijk ken ik de heilige Geest helemaal niet vanuit de gereformeerde theologie. Het enige wat ik ervan ken is die ene zin uit de apostolische geloofsbelijdenis: Ik geloof in de heilige Geest.
Maar ik ben het wel met je eens dat de heilige Geest door alles heen zit verweven in de bijbel en herken ook wel wat er in die tekst geschreven wordt. Maar vanuit het bewustzijn dat de heilige Geest in mij woont, is er veel verandert in mijn geloofsleven.
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2008 10:15

Boekenlezer schreef:
Tijn schreef:Het gaat mij om het punt dat veel mensen de heilige Geest alleen kennen vanuit die charismatische interpretaties van de geestesgaven en daar een bepaalde angst voor kennen.

Dat men het niet zo heeft op de charismatische interpretatie van de geestesgaven, is begrijpelijk. Want daaraan is onlosmakelijk een theologie verbonden, die zich niet verdraagt met de gereformeerde theologie.

Volgens mij gaat dat over de levendmaking? Ik hoop dat iedereen dat kent. Maar 1 tekst over wat de Geest doet wil niet zeggen dat Hij andere dingen niet doet. En dan kom ik in de Bijbel ook een hoop tegen over vruchten van de Geest en gaven van de Geest. Het is absoluut niet goed als we ons op 1 facet gaan focussen en je alleen op de gaven van de Geest focussen is denk ik nog minder goed dan als je je zou focussen op wat jij noemt, maar ook alleen je daarop focussen en de rest maar achterwege laten omdat we ons er niet zo goed raad mee weten, is ook niet goed. (overigens denk ik dat dat "en het hart der verbrijzelden te doen opleven" het werk van de Geest in gelovigen in de volle breedte omvat, met vruchten van de Geest en mogelijk gaven van de Geest)

Verder ben ik het met je eens dat we de dingen een beetje integraal moeten bekijken. Het werk van de Geest is Gods werk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chris7
Mineur
Mineur

angst voor de

Berichtdoor Chris7 » 10 dec 2008 16:59

Marnix,

Zoals meestal al het geval is bij jouw berichten, ben ik het dit ook weer met je eens.

Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken, dat in de refokerk, waar ik in ben opgegroeid, er vrijwel uitsluitend met Pinksteren over de Heilige Geest werd gesproken. Niet zo vreemd, dat je er dan maar bar weinig van begrijpt.

Wellicht heeft het iets te maken met het feit, dat ook Calvijn hier niet goed raad mee wist. Ik las hier enkele weken geleden een artikel over in het ND. Het is mij, alleen om deze reden al, niet duidelijk waarom er vaak zo lovend over Calvijn wordt gesproken. Volgens mij was hij ook maar een gewoon mens, zoals wij.

Op dit moment probeer ik mijn achterstand op dit punt wat in te halen, maar ook dat is een proces, heb ik gemerkt.
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2008 19:19

Er komen hier wel eens termen voorbij, waar ik een raar gevoel bij krijg. Maar misschien ligt dat aan de context waarin het ter sprake komt.

Zoals: de werking van de Heilige Geest. Dan moet ik hier spontaan denken aan een machine, die je al of niet in werking zet. (De werking van de computer: als je nou die en die knoppen bedient, dan doet hij dit en dat.)

Of: Op dit moment probeer ik mijn achterstand op dit punt wat in te halen, maar ook dat is een proces, heb ik gemerkt.
Alsof de Heilige Geest vooral afhankelijk is van wat jíj doet. Al moet ik toegeven dat dit een zin is, die je ook anders kan interpreteren. Maar het viel mij terecht of onterecht zo even te binnen.

Natuurlijk kun je het ook anders interpreteren. Als een HHK-dominee het heeft over de werking van de Heilige Geest, zal ik dat eerder vertalen als: het werken van de Heilige Geest. Dus meer als een soeverein Persoon, die zelf zijn beslissingen neemt. (Dat neemt toch niet weg dat ik die vertaalde verwoording mooier vind.)

Ik denk inderdaad dat dat aan de context ligt. Wordt er gediscussieerd over de Heilige Geest, dan gaan de gedachten immers onwillekeurig uit naar het charismatische en het evangelische.
En ja, charismatischen (pinkstergemeenten) hebben er een handje van om nogal hoog op te geven van wat een mens zoal kan bewerkstelligen.

Soms geeft je gevoel/intuïtie van die signalen af, die wel eens meer zeggen dan je denkt. En ik denk dat dat hier ook zo is. Vaak heb ik de neiging een gevoel weg te moffelen, maar het kan wel eens goed zijn om dat niet te doen. Het is alsof ik nu ineens veel beter begrijp wat dr. W. van Vlastuin schreef: dat er in dat charismatische een andere theologie meekomt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2008 19:21

Marnix schreef:De vraag is dan: Kennen ze de Heilige Geest wel echt of zijn ze ergens anders bang voor? Het kan angst zijn voor het onbekende, angst voor het radicale van de Geest, angst voor verandering want wie de Geest heeft blijft echt niet hetzelfde. Dat moet je onderzoeken. En dan denk ik dat die angst wel verdwijnt want uit niets van wat we in de Bijbel lezen over de Geest blijkt dat angst op zijn plaats is. Zou ook wat vreemd zijn, als je bang moet zijn voor de Trooster.

