Wat is de hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 24 nov 2008 12:40

Judas is in het graf.

ook Judas had berouw. maar van Judas geloven we het niet en van petrus wel. bizar zoals sommige mensen al een oordeel klaar hadden.

heeft iemand wel eens nagedacht over de motieven van Judas? waarom pleegde Judas zelfmoord?

De meesten van jullie zullen daar nog geen seconde over nagedacht hebben. domweg gaat mn zn eigen opvoedig achterna waarin judas als een verrader wordt afgeschilderd.

Had judas soms een appeltje te schillen met Jezus?

Judas had zelf een plan bedacht om Jezus voor het blok te zetten om dat koninkrijk der hemelen op te richten. daar wachtte judas nu al ruim drie jaar en Jezus deed maar niets.

het plan is gegroeid bij Judas. als ik nu eens met een leger kom dan moet Hij wel optreden. maar.......ipv dat Jezus actie onderneemt strekt deze Zijn handen uit en laat zich gevangen nemen.

Judas is op de hoogte gebleven van de ontwikkelingen. misschien dat Hij in de rechtszaal actie onderneemt! maar nee, de volgende dag,

1 Als het nu morgenstond geworden was, hebben al de overpriesters en de ouderlingen des volks te zamen raad genomen tegen Jezus, dat zij Hem doden zouden.
2 En Hem gebonden hebbende, leidden zij Hem weg, en gaven Hem over aan Pontius Pilatus, den stadhouder.
3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,
4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.
5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

Judas had wel degelijk oprecht berouw en was een getrouw discipel die echter zijn eigen plan trok. Maar daarmee vervulde hij hetgeen geschreven was.

Groet,
Madel.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Wat is de hel?

Berichtdoor Carl » 24 nov 2008 13:25

snicker schreef:Bij de hel denk ik altijd aan schreeuwende mensen in heftige vlammen, en het ergste nog het vooruitzicht dat er geen einde aankomt.

Hoe zie jij de hel? Zijn termen als 'de plek waar God niet is' slechts eufemismen. (kan dat?) Of geloof je in annihilatie? Geen eeuwige straf maar een ophouden met bestaan. Wat doet het besef van het bestaan van de hel met jou in het dagelijks leven en omgang met niet-gelovige vrienden?

De hel is de ervaring van de slechtst mogelijke uitkomst van wat je in gang hebt gezet, van je gedrag, je wensen en je initiatieven.
Alles wat je doet komt een keer bij je terug. Is het kwaad - dan is het kwaad; is het goed - dan is het goed. Zie hierover ook Openb. 20:12

God is (zie Ps. 139) alomtegenwoordig. Ook in de donkerste krochten. Zo heeft zelfs de hel een functie, waarbij de oorzaken die tot de ervaring van de hel leidden, de mens in een volgend leven bij zullen blijven.
Het leven is eeuwig.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2008 15:02

madel schreef:Judas is in het graf.

ook Judas had berouw. maar van Judas geloven we het niet en van petrus wel. bizar zoals sommige mensen al een oordeel klaar hadden.

heeft iemand wel eens nagedacht over de motieven van Judas? waarom pleegde Judas zelfmoord?

De meesten van jullie zullen daar nog geen seconde over nagedacht hebben. domweg gaat mn zn eigen opvoedig achterna waarin judas als een verrader wordt afgeschilderd.

Had judas soms een appeltje te schillen met Jezus?

Judas had zelf een plan bedacht om Jezus voor het blok te zetten om dat koninkrijk der hemelen op te richten. daar wachtte judas nu al ruim drie jaar en Jezus deed maar niets.

het plan is gegroeid bij Judas. als ik nu eens met een leger kom dan moet Hij wel optreden. maar.......ipv dat Jezus actie onderneemt strekt deze Zijn handen uit en laat zich gevangen nemen.

Judas is op de hoogte gebleven van de ontwikkelingen. misschien dat Hij in de rechtszaal actie onderneemt! maar nee, de volgende dag,

1 Als het nu morgenstond geworden was, hebben al de overpriesters en de ouderlingen des volks te zamen raad genomen tegen Jezus, dat zij Hem doden zouden.
2 En Hem gebonden hebbende, leidden zij Hem weg, en gaven Hem over aan Pontius Pilatus, den stadhouder.
3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,
4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.
5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

Judas had wel degelijk oprecht berouw en was een getrouw discipel die echter zijn eigen plan trok. Maar daarmee vervulde hij hetgeen geschreven was.

Groet,
Madel.

