mohamed schreef:Lovely schreef:mohamed schreef:Lovely schreef:mohamed schreef:Carl schreef:wanneer ben je een christen?
je broer
Carl
(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)
Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.
Mar 12,31En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.
Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!
Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?
Moslim!

Zonder dollen, jazeker.
Imraan 3102 O u die gelooft vreest Allah zoals het behoort en sterft niet tenzij u Moslim bent
Als we de naam Christus vanuit het Grieks naar het Nederlands vertalen is de letterlijke betekenis ‘gezalfde’. Dit woord, werd door de Joden vooral gebruikt voor koningen en priesters maar ook voor de Messias. Kortom Jezus de gezalfde, een eervolle naam dus voor deze bijzondere verlossende mensenzoon.
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven" aldus Christus.
Wat je nu doet is mij woorden in de mond leggen, maar de term 'christenen' heeft Christus niet genoemd en daar had ik het over.
Een leuke wetenswaardigheid in deze is het volgende:
'...en gij zult met een nieuwe naam genoemd worden,
welke de mond des HEEREN uitdrukkelijk noemen zal. ' (jes 62,2)
'...maar zijn knechten
zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)
Was die nieuwe naam soms christenen?
'En het is geschied, dat zij een geheel jaar samenvergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat
de discipelen voor het eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.'(Hand 11,26)
Het antwoord is: absoluut niet. Want de discipelen werden voor het eerst christenen genoemd, nadat Jezus al ten hemel gevaren was. Dus nogmaals: de term christenen heeft God nooit gebezigd.
Ten eerste wil ik je sterk afraden om Bijbelteksten door elkaar heen te halen en ze uit hun verband te rekken, zoals ook Laila veelvuldig doet. Geef voortaan de tekst in zijn geheel weer en plaats daarbij je vraag op deze manier voorkom je een mis-communicatie.
Je hebt het over de volgende tekst:
13 Daarom – dit zegt God, de HEER:
Mijn dienaren zullen eten,
maar jullie zullen honger lijden;
mijn dienaren zullen drinken,
maar jullie zullen dorst lijden;
mijn dienaren zullen zich verheugen,
maar jullie zullen te schande staan;
14 mijn dienaren zullen juichen van vreugde,
maar jullie schreeuwen het vertwijfeld uit
en weeklagen, vanwege een gebroken geest.
15 De naam die jullie nalaten
wordt door mijn uitverkorenen gebruikt
wanneer zij iemand vervloeken:
‘Zo zal God, de HEER, je doden!’
Maar mijn dienaren geef ik een andere naam,
16 die in dit land zal dienen
als zegenspreuk en eedformule:
‘Bij de waarachtige God’.
Dan zal alle ellende van vroeger vergeten zijn,
verborgen voor mijn ogen.
In deze tekst gaat het niet om een specifieke naam, het gaat erom ‘je naam rein, hoog te houden’. Dan kan je eruit lezen als je de gehele tekst leest en niet alleen de helft van een zin. Het gaat hier om je aanzien. Als jij liegt en bedriegt krijg je in je omgeving een slechte naam, ben je eerlijk en stel je andere boven jezelf, dan zal je omgeving je een goede naam doen toekomen. Uiteindelijk heeft God hier invloed op hoe jij wordt genoemd en hoe de mensen jou zien, God de Almachtige.
Uit je schrijven maak ik op dat je ervan uitgaat dat ‘Christenen’ niet erkent worden door God. Want Jezus heeft nooit de naam Christenen genoemd terwijl hij dat wel had moeten doen, daarbij noem je de volgende tekst:
1 Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem ben ik niet stil,
totdat het licht van haar gerechtigheid daagt
en de fakkel van haar redding brandt.
2 Alle volken zullen je gerechtigheid zien,
alle koningen je majesteit.
Men zal je noemen bij een nieuwe naam
die de HEER zelf heeft bepaald. 3
Je zult een schitterende kroon zijn
in de hand van de HEER,
een koninklijke tulband
in de hand van je God.
4 Men noemt je niet langer Verlatene
en je land niet langer Troosteloos oord,
maar je zult heten Mijn verlangen
en je land Mijn bruid.
Lees het volgende wat Jezus heeft gezegd:
Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij.
Dus niemand kan bij de Vader komen door Christus te aanvaarden als de Messias, zijn volgelingen zijn dan ook logischer wijs Christenen te noemen. Maar wie heeft deze naam bepaald? Je haalt de volgende - en overigens zeer mooie - tekst aan:
Hierna vertrok Barnabas naar Tarsus om Saulus te zoeken, 26 en toen hij hem gevonden had, nam hij hem mee naar Antiochië. Een heel jaar lang kwamen ze met de gemeente daar bijeen en gaven ze onderricht aan tal van mensen. Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd
De leerlingen vielen op en werden door de mensen ‘Christenen’ genoemd, of terwijl de volgelingen van de Jezus Christus. Hoe mooi kan dit wel niet zijn, dat ze zelfs door de mensen volgelingen van Jezus werden genoemd? Uiterst opmerkelijk, je ziet weer de
macht van God, die
spreekt via de mensen en
bepaald dat '*Christenen' de volgelingen van Christus zijn, de enige Messias. Daarmee zijn Christenen dus het verlangen van God.
* Overigens geldt dat niet dat iedereen die zich 'Christen' noemt, een Christen is. Maar daar is al eerder over gesproken op dit forum.