Dat is inderdaad iets wat huivering bij ons kan opwekken: de controle uit handen geven, en je helemaal overgeven aan God. Door de zondeval hebben we daar een instinctieve afkeer van. Het is ook nogal een ommekeer in je leven!
Overigens moet ik zeggen dat je hier wel nadrukkelijk en volgens mij nogal eenzijdig de Geest noemt. Waarom niet gewoon God? God is toch Eén? Of hebben de moslims toch gelijk als ze zeggen dat de christenen drie goden leren?

Tijn schreef:Maar vanuit het bewustzijn dat de heilige Geest in mij woont, is er veel veranderd in mijn geloofsleven.

Misschien een beetje een erg directe vraag, maar: wat is er dan veranderd?
Dat er een God is, die in je werkt als je in Hem gelooft, lijkt mij nou niet zo'n verrassend gegeven. En natuurlijk zul je dat dan ook ervaren.
Maar de Heilige Geest gaat toch niet pas in je werken, als je je bewust van Hem wordt?

Marnix schreef:Het is absoluut niet goed als we ons op 1 facet gaan focussen...

Natuurlijk niet. Maar dat is mijn voorstel dan ook niet.

Chris7 schreef:Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken, dat in de refokerk, waar ik in ben opgegroeid, er vrijwel uitsluitend met Pinksteren over de Heilige Geest werd gesproken. Niet zo vreemd, dat je er dan maar bar weinig van begrijpt.

Wellicht heeft het iets te maken met het feit, dat ook Calvijn hier niet goed raad mee wist.

Dr. A.N. Hendriks heeft inderdaad wel geconstateerd dat er op dit punt wat weinig gebeurd is in de gereformeerde theologie. Dus het kan best zijn dat je een punt hebt.
Overigens is hij bepaald geen voorstander van het charismatische denken.

Veelal is een tekort een reactie op een ketterse/sectarische overaccentuering. Omdat bepaalde secten sommige leringen met kracht propageren, worden de anderen die het er niet mee eens zijn dan huiverig om het over dat onderwerp te hebben. Een bepaald onderwerp/leerstuk wordt dan vooral het domein van buitenkerkelijke secten. Dat is wel meer gebeurd, hoe jammer dat ook is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 dec 2008 22:06

Chris7 schreef:Ik kan alleen uit mijn ervaring spreken, dat in de refokerk, waar ik in ben opgegroeid, er vrijwel uitsluitend met Pinksteren over de Heilige Geest werd gesproken. Niet zo vreemd, dat je er dan maar bar weinig van begrijpt.

Wellicht heeft het iets te maken met het feit, dat ook Calvijn hier niet goed raad mee wist.

Nu breekt wel een beetje mijn klomp. ;)
Want Calvijn wordt door mensen die er een beetje verstand van hebben (zie hier en hier), wel de theoloog van de Heilige Geest genoemd.
Misschien komt je ervaring in je omgeving (misschien gevoed door latere theologie) wel niet zo overeen met wat de reformator uit Geneve nu echt leerde?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2008 08:46

Boekenlezer schreef:Er komen hier wel eens termen voorbij, waar ik een raar gevoel bij krijg. Maar misschien ligt dat aan de context waarin het ter sprake komt.

Zoals: de werking van de Heilige Geest. Dan moet ik hier spontaan denken aan een machine, die je al of niet in werking zet. (De werking van de computer: als je nou die en die knoppen bedient, dan doet hij dit en dat.)

Dat is het nou juist niet. De charismatische kant moet voor dat denken uitkijken, de gereformeerde kant echter net zo goed. Want wordt het idee dan niet af en toe: Een machine die je niet in werking zet, hij werkt toch wel? Ik werk dit in het volgende stukje iets uit:

Of: Op dit moment probeer ik mijn achterstand op dit punt wat in te halen, maar ook dat is een proces, heb ik gemerkt.
Alsof de Heilige Geest vooral afhankelijk is van wat jíj doet. Al moet ik toegeven dat dit een zin is, die je ook anders kan interpreteren. Maar het viel mij terecht of onterecht zo even te binnen.

De Geest is niet afhankelijk van wat je doet. Tegelijkertijd moeten we ook niet denken dat wat we hiermee doen allemaal overbodig is. Ik kan daar heel lang en breed over gaan uitwijden, maar ik denk dat Paulus hierin glashelder is. Hij zegt in 1 Kor 12 dat we allen gedoopt zijn in één Geest en allen van één Geest doordrenkt. (we worden gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest waarbij de specifieke werkingen van alledrie ook worden benadrukt ). Vervolgens somt hij allerlei gaven op: Wonderen verrichten, gave van genezing, bijstand verlenen, leiding geven, klanktaal, en zegt dat niet iedereen de gave van genezing heeft, niet iedereen de gave van klanktaal, niet iedereen de gave van leiding geven. En dan is er die aansporing: 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.
. Doen we dat? Of vinden we dat bij sommige gaven ook eng? Waarom doen we dat wel bij de gave van bijstand verlenen en de gave van leiding geven, maar niet bij die andere gaven die net zo goed in het lijstje staan?

