Voorzichtig... Jezus niet God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Voorzichtig... Jezus niet God?

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 08:31

Lukas 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, [namelijk] God.

Verder is Jezus Gods Zoon. Dit staat wel 100 keer in de bijbel, maar ik heb geen tekst gevonden waar Jezus zegt dat Hijzelf zegt dat Hij God is. Daarnaast doet Hij de wil van de Vader, maar kent bijvoorbeeld niet het tijdstip van de wederkomst. Bovendien bidt hij tot Zijn Vader.

Ik twijfel dus niet over Zijn Messiasschap, maar wel of Hij echt God is. Je zult wel zeggen: Waar is Kaw nu mee bezig? Zie het maar als geloofstwijfel. Ik las de bovenstaande tekst en toen wist ik het niet meer.

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Voorzichtig... Jezus niet God?

Berichtdoor Cathy » 23 jan 2004 09:46

Kaw schreef:Lukas 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, [namelijk] God.

Verder is Jezus Gods Zoon. Dit staat wel 100 keer in de bijbel, maar ik heb geen tekst gevonden waar Jezus zegt dat Hijzelf zegt dat Hij God is.

Klopt Kaw, ik heb me daar ook al over verbaasd, en velen met mij.
In Joh 5 staat (vs 31) "Indien ik van Mijzelf getuig, mijn getuigenis is niet waarachtig."
En lees de rest ook eens.

Pascal zei het al: "Wie getuigt van Mohammed? Hijzelf.
Christus wil dat Zijn eigen getuigenis niet telt."

Daarnaast doet Hij de wil van de Vader, maar kent bijvoorbeeld niet het tijdstip van de wederkomst. Bovendien bidt hij tot Zijn Vader.
Ik twijfel dus niet over Zijn Messiasschap, maar wel of Hij echt God is. Je zult wel zeggen: Waar is Kaw nu mee bezig? Zie het maar als geloofstwijfel. Ik las de bovenstaande tekst en toen wist ik het niet meer.

Ik denk dat we iets heel belangrijks in het oog moeten houden nl dit: Yeshua zegt van Zich zelf regelmatig: Ik ben de deur, Ik ben de weg enz.
Dat betekent dat wij toch G.d de Vader in het oog moeten houden, Hij is het uiteindelijke doel, via Yeshua.
Dat is imo hetgeen Yeshua bedoelt met zo'n tekst als in Lukas.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Re: Voorzichtig... Jezus niet God?

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 09:49

Kaw schreef:Lukas 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, [namelijk] God.

Verder is Jezus Gods Zoon. Dit staat wel 100 keer in de bijbel, maar ik heb geen tekst gevonden waar Jezus zegt dat Hijzelf zegt dat Hij God is. Daarnaast doet Hij de wil van de Vader, maar kent bijvoorbeeld niet het tijdstip van de wederkomst. Bovendien bidt hij tot Zijn Vader.

God heeft met Zijn Zoon van eeuwigheid een verbond (verbond der verlossing of Raad des Vredes) gesloten dat Zijn Zoon de zonden zou dragen van een deel van de mensheid.

Ik kan wel verder gaan, maar moet dat nog wel? Van eeuwigheid. Toen was alleen God daar, en verder helemaal niets/niemand.

Mattheus 26:
13 Zag ik, o koning, in het midden van den dag, op den weg een licht, boven den glans der zon, van den hemel mij en degenen, die met mij reisden, omschijnende.
14 En als wij allen ter aarde nedergevallen waren, hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan.
15 En ik zeide: Wie zijt Gij, Heere? En Hij zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt.
16 Maar richt u op, en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen, om u te stellen tot een dienaar en getuige der dingen, beide die gij gezien hebt en in welke Ik u nog zal verschijnen;

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 09:58

Dat is geen Math. 26 Caprice? Het zal wel Handelingen zijn of niet?

Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Als ik Jezus lees dan verlaagt Hij zichzelf tot Zoon des mensen. Hij heeft het doel van de mensheid volbracht en is een zondeloos mens geweest. Daardoor is Hij Koning geworden van de hemel en de aarde en is het Hoofd van de mensheid, regerende en oordelende de mensen en de engelen. Hij zit aan God's rechterhand. Om de verdorven natuur van Adam te omzeilen is Maria zwanger geraakt van de Heilige Geest en daarmee is Jezus een broedsel en Zoon van God, maar nergens beweerd Hij God te zijn en richt de aandacht continu op de Vader.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 09:59

Daarnaast ben ik bang dat de mythen van de Grieken met hun halfgoden enzo, het beeld van Jezus als God en mens hebben beinvloed.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 10:07

Kaw schreef:Dat is geen Math. 26 Caprice? Het zal wel Handelingen zijn of niet?

Ja, het is handelingen. Ik had twee bijbelgedeelten openstaan. Die heb ik door elkaar gehaald.

Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Kaw schreef:Als ik Jezus lees dan verlaagt Hij zichzelf tot Zoon des mensen. Hij heeft het doel van de mensheid volbracht en is een zondeloos mens geweest. Daardoor is Hij Koning geworden van de hemel en de aarde en is het Hoofd van de mensheid, regerende en oordelende de mensen en de engelen. Hij zit aan God's rechterhand. Om de verdorven natuur van Adam te omzeilen is Maria zwanger geraakt van de Heilige Geest en daarmee is Jezus een broedsel en Zoon van God, maar nergens beweerd Hij God te zijn en richt de aandacht continu op de Vader.

