Donorschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Donorschap

Berichtdoor Esther89 » 25 nov 2008 13:30

Ik heb een beetje zitten bladeren over het forum heen. Mijn vraag gaat over het wel of niet donor zijn. (Ik weet niet of ooit die vraag al een x gesteld is... :oops:) Jammer dan, ik bedoel met donor zijn, als je overlijd dat ze dan dingen uit je lichaam mogen halen voor wetenschap of om andere mensen daarmee te helpen. Mag je als christen zijnde daar ja tegen zeggen dat je dus geregistreerd word of is dat tegen de Bijbel in? Ik weet het niet, misschien kunnen jullie mij helpen?! :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 nov 2008 13:55

Dit topic gaat helemaal over Donor worden, ja of nee? Wellicht vind je daar de informatie die je zoekt? In dit 32 pagina's tellende topic gaan verschillende mensen in op hun visie op donorschap in relatie tot de Bijbel.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2008 13:56

Nou ik denk dat het wel verschild of je het voor wetenschap gebruikt of voor andere mensen.

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 25 nov 2008 14:15

Kun je dat van te voren aangeven dan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2008 14:26

tuurlijk kun je dat aangeven.

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 25 nov 2008 15:06

Oja? Waardan?

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 25 nov 2008 16:38

Op het formulier wat je krijgt toe gestuurd als je 18 bent.

Hierop staan 4 keuze´s.
Keuzemogelijkheden
Bij registratie in het Donorregister heeft u de keuze uit vier verschillende mogelijkheden:

Keuze 1: Ja, ik geef toestemming

"Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden wel beschikbaar voor transplantatie."

Desgewenst kunnen organen en/of weefsels van donatie worden uitgesloten. Organen die uitgesloten kunnen worden zijn: alvleesklier, darmen, lever, longen, hart en nieren. Weefsels die uitgesloten kunnen worden zijn: huid, hoornvliezen, bloedvaten, botweefsel, kraakbeen, pezen en hartkleppen.

Keuze 2 : Nee, ik geef geen toestemming

"Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden niet beschikbaar voor transplantatie."

Keuze 3 : Mijn nabestaanden beslissen

"Ik laat de beslissing over aan mijn familie en eventuele partner. Mijn nabestaanden beslissen of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie."

Uw nabestaanden zijn achtereenvolgens:

Uw echtgeno(o)t(e) of partner die op het moment van overlijden met u samenwoont
Als deze niet te bereiken is, dan:
uw meerderjarige bloedverwanten tot en met de tweede graad (ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen, broers en zussen)
Zijn deze ook onbereikbaar, dan:
uw meerderjarige aanverwanten tot en met de tweede graad (ouders of een broer of zus van uw echtgeno(o)t(e) of partner)
Als er geen nabestaanden zijn, is de betrokkene geen donor.

Keuze 4 : Een specifieke persoon beslist

"Ik laat de beslissing over aan een specifieke persoon. Hij of zij beslist na mijn overlijden of mijn organen en weefsels wel of niet beschikbaar zijn voor transplantatie." Als de specifieke persoon onbereikbaar is op het moment van uw overlijden, dan wordt de beslissing overgelaten aan uw nabestaanden.

Let op: als het adres of telefoonnummer van de specifieke persoon verandert, moet u dit zelf doorgeven aan het Donorregister. Hiervoor kunt u een donorformulier gebruiken. U kunt ook een verklaring naar het Donorregister opsturen. Vergeet dan niet de datum dagtekening en uw handtekening. Wilt u een andere persoon aanwijzen voor de beslissing? Vul dan een nieuw donorformulier in.

U ontvangt altijd een bevestiging van de registratie van uw keuze.
informatie van www.donorvoorlichting.nl

Hier kan je verder ook informatie vinden een een donor formulier aanvragen.

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 25 nov 2008 19:01

Oooooooooja nu ik het zo lees weet ik dat weer. Maar dat neemt mijn andere vraag nog niet weg. Of het wel of niet mag als je christen bent. Of moet je dat zelf maar weten?

