Essie, op je laatste punt ben ik al ingegaan, dus daar kun je al over nadenken. Een milieu bewust mens gebruikt misschien net even wat minder dan een onbewust mens, maar dat is slechts een klein gradueel verschil denk ik, want ook een milieu bewust mens maakt deel uit van het economische netwerk.
Je hebt het over actief, maar daarna zeg je gelijk dat je geen maat hoeft te houden omdat kinderen krijgen een zegen is. Ten opzichte van overbevolking neem je dan dus geen actieve houding aan.
Het feit dat iets een zegen is hoeft niet te zeggen dat je geen maat erin moet houden. De Bijbel is ook geschreven in een tijd dat er helemaal geen sprake is van overbevolking, dus ik vind dat je daar ook wel over moet nadenken, als rentmeester over de schepping.
Eten en drinken is ook een zegen, maar als je teveel krijgt is dat ook niet goed voor je. Kinderen, mensen die ter wereld komen, zijn een zegen en bron van vreugde, maar als er teveel mensen komen wordt het een groot probleem, in arme landen is het al een probleem. En als mensen daar net zo welvarend zouden worden als hier dan kan de aarde dat waarschijnlijk niet behappen.
Je kan bijvoorbeeld ook besluiten om na 2 kinderen geboortebeperking toe te passen. Dan kun je genieten van 2 opgroeiende kinderen. Dat is inderdaad een zegen, ook al heeft het ongetwijfeld ook zware kanten.
Een column over overbevolking kun je hier vinden, om eens over te denken
http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossier ... 430642.ece