de kracht van woorden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

de kracht van woorden

Berichtdoor Pauline » 18 nov 2008 20:54

vroeger, in ieder geval in het oude testament was het heel normaal om in een gevecht, de God van de ander te lasteren. Bijvoorbeeld met David en Goliath. Maar ook met andere dingen.
een vloek uitspreken over iemand was ook de normaalste zaak van de wereld. mensen geloofden dat woorden kracht hadden, en gebruikte die wijsheid ook.
dit deden andere volken b ij d ejoden, maar ook de joden bij andere volken.

Geloven jullie nu ook nog in de kracht van woorden? ook op zo'n manier?

dat je bijvoorbeeld vaak zegt: 'ik word hier zo moe van' dat je het bijvoorbeeld uiteindelijk ook wordt.
Of dat je iets over een ander uitspreekt, dat dat ook kracht kan hebben?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 nov 2008 18:55

Als ik elke dag tegen mijn vrouw zeg dat ze een nietsnut is, en dat dag in dag uit zal dat op een gegeven moment fout gaan.
In die zin kunnen woorden heel krachtig zijn.
Je kunt er iemand psychische mee kapot maken.
De een is daar gevoeliger voor dan de ander, maar er kan wel een bepaalde dreiging van uit gaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2008 21:25

Wilumpie, het gaat over het uitspreken van vloeken over mensen. Niet over het beledigen dmv woorden.

Pauline, ik denk dat die woorden op zich geen kracht hebben, ik denk alleen dat het een occult iets is en dat het daardoor wel krachtig kan zijn. Als je iemand zegent kan daar kracht van uit gaan, niet omdat jij dat zegt of om hoe je dat zegt maar omdat je iemand zegent in Gods naam. Net zo kan het met vervloekingen ook zijn, je kan iemand vervloeken en de kracht zit hem er in dat men daarbij geesten / demonen aanroept. En ik geloof dat die wel bestaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 nov 2008 22:21

ik bedoelde allebei.

ik denk we dat woorden kracht hebben zoals wullempie zegt,
maar ook zoals jij het zegt, en eigelijk ben ik erg benieuwd hoe jullie de geestelijke wereld achter woorden zien zeg maar...

Chris7
Mineur
Mineur

de kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 21 nov 2008 16:53

Pauline,

Ik ben het met name eens met de manier waarop Marnix het verwoord heeft.
Als je meer over de kracht van je woorden wilt lezen, is het boek 'Zegen of vloek, aan u de keus" van Derek Prince zeker een aanrader om te lezen. Het is heel schokkend om hierin te lezen wat de kracht van een negatieve opmerking tegen iemand voor uitwerking kan hebben in iemands leven.

Er staan gelukkig ook heel veel positieve verhalen in, van de uitwerking van het zegenen van anderen.

Dit boek kun je in vrijwel iedere christelijke boekhandel vinden.
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 nov 2008 08:21

Ik ben het met Chris7 eens, lees het boek van Derek Prince maar eens, het heeft mijn ogen geopend.
Laat je leiden door Hem!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 24 nov 2008 16:57

volgens mij heb ik dat boek al eens gelezen.

mijn vraag is meer, i kben benieuwd naar hoe JULLIE er over denken.

ik denk dat woorden kracht hebben, maar dat het er aan ligt hoe het bij de ander binnen komt. als ik iemand niet goed ken en die zegt dat ik een *censuur* ben, dan doet dat me niet veel, maar als dat mn beste vriendin is, dan doet het me pijn. in die zin hebben woorden kracht.

als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt hoe lelijk je bent, ga je het geloven.
als je maar lang genoeg zegt dat dingen meevallen, neem je jezelf vanzelf niet meer serieus.

ik denk dat woorden ook iets in beweging zetten in de geestelijke wereld. troostende, zegenende woorden kunnen denk ik engelen in beweging zetten die troosen. de bijbel zegt ook in psalm 91:11 dat Hij zijn engelen zal sturen om je te vertroosten en te beschermen. dus als je iemand troost denk ik dat je dat ook voor elkaar kan krijgen.

ook denk ik dat negatieve woorden kracht hebben in de zin van dat gevallen engelen hiernaar zullen luisteren en daar iets mee kunnen. ik weet niet precies hoe ik dit voor me zie, maar ik denk wel echt dat je iemand kan beschadigen met je woorden, en dat die beschadiging bij iemand satan voet kan geven in zijn of haar leven, het hoeft niet maar het is wel mogelijk. als die persoon er de opening toe geeft.

verder vraag ik me wel af hoe het zit met vervloekingen. dat een vloek bijvoorbeeld kracht wordt bijgezet door een bepaald ritueel. iets wat heksen doen.. dan vraag ik me af of die woorden meer kracht hebben dan woorden die ik uitspreek zonder ritueel en ik die geen heks is.. of hebben ze meer kracht? daar ben ik soms wel een soort van nieuwschierig naar.. en ik ben dus over dit soort dingen ook benieuwd naar hoe jullie er naar kijken.

