esli schreef:Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.
OK, klopt. Niet bij stilgestaan...

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
esli schreef:Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.
Lalage schreef:Wat bedoel je met de hemel? Noem er eens een bijbelvers bij?
Race406 schreef:esli schreef:Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.
OK, klopt. Niet bij stilgestaan...maar los daarvan: Dan is de nieuwe aarde ook niet voor altijd. En de zondeloosheid dus ook niet. Dan zal de perfectie eens weer worden doorbroken, en zou Jezus opnieuw naar de aarde moeten komen om te lijden en te sterven....?
![]()
Lalage schreef:Ik vraag het omdat ik me afvraag waarom die dominee dat zegt (al heb ik het wel vaker gehoord). Als christen is het de bedoeling dat je alles toetst aan de bijbel en niet zomaar aanneemt. Ik begrijp wel dat dat lastig is in de praktijk hoorBovendien kan niet iedereen Grieks en Hebreeuws lezen en verstaan, ik ook niet. Maar het schijnt zo te zijn dat het woord 'hel' in de Statenvertaling en de NBV (in de NBV komt het niet voor) de vertaling is van verschillende Griekse woorden:
1. hades - dit is het dodenrijk, letterlijk betekent het 'verborgen'
2. Gehenna - de vuilstortplaats bij Jeruzalem, waar het afval verbrand werd -> Ik denk dat dit een beeld is van het reinigen van zonden.
3. Tartaros is de plek waar de Griekse god Hades regeerde, dus is ook het dodenrijk
Verder heb je nog de poel des vuurs. In de bijbel staat vuur vaak symbool voor reiniging. Daarom denk ik dat het een louterend vuur is, het reinigt je van zonden. Dat zal misschien wel pijn doen, zoals hier op aarde ook al pijn kan doen als je inziet dat je iets fout hebt gedaan. Maar het heeft wel een doel: je wordt zoals God je echt bedoeld heeft.
mohamed schreef:Geen hel klinkt geloofwaardig, maar wat te denken van dit vers?
Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.
Het moge duidelijk zijn dat Judas een behoorlijke straf te wachten stond nietwaar? Nu, als er inderdaad geen hel is, dan moet Jezus over een aardse straf gesproken hebben toch?
Heeft Judas zijn aardse straf gekregen?
hettys schreef:mohamed schreef:Geen hel klinkt geloofwaardig, maar wat te denken van dit vers?
Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.
Het moge duidelijk zijn dat Judas een behoorlijke straf te wachten stond nietwaar? Nu, als er inderdaad geen hel is, dan moet Jezus over een aardse straf gesproken hebben toch?
Ik dacht het wel ja.
mohamed schreef:hettys schreef:mohamed schreef:Geen hel klinkt geloofwaardig, maar wat te denken van dit vers?
Mat 26,24
Ik dacht het wel ja.
Waaruit blijkt dat?
Cathy schreef:hettys schreef:Komt 'tartaros' voor in de bijbel?
2 Petr 2:4
Volgens de Blue Letter Bible komt het overeen met de 'gehenna' van de joden. Een duidelijk voorbeeld van de hellenistische beinvloeding.
Wullimpie schreef:En waar is Judas nu? Hel, Hemel of opgelost in het niets?
Lalage schreef:Net als alle doden in het dodenrijk
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten