Voorbehoedsmiddelen en overbevolking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 nov 2008 18:54

Ja, dus?

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 18:58

Een minder aantal aan mensen zorgt voor een leefbaardere wereld. De huidige bevolkingsaantallen en ook de verwachte bevolkingsaantallen in de toekomst zijn op den duur catastrofaal.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 nov 2008 18:59

Daarin heb ik een actief vertrouwen dat de Heere zorgt....

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 19:03

Sorry, hoor. Maar ik vind het toch een beetje een vreemd antwoord. God lost het wel op, dus de mens hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 nov 2008 19:12

Ik noemde een ACTIEF vertrouwen!

Dat bevat zeker het nemen van verantwoordelijkheid...maar wanneer de Bijbel me leert dat het ontvangen van kinderen een zegen van de Heere is meen ik dat ik me hierin niet hoef te beperken,

Zoals ik net al zei;
Is het niet veel meer de vraag hoe je omgaat met het milieu terwijl je kinderen hebt? En hoe je de kinderen vervolgens opvoedt?

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 19:37

Essie, op je laatste punt ben ik al ingegaan, dus daar kun je al over nadenken. Een milieu bewust mens gebruikt misschien net even wat minder dan een onbewust mens, maar dat is slechts een klein gradueel verschil denk ik, want ook een milieu bewust mens maakt deel uit van het economische netwerk.

Je hebt het over actief, maar daarna zeg je gelijk dat je geen maat hoeft te houden omdat kinderen krijgen een zegen is. Ten opzichte van overbevolking neem je dan dus geen actieve houding aan.

Het feit dat iets een zegen is hoeft niet te zeggen dat je geen maat erin moet houden. De Bijbel is ook geschreven in een tijd dat er helemaal geen sprake is van overbevolking, dus ik vind dat je daar ook wel over moet nadenken, als rentmeester over de schepping.

Eten en drinken is ook een zegen, maar als je teveel krijgt is dat ook niet goed voor je. Kinderen, mensen die ter wereld komen, zijn een zegen en bron van vreugde, maar als er teveel mensen komen wordt het een groot probleem, in arme landen is het al een probleem. En als mensen daar net zo welvarend zouden worden als hier dan kan de aarde dat waarschijnlijk niet behappen.

Je kan bijvoorbeeld ook besluiten om na 2 kinderen geboortebeperking toe te passen. Dan kun je genieten van 2 opgroeiende kinderen. Dat is inderdaad een zegen, ook al heeft het ongetwijfeld ook zware kanten.

Een column over overbevolking kun je hier vinden, om eens over te denken
http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossier ... 430642.ece

Riska

Berichtdoor Riska » 16 nov 2008 22:21

Kinderen krijgen is een zegen voor mensen die graag kinderen willen en een groot verdriet voor hen die ze zo graag hadden willen krijgen, maar bij wie dat niet gebeurt.

Het is een keuze hoeveel kinderen we graag zouden willen hebben. Er kan dan wel in de Bijbel staan: "gaat heen en vermenigvuldigt u", maar zoals gezegd is, in die tijd was er geen sprake van overbevolking.

Wij mogen op God vertrouwen dat Hij ons kinderen schenkt of dat Hij ons troost als die gewenste kinderen er niet komen.
Maar vertrouwen op God ontslaat ons geenszins van onze verantwoordelijkheid.
En nu even niet het milieu, maar heel iets anders:
Is het financieel verantwoord een groot gezin te hebben? M.a.w. kun je elk kind de gelegenheid geven zich te ontwikkelen? Of houdt dat op bij bv. twee kinderen? Die kun je nog net onderhouden, maar bij een derde,vierde kind wordt het al moeilijker? Moet je dan niet anticonceptie gebruiken?

Bijna nog belangrijker is: kun je het als ouders aan, een groot gezin? Ben je in staat alle kinderen voldoende aandacht en zorg te geven, zodat ze zich geborgen weten en zich als gezonde volwassenen ontwikkelen?
En wat, als er een kind gehandicapt ter wereld komt? Dat is al moeilijk als er nog één kind naast is. Want ook al wil je het niet: de bulk van de aandacht gaat uit naar het gehandicapte kind en vlotte kans dat het gezonde kind tekort komt. Het kan je overkomen.