De Geest is niet afhankelijk van ons maar we worden wel opgeroepen te streven naar die gaven. Als ik goed leiding kan geven maar er is totaal geen aandacht hiervoor in de gemeente, dan is het logisch dat die gave niet wordt ingezet. (verschil is dat je het leiding kunnen geven ook wel buiten de gemeente om kunt ontdekken). We moeten streven naar die gaven, dat wil niet zeggen dat we ze op een bepaalde manier moeten verkijgen, we moeten ze denk ik vooral ontdekken en dan inzetten. Hoe dat precies moet is een moeilijk verhaal, maar daarmee kunnen we deze oproep van Paulus niet links laten liggen.

Natuurlijk kun je het ook anders interpreteren. Als een HHK-dominee het heeft over de werking van de Heilige Geest, zal ik dat eerder vertalen als: het werken van de Heilige Geest. Dus meer als een soeverein Persoon, die zelf zijn beslissingen neemt. (Dat neemt toch niet weg dat ik die vertaalde verwoording mooier vind.)

Dat bedoel ik ook, het gaat om het werk van de Geest. De Geest wil in mensen wonen en door hen werken op allerlei manieren, zoals Paulus beschrijft. Het werken van de Geest is dan inderdaad al een betere verwoording.

Ik denk inderdaad dat dat aan de context ligt. Wordt er gediscussieerd over de Heilige Geest, dan gaan de gedachten immers onwillekeurig uit naar het charismatische en het evangelische.
En ja, charismatischen (pinkstergemeenten) hebben er een handje van om nogal hoog op te geven van wat een mens zoal kan bewerkstelligen.

Soms is dat zo, soms ook niet. Genoeg mensen daar die zich bewust zijn van dat de Geest het is die werkt, en niet wij, maar dat de Geest wel door mensen heen wil werken. We mogen wat dat betreft kritisch zijn maar kunnen denk ik wel wat leren over dat streven naar de hoogste gaven. We moeten niet denken: Als de Geest het geeft komt het toch wel tot uiting dus streven is overbodig. Maar de insteek mag nooit zijn: Wij moeten het doen. Maar: De Geest wil ook door ons heen werken.

Dat is inderdaad iets wat huivering bij ons kan opwekken: de controle uit handen geven, en je helemaal overgeven aan God. Door de zondeval hebben we daar een instinctieve afkeer van. Het is ook nogal een ommekeer in je leven!
Overigens moet ik zeggen dat je hier wel nadrukkelijk en volgens mij nogal eenzijdig de Geest noemt. Waarom niet gewoon God? God is toch Eén? Of hebben de moslims toch gelijk als ze zeggen dat de christenen drie goden leren?

God is één, in drie personen. Alledrie werken ze op een specifieke wijze, en dat werk vormt samen het geheel. In dit topic gaat het over hoe de Geest werkt en dat sommige mensen daar bang voor zijn, daar gaat mijn reactie dan ook over. Er wordt in de Bijbel vaker over de Geest in het bijzonder gesproken (bijv. Joh 14, Joh 16, 1 Kor 12) en dan staat er ook Trooster, Geest... en niet God. Dat de Geest God is en zijn werk Gods werk is klopt, maar de Bijbel splits Gods werk ook wel eens op in de Vader, de Zoon en de Geest. Daarom geloven we in één God, maar tegelijkertijd ook in drie goddelijke personen.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 dec 2008 10:02

Boekenlezer schreef:
Tijn schreef:Maar vanuit het bewustzijn dat de heilige Geest in mij woont, is er veel veranderd in mijn geloofsleven.

Misschien een beetje een erg directe vraag, maar: wat is er dan veranderd?
Dat er een God is, die in je werkt als je in Hem gelooft, lijkt mij nou niet zo'n verrassend gegeven. En natuurlijk zul je dat dan ook ervaren.
Maar de Heilige Geest gaat toch niet pas in je werken, als je je bewust van Hem wordt?

Vanuit dat bewustzijn is God voor mij een stuk dichterbij gekomen. Voor die tijd was God voor mij op afstand.
En nee, de heilige Geest gaat inderdaad niet pas werken als je je bewust van hem wordt, want als dat zo zou zijn, dan hebben we zelf een hand in de wedergeboorte, terwijl de bijbel leert dat de Geest dat bewerkstelligt. Maar zodra je de heilige Geest meer de ruimte geeft in je leven, zal je zelf steeds meer merken dat Hij in je woont. En door die ruimte, zal je het vaderhart van God steeds beter leren kennen en meer en meer op Jezus gaan lijken.
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”