Datheen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Datheen » 25 nov 2008 23:52

Tegenstander van orgaandonatie,

De mens heeft zichzelf tot een afgod gesteld, en wil in alle mogelijke manieren en tot elke prijs er alles aan doen om zijn leven te verlengen, ook als God zegt: 'het is genoeg'.
De mens heeft een lichaam en een ziel. Nagenoeg iedereen besteedt veel zorg aan zijn lichaam. Maar hoe is het toch gesteld met de zorg voor onze ziel? Vergelijk het eens met een kooi met een vogel erin. Die kooi is het lichaam, en die vogel de ziel. Wat zijn we dan ons leven lang bezig en druk met die kooi, en niet met die vogel! Mochten we aan die vogel nog maar eens wat aandacht besteden, want het zal er in dit leven toch op aankomen dat die vogel zal leren vliegen, daar eenmaal die kooi geopend zal worden, en die vogel eruit zal moeten. En dan zal hij in dit leven vliegen geleerd moeten hebben, met vleugelen des geloofs, opdat hij op zou klimmen tot de hemelse Vader om voor eeuwig in te kunnen gaan in de vreugde des Heeren. En leren vliegen in zo'n kooi valt niet mee, dat is waar, maar de Heere houdt Zijn kinderen altijd klein op deze aarde. Die willen de ruimte wel hebben, maar de Heere brengt altijd weer in de engten.
Maar het zal toch een ontnuchtering en een verschrikking wezen als er openbaar komt dat dat volgeltje niet heeft leren vliegen, en dat het met een angstige schreeuw in de eeuwige afgrond neer zal storten. Want die sterven leert in 't stervensuur, die valt het sterven o zo zuur.

Velen besteden kosten noch moeite aan hun lichaam. Moet daar onze gedachte mee bezet zijn als we in afwachting zijn van een orgaan? Zal er vandaag een donor zijn? Morgen misschien? Moeten wij in zulk een onzekerheid gaan leven? Er mag toch veel meer troost wezen als wij mogen berusten in het voorzienig beleid des Heeren, opdat wij met onze ziel bezig mogen zijn, opdat die bereid zou worden voor de ure des doods (die God Zelf heeft bepaald) en wij mogen weten dat we geborgen mogen zijn in dat bloed van Christus. Want daar zal het op aankomen op weg en reis naar de eeuwigheid.

Ook omdat het gesleutel aan het menselijk lichaam hierin te ver gaat.
Uit eerbied voor de dood heeft men in de geschiedenis het niet snel aangedurfd om in een overleden mens te snijden. Die eerbied is ver te zoeken heden ten dage, ook in de wetenschap.
De mens is na zijn sterven geen onderdelendoos voor anderen, zoals auto's dat zijn na een werkzaam leven, dat onderdelen nog andere auto's ten nut kunnen zijn.

God liet in Zijn Woord optekenen in 1 Korinthe 6 vers 20: Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
Welk een ware christen kan dan dat lichaam dat duur gekocht is door dat bloed van die lieve Heere Jezus Christus, en dat dus zijn eigendom niet meer is, zomaar toestemming geven om delen daaruit ter beschikking te stellen aan misschien wel vechters uit het kamp van de vijand van Hem?
En ook andersom, zou het lichaam niet ontheiligd worden als een kind van God (waarvan het lichaam een tempel van de Heilige Geest is) een orgaan kreeg van een onbekeerde zondaar?

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 26 nov 2008 11:07

Zo klaar als een klontje?!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 nov 2008 14:14

Klaar als een klontje? Ja, voor Datheen wel.
Maar ik vrees dat het theorie is en wanneer een kind of geliefde een nier nodig heeft valt veel van de zekerheid van de leer weg.

Klaar als een klontje? Nee, voor mij niet. Als we Datheen volgen had dus de gehele medische wetenschap niet verder mogen komen. Dan is zelfs een blindedarmontsteking levensbedreigend.

