Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 nov 2008 21:14

Napoleon schreef:Ik heb een probleempje:

Ik heb een Nikon D70S met een Sigma 18-200-lens. deze heeft een maximale diafragma-opening van 3.5 bij 18mm tot 6.3 bij 200mm. Tenminste, dat was altijd zo, maar de laatste tijd gaat het diafragma ook bij korte brandpuntsafstanden niet verder open dan 6.3. heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? het is in ieder geval erg lastig als je foto's met weinig licht wil maken.

Ook gaat scherpstellen in de groothoekstand erg traag, iemand daar nog wat over te melden? :) dat is nl. ook erg lastig....

Allereerst zou ik kijken of het aan je objectief ligt of aan je camera. Nikon heeft meen ik het scherpstelmotortje in de body zitten. Dus als deze ontregeld is, dan moet ie dat bij elke objectief doen. Anders is je objectief dus defect en moet je die na laten kijken.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 nov 2008 22:25

ik heb maar één objectief, dus ik kan helaas niet controleren of het daar aan ligt :)

maar ik ga zaterdag even naar een fotozaak, kijken of we het daar uit kunnen vinden.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 nov 2008 01:19

Het ene probleem lag aan de lens (diafragma), de scherpstelling aan de body. opknappen ging een flinke sloot geld kosten (minimaal 400 euro), en dat wilde ik niet meer investeren in een 2,5 jaar oude camera met verder ook al het een en ander aan slijtage.

Ik heb derhalve een Nikon D90 gekocht met een Nikkor 18-105 lens.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 23 nov 2008 18:22

Nikon :(

Waarom geen Canon 5D Mark II 8)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 24 nov 2008 18:12

CGK<3 schreef:Nikon :(

Hahaha... Waarom geen Canon? Geeft niet.. maar hij, had als ik het goed begreep, al een aantal objectieven van Nikon. Dan kun je er beter bij dat merk blijven. Het is onderaan de streep duurder wanneer je over moet stappen op een ander merk. En ik verneem al dat er diverse proffies overstappen op Nikon omdat Canon achter blijft met de ontwikkeling. Ze produceren oudere modelen in een nieuwer jasje. Tja, wat doe je dan als je nog met de race moet starten?

Hmm.. Beter lezen. Ik zag dat zijn camera en objectief kapot waren. Jah, waarom geen Canon genomen. Misschien omdat Nikon voor hem vertrouwd is.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2008 01:40

Inderdaad, Nikon is vertrouwd, ben tevreden over de kwaliteit van de foto's, en zag verder geen gegronde reden om over te stappen. ook mijn externe flitser enzo heb ik voor Nikon.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 nov 2008 20:39

Levensduur
Napoleon schreef:... dat wilde ik niet meer investeren in een 2,5 jaar oude camera met verder ook al het een en ander aan slijtage.

Stel:
- 1000 foto's per jaar, 4 keer instellen: 4000 * scherpstellen, 1000 bewegingen van de spiegel en de sluiter
- na 5 jaar: 20.000 * scherpstellen, 5000 bewegingen voor spiegel en sluiter
Daar moet een goede camera tegen bestand zijn?

(Een klep in een automotor is, als die enkele honderdduizenden
kilometers heeft gereden, mogelijk 0,5 - 1 miljard keer op en neer gegaan.
Maar dat is een heel andere situatie.)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 26 nov 2008 11:19

1000 per jaar maar! :shock:

Als het een beetje mooi weer is maak ik er zo 1000 op een dag :)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 nov 2008 22:42

Wie heeft er een tip voor een goede flitser?
Ik heb een Sony @700

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 nov 2008 03:06

Rolf schreef:Levensduur
Napoleon schreef:... dat wilde ik niet meer investeren in een 2,5 jaar oude camera met verder ook al het een en ander aan slijtage.

Stel:
- 1000 foto's per jaar, 4 keer instellen: 4000 * scherpstellen, 1000 bewegingen van de spiegel en de sluiter
- na 5 jaar: 20.000 * scherpstellen, 5000 bewegingen voor spiegel en sluiter
Daar moet een goede camera tegen bestand zijn?