Daar zeg je het zelf al Hij was zonder zonde!
Kun jij behalve Jezus nog 1 mens opnoemen die zonder zonde geboren is?

Ik niet. Alle mensen zijn besmet door de erfschuld.

Job 14 vers 4:
Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 10:34

Maar dat bewijst nog niet dat Jezus God is.

Mattheus 27:46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

Hoe kan God zichzelf verlaten?

Lukas 4:34 Zeggende: Laat af, wat hebben wij met U [te doen], Gij Jezus Nazarener? Zijt Gij gekomen, om ons te verderven? Ik ken U, wie Gij zijt, [namelijk] de Heilige Gods.

Hier is Jezus de Heilige Gods. Oftewel de Heilige van God. En weer niet God.

Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

God en Jezus? Niet hetzelfde?

Handelingen 2:22 Gij Israelietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
Handelingen 2:32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
Handelingen 2:36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, [namelijk] dezen Jezus, Dien [gij] gekruist hebt.

Weer...

Handelingen 7:55 Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechter [hand] Gods.

God en Jezus aan de rechterhand.

Romeinen 5:15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.

Galaten 4:14 En mijn verzoeking, die in mijn vlees [geschiedde,] hebt gij niet veracht noch verfoeid; maar gij naamt mij aan als een engel Gods, [ja,] als Christus Jezus.

En nu kap ik er mee, want ik wordt er verdrietig van.

Vin

Berichtdoor Vin » 23 jan 2004 10:39

Ik ben 't met je eens Kaw, maar ik word er niet verdrietig van. De drie-eenheid is geen punt waar onze zaligheid van afhangt. Ik vind het jammer dat het vaak zo gezien word. Jezus is de messias.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 10:44

Nou, ik wel, want ik was gistermorgen nog overtuigt van het feit dat Jezus God is. Het heeft voor mijn zicht op God toch enorme gevolgen.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 10:46

En als je nu eens in plaats van God 'God de Vader' neerzet?

'Mijn Vader, waarom hebt Gij Mij verlaten?'

Waar komen deze woorden vandaan: 'God uit God, Licht uit Licht'?

Vin

Berichtdoor Vin » 23 jan 2004 10:47

Kaw schreef:Nou, ik wel, want ik was gistermorgen nog overtuigt van het feit dat Jezus God is. Het heeft voor mijn zicht op God toch enorme gevolgen.
En ik tot twee weken terug :) Maar veranderd het veel Kaw? Er zijn meer mensen die het zo zien, die hebben er een heel positief zicht op, anders moet je even googelen als je in paniek dreigt te raken.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 10:49

caprice schreef:En als je nu eens in plaats van God 'God de Vader' neerzet?

'Mijn Vader, waarom hebt Gij Mij verlaten?'

Waar komen deze woorden vandaan: 'God uit God, Licht uit Licht'?

1. Er staat God en geen Vader.
2. geloofsbelijdenis van Nicea (325)

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 jan 2004 10:50

Jesjoea zegt nergens direct dat hij God is of Messias: slechts in bedekte termen: maar wel zo duidelijk dat Qajafa hem beschuldigt van godslastering.
Indirect: hij vergeeft zonden, hij doet een aanspraak op De Naam, hij zinspeelt op de Goede Herder van Ezechiël 34, maakt in Johannes 10 een toespeling op de eenheid van God zoals gedefinieerd in het Sjma (Deut. 6:1-6) en stelt het Nieuwe Verbond in, wat slechts aan God voorbehouden is. Dat zijn zaken die toch enig gewicht hebben.
Het verdient aanbeveling in Tanach studie te maken van de Messias: taak en identiteit.

De tekst die jij noemt heb ik altijd met een dramtisch-ironische ondertoon gelezen. ["Dat klopt dat slechts God goed is, maar als je eens besefte wie je voor je had"].

een groet & succes,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jan 2004 10:52

Vin schreef:
Kaw schreef:Nou, ik wel, want ik was gistermorgen nog overtuigt van het feit dat Jezus God is. Het heeft voor mijn zicht op God toch enorme gevolgen.
En ik tot twee weken terug :) Maar veranderd het veel Kaw? Er zijn meer mensen die het zo zien, die hebben er een heel positief zicht op, anders moet je even googelen als je in paniek dreigt te raken.

Ik ben niet in paniek.
En het verklaard een hoop. Ik heb mij altijd al afgevraagt waarom in het oude testament de Messias niet afgebeeld werd als God, maar als mens.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 jan 2004 10:56

Kaw schreef:Matthéús 27:46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
Hoe kan God zichzelf verlaten?

En Hoe kan God tot zichzelf bidden? is min of meer dezelfde vraag: alleen met deze tekst zou men nog kunnen zeggen dat Jesjoea hier Psalm 22 parafraseert en daarmee uitdrukking geeft aan zijn onmacht, verlatenheid

Kaw schreef:Daarnaast ben ik bang dat de mythen van de Grieken met hun halfgoden enzo, het beeld van Jezus als God en mens hebben beïnvloed.

Het platonisme schijnt sowieso het christendom behoorlijk beïnvloed te hebben.

Evenwel spreekt God regelmatig tot zichzelf en gaat hij bij zichzelf te rade en het is zelfs zo dat God besluit zich zelf te sturen naar Israël.
Laatst gewijzigd door menachem op 23 jan 2004 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Terug naar “Archief”