homoseksuele gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

homoseksuele gevoelens

Berichtdoor heiden » 21 jan 2004 03:57

Dag allemaal,

In de rubriek "vragen", schrijft een 18-jarige jongen dat hij homoseksuele gevoelens heeft. En dan wordt er door ene dominee Vreugdenhil o.a. het volgende gezegd: "Toch wil ik je nog zeggen dat ik iemand ken die genezen is van deze geaardheid".
Alsof het een ziekte is, waarvan je kunt genezen. Er is allang aangetoond dat homoseksuele mensen een genetische afwijking (klinkt wat fout, is niet zo bedoeld) hebben. Hoe zou zoiets moeten genezen meneer Vreugdenhil? spontane genmutatie?
Ik probeer me nog enigzinds in te houden in deze posting, maar eigenlijk kan ik niets anders dan alleen maar heel erg kwaad worden door zo´n antwoord. Die jongen kan door zo´n onzin-antwoord ernstig in de psychische problemen komen.
Ik ben benieuwd hoe andere mensen op dit forum hier over denken en eigenlijk zou ik ook wel een reactie van dhr. Vreugdenhil willen (ik weet niet of hij dit forum leest).

groet Heiden

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 07:57

Het ligt er aan in welke mate je homo ben. Als je bisexueel ben, kun je natuurlijk van de homosexualiteit afblijven. Indien je niets voor het andere geslacht voelt en hevige gevoelens heb voor je eigen geslacht, dan lijkt mij het ook onwaarschijnlijk dat je er van "genezen" kan worden. Toch ken ik voorbeelden waar dit in feite gebeurde. Deze mensen zijn niet plotseling hetero geworden, maar hebben hun homosexuele gevoelens in grote mate onder controle gekregen. (En dat is wat anders dan onderdrukken!)

Maar er bestaan inderdaad heel wat misstanden rond homosexualiteit. Ook op andere gebieden kan het bond zijn. Zo zei een dominee eens dat depresiviteit een grove zonde was.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 10:03

LIgt er aan, ik vind het ook cru klinken als je zegt dat het een ziekte is, en zou het zelf ook zo niet zeggen. Maar als het een genetische afwijking is (door een negatieve mutatie) zou je het als niet-gezond of niet-normaal kunnen bestempelen. Maar dat is puur zakelijk, erg netjes om ziets te zeggen vind ik het niet.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

everlastingman
Mineur
Mineur

Re: zieke ideeen

Berichtdoor everlastingman » 21 jan 2004 11:17

heiden schreef:In de rubriek "vragen", schrijft een 18-jarige jongen dat hij homoseksuele gevoelens heeft. En dan wordt er door ene dominee Vreugdenhil o.a. het volgende gezegd: "Toch wil ik je nog zeggen dat ik iemand ken die genezen is van deze geaardheid". Alsof het een ziekte is, waarvan je kunt genezen. Er is allang aangetoond dat homoseksuele mensen een genetische afwijking (klinkt wat fout, is niet zo bedoeld) hebben.

Ik betwijfel me of het wel een "genetische afwijking" is en ik acht dat ook niet bewezen. Ik denk namelijk dat homofile gevoelens een "psychische afwijking" is waarbij zo iemand zich tot jongens is gaan richten. Er zijn gevallen waarbij een getrouwde man na jaren opeens homofile gevoelen krijgt, of homofielen die ineens hetero zijn geworden, dat komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Er kan in dat geval dus geen sprake zijn van een "genetische afwijking".
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jan 2004 12:16

Ik vind dat je heel voorzichtig hiermee moet zijn. Ik ken een aantal homosexuele mensen, die wil ik niet kwetsen met een oordeel..........