ik wil geen boek lezen, ik wil jullie persoonlijke reactie. gewoon omdat ik het interessant vindt, maar ook vanwege mn laatste vraag. en als je daar een boek over weet, dan ben ik wel geinteresseerd. maar vloek of zegen van dereck prince, gaat meer over de eerste vorm waar ik het over had, en die vorm ben ik geloof ik al redelijk bekend mee zie je...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 nov 2008 18:35

Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 nov 2008 14:22

"Schelden doet geen zeer" krijgen helaas nog steeds kinderen te horen als ze op school gepest worden en dat thuis vertellen.
Je kunt nog beter geschopt en geslagen worden dan dat je uitgescholden wordt. Pijn van slaan gaat over. Maar woorden blijven haken.
Net zoiets als wat Marco Borsato zegt over oorlogskinderen: je kunt een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind.

Het is zoals Pauline schrijft: het doet er vaak wel toe wie wat zegt. Of het echt ingang vindt.

Daarom is het ook zo belangrijk dat een ouder niet gaat schelden op een kind. Beter een keer omdraaien en tot ten tellen dan dat doen. Want dat dreunt nog langer door dan wat dan ook, als een ouder zegt dat je niet deugt, dom bent etc.

Ik ken het boek niet dat Wullimpie aanraadt. Maar als ik naar de titel kijk dan denk ik: het kan niet genoeg gezegd worden: ouders moeten hun kind iedere dag zegenen. Dat kan al zonder woorden, gewoon door op een liefdevolle wijze even een hand op het hoofd te leggen. Daarmee geef je een kind een basis, stevige grond onder de voeten en krijgen scheldwoorden van anderen geen vaste voet aan de grond - in het hart.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 30 nov 2008 20:08

en mn andere vraag over die vloeken enzo?
of is er dan echt niemand hierzo, die daar een mening over heeft.
ik stel blijkbaar en hele moeilijke vraag aangezien er zooooooooo weinig reactie komt.
Alleen Riska en Wullempie hebben em redelijk door, maar dat was 1 van de 2 vragen.
Kijk ik kom uit een kerk die gewoon ook veel verteld over de geestelijke wereld. Mijn vooroordeel naar zwaardere gemeenten is dat die nergens weet van lijken te hebben. ik wil dat beeld veranderen, maar tot zover lukt dat niet erg.
want er is niemand die er een mening over heeft tot nu toe.
terwijl het toch redelijk belangrijk is niet waar? anders zou God ook niet als een van de gaven onderscheid van geesten noemen.
Dus... terugkomend op mijn vragen:

1. hebben woorden kracht? en hoe?

2. hoe ziet volgens jullie de geestelijke wereld achter woorden er uit, of heb je daar geen beeld bij?
dus, als woorden impact maken, krijgt volgens jullie satan dan voet in het leven van deze persoon, waardoor er ruimte ontstaat voor pesterijen van satan in het leven van deze persoon zeg maar, en vinden jullie dat daar dan bevrijding voor nodig is om dat weer terug te draaien, zodat dat gat wordt gedicht zeg maar, of is dat onzin en is er niemand meer die bevrijding nodig heeft van wat dan ook, op het moment dat ze Jezus uitnodigen in hun leven.

en 3, hoe zit het met vervloekingen zoals uit de hekserij, is daar uberhaupt iemand nog die er in geloofd, en zo ja, hebben die vloeken meer kracht doordat er rituelen bij worden uitgevoerd of maakt dat eigelijk niets uit met de standaard 'vervloekingen' die we allemaal wel eens doen door te zeggen dat onze man of vrouw een nietsnut is, ons kind dom, of onze buurvrouw lelijk.

Dat was het. als er nou nog niemand wat over te zeggen heeft, dan geef ik het op en blijkt mijn beeld van zwaardere kerken gewoon te kloppen.

Chris7
Mineur
Mineur

De kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 01 dec 2008 11:13

Pauline,

Woorden hebben ongelofelijk veel kracht! Schelden doet niet alleen heel erg zeer, je kunt er demonen ook een ingang mee geven om bij iemand binnen te laten komen.

Met woorden kun je mensen psychisch ernstig beschadigen, zeker als dit regelmatig op een negatieve manier gebeurt.

Ik las pas in het Nederlands Dagblad, dat volgens psychologen is aangetoond dat, wanneer je een negatieve opmerking tegen je kinderen maakt, je hier maar liefst VIER postieve opmerkingen tegenover moet zetten om die ene negatieve opmerking te kunnen compenseren!!!
Reden te meer dus om heel goed na te denken, voordat je iets negatiefs tegen je kinderen zegt.

Met negatieve opmerkingen kun je ook demonen een ingang geven, om bij je binnen te komen. Wanneer dit gebeurt bij een christen wordt dit BEZET ZIJN genoemd. Bij een niet-christen kan dit zelfs leiden tot bezetenheid. Lees maar wat de Bijbel hierover schrijft in de tijd van Jezus.