En ik snap helemaal niks van deze opmerking:
Datheen schreef:Welk een ware christen kan dan dat lichaam dat duur gekocht is door dat bloed van die lieve Heere Jezus Christus, en dat dus zijn eigendom niet meer is, zomaar toestemming geven om delen daaruit ter beschikking te stellen aan misschien wel vechters uit het kamp van de vijand van Hem?
En ook andersom, zou het lichaam niet ontheiligd worden als een kind van God (waarvan het lichaam een tempel van de Heilige Geest is) een orgaan kreeg van een onbekeerde zondaar?

Ten eerste is ons lichaam sterfelijk en is onze ziel bewaard in God. Een lichaam vergaat, hoe dan ook - in het graf of bij een crematie.
En ten tweede: bedoel je dat dat orgaan apart bekeerd moet worden of zo? Ik snap er echt helemaal niks van.

Datheen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Datheen » 26 nov 2008 17:50

Riska schreef:Klaar als een klontje? Ja, voor Datheen wel.
Maar ik vrees dat het theorie is en wanneer een kind of geliefde een nier nodig heeft valt veel van de zekerheid van de leer weg.

Beste Riska,

Deze uitspraak van u kan ik niet bevestigen, want hoewel wij lezen in Gods Woord, de profetieen van Jesaja, het veertigste hoofdstuk en daarvan het achtste vers, dat het gras verdort, en de bloem afvalt, maar dat nochtans Gods Woord in eeuwigheid blijft. Het zal er ook op aankomen dat we in dat zoen- en zoutverbond begrepen liggen. Dan kunnen we door dit Mesech der ellende heen naar de eeuwigheid reizen. Het is ook zo groot als de Heere eenswillend maakt met de weg die Hij houdt. Dat is profijtelijk voor het geestelijke leven.

Riska schreef:Klaar als een klontje? Nee, voor mij niet. Als we Datheen volgen had dus de gehele medische wetenschap niet verder mogen komen. Dan is zelfs een blindedarmontsteking levensbedreigend.

De mens is nog een weinig verstand gelaten, na de zondeval, en de Heere heeft het ook geschonken dat wij nog enige kennis op kunnen doen met dat verstand. Zo is ook de wetenschap ons geschonken, en mogen wij die uitoefenen zolang dit niet in het geding is met Gods geboden. Wat dit onderwerp betreft wordt een duidelijke grens overschreden.

Riska schreef:En ik snap helemaal niks van deze opmerking:
Datheen schreef:Welk een ware christen kan dan dat lichaam dat duur gekocht is door dat bloed van die lieve Heere Jezus Christus, en dat dus zijn eigendom niet meer is, zomaar toestemming geven om delen daaruit ter beschikking te stellen aan misschien wel vechters uit het kamp van de vijand van Hem?

Ten eerste is ons lichaam sterfelijk en is onze ziel bewaard in God. Een lichaam vergaat, hoe dan ook - in het graf of bij een crematie.
En ten tweede: bedoel je dat dat orgaan apart bekeerd moet worden of zo? Ik snap er echt helemaal niks van.

Nee. Ziel en lichaam zijn BEIDE het eigendom van Christus. Het lichaam zal vergaan, maar op de dag dat de Koning der koningen terugkomt op aarde, worden ziel en lichaam weer verenigd. Het is dus niet zo dat het er niet zo nauw op aankomt wat ons lichaam betreft, want als het Hem toebehoort, kunnen wij ons lichaam niet moedwillig beschadigen in dit leven (bijvoorbeeld door oorbellen te dragen) of na dit leven een deeltje van dat duurgekochte lichaam te doen laten verwijderen, om dit te plaatsen in een brute vijand van God en goddelijke zaken, zodat die nog langer door zal zondigen tegen God en Zijn heilzame geboden.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 nov 2008 18:46

Datheen, ik begrijp dat je voor jezelf een standpunt hebt ingenomen. Prima, daar heb ik geen bezwaar tegen. Ik vind echter dat je hier veel te snel over je mede-christen heen walst. Namelijk door aan te geven dat volgens jou een 'ware' christen geen organen ter beschikking kan stellen.

Je geeft aan dat we eigendom van Jezus zijn, daar ben ik het volmondig mee eens. De vraag die we ons kunnen stellen is dus, wat zou Jezus ervan vinden? Er zijn mensen bij hem gekomen die dachten het recht te hebben om aan te geven dat hij niet mocht genezen (op zondag). God probeert ze uit te leggen waarom het gaat: Barmhartigheid wil ik, geen offers. Jij denkt nu te kunnen zeggen dat christenen niet mogen helpen wanneer zieke of misschien wel stervende mensen een orgaan nodig hebben.

Je geeft aan dat mensen geen respect hebben voor de dood. Denk je dat God blij is met de dood? Waarschuwde hij ons niet om niet te eten van die bekende boom, omdat we anders de dood zouden sterven? Was het niet Jezus die genas en... levend maakte, ook letterlijk? Ik ben er niet zo zeker van dat Jezus niet wil dat ik een orgaan geef om anderen te genezen.

In 1 Korinthe 6 vers 20 dat je aanhaalt gaat het over hoererij. Je geeft God eer met je lichaam door hier niet aan te doen, omdat God het verboden heeft. Hiermee wordt dus niet per definitie bedoeld dat Jezus je organen gekocht heeft, en je er dus geen andere mensen mee mag redden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 23:08

Datheen, ik krijg als ik je posts lees een beetje het gevoel dat je je dominee napraat ofzo. Je mag op dit forum gewoon praten hoor ;)

Je argumenten zijn niet zo helder. Je roept allemaal dingen als: "Straks gaan je organen naar een vechter uit het kamp van de vijand". Jezus zei: Heb je vijanden lief, geef ze waar ze om vragen.

Wat je relaas tegen de wetenschap betreft, zoals al is gepost (heb je het wel gelezen?) kan je aangeven dat de organen naar een ziek iemand gaan waarmee je iemands leven kan redden. Je organen worden alleen voor de wetenschap gebruikt als je dat aangeeft.

Wat je zegt over de opstanding. Hoe kan je nou stellen dat het lichaam zo belangrijk zou zijn? Al die martelaren die verbrand zijn om hun geloof, mensen die verdronken zijn. Denk je dat het dan belangrijk is hoe intact je lichaam dan is? Er blijft niet eens wat van over onder de grond, op de botten na. En die worden niet voor donatie gebruikt hoor.

Je argumenten gaan vooral in tegen egoisme enzo, we willen zelf sleutelen, mooier worden enzovoorts. Terwijl orgaandonatie niet gericht is op jezelf (je wordt er zelf niet beter van, waarschijnlijk ook niet slechter) maar je helpt er andere mensen mee. Lijkt me voor een christen, die toch naastenliefde geleerd wordt, een mooie laatste daad van naastenliefde.

Ik vraag me af waar 1 Kor 6:20 meer vervuld wordt, als je niet aan orgaandonatie doet of als je er wel aan doet? Tot eer van God en je naaste liefhebben als jezelf gaan hand in hand. Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan zou kijken als je je zelf, partner, je kind een nier nodig had of anders zou sterven.

Ik ben benieuwd naar een reactie op de postings, het liefst niet in domineestaal ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aletta
Verkenner
Verkenner

VOOR donorschap

Berichtdoor Aletta » 04 dec 2008 10:34

Ik ben juist als christen vóór het donorschap, ik heb zelf ook toestemming gegeven. De grootste reden daarvoor is eigenlijk dat ik me de vraag ben gaan afvragen:

Wat nou als een familielid, mijn vader of zo, plotseling ziek werd en alleen kon overleven met een donororgaan?

Ik zou dan ook heel blij zijn als iemand na zijn dood zijn organen had afgestaan. Dus vind ik wel in lijn met naastenliefde om daar anderen ook mee te helpen. Dit heeft overigens volgens mij niets te maken met mensen koste wat het kost in leven houden. Volgens mij zijn er mensen die nog een heel goed en nuttig leven kunnen hebben dankzij een donororgaan.
En ach, als ik dood ben zou het mij een worst wezen of ik nog een lever of een alvleesklier in mijn lichaam heb zitten :wink:

Terug naar “Archief”