Voorbehoedsmiddelen en overbevolking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 nov 2008 17:34

.. de natuurlijke bevolkingstoename neemt zelfs al af... (aantal geboorten minus aantal sterfgevallen)... Nederland staat alleen nog licht in de plus door emigratie (vooral van mensen binnen EU, overigens).

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 nov 2008 18:39

Lalage schreef:Lees eens goed essieee...

Jajaj, dat doe ik ook wel.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat actief geloven en vertrouwen dat de Heere zorgt daarmee samen mag gaan.
Niet dat dat alle verantwoordelijkheid wegneemt maar dat dat ook al door moet gaan tot in het aantal kinderen.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 17 nov 2008 21:19

Ik ben het wel met je eens Essie. Vertrouwen op God hoeft niet passief te zijn, juist niet!
AfbeeldingAfbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2008 21:37

Daar heb ik toch wat moeite mee.

Zo weet ik dat een vrouw al een heel aantal kinderen gebaard had. De arts zei toen dat een volgende zwangerschap wel is haar dood kon betekenen. Haar lichaam was op. Deze mensen zeiden ook: Gods zal beslissen en hebben geen voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar ook niet aan onthouding gedaan. De vrouw raakte zwanger en overleefde de geboorte niet, het kind wel. Man blijft met 8 kinderen achter.

Daar hebben wij ook een eigen verantwoording. Dat kan je niet allemaal op God afschuiven: Hij moet maar een zwangerschap tegen houden. Wij mensen wilden eigen verantwoordelijkheid in het paradijs. Die hebben we gekregen een dan zullen wij die ook moeten nemen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 17 nov 2008 21:42

Ik doel niet op grote gezinnen en het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Wat dat betreft vind ik ook dat je een eigen verantwoording hebt!

Maar het ging met om de overbevolking. Dat ik mijn keuze voor het aantal kinderen daar niet vanaf zou laten hangen. En op God wil vertrouwen. En dat dat niet passief hoeft te zijn.
AfbeeldingAfbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2008 21:55

het is net hoe belangrijk je overbevolking denk ik vind.
Het ging mij ook niet specifiek om het aantal kinderen, maar wel in hoever mensen kunnen gaan in verantwoording bij God leggen.
Daar ben ik dus wel erg huiverig voor, omdat het ook wel is afschuiven kan zijn van eigen verantwoordelijkheid.

Valt overbevolking niet onder rentmeesterschap?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 nov 2008 22:31

wij hebben 4 kinderen, moeten wij ons nu aangesproken voelen dat we mede het milieu naar de ondergang brengen? Ik denk wel eens: die vliegtuigen, hoe goed zijn die voor het milieu? De grote mannen uit de regering vliegen van hot naar her om een klimaatconferentie of bespreking hier of daar bij te wonen. Denk dat zoiets heel wat schadelijker is.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2008 22:37

Iedereen draagt op zijn/ haar eigen wijze bij aan alles. Daarbij maakt denk ik iedereen een keuze wat hij of zij wel of niet laat. Dat laat niet weg dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor hoe het met de wereld gaat. (Persoonlijk zal ik denk ik ook niet zo snel om deze reden geen kinderen 'nemen')

Het lijkt mij goed dat iedereen wel bewust is met welk invloed alles op de wereld heeft. Daarbij ook eigen verantwoordelijkheid niet uit oog te verliezen. Hoe een ieder die verantwoordelijkheid neemt is aan een ieder persoonlijk.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 18 nov 2008 18:57

Persoonlijk denk ik dat als je milieubewust leeft en meewerkt om de voedselverdeling eerlijker te verdelen enz. je met 6 kinderen beter voor de wereld zorgt dan met 2 en flink consumeert zonder verantwoording te nemen. Denk niet dat dat van het aantal kinderen afhangt.
AfbeeldingAfbeelding

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 18 nov 2008 23:46

Gerdien B. schreef:De verwachting is dat de bevolking binnen redelijke tijd af gaat nemen in Nederland, heb ik mij laten verrtellen.

Nee er is dit jaar sprake van een stijging van het aantal geboortes.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2008 07:21

haring schreef:
Gerdien B. schreef:De verwachting is dat de bevolking binnen redelijke tijd af gaat nemen in Nederland, heb ik mij laten verrtellen.

Ten opzichte van vorig jaar, dat klopt. Maar dat impliceert niet automatisch dat de bevolking weer gaat groeien. Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar de leeftijdsopbouw van de bevolking dan naar het absolute aantal mensen.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 nov 2008 19:25

Stijging van het aantal geboortes? Dat is in onze praktijk niet te merken, we wachten met smart op meer zwangeren :D En dat blijkt hier in de omgeving een trent, terwijl reformatorisch nederland hier goed vertegenwoordigd is. :P
AfbeeldingAfbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2008 21:34

haring schreef:

Dat wil nog niet zoveel zeggen, als het aantal sterfgevallen evenredig stijgt of sterker stijgt groeit de bevolking niet. Dat zal nu nog wel meevallen maar over een jaar of 10 zal het wel gaan gebeuren, als de babyboom-generatie van net na de 2e wereldoorlog oud is.

Wat de vraag van de topicstarter betreft, aan de eis tot talrijk worden is wel aardig voldaan. De bevolking stijgt echter nauwelijks in Nederland en zal vermoedelijk stagneren en zelfs wat krimpen. Het aantal kinderen dat geboren wordt is niet zorgwekkend. Minder kinderen leidt weer tot andere problemen, de babyboomkinderen mogen bijna met pensioen, dus we moeten met minder mensen meer mensen onderhouden, financieel bijvoorbeeld, maar sommigen moeten ook verzorgd worden, geopereerd worden, gedouched worden etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 20 nov 2008 00:45

Daarop aansluitend, om die reden kun je in Nederland dus nog gerust een hele bult met kinderen op de wereld zetten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 20 nov 2008 10:25

Marnix schreef:Minder kinderen leidt weer tot andere problemen, de babyboomkinderen mogen bijna met pensioen, dus we moeten met minder mensen meer mensen onderhouden, financieel bijvoorbeeld, maar sommigen moeten ook verzorgd worden, geopereerd worden, gedouched worden etc.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar aan de andere kant word ik er zo langzamerhand beroerd van. Ik behoor niet tot de babyboomers, maar ben nog een stukje ouder. En als ik zie in welk daglicht senioren gesteld worden dan zou je je bijna schamen dat je nog aanwezig durft te zijn op deze wereld.
Wat o.a. vergeten wordt is, dat veel senioren behoorlijk wat te besteden hebben. En ziekte kan iedereen overkomen ook jongeren...

Terug naar “Archief”