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: zieke ideeen

Berichtdoor JopieK » 21 jan 2004 13:22

everlastingman schreef:
heiden schreef:In de rubriek "vragen", schrijft een 18-jarige jongen dat hij homoseksuele gevoelens heeft. En dan wordt er door ene dominee Vreugdenhil o.a. het volgende gezegd: "Toch wil ik je nog zeggen dat ik iemand ken die genezen is van deze geaardheid". Alsof het een ziekte is, waarvan je kunt genezen. Er is allang aangetoond dat homoseksuele mensen een genetische afwijking (klinkt wat fout, is niet zo bedoeld) hebben.

Ik betwijfel me of het wel een "genetische afwijking" is en ik acht dat ook niet bewezen. Ik denk namelijk dat homofile gevoelens een "psychische afwijking" is waarbij zo iemand zich tot jongens is gaan richten. Er zijn gevallen waarbij een getrouwde man na jaren opeens homofile gevoelen krijgt, of homofielen die ineens hetero zijn geworden, dat komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Er kan in dat geval dus geen sprake zijn van een "genetische afwijking".

Een genetische afwijking is idd grote onzin. Het kan wel zijn dat een en ander te maken heeft met de chemie van het lichaam, ligt dan eerder aan werking van de hipofyse e.d. dan de genen zou ik zo zeggen.
Voor een deel zal een en andere aan karakter en aan opvoeding liggen: nurture en nature verhaal. Ik denk dat homofilie op dit moment een flink modeverschijnsel is en dat er best wat mensen zijn die daardoor beinvloed worden.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2004 16:00

Dat grote opwinden over dingen dat heb ik ook gehad, het is tegenwoordig veel minder.

Je moet gewoon denken dat die dominee niet beter weet en dat hij enige zelfkennis zou moeten hebben. Een dominee kan mijns inziens ook niet echt iemand helpen die worstelt met zijn homo-gevoelens. Zeker niet door te doen of het een ziekte is.

Die dominee is zelf ziek in zijn hoofd dat hij dit zo zegt.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 jan 2004 17:22

Hoi Heiden,

Je zou eens kunnen lezen hoe een christenhomo hier tegen aankijkt. Is wel verhelderend, denk ik.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3896

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 21 jan 2004 17:49

Homosexueel wordt je niet door opvoeding of alleen omgevingsfactoren. Het is altijd een combinatie van factoren.
Het is ook onzin om te denken dat het een ziekte is die je kunt behandelen. Een aantal mensen stelt dat het een modetrend is om te denken dat het een genetisch afwijking is, maar ik zou daar erg terughoudend mee zijn om daar zonder kennis van zaken over te oordelen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 21 jan 2004 18:07

dr ernie schreef:Homosexueel wordt je niet door opvoeding of alleen omgevingsfactoren. Het is altijd een combinatie van factoren.
Het is ook onzin om te denken dat het een ziekte is die je kunt behandelen. Een aantal mensen stelt dat het een modetrend is om te denken dat het een genetisch afwijking is, maar ik zou daar erg terughoudend mee zijn om daar zonder kennis van zaken over te oordelen.

het is in dit geval een trend, dat het niet 'erg' is om ervoor uit tekomen.
nee, wees 'blij'dat je uit die kast gekomen bent! :mrgreen:

Nou, door heel veel media word het soort van gestimuleert waardoor jongeren vaak die kant op gaan terwijl ze niet eens homosexueel zijn!
Ze zijn alleen een beetje onzeker op dat gebied, en daardoor komen er veel jongeren in de problemen.