Dat noem ik de verantwoordelijkheid die God ons geeft als er sprake is van kinderen krijgen. Dat is dus onze verantwoordelijkheid om op een gegeven moment te willen zeggen: we gaan aan de anti-conceptie.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 16 nov 2008 22:28

essieee schreef:Daarin heb ik een actief vertrouwen dat de Heere zorgt....

Tuurlijk heeft god wel een oplossing. Er komt gewoon te weinig eten en drinken voor de wereld bevolking en de zwakke hebben het nakijken. En oplossing met wel erg veel leed.

We hoeven ook niks aan het millieu problematiek te doen, oorlog, honger en ga zo maar door. God komt toch wel met een oplossing. We kunnen net zo goed allemaal op onze luie krent gaan zitten en niks doen, alles komt toch wel goed. Ben blij dat niet iedereen in de wereld zo denkt.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 08:24

@snicker: In arme landen is het aantal kinderen een probleem doordat veel ouders jong aan AIDS sterven. Ik heb het idee dat dat meer invloed heeft dan het absolute aantal mensen.

Verder ben ik het wel met je eens dat het niet zo door kan gaan. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat de Here Jezus niet al te lang meer op zich zal laten wachten. Wat ook nog zou kunnen gebeuren is de uitbraak van een besmettelijke ziekte zoals griep, waardoor een aanzienlijk deel van de mensheid om zal komen, vooral de zwakkeren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2008 09:07

precies. Soms verlang ik daar weleens na. Maar zal dit dan ook niet een soort van beproeving zijn? Dat God dat aan ons vraagt? En kijkt hoe wij er mee omgaan?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 nov 2008 10:07

Ik vind dat we als mensen een verantwoording hebben voor de aarde EN de mensen die daarop leven. Rentmeesterschap in uitgebreide zin, dus. Terugleunen en erop vertrouwen dat God het wel voor ons oplost, omdat we zulke goeie gelovigen zijn, is mijns inziens niet Zijn bedoeling.

Dus probeer ik me actief bezig te houden met milieuzuinig leven... Helaas mis ik het technisch vernuft om mooie zonne-energiemotors, etc. te ontwikkelen, dus blijven milieuvriendelijke maatregelen (geen auto rijden, ook blik, plastic ed recyclen) over... Natuurlijk weet ik dat het maar een heeeeel klein beetje helpt, maar ik hoop dat alle kleine beetjes helpen.
En: ja, de overbevolking voert mede tot de wens naar een klein gezin (andere factoren zijn eerder beroepsmatig, financieel en gevoelsmatig).

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 17 nov 2008 13:05

Ik snap al jullie reacties wel... Maar goed... als wij nou eens geboortebeperking toe gaan passen, dan komen er 1 tot 2 kinderen per echtpaar ter wereld,of helemaal geen kinderen, omdat er ook genoeg echtparen zijn die kinderen een last vinden, maar er is een enorme vergrijzing..

Hoe ga je het pensioen betalen van die mensen?
Hoe ga je hun zorg betalen?
Wie gaat er voor hun zorgen?

etc..etc...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 nov 2008 16:26

haring schreef:
essieee schreef:Daarin heb ik een actief vertrouwen dat de Heere zorgt....

Tuurlijk heeft god wel een oplossing. Er komt gewoon te weinig eten en drinken voor de wereld bevolking en de zwakke hebben het nakijken. En oplossing met wel erg veel leed.

We hoeven ook niks aan het millieu problematiek te doen, oorlog, honger en ga zo maar door. God komt toch wel met een oplossing. We kunnen net zo goed allemaal op onze luie krent gaan zitten en niks doen, alles komt toch wel goed. Ben blij dat niet iedereen in de wereld zo denkt.

Jammer zo'n botte opmerking...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 16:52

Lees eens goed essieee...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2008 17:16

De verwachting is dat de bevolking binnen redelijke tijd af gaat nemen in Nederland, heb ik mij laten verrtellen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”