mohamed schreef:MissF schreef:Ach, wij wonen ook heel dicht bij de kerk, en in het begin werd ik ook knetter ervan. Elk half en heel uur een liedje op het carrillon (en dan rond deze tijd continu dezelfde Sinterklaasliedjes) en elk kwartier een keer slaan.

Dan was ik wss verhuisd naar Israël, lekker in Jeruzalem luisteren naar het melodische gezang van de Imams en hun uplifting preken!

Nu hoor ik het amper meer. Het went echt wel. En voor ons is het heel handig, op zondag. Dan hoor ik precies wanneer ik moet gaan wil ik precies op tijd komen. Bij ons zitten er trouwens twee gemeentes in 1 kerk, dus dat ding gaat 4 x per dag een tijd. Maar voor mij geldt dat echt niet als oproep hoor, ik ga niet 4 x

Ik stoor me er gewoon niet aan, dat leeft veel prettiger

Als je ze niet meer hoort, dan word je denk ik ook al niet meer wakker van een wekker?

Woon je in Istanbul ofzo? Of is er ene plek in nederland waar we elkaar inmiddels tolereren?

Daar werd ik trouwens ook maar 2x wakker van het ochtendgebed door de minaretten en daarna sliep ik er prima doorheen.
Wat dat niet meer horen betreft, de mens heeft de kwaliteit om selectief te negeren. Iemand die aan het spoor woont wordt op een gegeven moment nog wel wakker van de wekker maar niet van langsdenderende goederentreinen. En zo kan dat met kerkklokken ook.
Overigens vind ik het wel mooi als een carillion speelt, lekker sfeervol. Zondagochtend tien minuten lang bel monotoon laten luiden is een ander verhaal, dat is nutteloos en mogen ze van mij wel afschaffen. Als een disco tien minuten lang een beat door de omgeving zou laten dreunen om daarmee te kennen te geven dat er een feest is zouden de meeste kerkmensen zich daar ontzettend aan storen. Ga dan ook niet zelf op zo'n irritante manier de hele wijk laten horen dat er een eredienst is.