Liefje schreef:Wij hebben nu tijdelijk tot eind Januari een ford focus van 2008 een
benzine opzich rijdt hij erg lekker alleen het nadeel is als je 120 rijdt dan
maakt hij ruim 4000 toeren en dat is niet fijn.
Dan zal het wel een
Focus 1.4 zijn. 4000 rpm bij 120 km/h is inderdaad veel.
Een bekende heeft een
Focus 1.8 TDCicommon-rail diesel. Die is tamelijk stil.
(
Common-rail diesel wordt vaak aangeduidt met een C of H. De brandstof wordt
onder hoge druk ingespoten. Het leidt tot hogere prestaties, en een
mooier/stiller draaiende motor.)
De nieuwe Focus is leverbaar met 1.6 (100 en 109 pk) en 2.0 (136 pk)
diesels. Allen common-rail.
De 2.0 uitvoering evt. met
powershift. Een DSG-versnellingsbak, waarbij
schakelen bijna vloeiend gaat.
SmartJan schreef:Helaas, dit wordt door de medeweggebruikers niet als voordeel gezien.....
Zet hem maar bij de gecombineerde voor-/na-delen neer
Stille electrische auto's hebben inderdaad ook nadelen. Er zijn aanrijdingen
door ontstaan. Maar daar is nog wel iets aan te doen. En als alle voor-
en nadelen op een rij gezet worden, denk ik dat de balans overhelt naar
het positieve. Treinen worden al heel lang aangedreven door
electromotoren. Toevoer via een net kan niet bij auto's, en dat was
het probleem. Maar dit, de opslag van energie, is nu enigszins opgelost.
Voorlopig verandert er misschien nog niet veel. Maar ik acht het heel
goed mogelijk dat binnen vijf jaar het aandeel sterk toeneemt.
Even wennen, geen uitlaatgeronk meer, geen tikkende kleppen.
Maar ook, veel schoner, eenvoudiger, rendabeler (automotoren hebben
een rendement van ca. 20 - 35%, electromotoren 80%), en net zo
krachtig.
TheKeimpe schreef:Daar heeft onze Zafira ook last van. Voordeel is dat je automatisch niet
harder dan 110 km/uur gaat rijden als je naar de radio/cd wilt luisteren.
Zafira's zijn er met CR (close ratio) en WR (wide ratio) versnellingsbakken.
Waarschijnlijk heb je dan een uitvoering met CR-bak. Mijn Opel (Meriva
1.6) draait bij 120 km/h 3000 omw./min. Je hoort dan alleen wat windgesuis,
en de banden. En is daardoor misschien ook zuiniger: bij 120 km/h 1:
16.
Post over close en wide ratio.
Waardebepaling
Zoals in een vorige post vermeld, is er een
ANWB/Bovag koerslijst.
Op de site van autoweek.nl is ook een item 'waardebepaling'.
Voorbeeld voor de Opel Zafira 1.6 2000: €6200; €4800 (ver- en inkoop).
(Link 'waardebepaling' in donkergrijze balk.)
Toyota Avensis 1.6 1999: €4200; €2900.
De bedragen zijn niet altijd realistisch. Advertenties nakijken, o.a. op
Speurders en Marktplaats, kunnen ook een redelijk beeld geven van de
marktwaarde.