Boekenlezer
Jij fotografeert vooral in de natuur, op de Veluwe, begrijp ik?
Dan heb ik nog wel een vraag: hoe krijg je de dieren een beetje in beeld?
Ik heb zelf geen ervaring met wildfotografie, maar het gebeurt dacht niet zo vaak dat je zoiets als een hert voor je camera krijgt. Veel dieren leven toch vooral 's nachts?
Dag Boekenlezer,
Klopt.
Ik heb veel op de Veluwe gefotografeerd. Vooral omdat je daar voorspelbaar gedrag had bij de herten. Daar komen ze namelijk tegen de schemer altijd uit de bosrand en is de kans dat je wat te zien krijgt het grootst. Een mooie plek om te proberen is op het nationaal veluwerpark. Intree 1 persoon met auto is 15 euro of minder, te doen dus. Dan ga je rond zonsondergang(schemer) naar de wildbaan. Die kun je het makkelijkst vinden als je de ingang Schaarsbergen neemt. De weg uit rijden tot je op de grote zandvlakte komt. Aan je rechterhand heb je dan heide en bos. Vanuit Otterlo en Hoenderloo richting het Krollermoller museum, dat voor bijrijden en dan na een grote zandvlakte aan je linkerhand. Je vind daar parkeerplaatsen aan je linkerhand en vandaaruit zie je ze dicht genoeg bij voor een 300 mm objectief. Uit bosrand komen ze vaak naar buiten om te eten. En let een beetje op jongens met grote en lange lenzen. Die staat vaak op plekjes die jij ook graag wilt vinden. Je kunt de lokatie ook vinden bij het centrum. Daar hebben ze een plattegrond voor je. En verder ga ik vooral op pad in gedekte kleding. Veel groen en bruin dragen. Zelf heb ik dan wandelschoenen, camobroek, als het koud is thermokleding en dan een groen overhemd met een vest aan. Verder is wild fotograferen veel geduld hebben en veel observeren. Momenteel zit ik veel in de amsterdamse waterleidingduinen. Daar zwerven heel veel damherten wild rond en kun je met geluk om de 10 minuten wel wat tegen komen. Tegenwoordig heb ik nu ook een monopod(eenbeenstatief) wat voor het stilhouden van je camera ten goede komt. Ik wandel veel namelijk en is een driepoot ook niet alles. Voor lange stukken heb ik ook nog een rugzak om mijn combinatie wat comfortabeler te vervoeren.
Het is wel een aardige lap tekst geworden. Maar veel dingen heb ik met links en rechts lezen geleerd en uit geprobeerd.
Groet,
Fly29