Dus je bent het niet met de Messias eens?

Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 24 nov 2008 18:29

beter voor Judas als hij nooit geboren was?

Het Schriftgedeelte waar deze vraag aan ontleend is vinden we in Marcus 14:21 (en Matteüs 26:24,25). De meeste vertalingen lezen deze tekst zó, dat het voor Judas beter zou zijn geweest wanneer hij nooit zou zijn geboren. Hoeronder een plaatje uit Interlinear Scripture Analyser (ISA), met boven de Griekse tekst en onder de weergave van de Concordant Version:

Hier een letterlijke weergave in het Nederlands:
DE ZOON DES MENSEN GAAT WEL HEEN GELIJK VAN HEM GESCHREVEN IS MAAR WEE DIE MENS DOOR WIE DE ZOON DES MENSEN OVERGEGEVEN WORDT HET WARE VOORTREFFELIJK VOOR HEM ZO DIE MENS NIET GEBOREN WAS

Met opzet is bovenstaande Nederlandse tekst (net als in de grondtekst) weergegeven in kapitaalletters en zonder leestekens, zodat we ons niet op een dwaalspoor hoeven te laten zetten door toevoegingen van vertalers.
Twee keer is in dit vers sprake van "hem" en twee keer van "die mens". De eerste keer verwijst "Hem" naar de "Zoon des mensen" en "die mens" naar de verrader. Los van theologisch (voor-)oordeel zou 'hem' in de volgende zin eveneens moeten slaan op de Zoon des Mensen. Dus: het was voor de "Zoon des mensen" voortreffelijk (1) geweest wanneer "die mens" (Judas) niet was geboren! Dat is de normale taalkundige strekking van de zin.

Jezus moest sterven, omdat dit van Hem geschreven stond. In welk opzicht was het voor Jezus dan voortreffelijk geweest, als Judas niet was geboren?. Het antwoord is: Jezus sidderde voor het feit dat Hij verraden zou worden door één van de twaalven (14:20). Eén van zijn eigen vrienden, zou Hem overgeven om te worden gekruisigd. Dat was een messteek in zijn hart! Niet het veroordeeld worden op zich, deed Jezus hier huiveren, maar het feit dat het initiatief kwam van één van zijn intimi. Was Judas nooit geboren, dan was Hem deze pijn bespaard gebleven.

De uitspraak dat het voortreffelijk zou zijn als Judas niet geboren zou zijn, is niet absoluut maar relatief. Vandaar: "het ware voortreffelijk voor Hem...", d.w.z. voor Hem, onder die omstandigheden. Geen mens is ooit tevergeefs geboren. Ook Judas niet. Voor Judas zelf zal ooit blijken, dat het GOED was, dat hij geboren werd. Immers, juist door de overlevering van de Zoon des mensen zal heel de mensheid worden gerechtvaardigd (Romeinen 5:18)! Ook Judas!!

(1) Hier niet het Griekse woord 'agathos' (wat duidt op een weldadige uitwerking), maar het Griekse woord 'kalos' wat in de Concordant Version wordt weergegeven met 'ideal'. Het draagt ook de betekenis van mooi of schoon, zoals in Matteüs 13:45: "Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht".
Het was niet 'goed' (agathos -nuttig) voor de Zoon des Mensen als Judas niet zou zijn geboren, maar het zou 'kalos' voor Hem zijn geweest, d.w.z. mooi, schoon, voortreffelijk.

bron: www.goedbericht.nl

Groet,
Madel

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2008 19:22

Leuk geprobeerd!

Wat wel verwarrend kan werken is dat de vierde zoon van Jakob en de naam Judas beide vertaalt worden van het Griekse Ioudas en dat lijkt mij geen toeval.

Jer 17,1
De zonde van Juda is geschreven met een ijzeren griffel, met de punt van een diamant; gegraven in de tafel van hun hart, en aan de hoornen van uw altaren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 nov 2008 20:28

mohamed schreef:Leuk geprobeerd!

Wat wel verwarrend kan werken is dat de vierde zoon van Jakob en de naam Judas beide vertaalt worden van het Griekse Ioudas en dat lijkt mij geen toeval.

Jer 17,1
De zonde van Juda is geschreven met een ijzeren griffel, met de punt van een diamant; gegraven in de tafel van hun hart, en aan de hoornen van uw altaren.

Deze discussie gaat niet over de vermeende joodse schuld aan de dood van Jezus, maar over het bestaan van de hel. De hel bestaat niet, bijbels gezien niet in elk geval.