Ik ben vanmening dat homosexualiteit een combinatie is van Psychische en chemische factoren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 21 jan 2004 18:28

Voordat we weer allerlei vreemde verhalen het zwerk intoveren en dominees allerlei fabelachtige uitspraken in hun mond gelegd krijgen... De betreffende predikant heeft het over (slechts) 1 voorbeeld uit zijn omgeving. Waarom zou dat niet kunnen? Andersom zijn die voorbeelden er ook. En dat nog afgezien van het feit dat een christen gelooft dat God de meest onmogelijke wonderen kan verrichten. Als Je uit de dood kunt opstaan, dan lijkt me het veranderen van een homo in een hetero een fluitje van een cent.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 21 jan 2004 20:58

Ik vind het enigzins gevaarlijk om als dominee dergelijke uitspraken te doen. Uiteraard is er voor God niets onmogelijk. Hierdoor is echter niets zeker en kun je alles wel in twijfel trekken.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 24 jan 2004 01:31

Ik heb de reacties gelezen en ik ben blij om te horen dat er nog een enkeling is die het met me eens is dat zo'n uitspraak van een dominee nergens over gaat.

Wat me helaas wel weer opvalt is dat er hier gewoon mensen zijn die bepaalde wetenschappelijk bewezen feiten gewoonweg ontkennen. Het heeft helemaal NIETS te maken met omgevingsfactoren, opvoeding, trends, ziekte, chemie of modeverschjnselen. HET IS EEN GENETISCHE AFWIJKING.

In de krant (dacht NRC) heeft vorig jaar een heel stuk gestaan over fruitvliegjes (die vaak gebruikt worden voor genetische proeven) waarbij het wetenschappers gelukt is dit gen heel eenvoudig aan of uit te schakelen.

Lees eens een keer een andere krant dan het RD zou ik zeggen. Kun je nog een keer wat leren ook.

Heiden 8)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 jan 2004 01:36

heiden schreef:Wat me helaas wel weer opvalt is dat er hier gewoon mensen zijn die bepaalde wetenschappelijk bewezen feiten gewoonweg ontkennen. Het heeft helemaal NIETS te maken met omgevingsfactoren, opvoeding, trends, ziekte, chemie of modeverschjnselen. HET IS EEN GENETISCHE AFWIJKING.

Er zijn inderdaad studies die dat uitwijzen. Zoals er ook studies zijn die wijzen op andere factoren. Laten we niet doen alsof de wetenschap hier al uit is.

Hoe verklaar je overigens de verandering waar Ds. Vreugdenhil het over heeft als er sprake is van een genetische afwijking?

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 24 jan 2004 02:02

Zo je bent nog laat op henkie :)

Ik wil niet voorbij gaan aan het feit dat er ongetwijfeld mensen zullen bestaan die onder invloed van andere factoren het 'idee' hebben dat ze homoseksueel zijn, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Dit is echter een zeer kleine minderheid.

Ik geloof alleen niet in die 'verandering', maar zie het meer als een ontkenning. Ik ken zelf iemand in mijn omgeving die jarenlang ontkent heeft dat hij homoseksueel was. Hij was (misschien nog steeds, dat weet ik niet) lid van een zgn 'zware kerk' en heeft gewoon een gezinnetje met 5 kinderen. Toch is hij op latere leeftijd (schat hem ongeveer 50) van zijn vrouw gescheiden, nadat zij erachter was gekomen dat hij stiekum een homoseksuele relatie met iemand had.
Ik kan me zo voorstellen dat hij het al die jaren dat hij met zijn vrouw getrouwd is geweest geestelijk heel moeilijk heeft gehad. Daarom maak ik me dus ook zo boos over het antwoord van die dominee. Misschien staat die jongen eenzelfde lot te wachten. Als dit zo is, dan is dat toch erg!!!!!!!

Petje af voor die Jeroen trouwens, dat moet wel gezegd worden. Om in zo'n 'vijandige' omgeving een dergelijk onderwerp bespreekbaar te willen maken. Voor iemand als ik, die de bijbel niet als 'waar' aanneemt, komt het alleen zo raar over als iemand zichzelf in allerlei bochten moet wringen om maar niet met zijn geloof in botsing te komen. Ik zie het dus alsof hij zichzelf, door zijn geloof, onnodig pijn doet. Snap je een betje wat ik bedoel?

groet Heiden 8)

Terug naar “Archief”