Nogmaals: een christen kan dus nooit bezeten zijn, wat helaas nog weleens wordt gezegd door andere christenen.

Deze demonen kunnen er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat je depressief kunt worden, met alle gevolgen van dien.
Ik kan helaas uit eigen ervaring spreken. Uiteindelijk ben ik bij Eleos terecht gekomen, waar zij mij helaas niet goed konden helpen, aangezien men daar niet goed begrijpt, dat elke genezing begint bij Het Kruis van Jezus. Men probeert daar de problemen op een psychologische manier op te lossen en dat werkt vaak, DUS NIET ALTIJD, maar half.

Jezus heeft namelijk NIET alleen al onze zonden, maar ook al onze ZIEKTEN aan het kruis gedragen.
Helaas krijgen we dit laatste slechts zelden te horen in de kerk en dat is heel verdrietig en ook zeker een gemiste kans.

Uiteindelijk ben ik via een predikant met het bevrijdingspastoraat in aanraking gekomen. Ik kan nu zeggen dat ik al twee maanden geen last meer heb gehad van depressieve gevoelens, terwijl ik deze in het vferleden zeker wel één keer in de paar weken had. Dit laatste mede als gevolg van mijn ADD. Ook deze laatste klachten zijn de laatste tijd aanzienlijk minder geworden.

WAT IS GOD DAN GROOT, dat Hij dat voor mij gedaan heeft!!!

Pauline, ik denk dat ik daarmee ook vraag 2 van je heb beantwoord.

Wat vraag 3 betreft: Ja, de vloeken van heksen zijn nog veel groter. Ik heb eens het boek: Van hekserij tot christen gelezen. Een afgrijselijk boek over een vrouw, welke via de prostitutie bij de satanskerks terecht kwam en vervolgens via een satanist bij een heksenkring terecht kwam. Heksen hebben, even voor de duidelijkheid, nog weer veel macht dan satanisten.

Echt een kippenvelverhaal, om te lezen hoe deze vrouw, doordat er ooit eens als prostitué tegen haar is gezegd door een Heilsoldate, dat Jezus ook van haar houd, tot geloof is gekomen en daarna ook nog heel veel anderen tot geloof heeft gebracht.
Dit boek is echt een aanrader voor wie hier meer over wil weten.
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 01 dec 2008 17:45

dank je Chris, ik ben heel blij met je reactie:)

wie is de auteur van dat boek? ik ken iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt. is dit echt de titel van het boek - van hekserij tot christen- op internet kan ik het niet vinden.

meer mensen met zulke ervaringen?? of juist dat je er nooit over gehoord hebt?

Riska

Berichtdoor Riska » 01 dec 2008 18:43

Toch heb ik er moeite mee, dat aan de vloek van heksen zo'n grote invloed wordt toegekend. Geef je daarmee niet veel te veel ruimte aan satan?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 01 dec 2008 19:29

geven die mensen die die vloeken uitspreken niet die ruimte aan satan?
ik denk niet dat wij dat als christenen doen. maar dat zij dat al gedaan hebben. en dat wij in zekere zin de puin weer kunnen ruimen..
ik ben bang dat wanneer je zegt dat wij satan te veel aandacht geven, dat er helemaal geen aandacht meer aan geschonken wordt soms en dat hij dan ruim baan heeft juist omdat wij negerende christenen zijn die uiteindelijk ook niet meer weten hoe het nou eigelijk allemaal in elkaar zit omdat er te weinig over geleerd is.

plus dat ik denk, dat je niet op satan hoeft te focussen, ook niet wat dit betreft, leer Gods woord en je weet welke autoriteit je hebt.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 02 dec 2008 08:32

Riska schreef:Toch heb ik er moeite mee, dat aan de vloek van heksen zo'n grote invloed wordt toegekend. Geef je daarmee niet veel te veel ruimte aan satan?

Ik denk van niet. Ik denk dat het gewoon het erkennen is van de realiteit en ik denk dat je door ontkenning satan nog meer ruimte geeft. Ik geloof zeker dat woorden kracht hebben en een uitwerking kunnen hebben in je leven en dat je daardoor beinvloed kan worden. In woorden liggen vaak beloften verscholen, positieve of negatieve.
Ik denk dat het belangrijk is als christen om je positie te kennen en de kracht van woorden te kennen. Want Jezus heeft aan het kruis naast alle zonden ook alle ziekte en vloek gedragen. Dus als we in de naam van Jezus de vloek (van bijvoorbeeld een heks) ontbinden dan zal dat ook gebeuren. Dus ik draai het vaak om, dat het ontbinden van deze vloeken juist eer geeft aan wat Jezus heeft gedaan en dat wij door hem heen vloeken mogen en kunnen doorbreken. Dus als je de kracht van de vloeken erkent geef je niet te veel ruimte aan satan, maar maak je ruimte om de kracht van Jezus te laten zien!
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”