Wat is de hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 nov 2008 11:19

esli schreef:Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.

OK, klopt. Niet bij stilgestaan... :oops: maar los daarvan: Dan is de nieuwe aarde ook niet voor altijd. En de zondeloosheid dus ook niet. Dan zal de perfectie eens weer worden doorbroken, en zou Jezus opnieuw naar de aarde moeten komen om te lijden en te sterven....? :shock: :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2008 11:46

Wat bedoel je met de hemel? Noem er eens een bijbelvers bij?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 nov 2008 11:55

Lalage schreef:Wat bedoel je met de hemel? Noem er eens een bijbelvers bij?

Lees maar eens het boek Openbaring. Daarin gaat het veel over de hemel voor de terugkomst van Jezus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 nov 2008 17:26

Race406 schreef:
esli schreef:Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.

OK, klopt. Niet bij stilgestaan... :oops: maar los daarvan: Dan is de nieuwe aarde ook niet voor altijd. En de zondeloosheid dus ook niet. Dan zal de perfectie eens weer worden doorbroken, en zou Jezus opnieuw naar de aarde moeten komen om te lijden en te sterven....? :shock: :shock:

Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Overigens begrijp ik je conclussie niet zo goed, de huidige hemel word blijkbaar ook vernieuwd.

1. Jes 65,17 Zie, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Wat er vroeger was raakt in vergetelheid, het komt niemand ooit nog voor de geest.
2. Jes 66,22 Zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die ik maak zullen voortbestaan – spreekt de HEER –, zo zullen jullie naam en jullie nageslacht voortbestaan.
3. 2 Petr 3,13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
4. Op 21,1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 nov 2008 19:47

Lalage schreef:Ik vraag het omdat ik me afvraag waarom die dominee dat zegt (al heb ik het wel vaker gehoord). Als christen is het de bedoeling dat je alles toetst aan de bijbel en niet zomaar aanneemt. Ik begrijp wel dat dat lastig is in de praktijk hoor ;) Bovendien kan niet iedereen Grieks en Hebreeuws lezen en verstaan, ik ook niet. Maar het schijnt zo te zijn dat het woord 'hel' in de Statenvertaling en de NBV (in de NBV komt het niet voor) de vertaling is van verschillende Griekse woorden:

1. hades - dit is het dodenrijk, letterlijk betekent het 'verborgen'
2. Gehenna - de vuilstortplaats bij Jeruzalem, waar het afval verbrand werd -> Ik denk dat dit een beeld is van het reinigen van zonden.
3. Tartaros is de plek waar de Griekse god Hades regeerde, dus is ook het dodenrijk

Verder heb je nog de poel des vuurs. In de bijbel staat vuur vaak symbool voor reiniging. Daarom denk ik dat het een louterend vuur is, het reinigt je van zonden. Dat zal misschien wel pijn doen, zoals hier op aarde ook al pijn kan doen als je inziet dat je iets fout hebt gedaan. Maar het heeft wel een doel: je wordt zoals God je echt bedoeld heeft.

Komt 'tartaros' voor in de bijbel? Volgens mij heb je in de bijbel alleen 'dodenrijk' (sjeool, hades) wat gewoon graf betekent, en gehenna, wat de vuilstortplaats bij Jeruzalem inhoudt.

De hel zoals wij die kennen bestaat gewoon niet. Er gaat helemaal niemand naar de hel. De kerk heeft ooit besloten om die woorden met 'hel' te vertalen, wat een germaans woord is voor dodenrijk. Zo is er voor ons een beeld gevormd van ellende voor wie niet in het goede geloof aanhing. het heeft veel (angstige) 'gelovigen' opgeleverd.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 nov 2008 22:27

Geen hel klinkt geloofwaardig, maar wat te denken van dit vers?

Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

Het moge duidelijk zijn dat Judas een behoorlijke straf te wachten stond nietwaar? Nu, als er inderdaad geen hel is, dan moet Jezus over een aardse straf gesproken hebben toch?
Heeft Judas zijn aardse straf gekregen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 nov 2008 23:23

hettys schreef:Komt 'tartaros' voor in de bijbel? Volgens mij heb je in de bijbel alleen 'dodenrijk' (sjeool, hades) wat gewoon graf betekent, en gehenna, wat de vuilstortplaats bij Jeruzalem inhoudt.

Als ik het me goed herinner komt het een keer voor.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 nov 2008 23:52

mohamed schreef:Geen hel klinkt geloofwaardig, maar wat te denken van dit vers?

Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

Het moge duidelijk zijn dat Judas een behoorlijke straf te wachten stond nietwaar? Nu, als er inderdaad geen hel is, dan moet Jezus over een aardse straf gesproken hebben toch?

Ik dacht het wel ja.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2008 13:58

hettys schreef:

Mat 26,24

Ik dacht het wel ja.

Waaruit blijkt dat?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 nov 2008 14:00

hettys schreef:Komt 'tartaros' voor in de bijbel?

2 Petr 2:4
Volgens de Blue Letter Bible komt het overeen met de 'gehenna' van de joden. Een duidelijk voorbeeld van de hellenistische beinvloeding.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 nov 2008 14:58

mohamed schreef:
hettys schreef:

Mat 26,24

Ik dacht het wel ja.

Waaruit blijkt dat?

Judas heeft zichzelf verhangen. (of is dodelijk gevallen volgens hand. 1) De doodstraf dus, de zwaarste. Trouwens, De satan nam bezit van hem, dus was het hooguit indirect ook zijn schuld.
Ook gif is geschapen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 nov 2008 18:24

En waar is Judas nu? Hel, Hemel of opgelost in het niets?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 nov 2008 18:43

Cathy schreef:
hettys schreef:Komt 'tartaros' voor in de bijbel?

2 Petr 2:4
Volgens de Blue Letter Bible komt het overeen met de 'gehenna' van de joden. Een duidelijk voorbeeld van de hellenistische beinvloeding.

Bedankt voor de verwijzing.
Ik heb het inmiddels ook gevonden in de studiebijbel

Ik zie alleen de overeenkomst met het gehenna niet echt.

In het OT is het een plaats waar kinderen werden geofferd aan Moloch, en in het NT is het een plek waar vuil werd verbrand met vuur dat altijd aanbleef door gebruik te maken van fosfor, wat m.i. niet echt overeenkomt met griekse onderwereld waar slechte mensen werden gestraft.

Wel is deze tekst inderdaad een voorbeeld van hellenistische beinvloeding.
Ook gif is geschapen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2008 19:18

Wullimpie schreef:En waar is Judas nu? Hel, Hemel of opgelost in het niets?

Net als alle doden in het dodenrijk.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 nov 2008 13:46

Wullimpie schreef:En waar is Judas nu? Hel, Hemel of opgelost in het niets?

Geen idee. Ik hou er wel rekening mee dat er een hiernamaals is.

Lalage schreef:Net als alle doden in het dodenrijk

Er zijn veel mensen die geloven dat we rusten in het graf (dodenrijk) tot het laatste oordeel. maar dat weet ik ook niet. De stoffelijke resten van de meeste mensen verdwijnen gewoon. Veel mensen worden nooit begraven. Denk aan zeemansgraven en crematie. Ik heb geen idee.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”