Ik krijg de indruk dat we moeten geloven in de hel, alleen omdat je mensen gestraft wilt zien? ja, zo zal de hel wel ooit verzonnen zijn.
Ook gif is geschapen.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 24 nov 2008 21:19

De hel bestaat helemaal niet. pure bangmakerij. En de bijbel leert het niet. tenminste, niet de grondtekst. dat sommige vertalingen het wel zo vertaald hebben heeft meer te maken met eigen gedachten en interpretatie van de vertalers.

De eerste drie teksten van de statenvertaling waarin het woordje hel voorkomt.

Deut 32:22 Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel (GRAF), en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.

2Sam 22:6 Banden der hel (VAN HET GRAF)omringden mij; strikken des doods bejegenden mij.

Job 11:8 Zij is als de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel (HET GRAF), wat kunt gij weten?

In alle drie de teksten is hel zeer onzinnig en onlogisch vertaald. netzo als met de rest van de teksten waarin hel voorkomt. ga zo allemaal zelf maar na.

God heeft geen hel nodig om mensen voor eeuwig te laten lijden. het staat haaks op Gods rechtvaardigheid.

Groet,
Madel

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 nov 2008 22:06

De hel bestaat helemaal niet. pure bangmakerij. En de bijbel leert het niet. tenminste, niet de grondtekst. dat sommige vertalingen het wel zo vertaald hebben heeft meer te maken met eigen gedachten en interpretatie van de vertalers.

waar baseer je dit op?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2008 22:19

hettys schreef:

Jer 17,1

Deze discussie gaat niet over de vermeende joodse schuld aan de dood van Jezus, maar over het bestaan van de hel. De hel bestaat niet, bijbels gezien niet in elk geval.

Ik krijg de indruk dat we moeten geloven in de hel, alleen omdat je mensen gestraft wilt zien? ja, zo zal de hel wel ooit verzonnen zijn.

Jaja. En dit geloof moeten we afschaffen omdat mensen de hel niet kunnen rijmen met God die liefde is... en het idee dat er bekenden verloren zullen gaan vreselijk vinden. Ja, zo zal de hel wel afgeschaft zijn bij sommigen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2008 22:38

hettys schreef:

Jer 17,1

Het woord hel komt in dat vers niet voor, dat bedenk jij er zelf bij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2008 11:49

En wat is dit precies?

30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”

41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Er waarom staat er in Johannes 3:16 dat God Jezus gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft? Wat houdt dat "verloren gaan" dan in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 25 nov 2008 12:03

johannes1 schreef:

waar baseer je dit op?

Gehenna is niet de hel van de middeleeuwen of wat dan ook. de gehenna is een aanwijsbare geografische plaats.

Groet,
Madel

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 nov 2008 13:44

madel schreef:
johannes1 schreef:

waar baseer je dit op?

Gehenna is niet de hel van de middeleeuwen of wat dan ook. de gehenna is een aanwijsbare geografische plaats.

Groet,
Madel

Waar is die dan?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2008 14:13

Marnix schreef:En wat is dit precies?

30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”

Evangelist Mattheus onthult dat het naar buiten geworpen worden niets met de hel te maken heeft.

Mat 5,13
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.

Wat opvalt is dat de zoutloze gelovigen eerst buiten geworpen worden en daarna door de mensen vertreden.

Mat 21,39
En hem nemende, wierpen zij hem uit, buiten de wijngaard, en doodden hem.

Het naar buiten geworpen worden is een louter aardse aangelegenheid en heeft met de hel zoals die ons vaak wordt voorgeschoteld helemaal niks van doen. Aan de hand van het volgend vers zal ik dat bewijzen voor de ergste sceptici onder ons. Naar buiten geworpen worden is puur een figuurlijk gebeuren:

Mat 26,75
En terstond kraaide de haan; en Petrus werd indachtig het woord van Jezus, Die tot hem gezegd had: Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En naar buiten gaande, weende hij bitter.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 nov 2008 16:01

madel schreef:Gehenna is niet de hel van de middeleeuwen of wat dan ook. de gehenna is een aanwijsbare geografische plaats.

Klopt, het is de plaats waar het vuil wordt verbrand; buiten de poort van de stad.
Maar het wordt toch als metafoor gebruikt voor het beeld van de vernietiging?
Jes 66:24 Bij het verlaten van de stad zien ze de lijken van hen die tegen mij in opstand kwamen: de worm die aan hen knaagt zal niet sterven, en het vuur waarin ze branden zal niet doven; ze worden verafschuwd door alles wat leeft.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”