(Een klep in een automotor is, als die enkele honderdduizenden
kilometers heeft gereden, mogelijk 0,5 - 1 miljard keer op en neer gegaan.
Maar dat is een heel andere situatie.)

en als je dat vertaalt naar 20.000 foto's per jaar (dus met 80.000 keer scherpstellen)? daarbij genomen dat de gebieden waar ik doorgaans fotografeer niet zo heel cameravriendelijk zijn (vaak in woestijngebieden, maar ook bijvoorbeeld in besneeuwde bergen enzo).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 nov 2008 18:27

CGK<3 schreef:Nikon :(

Nikon is goed, man!
Ik geef Napoleon volkomen gelijk als hij voor een Nikon en niet voor een Canon kiest! 8)

Ik wil de Nikon D700 aanschaffen. Het is alleen nog niet beslist wanneer ik dat ga doen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 nov 2008 18:34

Fly29 schreef:Yep. rustig uitproberen waar je interesse liggen. Ik heb dat inmiddels ook gedaan. Ik ben vooral een natuurfotograaf en werk dan regelmatig met slecht licht. Dus moest het een vast brandpunt worden en lichtsterk. Ik heb naast die 300 mm nog een playmobiel(plastic) 50mm 1.8 (crop wordt dan 80mm) en een 17-85 IS. Een tamelijk uitgelezen combinatie inmiddels. Wat ik wel geleerd heb is dat ik vooral op onderwerp mijn spullen samenstel. Want om een hele dag met je verzameling lenzen te sjouwen is ook niet alles. Soms zet ik dan die 50mm op mijn body en ga ik er zo mee weg. De sport is dan om daarmee leuke platen te schieten. Het heeft wel wat zo'n vast brandpunt. Met natuur is het dan weer juist de 300mm met converter erop.

Goed.

Groet,

Fly29

Jij fotografeert vooral in de natuur, op de Veluwe, begrijp ik?
Dan heb ik nog wel een vraag: hoe krijg je de dieren een beetje in beeld?
Ik heb zelf geen ervaring met wildfotografie, maar het gebeurt dacht niet zo vaak dat je zoiets als een hert voor je camera krijgt. Veel dieren leven toch vooral 's nachts?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 30 nov 2008 10:39

Boekenlezer
Jij fotografeert vooral in de natuur, op de Veluwe, begrijp ik?
Dan heb ik nog wel een vraag: hoe krijg je de dieren een beetje in beeld?
Ik heb zelf geen ervaring met wildfotografie, maar het gebeurt dacht niet zo vaak dat je zoiets als een hert voor je camera krijgt. Veel dieren leven toch vooral 's nachts?

Dag Boekenlezer,

Klopt.

Ik heb veel op de Veluwe gefotografeerd. Vooral omdat je daar voorspelbaar gedrag had bij de herten. Daar komen ze namelijk tegen de schemer altijd uit de bosrand en is de kans dat je wat te zien krijgt het grootst. Een mooie plek om te proberen is op het nationaal veluwerpark. Intree 1 persoon met auto is 15 euro of minder, te doen dus. Dan ga je rond zonsondergang(schemer) naar de wildbaan. Die kun je het makkelijkst vinden als je de ingang Schaarsbergen neemt. De weg uit rijden tot je op de grote zandvlakte komt. Aan je rechterhand heb je dan heide en bos. Vanuit Otterlo en Hoenderloo richting het Krollermoller museum, dat voor bijrijden en dan na een grote zandvlakte aan je linkerhand. Je vind daar parkeerplaatsen aan je linkerhand en vandaaruit zie je ze dicht genoeg bij voor een 300 mm objectief. Uit bosrand komen ze vaak naar buiten om te eten. En let een beetje op jongens met grote en lange lenzen. Die staat vaak op plekjes die jij ook graag wilt vinden. Je kunt de lokatie ook vinden bij het centrum. Daar hebben ze een plattegrond voor je. En verder ga ik vooral op pad in gedekte kleding. Veel groen en bruin dragen. Zelf heb ik dan wandelschoenen, camobroek, als het koud is thermokleding en dan een groen overhemd met een vest aan. Verder is wild fotograferen veel geduld hebben en veel observeren. Momenteel zit ik veel in de amsterdamse waterleidingduinen. Daar zwerven heel veel damherten wild rond en kun je met geluk om de 10 minuten wel wat tegen komen. Tegenwoordig heb ik nu ook een monopod(eenbeenstatief) wat voor het stilhouden van je camera ten goede komt. Ik wandel veel namelijk en is een driepoot ook niet alles. Voor lange stukken heb ik ook nog een rugzak om mijn combinatie wat comfortabeler te vervoeren.

Het is wel een aardige lap tekst geworden. Maar veel dingen heb ik met links en rechts lezen geleerd en uit geprobeerd.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 30 nov 2008 21:40

Volgend jaar wil ik denk ik ook een 300mm prime kopen, nog een beetje sparen :lol:

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 02 dec 2008 17:05

CGK<3 schreef:Volgend jaar wil ik denk ik ook een 300mm prime kopen, nog een beetje sparen :lol:

haha.. Nou.. ik heb er tot op heden nog geen spijt van! Die combinatie van 300 mm met een converter is ideaal voor wild observatie. je hebt twee brandpunten tot je beschikking.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Terug naar “Algemene Zaken”