Zwanger deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2008 17:04

dan kan het zijn dat het per ziekenhuis verschillend is.

Hier in a'sfoort is het met 27 weken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2008 18:28

Het is altijd lastig om te beoordelen of je zo'n klein kindje moet behandelen of niet, omdat ze er ook zwaar gehandicapt uit kunnen komen. Een tijdje geleden was er bij de NCRV een documentaire (in drie delen) over de neonatologie-afdeling van een ziekenhuis. Dat was heel indrukwekkend en gaf een goed beeld van de moeilijke beslissingen die ouders en artsen moeten nemen. Je kunt het vast nog terugkijken op internet.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 18 nov 2008 19:09

Uit betrouwbare bron (waar die huisartsen als baas al niet goed voor zijn):
In principe wordt een kindje vanaf 26 wkn behandeld. Daarvoor kijken ze 'gewoon' hoe het gaat, als het kind zelf ademt en een keihard vechtertje is (schreeuwend ter wereld komt) dan geven ze in principe alle zorg. Tenzij er van te voren iets anders besloten is.

Maar 26 weken is nog heel kritiek!

Een half jaar geleden heeft een collega van mij een kindje met 24 weken verloren. Toen hebben we er in de praktijk ook veel over gepraat.

Maar de kans geven of niet, het blijft natuurlijk wel belangrijk hoe iemand behandeld en bejegend wordt.
AfbeeldingAfbeelding

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 nov 2008 19:18

Bedankt iedereen. Ik begin het nu al meer te snappen, zo'n kindje heeft dus blijkbaar zo weinig kansen dat het geen zin heeft. Ik hoop dat ik die vriendin daar ook wat van uit kan leggen ofzo.

@lalage, bedankt voor de tip. Helaas is het niet meer te bekijken. iig, ik kan het niet vinden. :S

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 18 nov 2008 19:21

Las net dat het kindje van je vriendin 22 weken oud was. Het is zelfs zo dat ze dan in principe niets doen, omdat een kind bij 22 weken niet levensvatbaar is.

Maar dat neemt niet weg dat het een raar verhaal is en veel verdriet veroorzaakt.
AfbeeldingAfbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2008 20:48

Acire schreef:@lalage, bedankt voor de tip. Helaas is het niet meer te bekijken. iig, ik kan het niet vinden. :S

Je hebt gelijk, het was deze serie: http://dokument.ncrv.nl/ncrv?nav=pwmbjDsHtGATmKnJybBhXgD en die staat ook niet meer op uitzendinggemist.nl

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 18 nov 2008 20:49

Ik zou echt blij zijn als ik de 28 weken weer gehaald heb.

Ik moet vrijdag weer op controle bij de gyn, ben benieuwd hoe de placenta dan ligt. aanstaande maandag hebben we de zogeheten 20 weken echo.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 nov 2008 08:15

Bij sommige kinderen beginnen ze voor de 26 weken met behandelen. Daarbij kijken ze vooral naar de conditie van de kinderen. Toch zullen ze niet eerder met behandelen beginnen dan met 25 weken, omdat er volgens de wet tot 24 een abortus mogelijk is. Dan gaat met nog uit van een niet levensvatbaar kind.

( heb mij er momenteel nogal in verdiept, omdat ik op mn werk bezig met de juridische vraagstukken rondom een soortgelijke casus)

@Rosekapje...spannend hoor de 20 weken echo...wil je weten wat het wordt?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 nov 2008 08:21

Ik hoorde vanochtend op de radio dit: (heb het even opgezocht op internet)

http://www.nu.nl/news.jsp?n=1846454&c=11

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 19 nov 2008 08:28

Precies waar alle critici van de 20-wekenecho bang voor waren.. :?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 19 nov 2008 09:43

Ik heb een neefje die met 26 weken zwangerschap is geboren. Hij woog 850 gram bij de geboorte. Inmiddels is hij 8 jaar maar je zou 'm eerder een jaar of 5 geven qua uiterlijk/gedrag. Hij zit ook op het speciaal onderwijs. Maar 'k denk dat als het om mijn kindje ging, ik ook zou willen dat ze er voor vechten en het is gewoon een wonder dat het eigenlijk nog zo goed is gegaan en redelijk goed is gekomen.

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 19 nov 2008 11:00

Mijn neefje is ook rond de 27-29ste week geboren. Ze gaven het aan de moeder van, laat maar in de armen sterven we kunnen niets doen. Toen begon hij uit zichzelf goed te ademen enz. Snel in een couveuze gelegt. Hij is nu 6jaar en kern gezond.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 nov 2008 11:26

Ik was ook blij toen ik 28 weken was (of nouja, toen ons kindje 28 weken was ;) ). Een soort mijlpaal ofzo.
Daarvoor twijfelde ik vaak of we, als ons kindje al geboren zou worden, wel 'recht' op leven zou hebben. Het is zo onnatuurlijk. Ik vraag me vaak af of het wel goed is om zoveel eraan te doen. Nu is dat met 28 weken nog wel zo, maar is de overlevingskans vele malen groter.
Ik ben altijd weer blij als ik in mijn geboortedagboek lees bij 32 weken: als het kindje nu geboren wordt is de overlevingskans zeer groot. Pff, gelukkig :D

Spannend, Rosekapje, de 20 weken echo. Leuk om je kindje dan weer eens te zien :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

deleana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deleana » 19 nov 2008 11:30

Ik zat net alles terug te lezen, vandaar mijn reactie........
Een kindje van 26 weken wordt wel behandeld. En volgens in sommmige gevallen ook nog eerder.
Ik werd opgenomen toen ik 26 weken zwanger was, ze zouden een spoedkeizersnee doen, en vechten voor het leventje!

Gelukkig hebben ze het kunnen rekkn tot wat later!

Maar ik heb daar ook babytjes van 24 weken gezien....

Zomaar een aanvulling!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 19 nov 2008 11:35

in principe is de grens dacht 26 weken, maar als het kindje goed reageert, helpen ze het wel, maar 22 weken is echt zo vroeg.

Terug naar “Archief”